[html n00b] site maken met tabel ipv frameset

Pagina: 1
Acties:

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Laatste tijd zie je steeds vaker dat sites niet meer met framesets werken maar gewoon een tabel met daarin de site gemaakt.

Mijn vraag nu is hoe kan ik in een tabel "iets'' (bijv een andere html pagina) laten laden in een tabel?

Even met voorbeeldje erbij met een 1337 paint tekening:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/roelen/site.bmp

het is waarschijnlijk heel simpel, maar komt er niet uit. Heb ook een pagina waar dat zo was bekeken in de bron maar kon er verder geen wijs uit. ( de pagina zal ik niet noemen vanwege spam)

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Iframe of phpinclude, beide codes zijn zeer simpel en te vinden via google.

Verwijderd

Zoek eens op <iframe>
En daar heb je echt geen table voor nodig.

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Nou, laatste tijd zie je gelukkig dat steeds minder tables gebruikt worden en meer CSS gebruikt wordt voor de layout van websites.

Het is niet mogelijk om (zonder (i)frames) een pagina in te laden met HTML. Dan zul je het menu, de header / footer etc (alles wat altijd hetzelfde is) moeten kopieren. Of natuurlijk met een server-side scripting taal gaan werken. Maar dat zal wel overkill zijn.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:54

Bosmonster

*zucht*

Afstappen van frames betekent ook afstappen van het idee om je pagina in verschillende losse delen/pagina's op te delen. Wat je nu vraagt is dus eigenlijk frames in een ander jasje.

Leer gewoon werken met zoals het internet bedoeld is: met pagina's. Een pagina refresh is niks vervelends aan. 99% van het internet werkt zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 31-08-2005 09:27 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37

Zoefff

❤ 

Tabel-design is ook eigenlijk alweer voorbij hoor. We hebben nu CSS, waarmee je de layout en inhoud van je site volledig gescheiden kan houden.

Pagina's met een aantal vaste blokken (header, footer, men) en een dynamisch deel (content) kan je produceren met een serverside scripttaal als PHP :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-04 10:36
door in de cel waarin iets moet veranderen, een <iframe> te plaatsen.

imo zijn tabellen niet voor opmaak, maar voor het ordenen van veel informatie. kijk ook eens naar CSS met de bijbehorende <div> boxen! :)

godvur, venster stond al tijdje open en ben alweer te laat...

[ Voor 19% gewijzigd door _Brake_ op 31-08-2005 09:29 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Zoefff schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 09:28:
Tabel-design is ook eigenlijk alweer voorbij hoor. We hebben nu CSS, waarmee je de layout en inhoud van je site volledig gescheiden kan houden.

Pagina's met een aantal vaste blokken (header, footer, men) en een dynamisch deel (content) kan je produceren met een serverside scripttaal als PHP :)
mja dat is iets wat te "moelijk"

Ik ga een simpele pagina maken, dus dat betekent gewoon een menu balk met plaatjes of woorden erin die aanklikbaar zijn. Maar dan moeten de "gegevens" geladen worden in een andere 'cel'.

Maar om dit voor elkaar te krijgen is voor mij een raadsel!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:54

Bosmonster

*zucht*

andreict schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 09:32:
[...]

mja dat is iets wat te "moelijk"

Ik ga een simpele pagina maken, dus dat betekent gewoon een menu balk met plaatjes of woorden erin die aanklikbaar zijn. Maar dan moeten de "gegevens" geladen worden in een andere 'cel'.

Maar om dit voor elkaar te krijgen is voor mij een raadsel!
Yeah en stap nou eens af van het feit dat dat in die andere 'cel' moet laden, en maak gewoon een nieuwe pagina ;)

Anders kun je net zo goed gewoon weer frames gebruiken, hoef je niet zo moeilijk te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bosmonster op 31-08-2005 09:40 ]

Verwijderd

Wat jij graag wil, dat zal ongetwijfeld kunnen, gewenst is het echter niet. Je zult dan met javascript o.i.d moeten werken (vies..) en dat maakt het alleen maar ingewikkelder.

Je zult gewoon de pagina moeten kopieren en af moeten stappen van het frames idee. EN inderdaad zoals al aangegeven is het goed om met CSS te werken, scheelt je achteraf een hoop werk.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een aantal boeken over (x)html gelezen en site zoals htmlgoodies en uiteraard wrc (ramp!) en kom er niet uit hoe met CSS een layout te maken. Dus los ik het nu op met tabellen:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
<html>
 <head>
  <title>Titel</title>
 </head>
<body>

<!-- BEGIN PAGINA OUTLINE -->

<table width="100%" height="100%" border="0">

<!-- BEGIN TOP -->
 <tr>
  <td width="100%" height="50" align="center" colspan="3">
   <table width="100%" height="100%" border="1">
    <tr>
   <!-- BEGIN UPDATE INFO -->
     <td width="19%">
      <br>
     </td>
   <!-- EINDE UPDATE INFO -->
   <!-- BEGIN SHOPNAME -->
     <td width="*" align="center">
      <h3>Titel</h3>
      <h4>Ondertitel</h4>
     </td>
   <!-- EINDE SHOPNAME -->
   <!-- BEGIN CURRENTDATE -->
     <td width="19%">
      <br>
     </td>
   <!-- EINDE CURRENTDATE -->
    </tr>
   </table>
  </td>
 </tr>
   <!-- EINDE TOP -->

<!-- BEGIN BANNER 1 -->
 <tr>
    <tr>
     <td>
      <h4 align="center">Pagina info</h4>
     </td> 
    </tr>
   </table>
  </td>
 </tr>
   <!-- EINDE BANNER 1 -->

<!-- BEGIN QUICKLINKS -->
 <tr>
    <tr>
     <td>
      <br>
     </td>
    </tr>
   </table>
  </td>
 </tr>
   <!-- EINDE QUICKLINKS -->

<!-- BEGIN LINKERKOLOM -->
  <td width="19%" align="left">
    <tr>
     <td valign="top">
      <br>
     </td>
    </tr>
   </table>
  </td>
   <!-- EINDE LINKERKOLOM -->
   <!-- BEGIN MIDDENKOLOM -->
  <td width="*" align="center">
    <tr>
     <td valign="top">
      <br>
     </td>
    </tr>
   </table>
  </td>
   <!-- EINDE MIDDENKOLOM -->
   <!-- BEGIN RECHTERKOLOM -->
  <td width="19%" align="right">
    <tr>
     <td valign="top">
     </td>
    </tr>
   </table>
  </td>
   <!-- EINDE RECHTERKOLOM -->

</tr>
</table>
   <!-- EINDE PAGINA OUTLINE -->

<!-- BEGIN REFERRING PARTNER -->
<p align="center">
 <font face="verdana" size="2">
 Deze site is powered by:<br>
 <a href="http://www.tweakers.net" target="_New">[img]"http://www.tweakers.net/tweakers.gif"[/img]</a>
 </font>
</p>
    <!-- EINDE REFERRING PARTNER -->

</body>
</html>

[ Voor 55% gewijzigd door PcDealer op 31-08-2005 13:14 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Als de ts een oplossing zoals met frames wilt maken vraag ik me af waarom hij niet gewoon frames gebruikt. Als dat de manier is hoe het opgelost moet gaan worden moet hij dat gewoon doen.

Als je tabellen voor een layout gaat gebruiken ben je net zo fout bezig. Dan kan je je beter verdiepen in html. Wil je dat niet dan moet je gewoon gebruiken wat je al kent en niet moeilijk doen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 23:06
Sommige zweren bij het gebruik van divs en css, maar ik denk meer dat het een modegril is. De basis structuur van een website is nog altijd makkelijker op te zetten met een tabel. Met behulp van css kun je je tabellen goed stylen. Gebruik van divs kost veel meer tijd omdat elke browser je pagina weer anders weer geeft. Dat divs hot en in de mode zijn klopt, maar het tabeldesign is nog lang niet voorbij imho. :)

http://hawvie.deviantart.com/

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

HawVer schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:19:
[...]

Sommige zweren bij het gebruik van divs en css, maar ik denk meer dat het een modegril is. De basis structuur van een website is nog altijd makkelijker op te zetten met een tabel. Met behulp van css kun je je tabellen goed stylen. Gebruik van divs kost veel meer tijd omdat elke browser je pagina weer anders weer geeft. Dat divs hot en in de mode zijn klopt, maar het tabeldesign is nog lang niet voorbij imho. :)
1. gebruik van div`s != correct htmlgebruik en even fout als tabel designs.
2. Als je correct met html kan omgaan is het stylen en opmaken van een pagina 10 keer sneller en makkelijker.
3. Als je niet correct met html om kan gaan moet je zoals ik al eerder zei gewoon blijven maken wat je maakt :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• HawVer
disjfa schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:23:
[...]

1. gebruik van div`s != correct htmlgebruik en even fout als tabel designs.
2. Als je correct met html kan omgaan is het stylen en opmaken van een pagina 10 keer sneller en makkelijker.
3. Als je niet correct met html om kan gaan moet je zoals ik al eerder zei gewoon blijven maken wat je maakt :)
Correct html gebruik wordt nog altijd door browsers verschillend geintepreteerd. Voor mij persoonlijk werkt het altijd nog sneller om een tabel te gebruiken. De klant geeft er niet om zolang het er in alle browsers hetzelfde uitziet. Strikt correct gebruik van html is alleen maar interessant als je gebruik maakt van andere media zoals wap.
Strikt gezien klopt het niet nee. :P

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
HawVer schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:39:
[...]

Correct html gebruik wordt nog altijd door browsers verschillend geintepreteerd. Voor mij persoonlijk werkt het altijd nog sneller om een tabel te gebruiken. De klant geeft er niet om zolang het er in alle browsers hetzelfde uitziet. Strikt correct gebruik van html is alleen maar interessant als je gebruik maakt van andere media zoals wap.
Klant geeft wel om toegankelijkheid en betere indexering door google

</al zo vaak besproken :) >

• HawVer
We Are Borg schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:40:
[...]

Klant geeft wel om toegankelijkheid en betere indexering door google

</al zo vaak besproken :) >
Lijkt me sterk dat het gebruik van één tabel met drie kolommen of drie divs de indexering beinvloed bij google. Geef me bewijs en ik zal met mijn hand op mijn hart beloven voortaan alleen nog juist html te gebruiken.. :P

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
HawVer schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:44:
[...]

Lijkt me sterk dat het gebruik van één tabel met drie kolommen of drie divs de indexering beinvloed bij google. Geef me bewijs en ik zal met mijn hand op mijn hart beloven voortaan alleen nog juist html te gebruiken.. :P
Geen divs, maar HX, P, DL, UL, etc. En ja, daar heeft google wat aan :)

Lees ook: Semantiek, waarom zou je

Verwijderd

HawVer schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:39:
[...]
Correct html word helemaal niet verschillend geinterpreteerd. CSS wel, dat is een ander verhaal.
CSS en correcte HTML is geen mode verschijnsel. Genoeg bedrijven die correct HTML icm CSS vereisen voor hun sites. De overheid doet hier bijv ook goed in mee. Kijk eens bij het rijksmuseum.nl, geen tabel te vinden alleen maar correcte HTML. Dit soort sites worden ook gebouwd op basis van drempelsweg.nl. Wellicht voor jou een mode verschijnsel, maar vanuit mijn optiek onwetenheid. Het is stukken makkelijker om aan te leren en te onderhouden dan een tabel waarbij je met de celletjes moet gaan zitten klooien. Laat me raden, je gebruikt DW ?

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Ik zou je gewoon aanraden om met frames te blijven werken (gezien je kennis van html), voor de layout en het gemak is het veel makkelijker dan met tabellen werken. Wil je toch een soort van tabel layout dan zou ik je aanraden je te verdiepen in de mogelijkheden van CSS en (X)HTML in combinatie met een server side taal (zoals PHP of ASP).

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

PcDealer schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:09:
[...]

Ik heb een aantal boeken over (x)html gelezen en site zoals htmlgoodies en uiteraard wrc (ramp!) en kom er niet uit hoe met CSS een layout te maken. Dus los ik het nu op met tabellen:
Als jij wat boeken over xhtml zou hebben gelezen dan zou je heus wel moeten begrijpen hoe je een website style geeft dmv CSS.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 18:27:
[...]

Als jij wat boeken over xhtml zou hebben gelezen dan zou je heus wel moeten begrijpen hoe je een website style geeft dmv CSS.
en wat heeft dat met elkaar te maken? ik zou niet weten waarom dat in xhtml boeken aan bod zou moeten komen

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Of je 'HTML zonder frames en tabellen' i.c.m. CSS nou een modegril vindt of niet, de voordelen spreken boekdelen. Een mooi voorbeeld wat voor een winst op de laadtijd je haalt als je geen tabellen gebruikt:
www.smileycat.com/miaow/archives/000063.html

En verder wat artikelen over wat het niet meer gebruiken van tabellen voor layout kan betekenen voor zoekmachine-optimalisatie:
- Lilengine: SEO benefits of CSS
- A List Apart: Using XHTML/CSS for an effective SEO campaign

Zoals bakman zegt, legt ook de overheid tabellen aan de kant in haar richtlijnen, omdat "er tegenwoordig een beter alternatief [is] voor het vormgeven van een website."

Voor een uitgebreide uitleg waarom tabellen niet zo handig zijn en hoe je het dan wel kunt doen, is dit een goed artikel.

Voor TS is misschien handig om te weten dat je ook de illusie kunt wekken dat er iets in een bepaalde 'cel' wordt geladen, zonder dat je daadwerkelijk alleen een nieuwe 'cel' laadt. Die illusie wek je door ervoor te zorgen dat alle elementen op een pagina op dezelfde plek blijven als je een andere pagina laadt. CSS is een ideaal middel om te zorgen dat alles op z'n plek blijft.

[ Voor 21% gewijzigd door Boelie-Boelie op 31-08-2005 19:40 ]

Cogito ergo dubito

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ach wat lult iedereen nou. Semantiek is zooo 2005. Framesets gaan het weer helemaal worden in 2006 :+

Verwijderd

Genoil schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 21:14:
Ach wat lult iedereen nou. Semantiek is zooo 2005. Framesets gaan het weer helemaal worden in 2006 :+
Nee joh, Flash natuurlijk! :9

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Wat ergens wel frappant is is dat de topic starter een table layout als The Next Best Thing beschrijft, terwijl dit het geval was in 1996 ofzo. Zoals hier al enkele malen genoemd is is een layout via CSS The Next Best Thing zegmaar, en dat is in mijn optiek toch echt geen modegril.

Moeilijker? Misschien wat meer tags onthouden dan de oude manier, en je moet iets gestructureerder te werk gaan, maar CSS is en blijft veel krachtiger dan tabellen. En dat gezeur dat het niet browser compatible is is ook al zo'n oude discussie. Toen tabellenlayout net hip begon te worden en Internet Explorer als alternatieve browser kwam kijken kreeg je ook enorm gezeik omdat je tables alle kanten op sprongen omdat IE het anders interpreteerde dan de gevestigde orde.

offtopic:
Hoe cool eigenlijk om IE als alternatieve browser te beschrijven :) Toch begon ik pas bij IE3 een beetje door te krijgen dat dat ding echt gebruikt werd en bij IE4 dat het veel gebruikt werd :P

[ Voor 9% gewijzigd door DarkX op 31-08-2005 21:55 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Pagina: 1