athlon 64 3200+ traag

Pagina: 1
Acties:

• schobbejak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 18:31
Ik heb het volgende systeem;
-athlon 64 3200+ s754
-xfx 6800 ultra
-asus k8v
-3 * 512 mb ram
alles default

Hiermee kan ik battlefield 2 niet op medium(1600*1200) spelen in grote maps boven de 30 fps.(tijdens actie zelfs soms lager dan 20 fps ). Alles op low-800*600 haal ik 65 fps.
Ook haalt het systeem maar een cpu score van 2660 in 3dmark05 (hoort geloof ik ergens in de 4000 te zijn). De totale 3dmark05 score is 5471, wat wel weer redelijk is.
In de sisoftsandra geheugen bandbreedte benchmark komt een waarde van 1395 mb/s - wat ongeveer 2 keer zo laag is dan andere single channel pc 3200 configuraties.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lijkt er op dat je FSB niet goed staat. Kan je met cpu-z eens kijken wat de FSB en multiplier zijn?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51
Misschien een BIOS update?

Heeft hij het wel snel gedaan?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:43

charrel

Cortisol4life..

Het is toch algemeen bekend dat de geheugen controller in de socket 754 proc niet echt jofel om kunnen gaan met 3 reepjes, laat staan 3 dual sided reepjes. Probeer dus eerst is even met 2 reepjes te draaien. Wsl. klokt je geheugen nu toch wel een end terug.
Gewoon is ff 2 reepjes proberen dus!
Je kan evt. ook nog even benches draaien met 1 module om te kijken of het dan wel werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door charrel op 30-08-2005 18:26 ]

• schobbejak
bij "FSB:DRAM" staat "CPU/20"
-nee, hij heeft het nooit sneller gadaan.

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 10:59
Als je Windows XP gebruikt, heb je SP2 geinstalleerd? Hierin zitten de AMD64 drivers als ik het goed heb. Ik had dit probleem ook.

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51
_schobbejak schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 18:26:
bij "FSB:DRAM" staat "CPU/20"
-nee, hij heeft het nooit sneller gadaan.
Dat is dus niet goed. Daar hoord (niet OC'et) 1:1 te staan.

Heb je geen divider?

Probeer eens een BIOS-reset.

• schobbejak
-met twee latjes draait hij niet veel sneller dan met 3
-ja sp2 in geinstalleerd
-wat is een divider?
-ik heb nog nooit een biosgereset, hier over vindt ik; "BIOS resetten dmv ATX reset: haal het batterijtje eruit, trek de 220V stekker eruit, druk 10 seconden op powerknop, wacht enkele tellen en zet tenslotte de batterij en de stekker terug. Je kan ook kortsluiten doormiddel van een schroevendraaier (of iets anders geleidends), dan zal 'ie ook resetten.
"
Is er ook een methode waarbij ik niet aan het mobo hoef te sleutelen ? (ik ben niet handig)
Kan ik mischien ergens die fsb intellen? (ik ben nog niet zo vaak in de bios geweest)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een K8V (welke versie heb je trouwens?) is zeer kieskeurig wat geheugen betreft.

De BIOS kun je resetten door het jumpertje pal naast het BIOS even te verplaatsen en weer terug te zetten. Dit staat duidelijk met een plaatje in de handleiding aangegeven.

Hierin vindt je trouwens ook alle instellingen van het BIOS.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 30-08-2005 18:52 ]

ARME AOW’er

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Bij AMD64's wordt de geheugensnelheid aangepast d.m.v. een divider t.o.v. de CPU en NIET t.o.v. de HTT/FSB. Maar bij jou is de Divider de helft van wat het moeten wezen. Bij mij is ie standaard 11x (3500+) en bij jou zou ie 10x moeten zijn. Het geheugen loopt dus idd op de helft van zijn snelheid. Je kan proberen handmatig dit op 10x te zetten, of steeds in stapjes omhoog gaan en kijken of de computer stabiel is. Anders zul je een geheugenlatje moeten verwijderen.

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Ja, dat klopt lees de handleiding maar eens na als je 3 geheugen bankjes van pc3200 plaatst schakeld hij terug naar PC2700 daarom ook de andere waardes probeer maar eens met 2 latjes.
Maar als je zelfs allemaal dual sided hebt dan schakeld hij zelfs terug naar PC2100 en dat kan de traagheid wel verklaren

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mikeh/Tweakers/memory.JPG

Maar 1 tip ga niet in de bios bezig zonder dat je weet waar je mee bezig bent

[ Voor 47% gewijzigd door MasterMike op 30-08-2005 19:17 ]

• schobbejak
Ik weet niet wat voor versie k8v ik heb (en ook niet hoe ik daar achter kom, ik heb geen doos of handleiding)

Ik heb er nu 2 latjes ram in

-als ik cool&quiet inschakel staat fsb:dram op cpu/8,als ik het uitschakel weer op cpu/20,is dat gebruikelijk?

de prestaties bij "cpu/8" zijn in 3dmark nog slechter geworden; cpu score: 1700 (was 2660), die van sisoft geheugenbenchmark bleven gelijk.

2 latjes met q&q uit geeft ook geen verbetering.

Is het nu echt nodig om de bios te ressetten?
-zo ja; Ik heb 2 schijven in raid (windows staat er ook op), start de computer na de reset wel gewoon op, of moet ik dan nog van allles instellen in de bios?

Hoort het zo te zijn ,dat als ik het derde reepje verwijder, fsb:dram op cpu/10 gaat staan? (dat gebeurt niet)

Hoe herken ik dual-sided ram?
-op de reepjes staat; pmi ddr-400 512 mb 3208gata11-04a1

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:43

charrel

Cortisol4life..

_schobbejak schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:45:
Ik weet niet wat voor versie k8v ik heb (en ook niet hoe ik daar achter kom, ik heb geen doos of handleiding)

Ik heb er nu 2 latjes ram in

-als ik cool&quiet inschakel staat fsb:dram op cpu/8,als ik het uitschakel weer op cpu/20,is dat gebruikelijk?

de prestaties bij "cpu/8" zijn in 3dmark nog slechter geworden; cpu score: 1700 (was 2660), die van sisoft geheugenbenchmark bleven gelijk.

2 latjes met q&q uit geeft ook geen verbetering.

Is het nu echt nodig om de bios te ressetten?
-zo ja; Ik heb 2 schijven in raid (windows staat er ook op), start de computer na de reset wel gewoon op, of moet ik dan nog van allles instellen in de bios?

Hoort het zo te zijn ,dat als ik het derde reepje verwijder, fsb:dram op cpu/10 gaat staan? (dat gebeurt niet)

Hoe herken ik dual-sided ram?
-op de reepjes staat; pmi ddr-400 512 mb 3208gata11-04a1
Dual sided ram is als er gewoon aan 2 kanten van het latje geheugen chips zitten. Probeer gewoon is 1 reepje om te benchen. ddr200 snelheid vergeleken met pc3200 is echt rete traag.
Dus probeer gewoon te benchen met 1 reepje, met 3 reepjes op volle snelheid zat je toch echt niet gaan halen aangezien de geheugen controllers in de a64 socket 754 hier gewoon niet op een goede manier meer omgaat. Dacht dat alleen de nieuwere na week 34 beter om konden gaan met iig 2x512, maar nog steeds geen garantie dat het ook daadwerkelijk werkt op volle snelheid.

Bios hoef je in principe niet te resetten, ik zou zeker niet resetten zonder eerst ff alle instellingen zoals ze nu staan overteschrijven, het is een hoop werk maar voorkomt een hoop narigheid als je niet weet waar je mee bezig bent in het bios.
Als het goed is als je het reepje eruit trekt stelt de snelheid zicht wel weer bij, en anders moet je alleen ff bij de geheugen instellingen kijken hoe die staan en die even posten hier.

[ Voor 14% gewijzigd door charrel op 30-08-2005 20:10 ]

• schobbejak
Dat hielp!, sisoft: 2950 mb/s, 3dmark05 3830 cpu_score
Ik merkte dat, toen ik 2 latjes gebruikte, ze in slot 2 en 3 had, - dit zorgde voor de matige prestaties.

Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1