Toon posts:

CPU temp / Problemen tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een week heb ik problemen bij het spelen van vooral World Of Warcraft. Na ongeveer een uur spelen staat mijn beeld stil, gaat mn monitor uit en na ongeveer 20 seconden weer aan. Als ik daarna verder speel gebeurt het opnieuw en slaat alles vast en moet ik rebooten. Dit gebeurt van 't een op 't andere moment, er gaan geen schokken aan vooraf ofzo. Lijkt mij het werk van VPU recover...

Ik heb daarna even wat temperaturen bekeken, en op dit moment is de temp. van mijn CPU 59 graden, maar op het moment dat WoW vastsloeg was ie iets over de 80 ! Zelfs als ik AtiTools draai en 3D view een tijdje aanhoud, dan zie ik de temperatuur ook richting 80 gaan.

Het probleem is dat ik niet weet waar he nu aan ligt, aangezien de CPU gloeiendheet blijkt te worden lijkt het me niet dat het veroorzaakt wordt door mijn videokaart, maar die voelt wel erg heet aan (wat ie altijd al wel deed). Op 't WoW forum werd mij verteld dat het mijn 350 Watt Q-Tecje zou kunnen zijn die dit veroorzaakt, maar kan een voeding wel zoveel invloed hebben op de temperaturen??

Mijn specs:

P4 3,0 Ghz (niets overclocked)
Asus P4S800D-X Mobo
Asus Ati Radeon 9800XT
Creative SB Audigy 2 ZS
1.5 GB DDR Ram
2x Maxtor Diamondmax9 200 GB
350 Watt Q-tec voeding

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Je moet even naar airflow kijken ... desnoods case open en een fan ertegen aan zetten. Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Alleen bij mij vriest beeld 5-10 sec daarna kan ik weer verder maar wel ontzettend irritant. Bij mij komt het gewoon door een te hete 6800LE

Lucky Goldstar

Verwijderd

Topicstarter
DJkim schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 03:58:
Je moet even naar airflow kijken ... desnoods case open en een fan ertegen aan zetten. Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Alleen bij mij vriest beeld 5-10 sec daarna kan ik weer verder maar wel ontzettend irritant. Bij mij komt het gewoon door een te hete 6800LE
Ik zal dit morgen proberen, maar is het wel normaal dat mijn cpu op dit moment al 58 graden is, terwijl ik alleen dit berichtje aan het typen ben? En als ik er een extra fan naast de case zet, kan deze dan al voor zo'n groot temperatuurverschil zorgen?

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 03:54:Op 't WoW forum werd mij verteld dat het mijn 350 Watt Q-Tecje zou kunnen zijn die dit veroorzaakt, maar kan een voeding wel zoveel invloed hebben op de temperaturen??

P4 3,0 Ghz (niets overclocked)
Asus P4S800D-X Mobo
Asus Ati Radeon 9800XT
Creative SB Audigy 2 ZS
1.5 GB DDR Ram
2x Maxtor Diamondmax9 200 GB
350 Watt Q-tec voeding
Als je voeding geen stabiele spanningen onder zware belasting kan leveren kan dit zorgen voor het minder efficient werken van alle onderdelen in je pc die stroom nodig hebben. Als gevolg hiervan zal de temeratuur van al deze onderdelen stijden en zullen ze proberen nog meer stroom te trekken om de problemen veroorzaakt door de inefficientie en de hitte op te heffen. Hierdoor kan de boel vastlopen.

In theorie is een 350W voeding meer dan voldoende voor jou systeem, op voorwaarde dat ie daadwerkelijk 350W kan leveren en dat met behoud van een stabiel voltage op alle lijnen. Q-tec heeft nu niet bepaald een goede reputatie op dit gebied!!

Ik zeg niet dat je probleem met zekerheid daaraan ligt, maar het lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat het wel zo is... Voedingen die 'voor hun doen' vrij veel stroom moeten leveren, verslijten sneller. Daarom kan het zijn dat je systeem met deze voeding bijvoorbeeld een jaar goed draait, om het dan plotseling te begeven...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 04:08:
[...]

Ik zal dit morgen proberen, maar is het wel normaal dat mijn cpu op dit moment al 58 graden is, terwijl ik alleen dit berichtje aan het typen ben? En als ik er een extra fan naast de case zet, kan deze dan al voor zo'n groot temperatuurverschil zorgen?
Een casefan zal het probleemm verminderen, maar hoogst waarschijnlijk niet volledig oplossen.

Vergelijk het met een huis met een lekkend dak:

de casefan erop: komt overeen met een emmer onder het lek zetten
het probleem zoeken en oplossen: komt overeen met het dak herstellen

P4's worden nu eenmaal vrij warm, maar idle 58° is inderdaad een beetje hoog, daar moet op zijn minst 5° vanaf kunnen zonder veel problemen, misschien zelfs 10°. Ben daar neit helemaal zeker van. Ben zelf een AMD-er.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:36

angerfist-yentl

vake bei te bange!

ontopic
Wat voor cpu cooler gebruik je?
en hoeveel kast fan's ??
en heb je niet te veel of te weinig coolerpasta gebruik ?

staat hij niet net als hier tussen 2 muren en een buro die er strak allemaal tegen aan staan ?

Off topic ....

[[s]quote]DJkim schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 03:58:
Je moet even naar airflow kijken ... desnoods case open en een fan ertegen aan zetten. Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Alleen bij mij vriest beeld 5-10 sec daarna kan ik weer verder maar wel ontzettend irritant. Bij mij komt het gewoon door een te hete 6800LE[/quote]

ik had dat vandaag ook ......... :( maar dan onder een idle windows.....) geen beeld .....opeens

maar ik dacht o windows doet dat maar opeeens begon het te stinken :X :X

ik dacht eerst mijn groote vantilator die naar mijn hoofd was gericht, Maar nee......

duss ikke snel naar de pc
niks reageert duss reset ook niks
stroom eraf en aan .....beeld en geen schade gelukkig alles werkt nog !!!!
maar ik haal smartdokter araf beetje ongevraagt mijn fan stil leggen 8)7 :( :(

Vake bei te bange

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Zonder luchtstroom zal de temperatuur van de pc gedurende de dag alleen maar oplopen. Dat leidt ertoe dat je processorkoeler steeds harder moet draaien om de warmte van de heatsink af te krijgen. De installatie van 1 of 2 extra casefans kan de temperatuur van je systeem zo 15 graden omlaag trekken.

Het lijkt me overigens ook niet verstandig om een PC van 1000 euro of meer aan een voeding van 20 euro te hangen, maar dat terzijde :X

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
angerfist-yentl schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 11:55:
ontopic
Wat voor cpu cooler gebruik je?
en hoeveel kast fan's ??
en heb je niet te veel of te weinig coolerpasta gebruik ?

staat hij niet net als hier tussen 2 muren en een buro die er strak allemaal tegen aan staan ?
:( [/small]
CPU cooler is gewoon zo'n standaard ding die bij die boxed-uitgave zat. Ik heb voorrin mijn kast (onder m'n schijf) een fan die koude lucht richting mijn mobo/videokaart blaast, en daarboven eentje die de warme lucht weer naar buiten zuigt. Verder heb ik nog een HD cooler.

Is het trouwens wel normaal dat die ATI kaart zo enorm heet is na het gamen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 12:13 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij Q-Tec voedingen mag je er gerust vanuit gaan dat het werkelijke vermogen zo'n 30% lager ligt dan het opgegeven vermogen. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. En wat betreft temperaturen, neem een kijkje in PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden? :)

Verwijderd

Zoals gezegd: zet je kast eens open en zet er een grote huis-tuin-keuken ventilator voor. Als het probleem zich dan niet meer voordoet, weet je dat het probleem te wijten is aan te weinig airflow in je case. Als het probleem zich dan nog wel voordoet, is er een ander probleem: vb: te veel koelpasta gebruikt, probleem van voeding...
Zit er overigens veel stof in de kast, anders kan eens stofvrij maken ook al veel helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net alles ff open gegooid, alle stof eruit gezogen en 2 coolers verplaatst. Hij draait nu idle op 47 graden, nog niet WoW geprobeerd maar het is iig al een vooruitgang :)

Wat ik net wel ineens 1x kreeg toen ik Creative sound zooi wou openen, was zo'n BSOD met IRQL_LESS_THAN etc.... Deze fout heb ik echt zelden eerder gekregen dus ik hoop dat ie ook niet meer terugkomt...

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist toch weer hetzelfde verhaal :(... WoW crasht nog steeds op dezelfde manier, en de temperaturen zijn al die tijd prima (komen niet meer boven de 60)..

Iemand nog een idee?

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Ik zeg voeding! Ik zou ook uitkijken, als die ploft kan alle hardware meegaan. Vriend van me heeft hetzelfde gehad... zelfs schijven en opticals niet meer te redden. Dus koop een merkvoeding.

Geef je voltages eens door btw. Weet je zeker dat het daar aan ligt!

[ Voor 16% gewijzigd door Beercase op 01-09-2005 03:36 ]

Hang loose, KiteSurfing for life!

Verwijderd

Topicstarter
Beercase schreef op donderdag 01 september 2005 @ 03:35:
Ik zeg voeding! Ik zou ook uitkijken, als die ploft kan alle hardware meegaan. Vriend van me heeft hetzelfde gehad... zelfs schijven en opticals niet meer te redden. Dus koop een merkvoeding.

Geef je voltages eens door btw. Weet je zeker dat het daar aan ligt!
Net ff in BIOS gekeken:

VCORE : 1.387 V
3.3V : 3.280 V
5V : 5.026 V
12V : 11.793 V

Ziet er allemaal wel normaal uit toch? Maar kan het dan alsnog iets met die voeding zijn? Ik zou ECHT niet weten wat het anders nog zou kunnen zijn..

Verwijderd

Deze ochtend heb k mijn pc nog eens uit elkaar gehaald om te zien hoe het zat met het stof erin. De cpu koeler leek niet teveel stof te hebben maar toen ik de fan eraf haalde lag er een heel tapijt tussen de fan en de koelribben. Ik vond het een wonder dat er nog lucht doorkon. De cpu temperatuur is nu idle zo'n 10 graden gedaald en zeker met dit warme weer doet dat veel.Idle is ie nu zo'n 40-42 graden, na 2 uur dungeon siege 2 te spelen was ie 52. Dus op full load is ie nu even warm als vroeger idle. Heb trouwens een amd 2800+ barton en een spire whisperrock 4 (cheap ass koelertje wat zijn werk wel doet, stil, 7 euro maar aan overclocken moet ik dus niet denken).

edit: ohw sorry, lees net dat je t stof al weg hebt gedaan 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 16:04 ]

• Beercase

Beercase

So soft!

Voltages zien er niet echt vreemd uit. Neem wel aan dat dit idle is? Stress hem eens en kijk wat er van de voltages over blijft. Kijk ook eens naar de temp van de videokaart. 3dmark is wel een goede test in dit geval.

Verwijderd

Topicstarter
Beercase schreef op donderdag 01 september 2005 @ 16:11:
Voltages zien er niet echt vreemd uit. Neem wel aan dat dit idle is? Stress hem eens en kijk wat er van de voltages over blijft. Kijk ook eens naar de temp van de videokaart. 3dmark is wel een goede test in dit geval.
Voltages blijven prima stabiel.

Hoe check ik de temperatuur van mijn videokaart? Ik heb net 3dmark05 geprobeerd maar kan daar niks vinden.

• Beercase

Beercase

So soft!

Heb je 3dmark laten lopen? Deed het verder dus oke?
Temp van de kaart kun je in everest home (van lavalys) vinden onders sensors.

Verwijderd

Topicstarter
Beercase schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:22:
Heb je 3dmark laten lopen? Deed het verder dus oke?
Temp van de kaart kun je in everest home (van lavalys) vinden onders sensors.
3dmark deed het prima ja. Het gekke is ook dat mn videokaart geen problemen geeft met CS:S, HL2, Far Cry etc. maar weer wel met WoW en GTA San Andreas.

Ik zal dat Everest straks testen, maar wat is eigenlijk een normale temperatuur voor een videokaart die op volle toeren draait?
Pagina: 1