3700+ core clock: 1.1GHz??

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• simen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 14:13

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik heb gister mijn nieuwe pc in mekaar gesleutelt, en alles werkt, maar de prestaties vallen me zwaar tegen.

het systeem betreft:
AMD64 3700+ @2,42 GHz (box)
ASUS A8N-E
Gigabyte 7800GTX
2x 512MB Kingston
q-tec dual fan 450watt PSU (gooollldd :D)

welnu, ik had de videokaart al eerder, en bij een maat in de pc gestopt, die normaal dual 6600gt heeft. zijn pc is ongeveer hetzelfde alleen dan een a8n-sli en een 3500+, ik heb daarop 3dmark05 gedraait en een score van 8420 gehaald.

Op mijn eigen pc haal ik een score van niet meer dan 5640... frustrerend dus.

Toen ik Joint ops installeerde gaf hij aan dat er een processor van 1,2GHz aangeraden werd, en dat ik slechts 1,1GHz heb.
Ik heb even gekeken in 3dmark05, en daar stond in de systeminfo table het volgende:

Manufacturer AMD
Family AMD Athlon(tm) 64 Processor 3700+
Architecture 64-bit
Internal Clock 1.1 GHz
Internal Clock Maximum 2.4 GHz
External Clock 220.0 MHz
Socket Designation Socket 939
Type Central

Dit vind ik raar, de internal clock op 1,1 GHz?? wat houd dit in? of heeft dit er niets mee te maken?

B.V.D.

Simen Stroek

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 08:03
Kijk eens in het BIOS naar je instellingen. Je moet deze waarschijnlijk nog wel even goed zetten als je dat nog niet gedaan hebt (multiplier).

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
Cool 'N Quiet misschien?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33
Toevalling Cool & Quit aan staan? Dat clockt hij zich zelf terug. Dat scheelt stroom en warmte :)

• simen

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
jah, cool 'n quiet staat aan, ik zal ff kijken hoe t gaat zonder.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-05 20:41
Als het goed is: perfect ;)

Wat Flappie ook zegt.
De AMD 64 kan via de MP naar beneden clocken om stroom te besparen.

Nu draai ik zelf geen CNQ omdat ik de pc nu al zuinig genoeg vind en ik dus geen zin had in problemen als deze (3000+ @ 4000+ en toch slurpt mijn pc maar 80watt idle :D)

• simen

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
Ik heb zojuist gereboot en inderdaad, de clock staat nu netjes op 2.2GHz

maar nu de vraag.. cool 'n quiet zou er toch niet voor horen te zorgen dat mijn 3Dmark05 score zo belabberd is?

ik ga nu even een bench draaien om het te testen. ben zo terug.

Verwijderd

dudeman schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:39:
Ik heb zojuist gereboot en inderdaad, de clock staat nu netjes op 2.2GHz

maar nu de vraag.. cool 'n quiet zou er toch niet voor horen te zorgen dat mijn 3Dmark05 score zo belabberd is?

ik ga nu even een bench draaien om het te testen. ben zo terug.
Dat klopt naarmate de CPU meer kracht nodig heeft, schaalt deze omhoog. Bij 3dmark05 zal de cpu dus naar 100% doorschalen en als 3dmark05 afgelopen is en de CPU weer in rust is dan schaalt deze terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 13:43 ]

Verwijderd

Als de processor belast wordt, moet ie natuurlijk direct weer op volle snelheid werken. Bij mij is dat ook gewoon eht geval met C&Q

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 01:43
misschien cool'n quiet? tjekn es met cpu-z.

[ Voor 8% gewijzigd door Helox-in-a-box op 31-08-2005 13:45 . Reden: damn, wat sneller reageren de volgende keer :) ]

• Martin
Helox-in-a-box schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:45:
misschien cool'n quiet? tjekn es met cpu-z.
Lees het topic dan eerst |:( en wat is er mis met correct nederlands?

• simen

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
wohoooo! works like a charm. score van 7600 nu, en daarbij had ik nog een torrentprogramma draaien ook.

tis nu een kwestie van finetunen en overklokken en dan kijken of ik de 9000 haal :D

bedankt tweakers!!

*voelt zich nu dom*

#edit:
oh en wel raar dat CNQ hem niet verder klokt wanneer ik 3Dmark draai.. mwjah ik kijk wel wat ik ermee doe. ik denk dat ik die HUMONGOUS zalman koeler dr' op zet... ik heb geweldige ervaring met dat ding :D

[ Voor 30% gewijzigd door simen op 31-08-2005 13:53 ]

Verwijderd

En toch is dit vreemd, want cool n quiet zou dit niet mogen doen. Heb je cool n quiet in de bios ingeschakeld en het power-scheme in windows aangepast?

• simen

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
power scheme in windows? geen idee waar ik dat vandaan haal(eerste keer dat ik een mobo met CNQ heb), ik heb het nu in de bios uitgezet, en ik denk dat ik het maar zo laat... geluidsproductie is hetzelfde...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

dudeman schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:27:
Hey Tweakers,

Ik heb gister mijn nieuwe pc in mekaar gesleutelt, en alles werkt, maar de prestaties vallen me zwaar tegen.

het systeem betreft:
AMD64 3700+ @2,42 GHz (box)
ASUS A8N-E
Gigabyte 7800GTX
2x 512MB Kingston
q-tec dual fan 450watt PSU (gooollldd :D)

welnu, ik had de videokaart al eerder, en bij een maat in de pc gestopt, die normaal dual 6600gt heeft. zijn pc is ongeveer hetzelfde alleen dan een a8n-sli en een 3500+, ik heb daarop 3dmark05 gedraait en een score van 8420 gehaald.

Op mijn eigen pc haal ik een score van niet meer dan 5640... frustrerend dus.

Toen ik Joint ops installeerde gaf hij aan dat er een processor van 1,2GHz aangeraden werd, en dat ik slechts 1,1GHz heb.
Ik heb even gekeken in 3dmark05, en daar stond in de systeminfo table het volgende:

Manufacturer AMD
Family AMD Athlon(tm) 64 Processor 3700+
Architecture 64-bit
Internal Clock 1.1 GHz
Internal Clock Maximum 2.4 GHz
External Clock 220.0 MHz
Socket Designation Socket 939
Type Central

Dit vind ik raar, de internal clock op 1,1 GHz?? wat houd dit in? of heeft dit er niets mee te maken?

B.V.D.

Simen Stroek
offtopic:
Zo'n pimp pc en dan zo'n rommelvoeding 7(8)7

Cool 'n' Quiet!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:38

ChangeLife4Ever

owned by above

Borromini schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:57:
[...]

offtopic:
Zo'n pimp pc en dan zo'n rommelvoeding 7(8)7

Cool 'n' Quiet!
Idd, wat een combinatie... 8)7 Valt me mee dat ie het überhaupt trekt. Voor overclocken zou ik toch even naar een normale "" voeding gaan kijken

remember your end, someone owns us

• simen

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
hello and welcome back to.. uhm.. ik zou yesterday willen zeggen maar mijn probleem was binnen enkele minuten al opgelost.

thanks anyway

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Even tussendoor, dit is btw zeer offtopic.

Ik zie gewoon ALTIJD deze topics, ze gaan als volgt:

-hallo tweakers
-ik heb net een nieuwe pc, en bah bah wat werkt hij slecht joh! doe ik iets verkeerd?

het moet dan altijd een super pc voorstellen, er staan immers namen van onderdelen in die slechts 2 maanden verouderd zijn ipv de gebruikelijke 12 maanden.

je krijgt vele goede, behulpzame reacties

en dan blijkt dat het is opgelost

hou je vast, nu volgt een onderdeel wat nooit mag ontbreken:

-ja ja mensen alles werkt weer, ik heb maar liefst een score van* XXXXX in 3d mark/doom3/doom4/whatever

ik geloof dat elke dag minstens 4 van dit soort topics geopend worden.
Is iedereen zo dom? of ziet niemand het?

* hou je vast!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
q-tec dual fan 450watt PSU
Q-tec staat nou niet echt bekend om zijn goede voedingen. Dit kun je makkelijk nazoeken mbv de search. Hierdoor kan het zijn dat je pc gewoon te weinig stroom krijgt aangeleverd en zichzelf onderklokt. Probeer eens een goed A-merk voeding van minimaal 400 Watt.

Hmm, je hebt het probleem dus al half opgelost. Toch vind ik het zonde om in zo'n pc zo'n k*tvoeding te zetten, maar dat terzijde :).

• simen

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
e.vanbeijnum schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:59:
[...]

Idd, wat een combinatie... 8)7 Valt me mee dat ie het überhaupt trekt. Voor overclocken zou ik toch even naar een normale "" voeding gaan kijken
terug op de pc van die maat van me.. hij heeft een merkloze 350W voeding, en daarop kon ik de proc op 2,6GHz draaien, en de 7800gtx op 490/1300... perfect zonder artifacts of problemen.

wat is er mis met deze voeding? hij is vrij stil en ik zou verder niet weten wat voor kwalitative eisen ik eraan zou moeten stellen... ik weet eigenlijk belachelijk weinig van PSUs.. het enige wat me boeit is de geluidsproductie en het max. wattage.

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

dudeman schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:02:
[...]

terug op de pc van die maat van me.. hij heeft een merkloze 350W voeding, en daarop kon ik de proc op 2,6GHz draaien, en de 7800gtx op 490/1300... perfect zonder artifacts of problemen.

wat is er mis met deze voeding? hij is vrij stil en ik zou verder niet weten wat voor kwalitative eisen ik eraan zou moeten stellen... ik weet eigenlijk belachelijk weinig van PSUs.. het enige wat me boeit is de geluidsproductie en het max. wattage.
Op zich is er niks mis mee, maar de Watt die ze opgeven is het piekvermogen. Ik heb zelf ook in mijn onbenulligheid een Q-tech gold 400Watt gehad die stil was en goedkoop, maar toen ik ging overclocken trok ie het gelijk al niet meer, terwijl ik niet zo'n systeem had als jij

Vraag hier maar eens wat een goede voeding is ;) Welke voeding heb ik nodig? Deel 12

• Faust
Oh ja, en voordat ik het vergeet:

het is altijd de voeding, volgens velen... :Z

kunnen we hier niet gewoon een apart topic voor maken?

"het grote 'post hier je specs en 3d mark scores' -topic"

-en-

"het grote 'het ligt gewoon altijd aan de voeding'-fans -topic"

jongens, ik beloof jullie, dat is echt wel veel overzichtelijker hoor!

als het aan de voeding zou liggen, dan kon hij nooit een score voor 3d mark krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Faust op 31-08-2005 14:07 ]

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Faust schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:06:

-en-

als het aan de voeding zou liggen, dan kon hij nooit een score voor 3d mark krijgen.
Ik zeg niet dat het aan de voeding ligt, maar ik snap alleen niet de combinatie übersysteem, el-cheapo voeding ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Faust schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:00:
Even tussendoor, dit is btw zeer offtopic.

Ik zie gewoon ALTIJD deze topics, ze gaan als volgt:

-hallo tweakers
-ik heb net een nieuwe pc, en bah bah wat werkt hij slecht joh! doe ik iets verkeerd?

het moet dan altijd een super pc voorstellen, er staan immers namen van onderdelen in die slechts 2 maanden verouderd zijn ipv de gebruikelijke 12 maanden.

je krijgt vele goede, behultzame reacties

en dan blijkt dat het is opgelost

hou je vast, een onderdeel wat nooit mag ontbreken

-ja ja mensen alles werkt weer, ik heb maar liefst een score van* XXXXX in 3d mark/doom3/doom4/whatever

ik geloof dat elke dag minstens 4 van dit soort topics geopend worden.
Is iedereen zo dom? of ziet niemand het?

* hou je vast!
Het is veel irritanter als iemand een zwaar offtopic reply als die van jou in zo'n topic post :z

Niet iedereen heeft direct de kennis om een performance probleem te detecteren en zijn dan terecht teleurgesteld in de prestaties, waarom zou je anders een high end pc kopen nietwaar ;)
Dus kan het voorkomen dat er een paar topics als deze geopend worden :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• simen

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
***dudeman word overspoeld door een golf van sympathie voor ELiA***

meh, ik vind hem mooi (its goollddd) en als ik problemen krijg met de voeding.. dat zie ik dan wel weer.

• Martin
Faust schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:06:
-en-
Hehe, ik herken jouw probleem, jij gelooft ook niet dat het aan de voeding ligt "omdat het een Qtec is", omdat je zelf een Qtec hebt. Ik heb dat zelf ook gehad, heb zelf een beste poos een Qtec 550 gehad, snapte nooit waarom iedereen zo Qtec zat te bashen... totdat ik zelf eens een Coolermaster Xtreme 380 kocht en installeerde... dat was een verschil. Alles werkt zowaar sneller en stabieler! Ik was ooit ook zoals jou, gewoon stug blijven roepen "Qtec is niet slecht!!1!!!", maar probeer voor de gein eens een andere voeding. Het scheelt echt.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
is het niet zo dat als je cool and quite aan heb staan, dan je dan in windows een speciale driver moet installeren? heb er zelf geen echte ervaring mee maar ik heb er wel van gehoort :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:11

Barrycade

Through the...

Welja rammel dit topic maar weer eens omhoog:

Wattage is niet het summum: Ampere gaat het om. Kwaliteits voedingen hebben een hoge Amperage op de afzonderlijke kabels (dus ook wattage btw)

Ik snap je niet. Koopt een dure pc en omdat je waarschijnlijk ergens op moet bezuinigen koopt je waarschijnlijk een voeding van 35 eui en een kast van 35 euri. :?

En dan zometeen weer ergens anders op het forum komen met de vraag mijn pc is instabiel waar komt dit door??

Verwijderd

dudeman schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:56:
power scheme in windows? geen idee waar ik dat vandaan haal(eerste keer dat ik een mobo met CNQ heb), ik heb het nu in de bios uitgezet, en ik denk dat ik het maar zo laat... geluidsproductie is hetzelfde...
Als je wil dat cool n quiet werkt moet je onder configuratiescherm > prestaties en onderhoud > energiebeheer > minimaal energieverbruik inschakelen.

Dan zou cool n quiet goed moeten werken.

Anyway, jouw probleem is verholpen.

Verwijderd

Dnc1n schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:11:
is het niet zo dat als je cool and quite aan heb staan, dan je dan in windows een speciale driver moet installeren? heb er zelf geen echte ervaring mee maar ik heb er wel van gehoort :)
je moet inderdaad de CPU driver van AMD installeren om cool n quiet te laten functioneren.

• simen

simen

nemi.artstation.com

Topicstarter
Dnc1n schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:11:
Klopt, maar dat heb ik al wel gedaan hoor.

Hey maar mensen, waarom zou een andere voeding betere prestatie leveren? als de wattages/voltages gewoon kloppen zou het toch niets uitmaken?

tuurlijk, als je een te zwakke voeding hebt en zwaar overklokt en weet ik veel wat er allemaal in propt, dan lijkt het me logisch dat ie het niet trekt, en misschien uitvalt of iets dergelijks, maar is het echt te merken in benchmarks of games? dat is uiteraard hetgeen waar het mij allemaal om gaat.

daarnaast ben ik ook niet van plan om de boel verder over te klokken dan die 10% die je zo makkelijk in de bios kunt doen (a.i. overclock) en de videokaart een beetje.

oh en p.s.;
dont bash me! im a newbeeeee!!! *puts up a cute face.. like a cute little sissy girl*

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
littlejoannes schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:14:

En dan zometeen weer ergens anders op het forum komen met de vraag mijn pc is instabiel waar komt dit door??
Of nog erger. Er kwam ineens een klap uit me voeding en nou doet ie het niet meer >:) Nou is 80% stuk, waar komt dit door?

• Faust
Martinator schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:09:
[...]

Hehe, ik herken jouw probleem, jij gelooft ook niet dat het aan de voeding ligt "omdat het een Qtec is", omdat je zelf een Qtec hebt. Ik heb dat zelf ook gehad, heb zelf een beste poos een Qtec 550 gehad, snapte nooit waarom iedereen zo Qtec zat te bashen... totdat ik zelf eens een Coolermaster Xtreme 380 kocht en installeerde... dat was een verschil. Alles werkt zowaar sneller en stabieler! Ik was ooit ook zoals jou, gewoon stug blijven roepen "Qtec is niet slecht!!1!!!", maar probeer voor de gein eens een andere voeding. Het scheelt echt.
Haha, even tussendoor, voor de goede orde enzo.

Ik werk niet met qtec, het staat alleen in mijn specs om tweakers die wel hun specs posten belachelijk te maken (ze denken dan, bah wat heeft hij voor goedkoop systeem, mijn specs zien er echt wel beter uit! terwijl ze vergeten dat het een parodie op het uberhaubt posten van specs in je signature is <<hehe, de losers)

maar anyway.

ik heb een oem voeding waar 300 watt op staat.

voordat je gaat lachen, het is een NMB.

Voor wie het niet weet, dit bedrijf staat in de professionele (server) markt beter aangeschreven dan alle merken voedingen die jij kent.

maar dit terzijde.

achja, ik zal er wel geen verstand van hebben.

• Martin
Faust schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:22:
[...]
Ik werk niet met qtec, het staat alleen in mijn specs om tweakers die wel hun specs posten belachelijk te maken
Riiiight...
(ze denken dan, bah wat heeft hij voor goedkoop systeem, mijn specs zien er echt wel beter uit! terwijl ze vergeten dat het een parodie op het uberhaubt posten van specs in je signature is <<hehe, de losers)
En dat is loser, omdat...? Waarom zou je daar in godsnaam een parodie van maken? In veel gevallen is het best nuttig namelijk.
maar anyway.
ik heb een oem voeding waar 300 watt op staat.
voordat je gaat lachen, het is een NMB.
Voor wie het niet weet, dit bedrijf staat in de professionele (server) markt beter aangeschreven dan alle merken voedingen die jij kent.
maar dit terzijde.
Goede oem-voedingen zijn zeldzaam.... en dat NMB schijnt ook zeldzaam te zijn, de eerste hits op Google hebben niets te maken met voedingen. Best opmerkelijk. En jij hebt een server-voeding in een desktop?
achja, ik zal er wel geen verstand van hebben.
Dat zeg ik toch niet?

• Faust
zeg maar gerust dat goede oem pc's zeldzaam zijn.

edit: het is geen servervoeding, het is een voeding die gemaakt is door een bedrijf met verstand ervan. De producent van mijn pc heeft gekozen voor die voedingen omdat het merk betrouwbaarheid en stabiliteit enzo moet uitstralen.

Btw, dat van die specs is alleen "posen"hoor, je post immers alleen specs als je een nieuwe pc hebt (hehe, of als je denkt dat je een nieuwe hebt, in het geval van sommigen)

maarja, het gaat erom dat je er trots op bent, en dat zou ik niemand willen ontnemen!!

[ Voor 85% gewijzigd door Faust op 31-08-2005 14:42 ]

Verwijderd

@ Martinator. Zoek eens op NMB-Minebea dan vind je meer.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 14:40 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Helaas gaat dit topic te ver offtopic, daarom gaat deze dicht :z

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.