Toon posts:

Asus A8N-SLI beeps

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een defecte PCI sturing heb ik gisteren een nieuw moederbord ontvangen. Alles opnieuw inelkaar gestoken en zonder problemen terug kunnen werken. De nodige testjes gedaan. PC afgekoppeld en aan m'n vader teruggegeven (het is nu eenmaal zijn PC). Toen hij de PC wou opstarten lukte het niet. Hij piepte.

Deze morgend heb ik al het een en ander nagekeken. Maar ik vind nergens uitleg over de beepcodes van het bios.

Om het geluid zo goed mogelijk te beschrijven

Beeeeep bip bip bip bip
dus 1 iets langere, 3 kort opeen, en iets langer nog een.

Het enige dat ik al kon vinden is dat die duidt op problemen van het RAM, maar waarom werkt dat dan even goed, en ineens niet meer???

Heb ook eenmaal met 1 lat RAM (in het B1slot) gestart, dan is dit de code Beeeeep bip bip bip

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 21:09

Syzzer

Prutser

Staat ook in de online manual op de ASUS site niets vermeld over beep-codes. Die manual wil nog wel eens uitgebreider zijn dan het boekje dat ik de doos bij je moederbord zat.

Zo niet, meestal duiden dergelijke piepjes inderdaad op geheugen fouten. Probeer echter ook eens videokaart uit zijn slot te halen en er opnieuw in te stoppen, dat wil soms ook nog wel werken. Is je probleem nog niet verholpen? Dan wordt het uitsluiten, het ene na het andere onderdeel vervangen om te kijken wat er defect is.

Mocht je de fout gevonden hebben, vraag je nooit langer dan een paar minuten af waarom iets kapot is gegaan, want waarschijnlijk kom je er toch niet achter ;) .

Verwijderd

Topicstarter
De VGA kaart heb ik er al eens uitgehaald. Ook heb ik beide latjes apart geprobeerd, ook nog eens zonder geheugen (wat weer een ander beep opleverde).

Ik word er stillaan gek van. Heb mijn vader er bijgevolg maar naar de winkel mee gestuurd.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Eén lange pieptoon gevolgt door twee a drie korte pieptonen duidt vaak op een VGA kaart probleem. Heb je de mogelijkheid om eens met een andere VGA kaart te testen?

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 31-08-2005 10:46 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik me niet vergis zit op de A8N-SLI een Award BIOS. FF Googlen levert op: Award Bios Beepcodes

Daarin staat:
1long, 3short No video card or bad video RAM Reseat or replace the video card.

Het lijkt dus inderdaad zoals hierboven vermeld aan je videokaart te liggen.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Verwijderd

Topicstarter
Jammer genoeg niet (heb geen andere PCI X kaart). Zou wel spijtig zijn moest nu ook die kaart kapot zijn.

De winkel is vandaag toe, hopelijk is alles zo snel mogelijk weer in orde. En deze keer wat langer. Het is al de 3de keer dat er problemen met die PC zijn.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Test eens een andere videokaart (bijvoorbeeld een PCI versie) om uit te sluiten dat het daaraan ligt :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04 22:36

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Heb ook een asus a8n sli, maar die heb ik nog nooit horen piepen,.......kan ie dat wel?

maar hij heeft wel een aardige mevrouw die je zeer onduidelijk in het engels verteld wat er aan de hand is als je even je speakers aansluit, of een koptelefoontje er in prikt (speechreporter)

is het niet het piepen van je videokaart, dat je de main voeding vergeten bent? dat heb ik namelijk wel gehoord. (nv 6800)

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AntonicKnight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09-2025
Ik heb ook een probleem met mijn A8N-SLI Deluxe. Ik had net de chipset-fan eraf gehaald en er weer opgezet, en bovendien had ik 2x PC3200 door 1x PC2700 geheugen vervangen. Ik had het geheugen zoals het hoort in het B1-slot gestopt.
Het probleem is dus dat ik ook eerst één lange piep hoor, dan ff niks en dan 3 of 4 keer een wat kortere piep. De piepjes hoorde ik alleen de eerste keer dat ik de pc weer aanzette nadat ik klaar was met het onderhoud. De keren daarna hoorde ik niks meer. :?
Alle fans draaien wel, er is geen beeld en ik hoor dus geen enkele beep meer. Wat raden jullie aan?

[ Voor 6% gewijzigd door AntonicKnight op 31-08-2005 11:43 ]

MacBook Pro (mid-2010) || 2.4 GHz Core 2 Duo || 2x2GB || 64 GB OCZ Vertex + 640GB Samsung HM641JI || Eizo S2232WE-BK || Bose Companion II

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Wrm vervangen voor 1x pc2700?
Staat dit reepje op de QVL van Asus?
Zo ja? Ondersteunt het single channel mode?

Verwijderd

Met een beetje zoekwerk vind je wel wat!

Kijk welke bios je hebt en zoek de code in de juiste tabel op!
1 Long, 3 Short Video adapter failure Bad video adapter or memory

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 12:30 ]

• AntonicKnight
Ik moest mijn 3200-geheugen terugsturen, het is een ingewikkeld verhaal. Of mijn 2700-geheugen wordt ondersteund weet ik niet, maar het lijkt me wel. Het is wel al 3 jaar oud.
Wat me vooral verbaast is dat het bios de allereerste keer opstarten wel piept, maar daarna niet meer. Trouwens, die bios beep codes had ik natuurlijk allang nagezocht, maar aangezien ik de piepjes maar één keer (terwijl ik er niet op voorbereid was) heb gehoord, weet ik de precieze volgorde niet meer. ;)

MacBook Pro (mid-2010) || 2.4 GHz Core 2 Duo || 2x2GB || 64 GB OCZ Vertex + 640GB Samsung HM641JI || Eizo S2232WE-BK || Bose Companion II

• AntonicKnight
Omdat Asus-mobo's een Phoenix-bios hebben, zou 1 lange piep en dan 3 of 4 piepjes achter elkaar vrijwel altijd iets met geheugen zijn.
1 - 1 - 2 would sound like BEEP <pause> BEEP <pause> BEEP BEEP

Verwijderd

Topicstarter
@ Turkisch,

Ben momenteel aan het zoeken naar een oude PCI kaart. Zal ook het geheugen eens in een andere stoppen en testen (zijn kingston reepjes).

Het natuurlijk altijd frustrerend als je net iets terug gekregen hebt uit garantie en direct weer defect is. Zeker omdat het een PC is de 24/7 moet draaien.

Edit,

omdat ik geen beeld meer krijg weet ik niet welke bios er in hemelsnaam opzit. Volgens de handleiding is het een Award.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 13:02 ]

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:35

GVR

Hier ook een a8n-sli (dlx) en ineens geen beeld meer. Videokaart en geheugen in een ander systeem getest: niks mis mee. Deze week het moederbord maar rma gemeld dus.

Verwijderd

Topicstarter
Met een PCI kaart start de pc wel op. Dus of de kaart is kapot, of de pci-X sturing.

Mag je eigenlijk een VGA kaart in het onderste (zwarte PCI-X slot) steken om beeld te hebben?

Heb geen enkele andere PC met PCI-X sloten, laat staan andere PCI-X kaarten.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:35

GVR

bij non-sli moet de kaart in het 1e pci-e slot

Verwijderd

Topicstarter
Heb de winkel verwittigd, de vga kaart is nog in garantie. Hopelijk mag er even een andere kaart gebruikt worden. Hetzelfde model zal waarschijnlijk niet op stock zijn.

Er zit maar een Asus 6200 64Mb kaartje in. De pc wordt niet als spelcomputer gebruikt.

Het topic mag van mijn part dicht.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Probeer de kaart idd eens in het onderste slot, dat zou moeten werken. Als ie het dan niet doet -> vidkaart kapot. Anders moet je toch je mobo ruilen. Als hij het in de onderste niet gelijk doet, kun je eerst nog even proberen het SLI-kaartje om te draaien (van single naar dual). Dan heb je weer eens kans dat hij het in de onderste doet. Nog steeds dood? Vidkaart dood.
Pagina: 1