[XP] Willekeurige bsod's op willekeurige momenten*

Pagina: 1
Acties:

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
Het is deze morgen begonnen... bij het opstarten een BSOD, die notabene bruin-groen was ipv blauw. PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA.

later die dag een gewone "STOP" bsod met niets dan hexcodes die ik natuurlijk vergeten opschrijven ben :'(

nu juist hebk er weer 2 gehad, waarop "USBPORT.SYS" vermeld stond. De hexcodes van deze 2 BSODs waren wel totaal verschillend.

Ook heel gek is dat bij een herstart na een BSOD, alle partities behalve de systeempartitie zogezegd "not formatted" zijn. Bij een volgende herstart zijn ze weer zoals altijd.

Ik dacht aan het geheugen, maar tis dan wel vreemd dat Fedora Core 3 fijn blijft werken en mijn andere windows install (ik heb er één om te gamen en één voor de rest van de familie, het is de familie install die omzeep is) ook nog steeds loopt als een trein. Onder deze twee OSsen zijn alle partities trouwens ook altijd te bezichtigen. Hoedanook ga ik morgen eens een paar uurtjes memtest86-en.

Misschien zijn het wel de drivers voor mijn nieuwe gfx kaart (Asus V9999GE). op de gaming install zijn dat de 77.77s, op de familie install... 71.84's geloofk. Maar dan ist wel vreemd dat die errors nu pas de kop op steken, want die kaart zit er toch al een tweetal weken in. Ik zal toch is de 77.77's proberen denk ik.

Ik ben van plan de familie-windows gewoon opnieuw te installeren (wel vervelend dat alle programmas er opnieuw op moeten natuurlijk), maar ik wil eerst en vooral weten of er geen simpeler oplossing is, en of een herinstall deze problemen wel zou oplossen...

alvast bedankt.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Had je deze problemen al vanaf het begin? Of niet? Als dat het laatste is, probeer eens Systeemherstel uit te voeren ;).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• 84n44n
Das het proberen waard. Bedankt :) Ik laat weten of het gelukt is.

EDIT: nog iets belangrijks. Ik ben vrij zeker dat het geen virus is, aangezien ik geen processen met verdachte namen (isass.exe of csrsss.exe of zo) in de process list zie staan. Het kan natuurlijk altijd dat de procesnaam van het virus dezelfde is als een windows process maar de executable zich in een andere folder bevindt...

De hele familie beweert ook bij hoog en bij laag dat er sinds gisteren niks geinstalleerd is.

nog iets, de "bruine" BSOD doet mij aan de grafische kaart denken...

[ Voor 80% gewijzigd door 84n44n op 30-08-2005 20:45 ]

• 84n44n
Hmm, ik heb eerst al met een omweg system restore moeten "enablen", maar natuurlijker waren er geen restore points. Wat best vreemd is, want bij de installatie van de gfx drivers meen ik mij te herinneren dat er ergens "creating restore point" of zo stond...

iig ga ik de partitie van die install toch formateren en er opnieuw winXP opgooien. Tis toch onderhand tijd, de install is al 8 maanden oud.

Ik hoop alleen dat het écht aan windows ligt, want anders haalt een reïnstall niks uit.

Wat ook grappig is, nu dat ik probeerde een foutmelding "uit te lokken" wou hij niet meer. 3 kwartier zo stabiel als maar kan =/

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Topictitel ietsje aangepast :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Dit soort errors willen nog wel eens voorkomen als je defect geheugen in je pc hebt zitten.
Draai eens een memtest want die fouten die ik lees kunnen heel goed het resultaat zijn van adresseren aan kapot geheugen.
Zo krijg je dus ook fouten in IE en dergelijke.

computer voor alle werkzaamheden

• 84n44n
Ga ik zeker doen :) maar zoals ik al zei, het lijkt me vreemd want fedora core en mijn andere windows install geven geen kik.

bedankt al voor de replies :)

• 84n44n
Heb zonet 10 minuutjes memtest86+ 1.51 gedraaid, en het onderste deel van het scherm zag al snel volledig rood. Een klein deel errors kwamen voor rond de 147 MB (soms 146 komma zoveel, soms 147 komma zoveel), tijdens testen 1,2 en 4. Het grootste deel kwam tijdens test 5 voor op 160.0 MB (altijd 160.0, hier geen verschillen).

Toch vind ik het nog altijd vreemd dat de andere XP install probleemloos BF2 draait :p ach ja, nieuw geheugen dan maar. Bedankt voor de tips!

• 84n44n
...net nog ns memtest gedraaid, nu zijn er ineens 10 keer zoveel errors rond de 146 MB. Kan het dat dit soort dingen "uitzaait"? Of is er iets mis met memtest86+ v 1.51? ...of zou het misschien aan iets anders liggen, het moederbord of zo?

de kolom err-bits geeft meestal 00000100 en soms 00008000.... maar altijd verschillende adressen, en rond de 146 MB. iemand een ID? ik denk dat ik straks elk reepje ns apart ga testen...

EDIT: ja, dacht er net zelf ook aan, sorry daarvoor :)

Na nog eens een minuutje of 5 memtesten krijg ik weer minder errors, maar toch meer dan de eerste keer. Het feit dat dit steeds verandert maakt het allemaal nog iets onheilspellender :'(

ik hoop echt dat het het ramgeheugen is, want dat is eenvoudig te vervangen...

EDIT 2: Blijkbaar was de module in slot 1 slecht.
Ik heb er eerst de module in slot 2 uitgenomen, toen verschoven de foutadressen van 144-147 MB naar 72 - 73... exact de helft. Daarna de slechte module er uit genomen en de andere in slot 1 gestoken: geen errors. Dan de slechte module in slot 2 bijgeprikt: erroradressen lagen nu rond de 870 MB.

Pa brengt nieuwe stickjes mee vanavond. Misschien zit er op deze stickjes nog garantie, dan kan ik nog iets recupereren. De goede stick kan ik natuurlijk zoiezo verkopen :) (ik heb 2 stickjes besteld omdat ik liever geen 2 verschillende merken modules gebruik in Dual Channel setup).

Wat mij betreft is dit afgehandeld... bedankt om mijn geleuter te tolereren 8)

[ Voor 62% gewijzigd door 84n44n op 01-09-2005 13:15 ]

Verwijderd

Wil je dan wel de Edit (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) knop gebruiken als je de laatste bent die in het topic post? Dit wordt namelijk als onnodig kicken van je topic gezien :) Bedankt :)
Pagina: 1