Toon posts:

Geluid voor sporthal

Pagina: 1
Acties:
  • 1.336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoihoi,

Na zelf wat onderzoek gedaan te hebben, blijven er een paar vragen hangen. Er is me gevraagd eens te kijken naar een geluidsbron voor tijdens trainingen in de sporthal. Het is een royale hal (30*20*8m) en het budget is niet erg groot (ca. €300,-).
Zelf had ik het idee dat er voor dat bedrag een flinke (Disco/PA?) box moet komen, welk wordt aangestuurd door een (PA?) versterker met een vermogen ongeveer gelijk aan dat van de box? Natuurlijk is er een cd-speler nodig, maar kun je die dan direct op de versterker aansluiten of moet daar een stap tussen? En is het mogelijk met een versterker slechts één box aan te sturen? (Budget :( ) Verder dan de vraag of jullie suggesties hebben?

Mark

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:50
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 19:06:
Hoihoi,

Na zelf wat onderzoek gedaan te hebben, blijven er een paar vragen hangen. Er is me gevraagd eens te kijken naar een geluidsbron voor tijdens trainingen in de sporthal. Het is een royale hal (30*20*8m) en het budget is niet erg groot (ca. €300,-).
Zelf had ik het idee dat er voor dat bedrag een flinke (Disco/PA?) box moet komen, welk wordt aangestuurd door een (PA?) versterker met een vermogen ongeveer gelijk aan dat van de box? Natuurlijk is er een cd-speler nodig, maar kun je die dan direct op de versterker aansluiten of moet daar een stap tussen? En is het mogelijk met een versterker slechts één box aan te sturen? (Budget :( ) Verder dan de vraag of jullie suggesties hebben?

Mark
met het budget wat jij heb kun je het beste investeren in een boomblaster van jvc, als je deze op een redelijke hoogte zet heb je er goed geluid uit en er zit een afstandsbediening bij

voor die 300 euro koop je namelijk niet veel meer

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 23:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik neem aan dat datgene wat je wilt laten horen (muziek of spraak) in de hele hal te horen moet zijn.
Dan heb je minstens 4 speakers nodig + bijbehorende versterking (vergeet bekabeling niet) en dat zal je nog pittig moeten doen ook. Denk aan 4x 250 Watt RMS.
Met 1 speaker in de zaal: vergeet het maar - gaat nooit hoorbaar werken als er een paar mensen aanwezig zijn. En zeker niet als de speaker + versterker + cd speler bij elkaar nog geen €300 hebben gekost want dan heb je gewoon troep gekocht.

Met alle respect: maar voor €300 euro is het niet eens de moeite waard om erover na te denken.
Begin daar maar weer mee als er een bedrag van tenminste €1000 euro beschikbaar is.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Bedenk daar ook nog eens bij dat als je in een grote zaal de boxen ver uit elkaar zet, je snel last hebt van geluidvertraging van de speakers ten opzichte van elkaar. Als het een beetje goed moet klinken, heb je al snel een delay nodig.

• remco_k
  • Laatst online: 21-02 23:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 16:37:
Bedenk daar ook nog eens bij dat als je in een grote zaal de boxen ver uit elkaar zet, je snel last hebt van geluidvertraging van de speakers ten opzichte van elkaar. Als het een beetje goed moet klinken, heb je al snel een delay nodig.
Juist niet als je 4 of meer speakers gaat gebruiken en het geluid daarmee goed verspreid zo goed mogelijk verspreid.
Een delay heb je wel nodig als je 1 hoofdset hebt staan (FOH) en meerdere kleinere units verder de zaal in. Maar ik denk dat dat hier niet de bedoeling is.

Alles kan stuk.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien is het wel een goed idee om eens te gaan neuzen bij zaken als de Goedzooi oid?

Zoals al gezegd, voor 300 euro zul je niet snel met nieuwe spullen goed geluid kunnen creëren. Bovendien zullen er veel mensen gebruik van maken, dus zal men er (uit ervaring maar even generaliseren ;) ) minder zacht mee omgaan dan de eigen spullen.

Dus 2e hands lijkt mij het handigst.

Verwijderd

Ik hoor jullie wel een praten over PA, maar wat houdt dat presies in? (De faq en google geven weinig antwoorden)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 09:42
Is het voor de koop of voor de huur?
Huur zal je misschien 1 dagje lukken met dat bedrag. Kopen absoluut niet.
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:28:
Ik hoor jullie wel een praten over PA, maar wat houdt dat presies in? (De faq en google geven weinig antwoorden)
Public Addressing
Oftewel, geluid voor een groot publiek (heel simpel uitgelegd :P)

[ Voor 59% gewijzigd door OverSoft op 01-09-2005 17:30 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

remco_k schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:23:
Een delay heb je wel nodig als je 1 hoofdset hebt staan (FOH) en meerdere kleinere units verder de zaal in. Maar ik denk dat dat hier niet de bedoeling is.
Dat is toch hetzelfde als 4 speakers verspreiden over de zaal ;) Met 30 meter lengte heb je al zo'n 88 ms delay.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

PA staat voor "Public Adress(ing)".

***edit: te laat.... :'(

[ Voor 45% gewijzigd door RedVox op 01-09-2005 17:31 ]

Verwijderd

Bedankt, zoiets had ik al door maar wist niet zeker. En aangezien ik nogal nieuwsgierig ben :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hm. Ik dacht altijd dat het voor "Professional Audio" oid stond. :X

ontopic: TS, je budget is op zich wel erg laag. Denk dat denken aan tweedehands of eventueel zelfbouw van de speakers iig overwogen moet worden, nieuw spul voor 300 euro gaat je niet lukken vrees ik...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• OverSoft
deepspace schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:30:
[...]

Dat is toch hetzelfde als 4 speakers verspreiden over de zaal ;) Met 30 meter lengte heb je al zo'n 88 ms delay.
In principe niet, als alle sets even groot zijn zou de maximale afstand tot de boxen (als ze heel klein zijn en overal in het hoekje staan ;)):

sqrt(15^2 + 15^2) = 21.2 meter maximale afstand tot de boxen (precies in het midden dus)
Daar heb je overigens GEEN last van delay aangezien alle boxen even ver van je afstaan. De delay daar is 62 ms. Grootste afwijking is dat dus. Maar als je dichter bij de speakers komt overstemd de speaker die dichter bij staat het geluid van de andere speakers en heb je er minder last van. (Tenzij het klikjes zijn met stilte er omheen ;)).

Dat is dus te verwaarlozen, waar ik me eerder zorgen over zou maken is de echo van een sporthal.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

@Oversoft, klopt natuurlijk helemaal.. maar erg lekker zal dat toch niet klinken denk ik zo ;)

• OverSoft
Neuh, maar da's over het algemeen de insteek van een sporthal :P Accoustisch, mwa, neuh

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-02 13:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik heb niet veel verstand van geluidskwaliteit, maar hier vind ik bijvoorbeeld een setje van 299 euro http://www.verkoop.licht-...px?productid=JHACTIESET26

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• OverSoft
Echt HQ power speakers! :P
Kwaliteit is anders...
285W RMS, beetje vreemd geval.

Tsja, de sporthal krijg je er denk ik niet mee gevuld, leuk voor een huiskamer feestje.

• antonboonstra
  • Laatst online: 21-02 13:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik denk dat ie al wel weet dat hij voor 300 euro geen perfecte kwaliteit kan krijgen. 't Is alleen even kijken welke kwaliteit hij kan krijgen voor 300 euro.
Ik dacht dat je met 2 x 285W RMS toch een aardige ruimte kan vullen. Ik neem aan dat er geen feest in gehouden wordt, maar dat een spreker zich verstaanbaar moet maken of een achtergrond muziekje te horen moet zijn...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik denk dat je voor € 300 niet meer dan bij Stageline en JB systems kan kijken. Deze leveren goedkoop spul dat redelijk speelt en zelfs dit spul is niet bepaald goedkoop.

4 * JB Systems TSX 15, 4*99 => € 400 http://www.verkoop.licht-...fo.aspx?productid=WW11044
1 * JB Systems C2 450 versterker 2x450W RMS, 4 Ohm / 2x300W RMS, 8 Ohm => € 350
http://www.verkoop.licht-...egory.aspx?categoryID=269

Niet lager gaan dan dit, budget spul vanaf €750.

[ Voor 50% gewijzigd door rapture op 01-09-2005 18:23 ]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Nou, voor 400,- moet dat 2e hands best lukken. Of moet de sporthal ook als "disco" gebruikt worden, en lekker knallen?
Want plak er dan maar 1 of 2 nullen achter.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Topicstarter
Dankje! Ik weet dus in elk geval dat er voor €300,- niet veel goeds te koop is... Zal dus nu bij de voorzitter gaan zeuren voor een groter budget en dan wat bij elkaar zoeken. Het is de bedoeling dat alles in een verplaatsbare kast komt die door de hele zaal verplaats kan worden. Het is niet echt nodig dat de hele zaal in de keiharde muziek staat. ;)
antonboonstra schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:58:
Ik heb niet veel verstand van geluidskwaliteit, maar hier vind ik bijvoorbeeld een setje van 299 euro http://www.verkoop.licht-...px?productid=JHACTIESET26
Stel, (echt stèl hè), dat ik voor dit setje zou kiezen. Wat moet er verder dan nog bijkomen? Een cd-speler, maar kan die rechtstreeks (met de juiste kabel uiteraard) op de versterker aangesloten worden?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 19:44 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 19:39:
Stel, (echt stèl hè), dat ik voor dit setje zou kiezen. Wat moet er verder dan nog bijkomen? Een cd-speler, maar kan die rechtstreeks (met de juiste kabel uiteraard) op de versterker aangesloten worden?
Eventueel op de hoofdtelefoon uitgang, maar de uitgangsspanning daarvan is meestal te laag om de versterker vol uit te kunnen sturen. Beter is om er een simpel mengpaneeltje voor te zetten.

• Orion84
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

TheBorg schreef op donderdag 01 september 2005 @ 19:49:
[...]

Eventueel op de hoofdtelefoon uitgang, maar de uitgangsspanning daarvan is meestal te laag om de versterker vol uit te kunnen sturen. Beter is om er een simpel mengpaneeltje voor te zetten.
Elke cd-speler (niet disc-man) heeft een lijn uitgang, anders heb je er niks aan. En elke versterker heeft wel 1 of meer lijn-ingangen. Heb je geen mengpaneel bij nodig.

Enne een uitgang die te zwak is door een mengpaneel sturen berijk je ook niks mee, althans, bij een puur mengpaneel. dat doet lijkt mij namelijk niks meer dan mengen :?

En sowieso is afaik een hoofdtelefoon uitgang wel versterkt, en een lijn-uitgang niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Orion84 schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:02:
[...]

Elke cd-speler (niet disc-man) heeft een lijn uitgang, anders heb je er niks aan. En elke versterker heeft wel 1 of meer lijn-ingangen. Heb je geen mengpaneel bij nodig.

Enne een uitgang die te zwak is door een mengpaneel sturen berijk je ook niks mee, althans, bij een puur mengpaneel. dat doet lijkt mij namelijk niks meer dan mengen :?

En sowieso is afaik een hoofdtelefoon uitgang wel versterkt, en een lijn-uitgang niet.
Verschil is dat de versterker waarschijnlijk geen cinch (tulp) ingang heeft maar XLR. Het signaal niveau is heel anders. Van cinch moet de versterker vol uitsturen bij 0,7V bij XLR is het meen ik 2V.

-edit-
In de specificaties van de amp staat 1.23Vrms, dan kun je dus maar 2x113W gebruiken i.p.v. 2x200W

[ Voor 7% gewijzigd door TheBorg op 01-09-2005 20:08 ]

• Orion84
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, dat zal er dus geheel aan liggen wat voor versterker er gekocht gaat worden :P , maar hier had ik verder niet aan gedacht, ben niet zo thuis in het hele PA gebeuren. Misschien had je dat dus allemaal wat duidelijker moeten uitleggen aangezien ik het idee heb dat de TS nou ook niet bepaald expert is op dat gebied.

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 01-09-2005 20:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

antonboonstra schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:58:
2 speakers 285W rms (8Ohm 90dB) met een 2 * 100W rms bij 8Ohm versterker.

Met 10x meer Watt (vermogen) haal je maar 10dB meer, dus het speelt niet veel harder dan een home theater setje. Een relatief grote zaal + mensen die kabaal maken, niet gemakkelijk.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:26
Ik heb zelf ooit eens een sporthal voorzien van wat geluid, was een volleybaltoornooi met 3 velden.

Stond een DAP A700 (2x 250W RMS volgens de doos) en een 2-tal DAP MC-15 speakers.

De muziek was hoorbaar door de hele zaal heen, en je kon omroepen. Disco niveau haalde je er niet mee.

edit:

Wat ik me net zit te bedenken, heeft de zaal standaard geen geluid? Heb nog nooit een zaal gezien zonder geluidsinstallatie volgens mij....

[ Voor 22% gewijzigd door Xiphalon op 01-09-2005 23:39 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

rapture schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:07:
Met 10x meer Watt (vermogen) haal je maar 10dB meer, dus het speelt niet veel harder dan een home theater setje. Een relatief grote zaal + mensen die kabaal maken, niet gemakkelijk.
Een gemiddelde HT set heeft misschien 82 dB gevoeligheid, en de amps in zo'n set halen de 100W never ook nooit (in ieder geval niet als er meer dan een amp gebruikt wordt). Deze speaker heeft al 90 dB. Gaat dus met 1 W bijna 10x zo hard als de gemiddelde HT set. Met 1W kun je dan al zat herrie maken, met 100W nog flink wat meer ;)

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 01-09-2005 23:42 ]

• n00bs
  • Laatst online: 18-02 21:18

n00bs

Het is weer Zomer!

Vermogen zegt geen ruk, gaat om de gevoeligheid van de speakers!

Verder is het niet perse noodzakelijk 4 speakers te hebben. Als je weinig budget hebt kan je ook zoals iemand al zei een JVC boomblaster kopen en plaats die dan bv in het midden van de zaal en hang hem bv een meter of 5-6 hoog!
Of kijk eens op 2ehands websites en haal een 2e hands versterker van een beetje degelijk merk, koop er 2-4 speakers bij en je bent klaar.

Ik mag aannemen dat het geen super herrie in die hal moet zijn, omdat het om te sporten is, niet voor een disco toch? De eisen zullen dan echt niet zo hoog liggen, zoek gewoon 2 tot 4 speakers die bv 90dB of meer hebben per Watt en neem een versterker hierbij die bij de impedantie van die speakers ~80Watt aan vermogen kan leveren bij de normale luister frequenties (20-20000Hz)

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

deepspace schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:41:
Een gemiddelde HT set heeft misschien 82 dB gevoeligheid, en de amps in zo'n set halen de 100W never ook nooit (in ieder geval niet als er meer dan een amp gebruikt wordt). Deze speaker heeft al 90 dB. Gaat dus met 1 W bijna 10x zo hard als de gemiddelde HT set. Met 1W kun je dan al zat herrie maken, met 100W nog flink wat meer ;)
82dB, zo'n lage gevoeligheid? Dan begint het verschil wel wat groter te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 01-09-2005 23:47 ]

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-11-2025

CyberJoe

Only visiting this planet

Ik zag dat die speakers bij jh maar een rendement hebben van 90 db. Dat is voor een hifi speakertje redelijk, maar vrij laag voor een PA speaker. Er zijn speakers voor hetzelfde geld die een rendement hebben van bijv. 96 db, of meer. Dat scheelt redelijk veel, terwijl je er niet meer vermogen voor nodig hebt.
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=14064
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=5448

Heb zelf ook een keertje in een sporthal een set moeten plaatsen; heb toen voor 2 speakers gekozen (ook vanwege de plaats) en dat ging erg goed. Was een Peavey set waar we ook concerten over deden en soms een disco. Speakers hadden een rendement van over de 100db. Dat maakt toch echt veel uit.

Ja ik heb ook een computer.

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 19:54

JorisPenders

Designer & Coder

Heb zelf (een HELE tijd geleden in groep 6 v/d basisschool) met 2x200rms @ 4 ohm de hele zaal gevuld. Waren 2 actieve PA-speakers. Ik denk dat je niet een superset nodig hebt hoor.

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

DJ_Jorizzz schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 16:33:
Heb zelf (een HELE tijd geleden in groep 6 v/d basisschool) met 2x200rms @ 4 ohm de hele zaal gevuld. Waren 2 actieve PA-speakers. Ik denk dat je niet een superset nodig hebt hoor.
Ik heb zelf op kinderfeestjes gedraaid met mijn thuis apparatuur. Een pioneer 656 Mark II versterker dat bij 4 Ohm 20Hz-20000Hz 2*80Watt kan leveren en 2 Magnat speakers Vector 77 met een gevoeligheid van 92dB @ 4Ohm.

Ik heb de versterker nog nooit hoger dan de helft open hoeven te draaien en ondanks maar 2 speakers waren die zalen echt GOED gevuld met geluid :) (en ik ga zelf ook naar parties en het was echt meer dan hard zat) die zalen waren ongeveer 10x20 meter oid. Dus ik vind wat iedereen roept wat aan vermogen nodig is, zwaar overdreven...

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 19:54

JorisPenders

Designer & Coder

Ja heb je gelijk in.
Nu draai ik tegenwoordig voor wat grotere feesten, laatst 200-300 man ofzo, en dan is wat extra power toch echt nodig. Vooral bij prijsuitreikingen enzo als de omroeper verstaanbaar moet zijn. Vandaar dat ik nu een leuk setje hebt met 4600 watt max/4 ohm.
Voor een sporthal is dit echt niet nodig. Die ene aanbieding van 2x speaker + versterker + kabels leek me een leuk setje voor in de sporthal.

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Voor zo een sporthal maakt dat ook idd weinig uit, het is als begeleiding voor het sporten maar zal niet overheersend moeten zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel allemaal, ik ben er erg mee opgeschoten om wat tips te krijgen, we gaan binnenkort over tot de aanschaf als we alle koop-opties en plaatsen hebben vergeleken. Dan zal ik nog wel vertellen wat het geworden is en hoe het klinkt. ;)
Pagina: 1