Nieuwe drive in Sony Externe DVD brander

Pagina: 1
Acties:

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:49
Ik heb ooit in het verleden een walgelijke hoeveelheid geld betaald voor een externe Sony Firewire/USB DVD brander, een DRU500ULX. Die is 2.4 (+) cq 4-speed (-) en inmiddels is alles al weer veel rapper geworden, 16 speed en niet te vergeten Dual Layer

Ik heb de drive even uit de behuizing gehaald en die ziet er uit als een doodgewone interne drive, stroomstekkertje en IDE-stekker. Het leek mij wel een idee om deze drive te vervangen door een modernere. Gevoelsmatig heb ik dan nog wat aan mijn toenmalige (2003) investering van dik 500 eu (maak me gek).

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de drive? Was dat dan ook een Sony of kan er een willekeurige brander in?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die interfaces zijn zover ik heb gezien universeel .... gewoon doen

anders test je het even met een oude cd rom drive of harddisk van de plannk

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 30-08-2005 19:39 ]

Iperf

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wil je nu weer een externe brander in de behuizing, of wil je nu een nieuwe brander in je computer :?
Tegenwoordig zijn die branders niet zo duur, dus ik zou een nieuwe kopen ( met een behuizing als je voor extern gaat).

En kan je niet checken als die behuizing universeel is :?
Vergelijk het eens met andere behuizingen via plaatjes op google oid.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

de 500 ULX was gelijk aan de 500AX alleen, wat duurder :+
de 500AX is gewoon een DVD fikker zoals iedere andere, dus dat betekent dat je er ook een NEC3540 od in kan zetten (dat zijn redelijk goedkope fikkers op het moment).

en ja, ik kan me voorstellen dat je je investering je gek maakt, ik heb er nog steeds een beetje spijt van de 500AX gekocht te hebben voor 435 euro :X

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hou wel even rekening met de maximale snelheid van je draadje als je usb1 gebruikt die gaat namelijk maar to 12 megabit/s

Iperf

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fish schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:48:
hou wel even rekening met de maximale snelheid van je draadje als je usb1 gebruikt die gaat namelijk maar to 12 megabit/s
de 500ULX was USB2.0, omdat je met 4x DVD al op de 5,4MB/s zit. dus dan kun je een 12 of 16x fikker ook gewoon gebruiken.

• nineball
Ik heb hem altijd met firewire op een mac gebruikt. Voor firmware-upgrades hing ik hem alijd even met usb 2.0 aan m'n xp-laptop. Als ik er een drive van een ander merk instop, kan ik dan nog firmware-upgrades doen? Dat lijkt me een beetje lastig worden eerlijk gezegd.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

nineball schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:42:
Ik heb hem altijd met firewire op een mac gebruikt. Voor firmware-upgrades hing ik hem alijd even met usb 2.0 aan m'n xp-laptop. Als ik er een drive van een ander merk instop, kan ik dan nog firmware-upgrades doen? Dat lijkt me een beetje lastig worden eerlijk gezegd.
Waarom zou dat niet gaan?
Als je zorgt dat je gewoon de upgrades voor die drive te pakken hebt dan moet het toch gewoon lukken?

• nineball
De drive rapporteert zich als "Sony Firewire" brander in Windows. Als ik er nu een NEC in stop, dan word dat toch niet opeens een NEC Firewire brander? Oftewel, zowel de drive zelf als het kastje eromeeheen hebben invloed op wat Windows "ziet".

• nineball
Update: Ik heb net even een NEC 3540 gehaald er die erin gestopt. Het werkt perfect, ik heb alleen geen lege schijfjes hoger dan 4x, maar in ieder geval brandt ie ook echt op 4x, de Sony zei regelmatig dat ie op 4x brandde maar deed ie stiekum och maar 2x. Ook het lezen van DVD gaat veel sneller.

Het leuke is dat Nero hem nu ziet als een NEC, maar bij Hardware veilig verwijderen staat nog steeds Sony iLink. Dat laatste gaa natuurlijk over het firewire gedeelte.

Firmware updaten ga ik ook maar eens proberen.

• nineball
8x schijfjes en firmware updaten gaat ook goed...

Conclusie: Het werkt

Topic mag dicht wat mij betreft

[ Voor 9% gewijzigd door nineball op 31-08-2005 21:02 ]

Pagina: 1