Toon posts:

[2000] Windows herinstalleren lukt niet op defecte schijf*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb een gigantisch probleem. Mijn harde schijf is kaduuk en ik moet een nieuwe, dat weet ik, maar ik moet echt internet hebben, daarom wil ik Windows weer aan de praat krijgen.Mijn vader is als een bulldozer door de pc heen gegaan waardoor inet het niet meer doet, onze driverlijst leeg is, en meer van dat soort (drivers staan er overigens nog wel op).

Ik kan Windows (2k pro) nog wel gewoon starten, behalve dan dat hij heel traag is vanwege onze harddisk. De bootsector is naar god, als ik de logs mag geloven.

Het probleem is dat hij elke keer als ik een Win98 Bootdiskette gebruik, hij van de schijf C een virtuele schijf maakt. Hierdoor kan ik geen dospartitie maken die nodig is om Win te installeren (heb NTFS). De echte schijf C is in geen velden of wegen te bekennen; A is mijn diskette, B is eveneens virtueel, D en E zijn de cd's. Als ik boot met behulp van de Win98 cd, maakt hij geen virtuele schijf, maar zegt hij dat schijf C ongeldig is ofzo, iig kan hij hem niet vinden. Schijf A en B zijn in dat geval beide de disketteschijf (vage zooi).

Als ik gewoon WIndows probeer te installeren zonder moeilijk te doen met partities en formatteren, zegt hij dat hij niet kan schrijven naar de schijf. Er is ook steeds een probleem met Command.com, die hij niet kan vinden. Als ik probeerde te booten met de Win98cd, gaf hij allerlei fouten in lijn 39 en 40 van CONFIG.SYS, en vroeg hij me hem te vertellen waar command.com zit. Nu heb ik command.com van de bootdiskette op de schijf gezet (gewoon via Windows), en geeft hij die fouten niet meer.

Als ik met fdisk partitieinformatie opvraag, zegt hij Lokale Schijf: 1 en verder helemaal niks, wat me niet echt normaal lijkt. Ik kan ook niet terug naar de fdisk lijst, maar moet ctrl-alt-dellen. Als ik een partitie probeer aan te maken kan ik wachten tot ik een ons weeg, maar gebeurt er niks. Toch zag ik laatst dat hij een nieuwe lokale schijf F: heeft aangemaakt, met 0 byte aan grootte (dikke joy). Ik kan verder ook niks met die 'partitie', ik kan hem ook niet wissen. Als ik dat probeer gebeurt er ook niks.

Kortom, de vraag is; is er een manier om schijf C: in dos gewoon echt te houden en ervoor te zorgen dat hij er geen virtuele schijf van maakt, zodat ik kan formatteren en partities kan maken? En kan het ook zijn dat ik WIndows hoe dan ook helemaal niet kan installeren omdat de bootsector naar god is?

Ik zal niet kunnen antwoorden, ik zit nu namelijk in de bieb. Ik vraag mijn vriend of hij af en toe kan kijken en eventueel replyen. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Internet heb ik echt keihard nodig..

Alvast heel erg bedankt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik pas even de topictitel ietsje aan: WIN 2K - Kan Win niet herinstalleren > [2000] Windows herinstalleren lukt niet op defecte schijf*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, en sorry. :)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:39

DataGhost

iPL dev

sanfranjake schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:09:
Ik pas even de topictitel ietsje aan: WIN 2K - Kan Win niet herinstalleren > [2000] Windows herinstalleren lukt niet op defecte schijf*
subtiel :')

wat meestal het geval is met defecte schijven is dat ze niet meer meewerken, ook niet voor een paar minuutjes internet. ik zou gewoon een nieuwe schijf kopen als deze defect is, meestal is het zo van vandaag besteld, morgen in huis (mits op voorraad)

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/50/top

veel plezier :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

DataGhost schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:12:
[...]

subtiel :')

wat meestal het geval is met defecte schijven is dat ze niet meer meewerken, ook niet voor een paar minuutjes internet. ik zou gewoon een nieuwe schijf kopen als deze defect is, meestal is het zo van vandaag besteld, morgen in huis (mits op voorraad)

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/50/top

veel plezier :)
Of gewoon bij een winkel op de hoek vragen of die een geschikte op voorraad hebben.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Mja, maar nee. :) De pc is een bron van veel conflicten thuis en ik ben niet van plan voor een schijf te betalen die binnen het halfjaar kapot is en niet eens mijn pc is, zoals m'n pa me er steeds aan herinnert. Dit is nl de 2de schijf in heel korte tijd die het niet meer doet en ik ben ervan overtuigd dat het probleem niet bij de hardeschijven ligt, maar veroorzaakt wordt door een stokoude pc die gewoon aan vervanging toe is.

Internet deed het namelijk wel, heel windows doet het wel, totdat mijn pa als een bezetene in woede allerlei dingen deed die hij zelf niet begreep en daarmee de pc verder verkloot heeft.

Een nieuwe schijf komt er uiteindelijk wel. M'n pa is echter nu op reis en moet een paar daagjes wachten, en dan wil hij ws zelf ook de smartguy uithangen en proberen. Is er in de tussentijd geen manier om een redelijk Windows aan de praat te krijgen?

(nog 40 minuten voor mn tegoed op is, heb er even 2 euro ingeflikkerd).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 16:29 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03 22:23

Barrycade

Through the...

Ik kan Windows (2k pro) nog wel gewoon starten, behalve dan dat hij heel traag is vanwege onze harddisk. De bootsector is naar god, als ik de logs mag geloven.
Als ik het goed begrijp kan je Win2k wel starten, probeer daar dan eens een bootdisk mee te maken? Zie onderstaande namelijk.
Het probleem is dat hij elke keer als ik een Win98 Bootdiskette gebruik, hij van de schijf C een virtuele schijf maakt. Hierdoor kan ik geen dospartitie maken die nodig is om Win te installeren (heb NTFS). De echte schijf C is in geen velden of wegen te bekennen; A is mijn diskette, B is eveneens virtueel, D en E zijn de cd's. Als ik boot met behulp van de Win98 cd, maakt hij geen virtuele schijf, maar zegt hij dat schijf C ongeldig is ofzo, iig kan hij hem niet vinden. Schijf A en B zijn in dat geval beide de disketteschijf (vage zooi).
Win 98 begrijpt NFTS niet dus dat zal niet opschieten als je een Win98 bootdisk/installatieschijf gebruikt.

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-03 10:07

SilencerNL

No remorse

Je kan natuurlijk een Bootable CD met besturings systeem kunnen gebruiken. Zoiets als Knoppix... Als je een redelijk normale internet verbinding hebt, kan je zonder iets in te stellen op het internet.

Misschien dat je deze bij een vriend kan downloaden en branden?

[ Voor 15% gewijzigd door SilencerNL op 31-08-2005 16:37 ]

Don't dream your life, live your dreams!

Verwijderd

Topicstarter
Knoppix ga ik inderdaad proberen, als het goed is leent mijn vriend die donderdag aan me. Ik heb geen enkele linuxervaring, kan nog leuk worden. :+

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Charlotte loop even naar een tweedehands zaakje waar een 3 gigabyte schijf ligt.. plaats hier windows op. Kost je nog geen 10 euro.

Is 5 x 40 minuten in de bieb zitten ;-)
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:39:
Knoppix ga ik inderdaad proberen, als het goed is leent mijn vriend die donderdag aan me. Ik heb geen enkele linuxervaring, kan nog leuk worden. :+
Stom niet eens aangedacht.. dat is indeed wel DE oplossing voor nu.. Succes!

[ Voor 50% gewijzigd door Falcon op 31-08-2005 16:41 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:39

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:39:
het is vrij makkelijk als je direct naar de GUI opstart hoor :)
en anders zou je misschien kunnen kijken naar een goedkoop pctje voor jezelf? voor school heb ik wat samengesteld een tijdje terug (maar er werd niet naar geluisterd, alle 25 pcs worden met pc66 geheugen (256mb) geupgrade :r talking about duur en traag)
sempron 2300+, 512mb dualchannel pc3200 geheugen, asrock mobotje (onboard video, type ben ik even kwijt.. iets met GX), dvd brander, 80 gig hd (maar een paar euro duurder dan een 40gig hd), Antec kast met voeding (goed spul :) ) en 2 casefans (oja en een floppydrive :+ )
dat kwam volgens mij uit op 250 euro ex btw, 350 incl (+verzendkosten ook, rembours)
enige wat je dan nog nodig hebt is een tobo/muis/monitor en je hebt je eigen pc (zie ook best buy guide studentenpc, topic wat ik gisteren tegen kwam)

misschien niet voor jou de oplossing maar als je aangeeft dat je een pc nodig hebt en iemand die er niks van weet maar toch de boel verneukt 'omdat het zijn pc is' wellicht de enige

ahja dit bespaart je weer zoekwerk
[rml][ BBG] Studentensysteem[/rml]
:)
hoewel ik nu ik het beter bekijk de voeding wat krap vind, cdrw drive aantref ipv dvdrw (kost maar 40 euro) en een naar mijn mening te trage processor/geheugen (combo?) en draadloos hoeft voor mij niet :+
maar ik ga nu gruwelijk offtopic :P

• AuC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-12-2025

AuC

Vriend van Charlotte hier. :+

Het probleem dat ze lijkt te hebben is een beschadigt MBR. Ik zat zelf te denken om mijn vriendin Knoppix en Linspire mee te geven. Eerst zou ze met Knoppix de partitie terug kunnen zetten naar FAT32 en vervolgens Windows installeren. Mocht dat niet werken dan kan ze altijd op internet via Linspire (lijkt me wel een redelijke distro voor een Linux beginster ;)).

Probleem wat ze ook heeft - en wat erg vervelend is - is dat ze dankzij de virtuele C geen fdisk /mbr uit kan voeren. Dit is ook iets dat via knoppix te proberen valt, waardoor een nieuwe HD haar hopelijk bespaard kan blijven.

Dit zijn dus iets meer details over de stand van zaken ;-). Ik heb haar PC zelf ook gezien (toen het nog ongeveer werkte) maar heb geen idee wat haar vader uitgespookt heeft. Ben ook al de helft vergeten van het telefoongesprek met mijn vriendin (om 23:00 's avonds ;-)), maar weet nog wel dat ze een bluescreen kreeg met iets in de trant van een beschadigte bootsector (Kan men hiermee de MBR bedoelen?).

Ik zal jullie hier (meer) updates geven die ik via de telefoon doorkrijg, mocht dat nodig zijn.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Hoi! :+
Het probleem dat ze lijkt te hebben is een beschadigt MBR.
[...]
fdisk.exe /mbr proberen

LinkedIn WoT Cash Converter

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
PcDealer schreef op donderdag 01 september 2005 @ 05:06:
[...]
Hoi! :+

[...]

fdisk.exe /mbr proberen
Ik wou net zeggen, zet die bootcd van windows erin en kies "recovery console".

Hier kan je twee dingen proberen (eigenlijk 3):

fdisk.exe /mbr (zoals hierboven aangegeven)
chkdsk (voor reparatie beschadigde clusters)

Wat je ook kan doen is kijken wat de fabrikant van die disk is en een Flop downloaden van hun site en door die programma laten testen.
Meestal wil hier nog voorkomen dat hij net die beschadigde files wil repareren (lees verplaatsen) waardoor alles weer koek en ei is.

(p.s. als er staat fill drives with zero's, niet echt handig ;))

Met knoppix is het leven nog handiger inderdaad en is nog gratis ook. (ok ok, die paar centen voor die cd dan.)

Ik hoop dat alles goed zal gaan. Veel succes!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:01

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Waarom toch dat gedoe met een W98 CD?

Als er 2K op staat probeer je toch de W2K CD?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
Checkdisk heb ik al twee keer gedaan en leverde niks op. Ik had die Win2k cd er al een keer ingegooid en recover ofiets in dien aard gedaan, maar de pc deed alsof ik helemaal niks gedaan had en startte normaal op. Ik ga dat wat uitgebreider proberen, en nogmaals die fdisk proberen.

Ik zit nu op Knoppix en het werkt perfect, lang niet zo traag als ik had verwacht. Internet is er in snelheid wat op achteruit gegaan, maar verder lijkt 'ie zelfs sneller dan Win2k te gaan, zeker het opstarten! :D

Linux is niet zozeer een probleem voor mij, maar eerder een probleem voor mijn zusje en mijn moeder die beide niet bepaald thuis zijn in computers. M'n ma wordt ongetwijfeld al paniekerig als ze Windows XP voor haar kiezen krijgt, laat staan een heel andere OS..

Hartstikke bedankt, ik ga nog die fdisk.exe proberen en er het beste van hopen, en morgen komt mijn pa thuis en regelt hij vast wel een nieuwe hardeschijf.

Ik heb trouwens wel een eigen pc op mijn kamer, maar ik heb daar geen Internet op. We gaan binnekort wel een router installeren, maar die minkukels van Casema hebben het modem in de huiskamer gezet ipv de meterkast en daardoor is het aanleggen van die kabel wat ingewikkeld (moet door 2 muren heen, dat zie je mij niet doen, heb ik echt een pappa voor nodig :+).

@Coach4all: Win2k is een upgrade, ik heb eerst win98 nodig. Ik heb al gekeken of ik gewoon Win2k kon installeren, maar er was alleen maar recovermogelijkheid. :/ Bovendien wil ik graag eerst de schijf formatteren (dat is het heerlijkste gevoel ter wereld :+ (eigenwijze opmerkingen niet gewenst :P), en Win2k is een beetje boel antidos en de enige manier die ik heb om een beetje normaal in dos te komen is via de win98cd of bootdiskette.

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03 12:57

SpeedBart

Futurama 0wnage

Partitie wegmikken met fdisk?

Fat32 partitie aanmaken en formatteren

Dan werkt fdisk /mbr als het goed is gewoon

/edit

spuit 11,
Had niet goed gelezen, je kunt al vooruit. Succes ermee

[ Voor 87% gewijzigd door SpeedBart op 01-09-2005 20:36 ]

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

Pagina: 1