Toon posts:

6x usb + 6x com in een p.c.???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo jullie ervaren computerexperts.

Zit zal waarschijnlijk wel een hele domme vraag zijn, maar is het mogelijk om op 1 p.c. 6 usb poorten en 6 compoorten te hebben?? Want ik heb er namelijk zeer veel apparatuur aan hangen en nu werkt dat nog allemaal via switchen.Ik wil een nieuwe p.c. gaan samenstellen en kopen (natuurlijk) en dan wil ik eigenlijk alle switchen eruit gooien.

Ik neem aan dat ik hiervoor het goede moederboard moet hebben, maar welke. Of moet ik er gewoon een paar extra pci kaarten ingooien???

Alvast bedankt

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

de nieuwste PC's hebben zonder probleem mogelijkheid om 6 USB poorten aan te sluiten.
in het ergste geval is dit met 1 extra USB-hubje geklaard.

6 COM-poorten daarentegen... een normaal moederbord heeft meestal maar 0,1 of 2 aansluitingen.
ik denk zelfs niet dat 1 computer wel degelijk 6 COM-poorten kan hebben... (in Windows heb'k de nummering van de COM-poorten toch nog nooit boven 4 weten gaan...)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Een beetje een nieuw moederbord, heeft al zeker 6 USB 2 poorten. Maar meestal ook maar 1 of 2 COM poorten. Hiervoor zul je een paar extra PCI-kaartjes moeten steken, denk ik.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:38

Nakebod

Nope.

6 usb poorten zullen het probleem niet zijn, een beetje pc heeft tegenwoordig wel standaard 6 of meer poorten op het mobo.
Allen 6 compoorten, je mag blij zijn als je een mobo kan vinden waar er nog 2 opzitten, je mag blij zijn met 1 tegenwoordig, of zelfs geen.
Er zijn wel PCI com kaartjes en/of USB>Com converters, alleen die zijn volgens mij niet zo goedkoop.
* Nakebod vraagt zich wel af wat voor een stuff je allemaal aan je compoorten wil hangen.
Volgens mij kan je die com apparaten zowat beter vervangen voor modernere dingen :)

@ HIGHGuY, volgens mij is Com15 het hoogste, iig, hoger heb ik nooit gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door Nakebod op 31-08-2005 11:27 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

6 compporten is geen probleem. Er zijn PCI-kaarten met 4 seriele poorten te krijgen voor c.a. 40 euro. (maken gebruik van een NetMos-chip).

Ik gebruiken deze veel in kassa systemen, die doorgaans ook veel seriele apparaten aansturen.

Voor windows het zeker geen probleem.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Er zijn inderdaad wel PCI kaarten met adpaters te verkijgen waar 6 extra compoorten op zitten. Ik weet helaas de fabrikant zo niet meet het is al weer een paar jaar geleden dat ik die dingen in Compaq servertjes heb geinstalleerd voor scanners in metname Bibliotheken.

Auw het deed even zeer dat harde nadenken ;) , maar ik kan het mij weer herinneren het waren Digi kaarten: http://www.digi.com/products/multiportserialcards/ Ik verwacht overigens dat de kaarten niet erg goedkoop zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 31-08-2005 11:41 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Zijn er ook eventueel geen verloopstukjes om van COM naar USB te gaan? Lijkt me veel handiger, ben je alleen nog afhankelijk van USB, en daarvan kan je er genoeg hebben op je moederbord. Sommige moederborden hebben er al 10 en dan kan je nog massa's bijkrijgen door een uitbreidingskaartje...

• gemini85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
Is dit misschien wat

http://www.bonrix.net/comport.htm

• corny
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-01 10:54

corny

And his yellow flame

Meerdere compoorten? Moxa levert dit soort spullen (http://www.moxa.com/product/Multiport_Serial_Boards.htm). Ik heb zelf een 8-poorts kaartje erin zitten, maar je kunt tot 32 extra poorten uitbreiden :9

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 09:09
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 11:38:
Zijn er ook eventueel geen verloopstukjes om van COM naar USB te gaan? Lijkt me veel handiger, ben je alleen nog afhankelijk van USB, en daarvan kan je er genoeg hebben op je moederbord. Sommige moederborden hebben er al 10 en dan kan je nog massa's bijkrijgen door een uitbreidingskaartje...
Die zijn er maar kosten ongeveer 15 euro per stuk (Sweex). Als je er daar 6 van moet kopen ben je duurder uit dan een insteekkaart met extra poorten erop.
(De COM poort kan bij de meeste programma's herkend worden tot COM16 dus geen probleem ;) )

Ik vraag me wel af wat je zelf al hebt gedaan om je vraag op te lossen. Want als ik kijk in de pricewatch kom ik deze tegen 6 poorts rs232 en die was niet zo moeilijk te vinden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Steefph op 31-08-2005 11:45 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Die extra poorten die ik allemaal nodig heb is voor de boekhouding en magazijn beheer van een winkel en een installatie bedrijf.
De apparatuur die momenteel wordt gebruikt :printer, scanner, 2 barcode lezers(compoort), dymo label printer, een noodstroom accu, kaartlezer (pas) van de rabobank(compoort), sleutel van software.

Misschien zou ik zelfs wel 4 compoorten kunnen gebruiken.

trekken deze extra compoorten ook extra stroom?????

En het moet ik ook nog een heel stabiel systeem gaan worden. Ik denk dat ik het best 2 hardeschijven kan gebruiken. En een beetje goede grafische kaart. Dit is omdat er ook behoorlijk zware grafische software wordt gebruikt voor het ontwerpen in 3-d van badkamers.

Ik had al een beetje rond gekeken naar de mogelijkheid voor veel compoorten, maar wat ook een probleem is welk moederboard past er het best bij. Of zijn er moederboarden die die functies al inzich hebben.

Ik wil jullie in ieder geval alvast heel erg bedanken voor de tips. Elke tip is er weer een!!!!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-02 16:17

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 15:15:
.....
De apparatuur die momenteel wordt gebruikt :printer, scanner, 2 barcode lezers(compoort), dymo label printer, een noodstroom accu, kaartlezer (pas) van de rabobank(compoort), sleutel van software.
.....
......
En het moet ik ook nog een heel stabiel systeem gaan worden. Ik denk dat ik het best 2 hardeschijven kan gebruiken. En een beetje goede grafische kaart. Dit is omdat er ook behoorlijk zware grafische software wordt gebruikt voor het ontwerpen in 3-d van badkamers.
.....
En je denkt dat je bedrijfszeker bezig bent als je dat allemaal op 1 systeem gaat draaien??

Ik zou er 1 zware bak (3d) en 3 lichte pc's (1 boekhouding, 2 x barcode etc) voor inzetten....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dan moet ik ook nog een extra kantoor gaan bouwen voor alle p.c.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De makkelijkste manier om veel com poorten te krijgen is een usb-com converter,
die zijn er bijv van usb --> 8 x serieel

Je aantal usb poorten kun je best met een hub doen.

Dus aan een mobo met een normaal aantal usb poorten heb je genoeg.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
ik had net al een mobo gezien met 10 usb poorten dus dat komt wel goed. Dat was een ASUS

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 15:37:
ik had net al een mobo gezien met 10 usb poorten dus dat komt wel goed. Dat was een ASUS
Maar je kunt (theoretisch) per usb poort 255 apparaten aansluiten.
Je hoeft dus niet speciaal dat mobo te kopen voor de usb poorten,
een simpele usb hub kan veel goedkoper zijn

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• The_Masterer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-01-2021
Die rabobank paslezers zijn er ook in USB uitvoering, dit scheelt je al weer een com-poort.

ooooolreididen

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu al regelmatig problemen gehad met usb-hubben. Dus eigenlijk probeer ik die zoveel mogelijk te vermijden. Die paslezer in usb vorm is waarschijnlijk ook nog wel een idee. Eens even gaan informeren binnenkort.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
printer, kan misschien ook op usb, anders parallel
scanner, zelfde verhaal
2 barcode lezers(compoort), zit je aan vast ben ik bang, of je moet de usb versie kopen, zijn er wel...
dymo label printer, kan ook op usb als je de goede hebt...
een noodstroom accu
kaartlezer (pas) van de rabobank, is zeker weten in usb vorm, aanvragen bij de rabobank... :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

u_nix_we_all schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 15:41:
[...]

Maar je kunt (theoretisch) per usb poort 255 apparaten aansluiten.
Je hoeft dus niet speciaal dat mobo te kopen voor de usb poorten,
een simpele usb hub kan veel goedkoper zijn
Het zijn er maar 127
Is nog veel, zoveel USB spul heb ik hier nog niet eens liggen, maar dat is toch waar je limiet ligt :+

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Ik heb met diverse applicaties (emulatie van compoorten over IP) zelfs COM54 gehaald... geen probleem...

By each crime and every kindness, we birth our future

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 09:09
Freggel_United schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 17:00:
Ik heb met diverse applicaties (emulatie van compoorten over IP) zelfs COM54 gehaald... geen probleem...
Emulatie ja ;)

Bij de meeste standaard COM gebruikende programma's gaat het meestal tot 16

Alles is terug te redeneren naar 4

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Voor multiport-seriele PCI-kaarten is de belangrijkste producent Digi International. Vanaf 2 t/m 64 poorten per kaart. Bij die laatste heb je dan 4 kastjes met elk 16 poorten die je kunt daisy-chainen. Je kunt meestal weer tot 4 van die kaarten in een systeem kwijt.

Daarnaast heb je multiport-seriele USB-adapters, minstens tot 8 poorten per adapter.

Exotischer, en ook niet meer leverbaar zijn SCSI-terminal-servers, dan zet je op een SCSI-bus een kast met seriele poorten, fixed configuratie of modulair. Vroeger van een eigen bedrijf, ooit ook door Digi overgenomen. Ik heb er 2, en daarmee had ik onder Windows NT totaal 82 COM-poorten (2 onboard, 16 + 80 in 2 terminal-servers).

Daarnaast heb je ook nog Ethernet- en TokenRing terminal-servers, waardoor je ook 10-tallen tot 100-en seriele poorten op een systeem kunt zien. De bruikbaarheid daarvan hangt af van het gebruik van stuur-signalen en van tijds-afhankelijkheden, want hardware-handshaking is niet altijd goed te doen, en een netwerk kan om vele redenen lag/delay vertonen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1