Bios reset bij reboot

Pagina: 1
Acties:

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08-2025
Ik heb een probleem met mijn bios.
De computer die ik nu gebruik heb ik reeds sinds Kerst 2004, dus nog geen jaartje oud.
Alle onderdelen heb ik toen los gekocht, allemaal nieuw bij de winkel en zelf in elkaar gezet.

Ik gebruik met mijn computer nogal vaak de Slaapstand, dit omdat mijn pc 's morgens fungeert als wekker. Via geplande taken een muzieklijst af laten spelen en uit de slaapstand halen.
Hierdoor heeft de computer niet vaak een echte reboot gekregen. Een keer in de 1/2 weken kreeg ie meestal een reboot.
Nu heb ik hetvolgende probleem: Als ik echt de computer uitzet, maakt niet uit of de spanning er nog op blijft zitten (heb alles in een stekkerblok en die blijft altijd aanstaan, dus dan blijft er spanning op het mobo staan), en ik zet hem dan weer aan, dan is het bios elke keer gereset en zegt ie: New CPU installed en moet ik de hele bios weer opnieuw gaan instellen.

Aangezien ik de pc nog geen jaar heb en wel alles nieuw in de doos gekocht heb, lijkt het me sterk dat het batterijtje van de bios leeg is. Zoiets gaat eigenlijk bijna nooit leeg. Maar wat is het nu wel? Kan het eraan liggen dat ik vaak de Slaapstand gebruik? dat zou wel raar zijn, want waarom zit zo'n stand dan standaard in windows ingebouwd. Of gebruikt de pc veel energie van dat bios batterijtje als ie in de Slaapstand staat? Ik dacht dat het enige wat ie doet bij Slaapstand is de data wegschrijven naar de HD en daarna weer laden.

Het betreft een Asus p5p800 mobo.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee. Alvast bedankt
grtz Queal

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je batterijtje al eens vervangen. Het zou idd wat onwaarschijnlijk zijn, maar op zich wel een oplossing voor de symptonen die je zo beschrjft. Dus gewoon even proberen :).

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08-2025
Ik ga morgen wel even andere batterijtje ervoor halen en ff kijken of ie het dan nog steeds blijft doen.

Maar zou dat betekenen dat een computer in Slaapstand je bios batterij leegtrekt? :X

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Als de spanning nog op de voeding staat, dan wordt het batterijtje van je bios niet actief gebruikt en krijgt hij z'n spanning van de voeding...

Staat er niet ergens een jumper fout of zo?

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:11

Barrycade

Through the...

offtopic:
je kan beter een wekker kopen, mijn pc in slaapstand gebruikt nog 60 watt!, een radiowekker gebruikt ~3 watt. Reken uit je winst ;)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
littlejoannes schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:03:
offtopic:
je kan beter een wekker kopen, mijn pc in slaapstand gebruikt nog 60 watt!, een radiowekker gebruikt ~3 watt. Reken uit je winst ;)
offtopic:
Maar dan kun je niet met je favo muziek wakker worden :+ en gelijk gaan computeren })

Ik hoop dat dat batterijtje het oplost, anders heb je waarschijnlijk een brak mobo. Ken mensen met hetzelfde probleem, alleen die hebben zelf het mobo licht gesloopt (ja een CPU op 2666 ipv 2000 zetten door één instelling te wijzigen kan zonder een goede koeler nooit goedgaan }:O). Je zou een BIOS-update kunnen proberen, die willen nog wel eens slaapstandproblemen oplossen.

[ Voor 34% gewijzigd door The__Virus op 31-08-2005 19:30 ]

Pagina: 1