ATX voltages (weer eens)

Pagina: 1
Acties:

• raamfluiter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07-2017
Ik heb een AOpen AX34U moederbord met een Celeron Tualatin 1,3 GHz.
De BIOS geeft normale voltages weer. Behalve voor de 12 V lijn. Die zou maar liefst 15,5 bedragen! Ik heb met een universeelmeter nagemeten: 11,8 V. Da's prima toch.
Ik heb even Windows XP geïnstalleerd. Geen enkel probleem. Maar SiSoft Sandra laat (toch) ook die 15,5 V zien.
Moet ik me nou zorgen maken of niet?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nee.
Als je het nagemeten hebt met een multimeter en die geeft 11,8 is er niks aan de hand. Het komt wel vaker voor dan een programma rare waardes geeft, meestal door brakke sensors.

Mocht je nou een instabiel systeem hebben, dan zou ik me nog een keer achter de oren krabben, maar zolang het stabiel is hoef je je nergens zorgen over te maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Kawaii op 31-08-2005 16:56 ]

Verwijderd

Probeer eens een biosupdate, mss zijn de voltagewaarden dan normaal.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 22:43
Bios update zou het probleem misschien kunnen verhelpen. Maar het klinkt mij meer als een hardwarefout.

Het maakt verder trouwens niks uit, behalve dan dat sommige hardware monitor progjes meteen gaan alarmeren.

tvw

• raamfluiter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07-2017
Het moederbord heeft de hoogste BIOS-versie al. Ik kan natuurlijk diezelfde versie er "overheen" flashen, maar of dat nou een logische stap is...
Ik ga ervan uit dat de uitlezing onjuist is, het voltage in werkelijkheid wel.
Zou de toegepaste Tualatin CPU die foute uitlezing veroorzaken? Van het moederbord zou ik n.l. kunnen denken dat het "gauw even is ontwikkeld" om de Tualatin te ondersteunen waardoor het misschien toch "net niet past".
Ik heb geen andere (Coppermine) CPU om dit te testen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Lijkt mij dat het CPU type niet veel te maken heeft met het uitlezen van een ATX spanning :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een net nieuw Gigabyte moederbord 8I945GMF gehad bij meerdere modellen dat Sisoft en Speedfan op de 5v een voltage van 6,7v uitlas. Dus dat wil zeggen 34% erover maar het systeem werkt perfect.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Als jouw multimeter zegt 11.8, dan is het 11.8 (wel, ervan uitgaande dat het ding niet vreselijk onnauwkeurig is :P ) en zéker geen 15,5 zoals de software je wil doen laten geloven. Met 15,5 V zou de pc het toch niet lang hebben volgehouden (seconden werk I guess :+ ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1