[SQL-Linux]Welke als databaseserver gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 19:28
Voor een klant moet ons bedrijf een website, access applicatie en bijbehorende servers opleveren. Nu zitten we in de opstartfase en moeten we voor OS'en en servers kiezen.

Nu willen we voor de database server een linux server gebruiken om o.a. de kosten te drukken en voor webserver een windows 2003 voor de asp pagina's en access applicatie.
Deze koppeling is via een ms sql server makkelijker te maken als met een mysql server. Onze bedoeling is dus om een sql database of mdb te gebruiken die draait op die linux server.

Is het mogelijk om een access database of MSDE database draaiend te krijgen op de linux server en is het dan ook mogelijk om de koppeling te maken naar de windows 2003 webserver.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Als het goed is kan je de Windows machine via een ODBC driver laten praten met je Mysql op de Linux machine. Dit kan Access dan ook gebruiken als zijn database. Dat is toch wat je bedoeld?

Please do not contact me telepathically.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 23:34
Als je een Access-applicatie oplevert lijkt het me dat je daarvoor ook een Acces-database gebruikt?

Maar je kunt MySQL gebruiken. Met de MyODBC driver kun je deze gewoon benaderen vanuit een Windows omgeving.

Overigens is Win03 volgens mij geen webserver? Je kunt wel een webserver draaien op het OS, bijvoorbeeld IIS op Apache. IIS staat volgens mij ook gewoon op het Windows CDtje, en kan overweg met ASP pagina's en Access-applicaties.

[ Voor 36% gewijzigd door frickY op 31-08-2005 13:02 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ok, ik vind het vervelend om te zeggen, maar hier is dus (ben ik bang) weer eens alleen naar het initiele kostenplaatje gekeken :| Correct me if i'm wromg :)
Linux nemen om de kosten te drukken kan behoorlijk vervelend uitkomen. Vergeet niet dat het opzetten alleen de initiele kosten zijn - de beheerslasten van linux liggen, doordat deze specialiteit dunner gezaaid is dan die van Windows, een stuk hoger dan die van Windows.
Dus bezint eer ge begint, en maakt eerst een kosten/baten-analyse voor je uberhaupt wat adviseert :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Moet die webserver in een dmz komen oid en de database server binnen het bedrijfsnetwerk (beveiligingstechnisch) ? Als de boel namelijk intern komt te draaien en je bent toch al van plan een w2k3 server in te zetten als webserver, waarom draai je dan daarop de database niet lokaal ?

Als het is om de kosten van mssql te voorkomen, dan heb je een punt. Misschien kun je eens kijken naar een msde ? of ga je het hier niet mee redden ?

Het klinkt niet echt logisch om geld uit te geven aan een w2k3 server om er aan het einde van rit een linux server bij te zetten enkel voor de database, maargoed.

En die access app.. die gebruikt niet zijn eigen database in access ? Zoniet, waarom schrijf je de app dan niet gewoon in vb6 / .net ipv vba ? Heb je net ff wat meer mogelijkheden, maargoed, das een keuze.

De mysql database kun je inderdaad benaderen via myodbc.. je kunt ook via access de tabellen 'linken' vanuit mysql in je access app. Op die manier werk je vanuit access (vba) eigenlijk gewoon tegen een lokale database aan.

In ieder geval nog genoeg om over na te denken dacht ik zo ;)

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 15:09
Waarom niet voor 1 server gaan met Win 2003 + IIS + MSSQL/Access.. Dit scheelt je een volledige server + inrichting daarvan, wat de kosten dus behoorlijk drukt. Bovendien hoef je maar 1 server te beheren ipv 2 en het beheer is eenvoudiger omdat je niet zowel van windows als van linux verstand hoeft te hbben. Dit wat de kosten betreft.

MySQL is een SQL database, PostgreSQL is een SQL database....etc. Ik neem aan dat je eigenlijk een MS SQL database bedoeld? (Dit is iets waar ik me echt aan kan ergeren, mensen die SQL database zeggen als ze specifiek MS SQL bedoelen) Dit is niet echt een optie onder Linux. Access database of MSDE zijn voor zover ik weet niet mogelijk, maar zeker niet wenselijk aangezien je je zeker in allerlei bochten moet gaan wringen om het mogelijk te maken...

Daarom zou ik lekker alles op 1 server op 1 platform draaien..

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat denk je van een PostgreSQL/MySQL server onder windows?
Of eventueel een SBS 2003 pakket, daar krijg je ook een MS SQL server bij.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 19:28
Stel dat we de Linuxmachine als webserver gebruiken met ASP geinstalleerd. De Windows server gebruiken we dan als SQL server (of MSDE). Kan de webserver dan gegevens uit de SQL server halen en het resultaat weergeven in een webpagina?

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Mephix
OneUp schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:50:
Stel dat we de Linuxmachine als webserver gebruiken met ASP geinstalleerd. De Windows server gebruiken we dan als SQL server (of MSDE).
Sorry, maar... Linux als webserver met asp geïnstalleerd ?? Onder Apache oid ? Het kan vast wel (volgens mij zelfs .NET), maar is dit wat je wil ???

Lees onze posts nog eens terug, over het gebruik van een MySQL database op die windows bak en het combineren van die webserver en databaseserver. En anders.. als je toch per se een linux bak neer wil zetten als webserver, gebruik dan php en een MySQL of MSSQL database op die windows server.
Kan de webserver dan gegevens uit de SQL server halen en het resultaat weergeven in een webpagina?
Als jij een beetje kan asp-en of php-en moet dat wel lukken ja. Tenzij je wat grappen hebt met firewalls waardoor die database server niet benaderbaar is.

Ik krijg niet echt de indruk dat je het geheel overziet ?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37

Sosabowski

nerd

frickY schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:01:
Je kunt wel een webserver draaien op het OS, bijvoorbeeld IIS op Apache.
Sinds wanneer is Apache een volledig OS geworden?
@TS:
Is het echt nodig om twee servers te hebben? Heb je enig idee van de belasting die gaat plaatsvinden?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Mephix
IorGie schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 15:27:
[...]

Sinds wanneer is Apache een volledig OS geworden?
@TS:
Is het echt nodig om twee servers te hebben? Heb je enig idee van de belasting die gaat plaatsvinden?
Flauwe opmerking.. Ik neem aan dattie iis OF apache bedoelde.. in plaats van OP.. waarmee zijn verhaal gewoon klopt..

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Zou een MySQL installatie op de linux machine een oplossing zijn?
De webserver is dan de windows 2003 machine met asp wat de ts wenst te hebben..

Dan zou de webserver via een odbc koppeling gegevens uit de database server moeten kunnen halen!!??
De access applicatie kan dan ook via een odbc koppeling gegevens uit de database halen.
Een tweede server is uit preformance oogpunt??

[ Voor 23% gewijzigd door DDemolition op 31-08-2005 16:46 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Misschien is het handig als de TS eerst nog eventjes verteld wat het doel is, wat zijn de eisen, hoeveel gebruikers zullen er tegelijkertijd actief zijn en waarom zou het gebruiken van twee servers nodig zijn?

NOFI TS maar volgens mij weet je totaal niet waar je het over hebt.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Ff in het kort.
Heb zelf ook een database draaien op linux. Dit doe ik mbv. Xampp for Linux.
http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html

Werkt erg goed en is FREEWARE!!!!

Een een database connecten lijkt me niet zo'n groot probleem.
Pagina: 1