Toon posts:

PC start niet volledig op. Vermoedelijke oorzaak processor.

Pagina: 1
Acties:
  • 604 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Moederboard: Asus p4PE
Processor: Intel Pentium 4, 2.4Ghz
Geheugen: 512MB DDR 333Mhz PC2700U
Videokaart: onbekend

Ik heb een probleem waarvoor ik in de andere topics geen oplossing/advies kan vinden en hoop daarom dat een ervaren iemand mij kan helpen.

Probleemdefinitie: PC start niet volledig op.

Wat is de aanleiding?
Ik heb een controlepaneel die de temperatuur van mijn CPU, HD en kast in de gaten houdt. Het controlepaneel sloeg tijdens het unrarren van een bestand alarm en gaf aan dat mijn CPU 65 graden was. Ik heb de PC onmiddelijk uitgezet en gekeken wat er mis was. De boosdoener was al snel gevonden: er zat flink wat stof tussen mijn koeler en processor waardoor er niet meer goed genoeg gekoeld kon worden. Schoongemaakt (niet voor het eerst) en alles weer geinstalleerd. Vervolgens heb ik mijn PC opgestart, XP werd weer opgestart en mijn bureaublad kwam weer tevoorschijn.
Op dat moment sloeg mijn controlepaneel weer alarm. De kast stond open en ik zag een van de temperatuurindicatiedraadjes (hoe noem je die? Zij meten de temperatuur) los zitten bij mijn processor en heb deze weer vastgemaakt. Ik dacht dat het controlepaneel door het loszittende draadje op hol geslagen was. Weer opnieuw opgestart en het controlepaneel begon onmiddelijk te piepen en ik kreeg niks geen beeld meer. Controlepaneel ontkoppeld om te kijken of dit misschien het opstarten frustreerde.Dit gaf geen oplossing.

Wat gebeurd er nu als ik op power druk?
Mijn pc geeft de vertrouwde opstart geluiden weer (hd, diskettestation, fan etc.) maar geeft een compleet zwart beeld. Ik krijg geen melding zoals 'no signal'. Haal ik de kabel los dan krijg ik de melding wel en koppel ik de monitor aan een Laptop dan krijg ik ook gewoon beeld.

Wat heb ik gedaan om het probleem te isoleren?
- Gekeken of er stof op mijn processor zat
- Alles zoveel mogelijk ontkoppeld (HD, Drives, Netwerkkaart, etc.)
- Vervolgens getest met MB+Processor, Geheugen en Videokaart
- Nog steeds zwart beeld maar naar meerdere malen resetten eenmalig een MBafbeelding gezien en vervolgens in de bios terecht gekomen. Daar stond de volgende melding: 'During last boot up your system hung for an improper CPU speed setting. Toetsenbord was niet gekoppeld dus kon niks aanpassen. Na een reset geen bios melding meer gekregen. Het beeld blijft steeds zwart.
- Vervolgens geheugen eruit gehaald om MB te testen. Zonder geheugen ging het MB piepen. Volgens mijn informatie zou dit moeten betekenen dat het MB in orde is. Verbeter me aub als dit niet zo is!!
- MB geeft groen lampje weer.

Ik heb zelf door bovenstaande bevindingen het idee dat de processor kaduk is maar ik heb hier absoluut geen ervaring mee en heb geen zin om iets voor nop te vernieuwen. Wie kan mij van advies voorzien?

Alvast bedankt.

Groeten Joost

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Owkeej, allereerst: mooie en duidelijke startpost! :) Kan menig user wat van leren d:)b

Wat je kunt proberen:
• Bios reset
• Videokaart erin en eruit
• CPU opnieuw plaatsen.

Vooral dat laatste wil nog wel eens helpen. Denk hierbij wel aan zaken zoals koelpasta.
65 graden is geen enkel probleem voor een CPU, dus ik denk er niet dat je CPU stuk is.

Kijk eerst maar es wat die bios reset uithaalt :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
Kan je de cpu niet op een andere plank testen, zo kan je erachter komen of je cpu misschien wel op een andere plank werkt.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp!

Ik heb je tips opgevolgd maar helaas zonder resultaat:

Bios reset: Ik heb de bios een reset gegeven d.m.v. het verwijderen van het moederbord batterij. Verbeter me aub als dit geen 'echte' reset is. Deze manier gaf iig geen oplossing.

Videokaart erin en eruit: heb ik gedaan maar heeft geen resultaat. (meerdere keren geprobeerd)

CPU opnieuw plaatsen: CPU opnieuw geplaatst maar ook zonder resultaat.

Het jammere is dat ik geen mogelijkheid heb om de CPU in een andere pc te testen.

Groeten Joost

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 20:02:

Bios reset: Ik heb de bios een reset gegeven d.m.v. het verwijderen van het moederbord batterij. Verbeter me aub als dit geen 'echte' reset is. Deze manier gaf iig geen oplossing.
Nee dit is niet de goede methode :)

GOde methode

230-stekker eruit > 10 seconden op powerknop drukken > bios batterij eruit > pinnetjes van batterij houder kortsluiten met schroevendraaier > batterij terugplaatsen > bios gereset :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
230-stekker eruit > 10 seconden op powerknop drukken > bios batterij eruit > pinnetjes van batterij houder kortsluiten met schroevendraaier > batterij terugplaatsen > bios gereset
Ik heb je advies als volgt uitgevoerd:
1) stekker uit systeemkast gehaald (niks geen stekker meer in systeemkast)
2) zo'n 13 seconden de powerknop ingedrukt gehouden.
3) vervolgens de batterij verwijderd
4) vervolgens met schroevendraaier 'gepeurd' bij de connectors van van de batterijenhouder.
5) vervolgens de stekker er weer ingedaan
6) vervolgens monitorstekker in videokaart geplugged.
7) vervolgens op power gedrukt.
8) o.a. MB lampje en systeemkast lampje gaan branden maar nog steeds niks geen beeld.
Pagina: 1