Toon posts:

samengestelde pc kopen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om een nieuwe pc te kopen, mn oude wordt overgekocht door mn ouders waardoor ik wat extra geld heb. nu zit ik wel aan een budget omdat ik simpelweg niet meer heb..

ik heb gewoon wat dingen gekozen bij de pcbuilder van alternate om een indicatie te krijgen van wat ik nodig heb:

Processor AMD Athlon 64 4000+ (2,4 GHz) (link)

Moederbord MSI K8N SLI Platinum (link)

Geheugen Kingston DIMM 512 MB (x2) (link)

Behuizing Thermaltake Soprano (link)

Voeding CoolerMaster eXtreme Power (link)

Grafische kaart ATI X800XT ViVo (link)

Harddisk (S-ATA) Maxtor DiamondMax Plus 9 (link)

DVD-ROM LiteOn SOHD-16P9 (link)

nu kom ik op een bedrag uit van 1175 euro.. dit is iets aan de hoge kant en er moet minimaal 100 euro af, het liefst rond de 200..

de vraag is nu, waar bespaar ik op?
ik wil zowieso een moederboard met PCIe en met SLI (= dat je 2 video kaarten erin zou kunnen doen als ik het goed heb toch?)
videokaart wil ik nog wel een beetje redelijk houden maar hier kan ik er toch nog altijd een van bijzetten dan dus kan ook wel iets minder.

iemand suggesties?

ook zouden een paar sites van verkopers handig zijn aangezien ik niet weet waar je nou echt goedkoop een pc kan samenstellen..

alvast bedankt!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom neem je een SLI moederbord en prik je er een ATI kaart in? SLI is een techniek van Nvidia dus als je in de toekomst je systeem nog wilt uitbreiden met een tweede grafische kaart lijkt het mij slim om ook een Nvidia SLI kaart te nemen. Als je die Radeon kaart neemt en je wilt later toch gebruik maken van SLI, dan moet je gelijk 2 nieuwe grafische kaarten kopen.

• Crvdwoestijne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03-2020
Allereerst: SLI werkt niet met ATI videokaarten, daar heb je Nvidia kaarten voor nodig. Bij Ati zit er iets soortgelijks aan te komen maar daar heb je voor je moederbord een Ati chipset (voorlopig) voor nodig. Bij Ati noemt men het crossfire.
(te laat)

Ten tweede: aub geen Maxtor plus 9 nemen: te veel uitval (uit eigen ervaring). En neem naast een ander merk (heb zelf een voorkeur voor Hitachi vanwege de lage toegangstijd, maar dat is persoonlijk) ook een wat grotere schijf. Vanaf 160 GB is het handigste. Een game tegenwoordig neemt behoorlijk wat Gigabytes in beslag om maar te zwijgen van je mp3s enzo.

3. De processor kan op zich wel wat minder. Daar bespaar je het meeste op. Neem een 3800. Zoveel scheelt dat nou ook weer niet. Wil je echt geld besparen klok dan een 3500 over, dat scheelt 160 euro op het totaal. Enigste nadeel is de 512 KB cache ipv 1 MB maar daar zul je maar weinig van merken.

[ Voor 39% gewijzigd door Crvdwoestijne op 31-08-2005 03:30 ]

Hoofdsysteem , Usenetdownbak

Verwijderd

Topicstarter
ok.. stapje lager met mn processor nu

http://pcbuilder.alternate.nl/html/nodes_info/hhda28.html

en de videokaart was niet zo slim van me, weer iets geleerd.. heb nu deze geselecteerd:

http://pcbuilder.alternate.nl/html/nodes_info/jaxv11.html

ik weet niet of er veel verschil zit tussen 6800 en 6600 maar dit voldoet wel aan mijn eisen :)

nog iemand die weet waar ik dit allemaal goedkoop kan bestellen (en het liefst in elkaar gezet en getest aflevert)?

• Crvdwoestijne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03-2020
ok, weet niet waar je woont maar dat doe ik ook (in elkaar zetten en testen, software installatie, enzo).

Verder weet ik niet wat je voor games gaat spelen. Normaal is 128 MB geheugen genoeg tenzij je veel met AA wil spelen of BF2 met high textures. Scheelt in ieder geval weer een hoop euros (tenzij je het echt niet wilt).

[ Voor 13% gewijzigd door Crvdwoestijne op 31-08-2005 03:53 ]

Hoofdsysteem , Usenetdownbak

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat zijn dan de specifieke eisen? Want de lijst die je nu noemt bevat nauwelijks argumentatie van jouw kant waarvoor je bepaalde componenten wil, en ook niet tussen welke je zit te twijfelen. Daarom is het eigenlijk niet mogelijk om je te helpen. Als ik zeg dat je beter een p2 processor kan nemen omdat je dan onder de 1000 euro blijft beantwoord ik keurig netjes de vraag, alleen heb je natuurlijk niks aan het antwoord :) Vermeld dus zoveel mogelijk het waar en waarom in je topicstart. Er zijn zat winkels waar ze het kunnen assembleren en testen. Een tip is misschien om eens bij de vrienden van Dell te kijken, die leveren vaak veel voor weinig :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-02 10:54

Griffin

Is mythical

net wat sanfranjake al zegt: even goed neer zetten wat je met de pc wilt gaan doen.

om minder uit te geven deed je al een stap terug in de cpu, en een stap terug met de graka,
Maar waarom heb je de 256 MB versie van de 6600Gt genomen?, dit heb je niet veel nodig lijkt mij.
zelf heb ik de XFX 6600GT (link)
dit is een AGP versie en ik draai AGP4x
voor jouw zou deze geschikt zijn.
ik speel GuildWars, Farcry, CoD / UO , btje BF2 (niet online ivm met crappy wireless) allemaal goed vloeiend en redelijke instellingen (ook 1gb ram)
neem je dus een 128MB versie van de graka kan je alweer 40 - 50 euro besparen.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Griffin schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 12:26:
net wat sanfranjake al zegt: even goed neer zetten wat je met de pc wilt gaan doen.

om minder uit te geven deed je al een stap terug in de cpu, en een stap terug met de graka,
Maar waarom heb je de 256 MB versie van de 6600Gt genomen?, dit heb je niet veel nodig lijkt mij.
zelf heb ik de XFX 6600GT (link)
dit is een AGP versie en ik draai AGP4x
voor jouw zou deze geschikt zijn.
ik speel GuildWars, Farcry, CoD / UO , btje BF2 (niet online ivm met crappy wireless) allemaal goed vloeiend en redelijke instellingen (ook 1gb ram)
neem je dus een 128MB versie van de graka kan je alweer 40 - 50 euro besparen.
AGP gaat niet werken op een SLI mobo...
Dus dat gaat niet door..
Maar je zou wel voor een 6800GT kunnen gaan...
PCI-E versie dan wel... :)

Verwijderd

Ik zou bij een 6600GT ook geen 256MB nemen, dit merk je toch niet. Vele benchmarks wijzen uit dat 128MB even goed werkt als 256MB. Je kan wel evnetueel (als het budget het nog toelaat) voor een 6800GT met 256MB gaan (en hierbij haalt de 256MB wel iets uit...)

• Griffin

Griffin

Is mythical

@shellghost;
ja dat weet ik maar dat zei ik ook in mn post
IK heb deze op agp,
maar voor jouw moet je die hebben ('deze' is een link naar alternate naar een PCI-e 6600GT)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil de pc vooral gebruiken voor gamen! :)
daarom wil ik niet teveel naar beneden gaan met de grafische kracht enzo..

BF2 vind ik erg leuk en aangezien dit nogal veel eist wil ik toch een 256 MB kopen.. kzal inderdaad nog even kijken of ik de 6800GT nog kan doen ipv de 6600..

verder wil ik dat de pc nog voor langere tijd mee kan en hem dus als het nodig is kan uitbreiden, daarom wil ik zowieso PCIe en SLI, kan ik als het wat minder wordt met mijn kaart er gewoon een tweede bij zetten!

mijn vraag over de winkels waar ik dit voor een mooi prijsje zou kunnen bestellen is nog steeds niet (serieus) beantwoord.. waar hebben jullie nou je laatste pc besteld?

Alvast bedankt voor de voorgaande tips! :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik zou zeker die X800XT nemen, is leuke aanbieding en je wilt vooral toch gamen, verder had ik dus de 3500+ genomen (overgens is het raadzaam om 1024MB ram te nemen dus later nog een latje bij te kopen)

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 31-08-2005 13:27 . Reden: moet beter lezen ;) ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:26:
ik zou zeker die X800XT nemen, is leuke aanbieding en je wilt vooral toch gamen, verder had ik dus de 3500+ genomen (overgens is het raadzaam om 1024MB ram te nemen dus later nog een latje bij te kopen)
ik had al besloten een andere video kaart te nemen omdat ATI geen SLI ondersteund ;)

kheb weer ff zitten zoeken en deze 6800 256mb is niet zo duur:

http://pcbuilder.alternate.nl/html/nodes_info/jaxl04.html
(op de site van leadtek staat dat ie ook SLI ondersteund dus helemaal top!)

1024 mb ram heb ik al geselecteerd en die processor zal ik is kijken wat ik daar nog van af wil snoepen

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:29:
[...]

ik had al besloten een andere video kaart te nemen omdat ATI geen SLI ondersteund ;)

kheb weer ff zitten zoeken en deze 6800 256mb is niet zo duur:

http://pcbuilder.alternate.nl/html/nodes_info/jaxl04.html
(op de site van leadtek staat dat ie ook SLI ondersteund dus helemaal top!)

1024 mb ram heb ik al geselecteerd en die processor zal ik is kijken wat ik daar nog van af wil snoepen
SLI is nu ook weer niet z'n enorm wonderkind hoor, ik denk dat je beter een iets goedkoper non SLI mobo kunt nemen en de XT, denk dat je daar meer aan zult hebben (zeker op korte termijn, ik betwijfel of je op de langertermijn wel SLI zult gaan gebruiken)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

GoldenSample schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:32:
[...]

SLI is nu ook weer niet z'n enorm wonderkind hoor, ik denk dat je beter een iets goedkoper non SLI mobo kunt nemen en de XT, denk dat je daar meer aan zult hebben (zeker op korte termijn, ik betwijfel of je op de langertermijn wel SLI zult gaan gebruiken)
Dat denk ik eigenlijk ook... Tegen de tijd dat je nieuwe centjes hebt voor een 2de kaartje in SLI, lopen deze videokaarten al zodanig achter dat je dan beter bent met 1 nieuwe krachtige kaart.

Verder als je vooral wil gamen, moet je zeker niet besparen op een videokaart. Ik zou dan nog eventueel van een 3800+ naar een 3500+ en met het budget dat erbij vrijkomt een 6800GT kopen ipv een 6800. Verder heeft een 6600GT met 256MB echt geen baat hoor. De 256MB wordt pas nuttig bij de 6800 en hoger (deze gebruiken dan ook een 256bit geheugen ipv 128 bij de 6600GT). En als je dan toch voor de ATI zou kiezen, laat dan inderdaad het SLI mobo vallen.

• Ronno
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01 19:55

Ronno

make source && not war

Ik heb sinds 2 weken onderstaand systeem draaien met SLi bord en AMD 64 3000+.

Dit heeft bijmekaar zo'n 800 euro gekost, inclusief een Chieftec kast met voeding 410 W `a 100 euri.
Wel bij te vermelden dat ik de GF6800 GT voor zo'n 100 euri minder heb.
Dus totaal zo'n 900 euri voor dit systeem. 8)7

BF2 (op dit moment de zwaarste game) speel ik dagelijks op mijn sloffen met 1280x1024 met alles High. O-)

Voor dit systeem heb ik gekozen omdat het relatief betaalbaar is en toekomstig goed uitbreidbaar.
Begin je grafisch tekort te komen, kan je in de tussentijd voor een leuke prijs een andere GF6800 GT kopen, is altijd een hele goede performance verbetering, vooral als de GF in de komende tijd goedkoper wordt.
Je kan het natuurlijk nog mooier maken: verkoop de GF6800 en koop een GF7850 of beter, die kan namelijk ook gewoon in het mobo, dan heb je grafisch helemaal een enorme boost. _/-\o_

De AMD processor kan voorlopig heel goed mee, wil je eens een keer een snellere zal in de komende tijd de AMD X2 4400 of een betere, echt wel een stuk goedkoper en betaalbaar zijn (kan je de oude AMD weer aan je ouders verkopen voor een zacht prijsje 8) )
Voorlopig is het verschil tussen een AMD64 3000+ en die AMD64 4000+ bijna 300 euri (Alternate)
Snellere processor betekent ook weer dat de grafische kaarten sneller aangestuurd worden, dus nog meer performance.

Dan kan je nog eens extra geheugen (dual-channel) plaatsen tot wel 4GB, en een computer staat of valt bij geheugen. |:(

Zoals je ziet kan je met 3 `a 4 redenen dit system goed upgraden en blijf je de komende jaren echt up-to-date, ligt helemaal aan jezelf.
Natuurlijk kan je ook vergelijkende hardware gebruiken, dit is gewoon een indicatie.
Ik heb wel voor deze config gekozen omdat dit mij meerdere redenen geeft voor een goede uptedate systeem en nog redelijk betaalbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronno op 31-08-2005 14:58 . Reden: extra van de zaak ]

High-level multi-tasking : "Drinking coffee while booting-up Windows"

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Griffin schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:08:
@shellghost;
ja dat weet ik maar dat zei ik ook in mn post
IK heb deze op agp,
maar voor jouw moet je die hebben ('deze' is een link naar alternate naar een PCI-e 6600GT)
Ik heb gekeken, maar toen deed de link het niet... :?
Maar dat is idd diegene die hij kan nemen...
Al zou ik voor een 8600GT gaan...

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:59
Je vroeg nog naar links van relatief goedkope/goede internet shops:

http://www.salland.be
http://www.azerty.nl

Of is dit tegen de GoT policy in? :/

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Griffin

Griffin

Is mythical

@shellghost:
de 6800Gt bedoel je.

Kijk als het een echte gaming machine wordt kan je beter voor de 6800Gt of voor de X800..
wat jij kiest,
SLI is leuk maar niet extreem echt nodig,
dus als je liever ATi wilt kopen moet je een andere mobo kiezen zonder SLI.
die keuze is aan jouw en kunnen wij niet voor jouw kiezen.

En een goede goedkope winkel, alternate is niet al te duur ivm met een winkel in de stad.
in de stad zijn ze meestal wel duurder.
ook is er www.azerty.nl , www.sallandautomatisering.nl(telaat , www.freezinghardware.nl
hoe de pc boeren bij jouw in de buurt zit weet ik niet,
maar internet winkel is iets goedkoper maar soms wel verder rijden als er iets mis is met het systeem.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:03

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Kijk ook eens naar je moederbord. Je kiest voor een A8N Platinum, terwijl de standaard uitvoering van dat bord ook al SLI ondersteund. Misschien heb je al die extra opties wel helemaal niet nodig?

En als je een leuke goedkope videokaart zoekt: De V9999GE van Asus is nu voor 199 euro te koop bij Mycom geloof ik. Ik heb deze zelf gehad, probleemloos alles spellen op de hoogste settings kunnen spelen.

Excuus, ik dacht dat je voor een Asus SLI bord had gekozen, maar er staat MSI. Ik weet niet of MSI ook een goedkoper bord met SLI aanbied.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-08-2005 15:09 ]

Pagina: 1