Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harddisk rekje maken, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 16:51
Ik heb jullie advies nodig bij het maken van een rekje voor hds. Ik leg even uit wat de bedoeling is.

Ik heb 4 harde schijven die allemaal even groot zijn qua omvang. Hiervoor heb ik 4 beugels gehaald van 90 graden (hoekbeugels) waaraan de harde schijven bevestigd moeten worden. Nu is het in mijn case(mod) zodanig ingericht dat ik maar minimale ruimte heb om deze 4 harde schijven boven elkaar te kunnen plaatsen. Tussen elke schijf is maar 1,5 mm ruimte beschikbaar. De schijven komen horizontaal te hangen, allemaal boven elkaar.

Nu is het fysiek onmogelijk om de schijfjes met schroeven vast te maken omdat ik maar aan 1 kant kan schroeven. De andere kant kom ik niet bij. Ik wil nieteens met schroeven werken, maar dat terzijde.

Nu kwam ik op het idee om aan de beugels een soort van rand te maken waarop de schijven komen te liggen. Dan kan je ze namelijk eruit trekken. Probleem echter is dat ik helemaal onderin de case een opstaande rand heb voor de stevigheid van de case. Daar is het dus weer niet mogelijk om de schijf eruit te kunnen krijgen.

Een tweede oplossing (eigenlijk al een 10e oplossing, eerdere komen te vervallen) is om de harde schijven op elkaar te leggen met iets van een rubber ertussen zodat er 1,5 mm tussen de schijven overblijft. ik vraag me bij deze oplossing af of het dan niet allemaal enorm gaat trillen ?? Voor de duidelijkheid: in doe dan om de rechtomhoogstaande beugels ronde rubbere ringen waarop de schijven komen te rusten. De hds zijn dan via die ringen allemaal in contact met elkaar.

Kan iemand hierover mee brainstormen of heeft een gelijksoortig probleem gehad/opgelost, please help meh!

Oja, de schijven kunnen alleen horizontaal aan de zijkant van de kast eruit worden gehaald. Het is namelijk onmogelijk de schijven op te tillen.

Pics van hoe de situatie momenteel is:
http://members.home.nl/martinbus1337/CM13.JPG zie boven de muis. >> zelfde princiepe maar dan met 1 schijf meer! Heb nu trouwens dikkere en stevigere beugels!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 16:41
Denk dat je het beste een soort van schapjes kan maken, zodat de harddiscs erin geschoven kunnen worden. Moet wel zeggen dat 4 harddiscs met 1,5mm ruimte wel een heel erg lekker kacheltje gaat worden!!!

je zou dus 4 strips moeten maken (zonder L) en dan daaraan om de zoveel mm een L vastmaken, dat zou dan op de breedte van de harddiscs moeten. Als je een uitsparing maakt in de L profielen kan je misschien zorgen met de kabels dat de harddiscs op hun plek blijven.

Je zou dan de 2e van onder alleen moeten vastmaken met als ophang punt de kabels, ik weet niet hoe stevig dit is, maar dan zou je de onderste eruit kunnen wippen als de andere eruit zijn. Is misschien niet de mooiste oplossing, maar voor in een kleine ruimte.

Edit: klein beetje als een kip zonder kop getyped

[ Voor 29% gewijzigd door Jfwiet op 30-08-2005 18:43 ]

• ---RRR---
Die L-profieltjes die je op de beugels vastmaakt was ook 1 van de oplossingen die ik overwogen heb. Maar ik zit dan met het probleem dat AL die profieltjes (4stuks) op exact dezelfde hoogte moeten zitten. Anders krijg je speling tussen 1 profiel en de schijf.

Ik denk dat ik het eerst ga proberen met ronde rubberen ringen die strak om de beugels komen te zitten. Ik weet dus alleen niet of dat gaat trillen

Oja, wat de hitte betreft :D
Er komt een 12 cm fan en een 9,2 cm fan als outtake.

|| = fan
_| en |_ zijn de beugels
--- = harde schijf
---> = airflow

---> || _|---|_ || --->

• hovingtim
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06-2023

hovingtim

Wicked

Je kan natuurlijk ook met mechano aan de slag gaan, heb ik ook gedaan en ziet er wel leuk uit:P
sorry geen foto want die pc heb ik niet meer

Save Water Drink Beer

Verwijderd

Ik heb in mn MP3speler ook enkele HD's gestapeld met mecano. Werkt perfect. Het voordeel is dat je geen gekloot meer hebt met boren. Nou vind ik dat zelf absoluut geen probleem, maar het zoeken van metaal kost me veel meer werk.

Omdat het metaal vrij dun is en de bevestiging op de bodem maar erg klein is (mecano heeft afgeronde uiteindes) is de trilling door de HD's erg klein. Het vastzetten heb ik met tiewraps gedaan, aan mijn moederbord omdat het zo uitkwam (desktop model).

• ---RRR---
Wat is mechano of mecano?? edit: owjeeee, van dat speelgoedspul. Nou liever niet :)

Ik heb net een prototype gemaakt van het rekje, dit is iig het idee ervan:
http://members.home.nl/martinbus1337/DSC00189.JPG

Tussen de schijven zit een soort van rubber/plastic holle buisje van een 3 mm dikte. Ik heb het even zo neergezet om te kijken of de temperaturen te hoog op zouden lopen en of het trilt.

De maximum temperatuur is 37 graden en de trillingen zijn echt te verwaarlozen.

Als het aan mij ligt dan bouw ik de hele zooi op deze manier in. Makkelijkere demontage is echt onmogelijk. De schijven zijn er zo uit te nemen en weer zo terug te leggen. Het enige wat ik moet doen is die buisjes op de juiste plaats terugleggen. (er zit langs de hd een inhammetje, hierdoor blijven ze ook mooi op de plaats liggen)

[ Voor 4% gewijzigd door ---RRR--- op 31-08-2005 22:55 ]

• ---RRR---
dit is het resultaat met de rubberen ringetjes. Ze liggen heel stabiel en trillen ook niet. Door die 2 fans is de stress temp van de warmste hd 33 graden, ideaal dus.

http://members.home.nl/martinbus1337/DSC00195.JPG

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Mooi bedacht....ik zou persoonlijk toch 1 CM tussenruimte houden tussen de schijven. Als je een goede kast hebt, komt de airflow voor van onder, langs je processor naar boven en eruit..

Door em zo dicht te bouwen blokkeer je je airflow van je gehele kast...Je schijven zullen op den duur wel warmer worden [ondanks het feit dat jij 33 graden stressed meet [hoe meet jij trouwens de warmte??] en niet te vergeten je videokaart en je processor.

Als tussenblokjes....hmmmmm.....vanaf de zijkant inboren in de steunen...vastzetten met standaard schroeven. Nadeel is dat ze wel vastzitten.
Mocht je ze er makkelijk willen uithalen, kan je altijd kleine ladegeleiders plaatsen op de steunen en je harde schijven op de ladegeleiders plaatsen... Houdt dan wel rekening met de lengte van je IDE/SATA kabels...

Mooooooeeeee......

• ---RRR---
Als je de startpost leest dan zie je dat ik ze niet vast kan schroeven omdat ik er niet bij kom. Wat de airflow betreft, die is goed genoeg, 2x 12cm intake boven de hds, 12cm outtake bij de hds.

1cm is te veel, dan past het niet. Berekend dat ik maximaal 3mm ruimte mocht hebben. en dan heb ik nieteens de speling meegerekend die ik toch wel wil hebben.

zie link in startpost van d eoude situatie, er is maar beperkte ruimte.
Pagina: 1