| Balanced Technology eXtended |
welkom Aangezien er nogal wat vragen zijn over intel's nieuwe btx "standaard", leek het mij gemakkelijk om al die vragen te bundelen in 1 topic. In dit topic hoop ik alle vragen beantwoord te krijgen over btx, ik heb zelf ook nog niet echt in mijn hoofd wat voor veranderingen de overstap naar de btx standaard teweeg zal brengen. tweakers.net: Intel heeft in een gesprek met Hexus.net bevestigd dat het invoeren van de BTX-standaard een langetermijnproject is. Het is niet de verwachting dat ATX binnen korte termijn zal verdwijnen van de markt; Intel hoopt zelfs op een geleidelijke overgang. De BTX-standaard is het antwoord van Intel op de warmteproductie van moderne computers. Toen meer dan tien jaar geleden ATX op de markt kwam, verbruikte een processor zo'n één Watt. Tegenwoordig zijn er processors op de markt die honderd Watt verbruiken en is een voeding van 500 Watt geen bijzonderheid meer. Intel verwacht dat er op termijn vraag zal komen naar de door hen ontwikkelde standaard, maar zal niemand dwingen naar BTX over te stappen. |
| [b]~~~~~~Airflow~~~[/b] |
De belangrijkste reden voor de ontwikkeling van BTX is de airflow, de processoren genereren steeds meer hitte en om de snelheden verder omhoog te krijgen, is een nieuwe koeling volgens intel dus toch een must. Bij btx zit er een soort koel module om de processor heen, door deze afgesloten module om de processor, wordt koude lucht heen geblazen, en aan de achter kant, wordt het er weer uit gezogen. op dit plaatje is mooi te zien hoe de module om de cpu zit. ![]() warmte productie: ![]() handig plaatje over de airflow, zoals te zien is wordt er koude lucht van voren over de cpu en northbridge gezogen, en de videokaart koeler blaast ook in die "flow' , aan de achterkant wordt de inmiddels warme lucht weg geblazen. ![]() |
| Wat kunnen we hergebruiken uit onze 'atx' pc's? |
• Ddr geheugen • Cpu • Hdd's (s.ata) • optische drives • voeding in de meeste kasten • Vga kaart ( pci Express ) Met andere woorden, je kan je net nieuwe thermaltake tsunami en je p5g pro wel weg flikkeren. |
| Variaties |
zoals met het atx wat we nu hebben komen er in zekere zin ook variatie's in de type's btx picobtx: ![]() microbtx: ![]() en voor de meeste tweakers waarschijnlijk de meest logische: ![]() ![]() Voorbeelden van de indeling ![]() ] ![]() |
| ter afsluiting |
naar mate het topic langer wordt zal ik proberen alle vragen met antwoorden over btx op een rijtje in de startpost te zetten. spoiler: het is moelijk om een goed lopend topic te krijgen en een goeie startpost te maken, als je tips en opmerkingenover de startpost etc. hebt, post deze dan gerust.... Thanx to: wvbestien voor de header |
[ Voor 86% gewijzigd door __xeno__ op 23-01-2006 18:20 ]