Toon posts:

single of double

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey lui,

Ik ben op zoek na wat extra ram (1 gb) en dit moet volgens mijn mobo tabelletje 2x SS (single sided) zijn om 400mhz te behouden aangezien ik al een double 512 erin heb.

Ik kwam dit op het spoor:

Corsair 1 GB Value Select Kit PC3200 DDR SDRAM

Merk : Corsair
Type : VS1GBKIT400
Geheugen : 1 GB
Geheugen kloksnelheid : 400 MHz
Type geheugen : DDR
Snelheid : PC3200
Samenstelling : 2x64Mx64
Aantal pins : 184 pins
Aantal modules : 2 x

Nu is mijn vraag, is dit double of single? Via google kon ik niet echt info vinden, de 1 zegt single erachter en op forums staat soms weer d.
Iemand die dit weet?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aan de hand van deze info is het antwoord niet te zeggen :o
Samenstelling : 2x64Mx64
Dit is namelijk niet genoeg, je moet weten welke chips er op de module zitten (met name hoeveel datalijnen per chip) en hoeveel van die chips erop zitten. In totaal 64 datalijnen is single sided, in totaal 128 datalijnen is double sided.

Probleem is dat Corsair de specs van de gebruikte chips niet vrijgeeft.

Advies:
Koop DIMMs van een merk dat wel meldt wat voor chips het gebruikt. Dan weet je het zeker en geef je bovendien een commercieel signaal dat chip info gewaardeerd wordt :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar waaraan is dat precies te zien dan?

Ik zit op http://www.sallandautomatisering.nl/ te zoeken naar ram.
En zoek elke keer op de website van de maker dat type op, maar kan nooit info vinden over single/double.

Als het 1 module is maakt het niet zo uit voor me of het Single of Double is. Maar die zijn over het algemeen volgens mij duurder. Misschien ziet u wat interessant voor mijn budget? Ik zoek iets rond de 90-110 euro.

• dion_b
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 18:20:
Ja maar waaraan is dat precies te zien dan?
RAM FAQ

De informatie die je zoekt is niet iets als 'single sided' oid. Wat je zoekt is de chipstructuur. Iets als dit:

32Mx8

Dit geeft een chipdichtheid van 256Mb. Maar voor de vraag over hoeveel sided een DIMM is moet je de rechtergetal vermenigvuldigen met het aantal chips. Als dat op 64 uitkomt is het single sided, komt het op 128 uit, dan is het double sided :z

Oslik blyat! Oslik!

• ride277
  • Laatst online: 25-05 22:35

ride277

Cooled by Noctua

waarom koop je niet gewoon een memorybank van 1 gig? Dan maakt het volgens het MSI boekje helemaal niet uit wat je erbij propt. 2x double sided kan prima. Via pricewatch vind je bijvoorbeeld Geil geheugen wat volgens mij compatibel is met dit MSI bord, en die 4 euro lijkt me ook het probleem niet :)

[ Voor 42% gewijzigd door ride277 op 30-08-2005 22:01 ]

| system specs |

Verwijderd

Topicstarter
Nee bestel liever bij bedrijf waar ik nu zit, omdat ik daar ook me videokaart vandaan haal

Corsair TWINX 1024-3200C2 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2, Kit Of 2

Nu weer de vraag, d of s? :p

Hoop zo dat iemand het antwoord weet aan de hand van informatie misschien van deze site: http://corsairmemory.com/corsair/xms.html
Ik zelf snap er nog weinig van. En wil zo graag vandaag bestelling plaatsen

thnx alvast!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vroeger was het simpel:
- single sided: 8 of 9 chips aan 1 kant
- stacked single sided: 16 of 18 chips aan 1 kant en datalijnen doorverbonden, dus nog altijd 64 lijnen
- double sided: 8 of 9 chips aan de ene kant en 8 of 9 chips aan de andere kant, dus 128 lijnen nodig
- stacked double sided: 16 of 18 chips aan de ene kant, 16 of 18 chips aan de andere kant, datalijnen doorverbonden, maar nog altijd 128 datalijnen nodig

Maar dan kwam in de Athlon tijdperk bepaalde Taiwanezen op het idee om single sided geheugen te maken met 8 of 9 chips aan 1 kant en 8 of 9 chips aan deze andere kant. Deze waren het zogenaamde: "Via Chipsatz only" geheugen, deze werkten goed op non-Intel-chipset-mobo's, dus erg lame als je 256 double sided sdram wilt kopen op eBay, marktplaats,... bij een verkoper die te weinig van hardware kent.

Sinds die Taiwanezen is double sided != latje met chips aan beide kanten, dus het advies van dion_b volgen.

[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 31-08-2005 11:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Juist. Ik ga denk maar gewoon voor 1 512 module. Aangezien veel 1 GB Cas3 zijn.

Nu heb ik nog 1 vraagje,

Aida32 zegt over mijn huidige ram:

Eigenschappen Geheugenmodule
Serienummer Geen
Modulegrootte 512 MB (2 rows, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC3200 (200 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh
Maximale CAS Snelheid 2.5 (5.0 ns @ 200 Mhz)
2e Maximale CAS Snelheid 2.0 (6.0 ns @ 166 Mhz)

Is het nou 2,5 of 2?. En wat voor ram moet ik bij kopen, ik wou cas2 kopen. Maar geen idee of dit samen werkt als mijn huidige 2,5 is?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:32:
Juist. Ik ga denk maar gewoon voor 1 512 module. Aangezien veel 1 GB Cas3 zijn.

Nu heb ik nog 1 vraagje,

Aida32 zegt over mijn huidige ram:

Eigenschappen Geheugenmodule
Serienummer Geen
Modulegrootte 512 MB (2 rows, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC3200 (200 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh
Maximale CAS Snelheid 2.5 (5.0 ns @ 200 Mhz)
2e Maximale CAS Snelheid 2.0 (6.0 ns @ 166 Mhz)

Is het nou 2,5 of 2?. En wat voor ram moet ik bij kopen, ik wou cas2 kopen. Maar geen idee of dit samen werkt als mijn huidige 2,5 is?
zoals ik het lees is het op 200Mhy Cas 2 en op 166Mhz 2.5 (gek want dat is langzamer dus zou de CAS latancy ook lager moeten zijN)

aangezien je huidige ram Cas 2.5 heeft zal dit ram dan ook bij 200Mhz op 2.5 lopen (het snelste ram past zich aan aan het langzaamste!)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

het moet net andersom ;) hij zegt cas 2.5 @ 200mhz (da's 5.0ns) en cas 2 bij 166mhz (6.0ns) ik weet niet of je geheugen goed is, maar je kunt ze soms wel op cas 2 laten draaien als je het voltage iets omhoog gooit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:19:
het moet net andersom ;) hij zegt cas 2.5 @ 200mhz (da's 5.0ns) en cas 2 bij 166mhz (6.0ns) ik weet niet of je geheugen goed is, maar je kunt ze soms wel op cas 2 laten draaien als je het voltage iets omhoog gooit.
Leg mij is uit hoezo cas 2.5 @ 200mhz (5.0ns) en cas 2 @ 166mhz (6.0ns) zijn.
Is dit ook afhankelijk van wat voor geheugen je hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 20:29 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Dat geheugen kan op 200MHz draaien met de CL2.5 instellingen, maar ook op 166MHz, waardoor de CL wat strakker mag worden ingesteld, nml. 2.0.

Dit is allemaal heel logisch als je weet dat CL an sich geen donder zegt, maar je dat dit tegenover de kloksnelheid moet afzetten (beter: de tijdsduur van één kloktik). In het 200MHz CL2.5 geval is de wachttijd 12.5ns (1000/200*2.5) en in het 166MHz CL2 geval is de wachttijd 12ns (want 1000/166,6*2). Het gaat namelijk om de totale wachttijd en zoals je kunt zien ontloopt elkaar dat nagenoeg niks (12,5 of 12). Dit is gewoon een normale snelheidsgrens van het geheugen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

ok thanx weer wat geleerd 8) 8)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
En 12ns is zelfs vrij vlot. De normale standaard is CL3 voor PC3200 geheugen, dan kom je op 15ns. En dat is hetzelfde als het ouderwetse PC133 CL2 of het allernieuwste DDR2 553 CL4 en 667 CL5. Door de jaren heen blijft het allemaal even snel/traag reageren, en dat is dus ook de eigenlijke bottleneck van het geheugen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1