wat is het verschil tussen SATA/150 en SATA II??

Pagina: 1
Acties:
  • 858 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nieuw hier dus hallo allemaal :)

Ik ben een PC aan het samenstellen en wil uiteindelijk een best goed ding in huis hebben staan. Toen ik was beland bij de hardeschijven kwam ik erachter dat er 2 SATA soorten zijn, SATA/150 en SATA II. Nu ben ik natuurlijk benieuwd wat het verschil tussen deze 2 is en welke er beter/sneller is.

Iemand een iedee??

Groeten,

Dinus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SATA 2 is sneller ;) , kan doorvoer snelheden halen van 300 i.t.t. sata 150 (die dus 150). Deen eenheid ben ik even kwijt (mb/sec?)

Edit: uit de faq:
De bandbreedtes van de verschillende I/O kanalen staan hieronder opgesomd:

ATA33 / 66 / 100 / 133 = 33 / 66 / 100 / 133MB/s
SATA / SATA II = 150 / 300MB/s
Ultra Wide / Ultra2 / Ultra160 / Ultra320 / Ultra 640 SCSI = 40 / 80 / 160 / 320 / 640MB/s
Fiber Channel SCSI = 800MB/s

Let wel: dit zijn dus de bandbreedtes per kanaal. Je kunt 2 HDD's op een IDE/ATA kanaal aansluiten, maar dan moeten ze dus de bandbreedte delen. Datzelfde geldt voor SCSI kanalen, waar wel tot 15 harddisks per kanaal aangesloten kunnen worden. Per SATA kanaal kun je slechts 1 harddisk aansluiten, maar twéé SATA kanalen bieden wel een gezamelijke bandbreedte van 300MB/s. Vier SATA kanalen kunnen samen 600MB/s transporteren. In alle gevallen moet de PCI bus het uiteraard wel aankunnen.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie :)

Dinus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44
S-ATA II bestaat niet officieel, zie ook deze berichten op de FP :

Misvattingen over "SATA II" opgehelderd

en

Serial ATA-standaard opgeruimd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid, scroll in de inhoudsopgave iets naar beneden bij I/O controllers. Daar vind je een linkje naar de Serial ATA FAQ dat al jouw vragen beantwoordt :)

Gebrek aan inzicht, inzet, researchvermogen en basiskennis = topic dicht.

Herlees eens de zojuist door jou akkoord bevonden [faq]registratievoorwaarden[/] en dan met name het forumgedrag gedeelte. Zodoende kun je jezelf een beter beeld verschaffen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten. Want dit is dus echt niet de manier om van GoT gebruik te maken namelijk ;)

Dit topic is gesloten.