Contactje reep geheugen afgebroken...hoe repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/bunij/cruc512.JPG

Hi all, zoals je op het fotootje kan zien is er van m'n reep Crucial 512Mb PC2100 een contactje afgebroken.
Viel eraf bij het verwijderen van de reep.
Het restantje wat je nog ziet zit nog wel goed vast.
Vooraf was mijn systeem onstabiel en heb Memtest gedraaid, en niks gevonden...maar dit contactje was waarschijnlijk wel de oorzaak...
Wat is een fatsoenlijke manier om dit te repareren?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer het eens dmv en beetje zilverlijm, of als je heel goed kunt solderen zou je het met een drupje soldeertin kunnen proberen (maar dat lijkt me bijna onmogelijk :+

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Denk dat dat niet gemakkelijk gaat worden, zo niet onmogelijk. Je kunt proberen wat Terw_Dan voorstelt. Als dit niet lukt is het misschien een goed idee om nieuw geheugen te kopen?
PC2100 geheugen is op zichzelf al aan vervanging toe ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zilverlijm kan een (goede?) optie zijn. Plak met wat tape de andere connectors af en smeer wat op de afgebroken connector. Zou moeten werken als je je geheugen niet te vaak erin en eruit haalt.

🖥️ | 🚗

• I Am Weasel
Zilverlijm heb ik aan gedacht, maar ik denk dat dat geplet wordt/afbrokkelt als ik de reep weer terugplaats...
Ik kan goed solderen, onder de microscoop zelfs... een drupje tin hecht wel aan het restantje, maar weer niet aan de ondergrond waar het afgebroken stukje zat...ben bang dat dat weer afbreekt bij het terugplaatsen.(en dat de rest dan ook afbreekt)
Vervanging is 2e optie...het hoeft niet sneller en draait immers zonder probs als PC2700.

[ Voor 4% gewijzigd door I Am Weasel op 31-08-2005 00:41 ]

Verwijderd

Plakband? :D

[serieus mode]
Je kan het wel met een soort lijm proberen, ik zag het ergens, het is in ieder geval van Bison speciaal voor chips enzo.
Het blijkt geluidelijk te zijn.
Misschien effe googlen? :)
[serieus mode/]

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Lijm lijkt me de beste oplossing, of Tin erop doen, en de overtollige tin eraf vijlen/schuren (vaak gedaan bij pci kaartjes voor 12v af te tappen :P)

Denk trouwens als je de reep voorzichtig erin doet met de 'Lijm', dat de lijm wel blijft zitten, maar de 2de keer word 't lastig of als je goede lijm hebt niet?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

I Am Weasel schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 00:40:
Zilverlijm heb ik aan gedacht, maar ik denk dat dat geplet wordt/afbrokkelt als ik de reep weer terugplaats...
Ik kan goed solderen, onder de microscoop zelfs... een drupje tin hecht wel aan het restantje, maar weer niet aan de ondergrond waar het afgebroken stukje zat...ben bang dat dat weer afbreekt bij het terugplaatsen.(en dat de rest dan ook afbreekt)
Vervanging is 2e optie...het hoeft niet sneller en draait immers zonder probs als PC2700.
tja, dat zul je denk ik met alles houden, dat het gewoonweg geen goed contact meer maakt.
ik zou het gewoon proberen (als het overigens een 512Mb dimm is, dus 64MB dan zou ik geen geld uitgeven aan lijm oid) en mocht dat niet lukken dan gewoon een nieuwe dimm kopen.

Verwijderd

Lijmen met dat speciale Bison-gedoe voor electronische stuff :).

Mja, shit happens... Weer een bewijs dat bijv 2x 256 MB beter is dan 1x 512.
Als er 1 de geest geeft heb je er tenminste nog 1tje over :D
Maar als de ene de geest geeft en de andere overblijft, je wilt nieuw geheugen kopen (sneller en beter) dan zit je weer met et ganze kaartje :D

(Ieder voordeel heeft zn nadeel :9 )

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

heeft Crucial geen lifetime warranty? dan kan j hem gewoon rma-en...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TetsuoShima schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 04:35:
heeft Crucial geen lifetime warranty? dan kan j hem gewoon rma-en...
Klopt, maar ik denk dat Crucial het ziet als user-abuse. Maar niet geschoten is altijd mis inderdaad :) Gewoon een helder mailtje of belletje doen waarin je de situatie duidelijk voorlegt. Contactinfo: http://www.crucial.com/eu/company/contacts.asp

Verwijderd

Heb je de restant wat achterbleef in de slot wel weg gehaald? anders heb je zomenteen nog een probleem dat ie niet past. O-)

• I Am Weasel
Rma'en...denk idd ook niet dat ze hieraan beginnen...maar ik zal het proberen met fotootje erbij...
Ben benieuwd wat ze ervan zeggen...I'll keep you posted.

Om het te repareren heb ik nog wel een idee gekregen.
Na wat rondvragen kan ik aan een soort messingpapier komen van een paar tienden dik.
Hier wou ik een reepje van knippen,op het restantje solderen en vastlijmen met secondelijm.
[paint ownage mode]
fig. 1= huidige situatie / fig. 2= reparatie eindidee / fig. 3= te lijmen plaats reepje messing.
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/bunij/fix.PNG

• I Am Weasel
Nou, dit soort schade viel inderdaad niet onder hun garantie.
Zuur. Nouja in ieder geval ben ik meteen aan de slag gegaan om het zelf te fixen :)

Pic 1, de werkset. Ik heb dat messingpapier nog kunnen scoren zoals je ziet.
Pic 2, dit is het restje van het contact, maar nu vertind.
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/bunij/cruc512fix1.jpgAfbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/bunij/cruc512fix2.jpg

Pic 3, hier heb ik een strookje afgeknipt op de juiste breedte...het uiteinde heb ik al vertind.
Pic 4, strookje gesoldeerd...
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/bunij/cruc512fix3.jpgAfbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/bunij/cruc512fix4.jpg

Pic 5, secondelijm onder het strookje laten vloeien en eromheen gevouwen.
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/bunij/cruc512fix5.jpg

Een tijdje laten drogen nu...dan snij ik het overtollige materiaal eraf en poets ik de overtollige lijm weg...
Ben heel benieuwd of alles naar behoren zal werken!
Will keep you posted...

Verwijderd

Hoop dat het blijft zitten als je het de DIMM in het slot drukt...

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 17:39:
Gewoon er niet meer uithalen ;)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:41

Nox

Noxiuz

als het niet werkt idd RMA-en.

Het is tog niet normaal dat zoiets zomaar afbreekt bij het plaatsen / vervangen ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

ik zou het niet wagen, niet meer in die machine gebruiken, met een beetje pech druk je het hele slot krom met de verdikking en dan mag je nog een moederbord afschrijven ook.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Kan je die verdikking niet meer ietsie bijvijlen. Ik weet dat het al tienden graads is, maar hoeveel is dat precies? Gewoon net, maar dan ook net, wat bijvijlen. Lijkt me heel tof als dit weer aanslaat, knutselen is een mooi iets en tweaker waardig vind ik altijd :) . Succes !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Ehrm er zit nu toch een laagje lijm onder dat pinnetje, maakt hij nu nog wel contact dan?
want het lijkt mij dat er tegen het restantje op het reepje nu ook een beetje lijm zit, en dat hij nu geen contact meer wilt maken?!

• I Am Weasel
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 17:39:
Nou,ik heb het teveel aan lijm weggepoetst...het reepje teruggeprikt...ik kreeg in de eerste instantie alleen pieppieppiep te horen bij het aanzetten van het systeem.
In alle 3 de sloten hetzelfde. 3 keer verwisseld dus en het zit nog steeds ;)
Nog eens goed gekeken...besloot toen mijn gesoldeerde stripje eens goed blank te schrapen...
En whaddya know... het werkt weer! Running @ 166 mhz ;)
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 08:00:
ik zou het niet wagen, niet meer in die machine gebruiken, met een beetje pech druk je het hele slot krom met de verdikking en dan mag je nog een moederbord afschrijven ook.
De verdikking is misschien 0.05 of 0.1 mm ongeveer.
De veercontactjes van een geheugenbank kunnen zoiets wel hebben ;)
Het plaatsen van de gefixte reep voelt niet anders dan het plaatsen van andere repen!
marzzman schreef op maandag 19 september 2005 @ 10:07:
Kan je die verdikking niet meer ietsie bijvijlen. Ik weet dat het al tienden graads is, maar hoeveel is dat precies? Gewoon net, maar dan ook net, wat bijvijlen. Lijkt me heel tof als dit weer aanslaat, knutselen is een mooi iets en tweaker waardig vind ik altijd :) . Succes !
Drastisch bijwerken was niet nodig gelukkig... waar het normale contactje zat bleef een soort van geultje achter.
Daar viel mijn zelfgemaakte messingreepje mooi in! Ik kon met het blote oog geen verschil in dikte ontdekken, al zal dit toch max eentiende zijn geweest.('n haar dik)
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 10:16:
Ehrm er zit nu toch een laagje lijm onder dat pinnetje, maakt hij nu nog wel contact dan?
want het lijkt mij dat er tegen het restantje op het reepje nu ook een beetje lijm zit, en dat hij nu geen contact meer wilt maken?!
Het messingreepje heb ik eerst gesoldeerd aan het restantje dus het contact was al gemaakt.
Daarna heb ik hem pas vastgelijmd :)

Al met al, dit is dus te repareren :)
Zijn er nog vragen dan hoor ik ze graag!
Pagina: 1