Toon posts:

Wat nodig om mini-dvd video en videobanden op pc te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Tijdje geleden dat ik hier geweest ben, komt natuurlijk ook omdat ik een passief meelezer ben, en alleen post als ik met een vraag/probleem zit.

Door het meelezen/gebruik van de zoekfunctie heb ik al gedeeltelijk mijn "probleem" kunnen oplossen, ik ben er echter nog niet helemaal uit.

Ik wil "oude" VHS-videobanden op mijn pc zetten, om hier dan DVD's van te maken. tevens wil ik graag de beelden die mijn JVC Mini-DV camera maakt, direct van dat apparaat op de pc zetten om daar ook DVD's van te maken.

Ik ben er al achter dat ik een bepaalde capturings-kaart nodig heb, alleen ik weet nog niet wat voor één. De videocamera is al een iets ouder model, en heeft dus geen FireWire of een andere digitale uitgang (het beeld moet naar de pc via tulp/composiet of S-video. De uitvoer van de video-recorder is ook tulp/composiet (uiteraard ;) ). Dus een kaart zonder digitale ingang volstaat.

Wie kan mij vertellen wat ik moet kopen als ik mijn plannen wil gaan uitvoeren (mijn budget ligt rond de 70/80 euro). Software is niet noodzakelijk (omdat ik software via een kennis met eigen bedrijf, dus -19% van de prijs, kan krijgen).

Ik hoop dat alles duidelijk is, en alvast bedankt voor de hulp!

Mark.

Edit: ik zie net dat ik in de topique-titel een typfout heb gemaakt, het is natuurlijk gewoon mini-DV en niet DVD...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 19:33 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ik gebruik zelf een Hauppauge WinPVR-150MCE, die heeft een S-Video, tulp, en een coax ingang voor beeld, en verder nog links/rechts tulp voor geluid, en verder nog een radio, maar die zul je vast niet nodig hebben ;)
Die kun je hier in de pricewatch zien staan voor minder dan jouw budget.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Ben je zelf tevreden over die kaart, werkt het snel? Ik heb zelf een Athlon XP 2600+, 512 mb, 200 gb ram, dit lijkt me voldoende om mee te werken, maar is dit ook zo (een beetje snel dus :) )...

Ik ben uiteraard op zoek naar een kaart die dusdanig goede kwaliteit beelden aflevert, dat niet de kaart, maar de video-recorder de zwakste schakel is. Ik hoop dat dit met deze kaart zo is, als meer mensen me kunnen overtuigen dat dit een goede koop is dan zal ik waarschijnlijk voor deze kaart gaan!

Groeten,

Mark.

Verwijderd

Ik heb zelf via PC TV pro en bijbehorende software PC TV vision zowel vhs banden als de filmpjes van mijn analoge video camera overgenomen. Ik heb alles toen als mpeg1 bestand opgenomen en later naar DVD omgezet. Ik ben echter niet zo tevreden over de kwaliteit. Op de computer kun je met een klein venster 10 bij 15 cm of zo een prima beeld krijgen. Alleen op de TV wordt het beeld dus vergroot en moet je toch wel op een behoorlijke afstand zitten wil je je niet storen aan de wazige kwaliteit.

Dus als je de software ervoor hebt moet je initieel dus kiezen voor een beter formaat dan mpeg1

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Wat ook wel aardig goed werkt is een oude Pinnacle DC10 kaart.
Neemt standaard op in MJPEG.
Dat is goed te bewrken in bijna alle softwarepakketten.

Moet je 3e hands voor een euro of 30 kunnen vinden.
Wil je echt goede kwaliteit, dan moet je professionele kaarten gaan gebruiken
o.a. Pinnacle DV500, Matrox RT2500.

Alleen die vind je niet voor een 70 euro ;)

De PVR150MCE werkt ook wel goed, alleen is het MPEG2 formaat waarin deze opneemt niet al te geschikt om verder te bewerken.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Verwijderd

Waarom zouden bestanden in MPEG2 moeilijk te bewerken zijn?

@TS elke TV kaart heeft een Component of S-VHS in. Dus strikt genomen zijn ze allemaal geschikt. Je CPU is opzich ook krachtig genoeg. Aangezien Videobanden minder van kwaliteit zijn als DVD heeft het weinig zin om dit te upscalen.

Zelfs mijn oude guillemot TV-video 2 (of 3 ik vind de doos niet meer 8)) kan op zich dezelfde kwaliteit leveren als een videoband.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 13:50:
Waarom zouden bestanden in MPEG2 moeilijk te bewerken zijn?
de meeste bewerkingspakketen laten het niet toe om frame accuraat op MPEG2 te editen (het is dan makkelijker om met .avi te werken.)

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Je hebt tot op zekere hoogte gelijk..

Als ik echter een camera aansluit via S-Video en met m`n 150MCE opneem ziet het beeld er goed uit.
Doe ik nu hetzelfde met m`n DV500, is het beeld toch echt scherper en zonder ruis e.d. (niet zo vreemd, die kaart doet DV in hardware, 35 Mbit/s)

Maar, het grootste probleem is dat MPEG niet geschikt is om te bewerken.
Dit omdat je niet een stream hebt van losse beeldjes.
Je bent altijd afhankelijk van zowel het vorige als het volgende beeldje.
Daarom raad ik juist een kaart aan die in MJPEG opneemt, kan je tenminste nauwkeurig werken.

Als je echter gewoon simpel wil opnemen en bijvoorbeeld met Studio een dvdtje maken, dan kan dat best met een MPEG kaart.

Je zit alleen wel met het 2x omzetten naar MPEG, dus de kwaliteit gaat achteruit.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Pagina: 1