Geforce FX 5500 directdraw/direct 3d probleem

Pagina: 1
Acties:

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Een neefje van mij heeft bij z'n ondertussen verouderde systeem een nieuwe videokaart gekocht, namelijk een XFX geforce 5500 met 128 MB geheugen. Het betreft hetvolgende systeem:

Intel Pentium III 1,0 GHz
256MB SD-RAM 133 MHz
Aopen AX34 Pro II moederbord
Western Digital 7200 rpm 30GB harddisk

Na een schone installatie van win98 met de nieuwste drivers van de videokaart krijgt hij, na het installeren natuurlijk, bij het starten van Age of Empires (1 dus :P ) de volgende error: Could Not Initialize Graphics System. Make Sure That Your Video Card and Driver Are Compatible with DirectDraw.

Bij het spelen van James Bond 007 Nightfire krijgt hij deze error: Failed to initialize Direct3d
Please ensure Directx 8.1 or newer is installed, and video drivers are up to date

Als ik dxdiag draai dan geeft hij dat directdraw, direct3d zijn ingeschakeld. Als je ze test geeft het geen problemen.
Ik snap het probleem verder niet... hopelijk kunnen jullie me verder helpen?

(Ja, Directx 8.1 is geïnstalleerd :P Directx 9.0 zelfs wat bij de orginele videokaartdrivers zat zelfs ;) )

Het systeem werkte vlekkeloos met een Geforce 2MX met 64MB overigens.. maar meneer heeft een nieuwe videokaart gekocht. Niet op aanraden van mij maar op eigen initiatief en zonder raadplegen van mij :P

[ Voor 17% gewijzigd door Getah op 30-08-2005 16:50 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
orginele videokaartdrivers
Welke versie videokaartdrivers gebruik je nu? Toch wel de nieuwste van de nVidia-site?

De goede volgorde van het systeem opnieuw installeren is als volgt: Windows; chipset drivers (in jouw geval de Via 4-in-1 drivers); videokaartdrivers en directX. Aan die Direct3D-fout kun je zien dat er iets niet lekker zit in de videokaartdrivers.

EDIT:
Werken andere games wel goed? Indien ze wel goed werken, moet je 007 Nightfire even patchen. 3dMark 2001 geeft namelijk dezelfde fout als je DX9 installeert en dat heeft Futurmark verholpen met een patch.
Age of Empires werkt misschien wel niet, omdat het spel gewoonweg te oud is. Probeer daarom eens oudere drivers (alleen als andere games wel goed werken!). Zo kan ik mij herinneren dat Swine niet werkte met de 41.09 drivers op mijn oude Geforce 2 MX400 en dit kon ik verhelpen door oudere drivers te installeren. DirectDraw is trouwens heel oud (ong. 1995). Het is namelijk een soort "voorloper" van Direct3D, maar dan worden er geen videohardware-instructies gebruikt.

[ Voor 48% gewijzigd door AntonH op 30-08-2005 16:55 ]

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
anton121 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:39:
[...]

Welke versie videokaartdrivers gebruik je nu? Toch wel de nieuwste van de nVidia-site?

De goede volgorde van het systeem opnieuw installeren is als volgt: Windows; chipset drivers (in jouw geval de Via 4-in-1 drivers); videokaartdrivers en directX. Aan die Direct3D-fout kun je zien dat er iets niet lekker zit in de videokaartdrivers.
Tuurlijk de nieuwste van de nVidia site ;) Heb geïnstalleerd zoals jij hier net hebt gezegd. Als ik dxdiag draai dan geeft hij dat directdraw, direct3d zijn ingeschakeld. Als je ze test geeft het geen problemen, dat is het rare... was ik nog vergeten te posten.