Gigabit ethernet presteert niet

Pagina: 1
Acties:

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:50
Hoi,

Ik gebruik een laptop met een P4 op 1,7 GHz met een Intel 845 chipset i.c.m een pc-card voor gigabit-ethernet, tevens een P4 op 2,8 GHz desktop met een Asus p4c800-e met gigabit-ethernet onboard en een router/gigabit switch. Kabels zijn goed en geschikt. Harde schijven kunnen minimaal 20 MB/s aan. Helaas haal ik nooit meer dan ca. 11% network utilization (ca. 12 MB/s). Kan dit zitten in de veel minder goede verwerkingscapaciteit van de laptop hardware op het punt van tcp? De desktop heeft iets van 10% cpu belasting bij een bestandje overpompen, de laptop dan ca. 80%.

(Als het bij de desktop inderdaad beter (lees:goed) geregeld is (Intel's CSA) heeft het dan b.v. nooit zin om een gigabit adapter kaart (met of zonder task-offloading) in een pci-slot te drukken: je haalt toch nooit een beetje de bij deze techniek behorende snelheden?)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Volgens mij is die pc-card (ik neem aan dat je PCMCIA bedoelt) hier de bottleneck. Die zijn zover ik weet bij lange na niet snel genoeg om gbit-ethernet aan te kunnen. Waarom ze gefabriceerd worden is me dus ook een klein raadsel...

(Ik ben geen expert in PCMCIA ofzo, maar dat staat me bij...)

Hmm, zolang je 32-bits cardbus gebruikt en niet 16-bits moet 't snel genoeg zijn. Maar gezien het hoge cpu verbruik op je laptop moet je nog steeds daar naar het probleem zoeken.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 30-08-2005 22:52 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik weet uit mijn hoofd niet wat de specs van PCMCIA zijn, maar verwachten dat je met een laptop Gbit snelheden gaat halen via PCMCIA is wel redelijk naief; zelfs desktop HDD's kunnen al een bottlenecl zijn voor Gbit.

Tijd voor een nieuwe sig..

• DMirage
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-02 15:18
Volgens de specificaties zou PCMCIA het aan moeten kunnen:
Performance
PC Card-16 cards use an 8- or 16-bit interface that operates at ISA bus speeds (8 MHz) using an ISA-like asynchronous protocol. In contrast, CardBus provides a 32-bit multiplexed address/data path, which operates at PCI local-bus speeds of up to 33 MHz, yielding a peak bandwidth of 132MB/sec. CardBus accomplishes this by adopting the synchronous burst-transfer orientation of PCI, as well as a bus protocol, which is essentially identical to that of PCI.
132MB/sec = 8*132Mbit = 1056 Mbit ~= 1Gbit

Misschien dat er iets (issues) te vinden is over je kaart, maar dan moet je iets specifieker zijn dan gbit pc-card...

En haal voor de grap die router/switch (welke vd twee?) er eens tussenuit, als het toch om een laptop gaat :P
Hth

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:50
Okay, dank voor de reacties. Ik heb ook eens een P3 systeem @450 MHz op een Asus P3b-f met een pci-slot gigabit kaart in een gigabit-ethernet willen opnemen, ook daarmee haalde ik geen enigzins op gigabit lijkende snelheden; het lijkt zonder CSA niet te kunnen op van relatief trage processors voorziene systemen.

[ Voor 10% gewijzigd door ParkOverall op 31-08-2005 13:50 ]