Externe bouwen/kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SiXel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10-2025
Hey,

Ik wil graag een extra HD kopen voor mijn laptop, daarom denk ik aan een externe HD.

Nu heb ik wat zitten surfen naar wat pc winkels, en hierbij is een interne HD veel goedkoper dan een externe.

Is het misschien niet mogelijk om van een interne een externe hd te maken?
Of kun je beter een externe bij de computerwinkel kopen?

Liefst wil ik dan de HD aansluiten met USB, zónder extra voedingkabel.

Heb wel wat technische handen dus... :9

Alvast bedankt,
Dennis

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

het is mogelijk om zelf een USB->ATA converter te maken, en daarbij de disk (mits het een 2.5inch disk is) te laten werken op de 5 volt voedingsspanning van de USB poort.
alleen kost dit je waarschijnlijk meer dan een gelijk presterende optie uit de winkel.
ook kost het je waarschijnlijk een hoop tijd en stelt het behoorlijke eisen aan je soldeertalent (if any...).

edit:
je kan trouwens ook ergens een losse externe USB case kopen en dan een HDD erbij halen.
das in bepaalde gevallen goedkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 30-08-2005 21:29 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SiXel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10-2025
Bedankt voor de informatie :)
Gaat dus moeilijker worden dan ik dacht...

Je kan trouwens ook ergens een losse externe USB case kopen en dan een HDD erbij halen.
das in bepaalde gevallen goedkoper

Ik denk dat ik dit dan ga nemen... ;)
Heb je misschien een site...?
(Ben al aan het zoeken hoor! ;)
Bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door SiXel op 30-08-2005 21:36 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
SiXel schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:09:
Hey,

Ik wil graag een extra HD kopen voor mijn laptop, daarom denk ik aan een externe HD.

Nu heb ik wat zitten surfen naar wat pc winkels, en hierbij is een interne HD veel goedkoper dan een externe.
Hoe groot moet de hardeschijf zijn? Sowieso kun je natuurlijk even in de Tweakers.net Pricewatch kijken. Voor € 104 heb je al een externe 120GB schijf en voor € 4,96 meer 160GB.
Is het misschien niet mogelijk om van een interne een externe hd te maken?
Dat kan met een externe HDD behuizing, maar is (aangezien je de kosten laag wilt houden) alleen mogelijk met een IDE hardeschijf. Kijk hiervoor ook eens in de Pricewatch.
Of kun je beter een externe bij de computerwinkel kopen?
Voor deze oplossing moet je dus ongeveer € 30 bij de prijs van de IDE schijf optellen (voor de externe casing) om de kosten te vergelijken met een externe schijf en dan scheelt het ineens niet zo heel veel meer. Je legt nog steeds iets meer voor een externe schijf neer, maar daar krijg je ook weer garantie/support voor terug. Lijkt mij derhalve de beste keuze.
Liefst wil ik dan de HD aansluiten met USB, zónder extra voedingkabel.
Dit is praktisch onmogelijk zonder gek te doen. Een hardeschijf heeft de 5- en 12 Volt-lijn van de voeding nodig en een USB-poort levert enkel 5 V. Dit is waarom externe hardeschijven altijd met een adapter komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 30-08-2005 21:50 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
r00n schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:46:
[...]

Voor deze oplossing moet je dus ongeveer € 30 bij de prijs van de IDE schijf optellen om de kosten te vergelijken met een externe schijf en dan scheelt het ineens niet zo heel veel meer.
Je legt dus wel iets meer voor een externe schijf neer, maar daar krijg je ook weer garantie/support voor terug. Lijkt mij derhalve de beste keuze.
Is echt wel een stukje meer. Vergelijk een Externe Maxtor van 200GB maar eens met een interne 200GB + USB-casing, en je kan zo 50 euro in de pocket houden.
[...]

Dit is sowieso onmogelijk. Een hardeschijf heeft de 5- en 12 Volt-lijn van de voeding nodig en een USB-poort levert enkel 5 V. Dit is waarom externe hardeschijven altijd met een adapter komen.
Behalve wanneer je, zoals al eerder aangegeven, met een 2,5" HDD gaat werken, die kunnen, zij het vaak op 2 USB-poortjes, zonder externe adapter prima draaien.
Nadeel is alleen dat de 2,5" HDD's een heel stuk duurder zijn, en er niet in gigantisch grote capaciteiten zijn.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

r00n schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:46:
[...]

Hoe groot moet de hardeschijf zijn? Sowieso kun je natuurlijk even in de Tweakers.net Pricewatch kijken. Voor € 104 heb je al een externe 120GB schijf en voor € 4,96 meer 160GB.

[...]

Dat kan met een externe HDD behuizing, maar is (aangezien je de kosten laag wilt houden) alleen mogelijk met een IDE hardeschijf. Kijk hiervoor ook eens in de Pricewatch.

[...]

Voor deze oplossing moet je dus ongeveer € 30 bij de prijs van de IDE schijf optellen (voor de externe casing) om de kosten te vergelijken met een externe schijf en dan scheelt het ineens niet zo heel veel meer. Je legt nog steeds iets meer voor een externe schijf neer, maar daar krijg je ook weer garantie/support voor terug. Lijkt mij derhalve de beste keuze.

[...]

Dit is praktisch onmogelijk zonder gek te doen. Een hardeschijf heeft de 5- en 12 Volt-lijn van de voeding nodig en een USB-poort levert enkel 5 V. Dit is waarom externe hardeschijven altijd met een adapter komen.
je kan een externe harddisk wel op die 5 volt laten lopen, maar dan moet het een 2.5inch disk zijn (zoals in de laptop zelf ook zit).
deze werken op 5 volt.
er zijn ook wel casings die geen extra voeding nodig hebben, en dat zijn dan ook de casings waar een 2.5" disk in moet.

deze bijvoorbeeld:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?info=52835
(gevonden via pricewatch)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
BredeP schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:50:
[...]
Is echt wel een stukje meer. Vergelijk een Externe Maxtor van 200GB maar eens met een interne 200GB + USB-casing, en je kan zo 50 euro in de pocket houden.
Dit ging over de genoemde 120GB- en 160GB hardeschijven.
Er ontstaat nu een misverstand omdat de TS niet heeft vermeld hoe groot de schijf moet zijn :)
Behalve wanneer je, zoals al eerder aangegeven, met een 2,5" HDD gaat werken, die kunnen, zij het vaak op 2 USB-poortjes, zonder externe adapter prima draaien.
Nadeel is alleen dat de 2,5" HDD's een heel stuk duurder zijn, en er niet in gigantisch grote capaciteiten zijn.
En dus is dat ook niet echt optie en derhalve het vermelden niet waard, wat dan ook de reden is dat ik dat niet deed ;)
FireWurX schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:52:
[...]
je kan een externe harddisk wel op die 5 volt laten lopen, maar dan moet het een 2.5inch disk zijn (zoals in de laptop zelf ook zit).
deze werken op 5 volt.
er zijn ook wel casings die geen extra voeding nodig hebben, en dat zijn dan ook de casings waar een 2.5" disk in moet.
Zie hierboven ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Rone op 30-08-2005 21:58 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1