Kapotte condensatoren, oorzaak?

Pagina: 1
Acties:
  • 955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85987

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben er van de week achter gekomen dat ik een stuk of 6 stukke/lekkende condensatoren op mijn moederbord (Gigabyte GA-7VAXP) heb. Nu heb ik na een belletje met Gigabyte nederlands gratis netjes nieuwe condensatoren opgestuurd gekregen en deze zal ik er dan ook op gaan zetten.

Nu is alleen mijn grote vraag, wat kan de oorzaak van deze stukke condensatoren zijn? Ik ben namelijk bang dat ze het binnen no-time weer begeven als ik de hele boel weer aansluit.
Hieronder mijn systeem specs:

Motherboard: Gigabyte GA-7VAXP
CPU: AMD AthlonXP 2400+
MEM: 2x 256MB Corsair XMS3200 400mhz
VGA: G-Force 4 TI4200-8x
HDD: RAID 0, 2x 60Gb Maxtor Daimondplus8
Power Supply: A-open 400W
Het systeem is overigens niet overgeclockt oid.

Hoop dat iemand enig idee heeft of een goede tip. Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

Het probleem met condensatoren is dat er op een bepaald moment door een fabrikant foute condensatoren zijn geproduceerd en die zijn bij verschillende moederbordfabrikanten terecht gekomen. Die gingen vrij snel kapot, hetgene wat jij nu mee hebt gemaakt.

De condensatoren die Gigabyte je nu opstuurt zijn een stuk beter. zie ook dit topic bijvoorbeeld: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 17:09
Daar is meestal geen directe oorzaak voor, behalve dan dat het gewoon slechte condensatoren waren. Kan je als gebruiker volgens mij vrij weinig aan doen.

Ik had begin dit jaar (na bijna 2 jaar continu gebruik) ook last van lekkende condensatoren (op een epox 8rda+), die heb ik volgens mij in februari of zo vervangen en het bord draait sindsdien weer lekker (ook weer 24/7.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar de mijne zijn niet vrij snel stuk gegaan. Ze hebben het nu namelijk al bijna 3 jaar volgehouden.
Maar na wat spontane reboots en blauwe schermen de afgelopen tijd zag ik dus dat ze gestorven zijn. Ik had ook al gelezen van die slechte condensatoren, maar heb nergens kunnen achterhalen dat die ook bij Gigabyte terrecht zijn gekomen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De oorzaak zijn de elco's zelf

Er is namelijk een hele serie brakke elcos uitgebracht waarbij het goed zou kunnen dat die ook op jouw plankje terecht gekomen zijn, deze zijn nooit goed geweest.
Dat is de reden dat we nu veel planken tegenkomen die hier probs mee hebben. Sommige planken geven er vrijwel direct problemen mee terwijl anderen jarenlang door draaien.
Op systemen waar een brakke voeding inzit heb je het probleem eerder dat de condensatoren gaan ploffen, omdat ze meer klappen moeten opvangen van een instabiele stroomlijn. Je hebt netjes vermeld dat je een Aopen 400W gebruikt, wat prima voedingen zijn die ook erg stabiele stroom leveren. Je kunt er dus vanuit gaan dat je met nieuwe (goede) elcos je dit probleem niet meer tegenkomt.
Vandaar dat je ook tijdenlang met het ding hebt kunnen werken voordat het probleem de kop op stak.

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 31-08-2005 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:21

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een tijdje geleden hadden Taiwanezen beta-formules bij de Japanners gestolen en die formules waren echt wel beta met als gevolg dat er condensatoren na verloop van tijd bol staan en lekken.
nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 31-08-2005 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 15:40
Hoge temperatuur en/of stevig overclocken zorgen er trouwens voor dat de levensduur van je condensatoren aardig ingekort wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, dus wanneer ik die nieuwe erop heb zitten zou het probleem gewoon opgelost moeten zijn..
zal wel uit voorzorg voor een beetje knappe koeling zorgen, want dat liet denk ik ook nog wel een beetje te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt in ieder geval!

Anoniem: 27948

Just in case:

vergeet niet dat electrolytische condensatoren een polariteit hebben. Verkeerd om monteren resulteert binnen de kortste keren in 'plof'.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 27948 op 01-09-2005 10:46 ]

Pagina: 1