Is een houten kast gevaarlijk voor het moederboard?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik ben van plan een server te maken en alles op een plank te schroeven. Nou bedacht ik me opeens dat hout uitzet bij temperatuursverschillen. Zou dat zoveel zijn dat het moederboard er van kapot kan gaan. Ik wil het op spaanplaat gaan maken. Hier is eigenlijk niets over te vinden, en ik weet ook niet of tweakers wel de juiste plek is om dit te vragen, maar op andere plekken weten ze weer niets over moederboarden.

[ Voor 27% gewijzigd door Felixje op 30-08-2005 15:07 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

metaal zet meer uit bij temperatuurverschillen dus ik denk niet dat het wat uit maakt...
daarnaast zijn er al honderden mensen die hun casemod van hout hebben gemaakt, en zonder problemen kunnen werken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Op hout moet het wel te doen zijn lijkt mij...
Alleen zou ik dan wel mdf nemen ipv spaanplaat..
Je moet alleen zorgen dat het niet in een vochtige plaats komt..
Anders kan het gaan schimmelen en dan hoor je misschien poefff.....
Je zou het ook nog kunnen inpregneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Zeror

Ik Henk 'm!

^^ Ik zou ff de search van GoT checken dan kom je heel wat te weten. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Zeror op 30-08-2005 15:10 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
Rakkerzero schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:10:
^^ Ik zou ff de search van GoT checken dan kom je heel wat te weten. ;)
Dat heb ik gedaan. :)

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
FireWurX schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:08:
metaal zet meer uit bij temperatuurverschillen dus ik denk niet dat het wat uit maakt...
daarnaast zijn er al honderden mensen die hun casemod van hout hebben gemaakt, en zonder problemen kunnen werken.
Bij ons konijnenhok zet hout best veel uit. Soms moeten we het deurtje anders maken omdat het anders niet meer past.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 01:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je moet er wel om denken dat je alles appart moet gaan aarden. Normaal gesproken wordt dit deels door de behuizing gedaan. Bijvoorbeeld de hardeschijven, maar ook het moederbord zelf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-04 08:44
Felixje schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:44:
[...]

Bij ons konijnenhok zet hout best veel uit. Soms moeten we het deurtje anders maken omdat het anders niet meer past.
een konijnenhok staat (meestal) buiten in de regen, dus veel vocht, ik neem aan dat je je pc niet buiten gebruikt... en niet in de badkamer neerzet.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
_Dune_ schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:46:
Je moet er wel om denken dat je alles appart moet gaan aarden. Normaal gesproken wordt dit deels door de behuizing gedaan. Bijvoorbeeld de hardeschijven, maar ook het moederbord zelf.
Ik heb hier een plexiglazen behuizing. Ook niet alles apart geaard, maar werkt ook gewoon.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Felixje schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:49:
[...]

Ik heb hier een plexiglazen behuizing. Ook niet alles apart geaard, maar werkt ook gewoon.
Ja maar is dit ook zoals het zou moeten? Of heb je zelf de mogelijkheid niet gebruikt? Want ja het kan goed gaan. Net als die mensen die hun PC niet in een geaarde wandcontactdoos steken. Totdat ze wazige problemen gaan krijgen en beginnen te klagen, dat hun Pc niet in orde is. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
Felixje schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:44:
[...]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingscoefficient Zie hier. De uitzetting van hout valt wel mee t.o.v. staal.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

je neemt best HDF of MDF om je moederbord op te bevestigen

hout zal niet veel uitzetten oiv temperatuursverschillen maar eerder doordat het vocht uit de omgeving gaat opnemen en daardoor zich gaat 'zetten' of beginnen 'werken'

HDF en MDF hebben hier bijna geen neiging toe

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb het zelf ook, niet lullen mijn p2 word ook super warm en die leeft ook gewoon ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131249

Ben je dan ook niet beter dat je mobo op voetjes ligt dan recht op een mdf plaat, zorgt voor een betere airflow en/of je mdf plaat vochtig is kan er toch niets aan je mobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit is de bak achter sprite.student.utwente.nl:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/server.jpg

Nog nooit een probleem mee gehad :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Sprite_tm schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:33:
[afbeelding]

de definitie van een houtje-touwtje oplossing 8)7 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 11:21
[afbeelding]

offtopic:
OMG wat is dat voor vliegend spaceship _/-\o_
_Dune_ schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:46:
Ik heb hier al 10 jaar pc's staan die niet geaard zijn en nog geen een keer heeft dit voor problemen gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Same here.
Ik heb m'n webserver in een houten bureau zitten, niks geaard. Retestabiel en áls vocht al een issue was maakte het nog geen kans door de warmte die het ding afgeeft.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142334

[afbeelding]

Te cool voor woorden

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 142334 op 30-08-2005 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20

Epsilon

_Dune_ schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:54:
[...]

Ja maar is dit ook zoals het zou moeten? Of heb je zelf de mogelijkheid niet gebruikt? Want ja het kan goed gaan. Net als die mensen die hun PC niet in een geaarde wandcontactdoos steken. Totdat ze wazige problemen gaan krijgen en beginnen te klagen, dat hun Pc niet in orde is. :)
Benchen doe je immers ook op een moederbord doos of iets dergelijks, dan is je bord ook niet geaard. Overigens heb ik nog geen verschil gezien tussen geaard en ongeaard stopcontact met benchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

EMF shielding he, ook is zonder metalen kast het allemaal niet geaard!

Of het kwaad kan, tja de "kast van faraday" is er om een reden he... het is wijs om je mobo te aarden en te beschermen tegen omgevings invloeden...

Tuurlijk... voor benches hoeft het allemaal niet direct in een kast :-)

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107248

Corrigeer me als ik ernaast zit, maar het aarden is er toch voor dat je spanning wegleid van een metalen behuizing (denk wasmachines, die zijn geaard), Een metalen kast werkt inderdaad als een kooi van faraday. Het uitzetten van hout door warmte zal meevallen, vocht is een groter probleem, (maar dat ding staat niet buiten in de regen lijkt me dus dat valt dan ook wel mee). Ik denk echter dat hout (MDF,whatever) warmte isoleert dus onder je processor zou het warmer kunnen worden.

Ik zou zeggen spijker m gewoon vast, dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
Waarom zit iedereen hier te z**ken over aarden? Door gewoon de voeding aan te sluiten op je harde schijven/mobo/cd-rom/dvd-writer/whatever zijn deze toch al geaard... En een behuizing moet je tuurlijk enkel aarden alstie elektriciteit kan geleiden, wat niet het geval is bij plexi/hout, at least afaik :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107248

Dat zeg ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
felixke,

nog even over hout,
houte planken (eiken, vuren, grenen) zetten uit.

MDF, HDF en spaanplaat zijn geperste houtsnippers. die zetten niet uit.
Ik heb nog nooit een tv-meubel gezien waarvan de fineer gescheurd is omdat het
spaanplaat is uitgezet.

het kan wel uitzetten als het zeik nat wordt. maar eer dat het zo ver is is jou computerke al lang afgefikt door kortsluiting.

je moet gewoon mdf nemen omdat het steviger is en beter te bewerken met bv een freesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bashrat schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 07:57:
Waarom zit iedereen hier te z**ken over aarden? Door gewoon de voeding aan te sluiten op je harde schijven/mobo/cd-rom/dvd-writer/whatever zijn deze toch al geaard... En een behuizing moet je tuurlijk enkel aarden alstie elektriciteit kan geleiden, wat niet het geval is bij plexi/hout, at least afaik :+ 8)7
Jij mag dit z**ken noemen, maar er zijn ook nog mensen met enig verstand. Waarom denk je dat bij passieve koeling voor hardeschijven welke ook aan rubbers worden bevestigd (Zoals die van Zalman) een speciale aarde draadje mee geleverd wordt, zodat de behuizing van de hardeschijf toch verbonden kan worden met de PC behuizing? Dat doet (bijvoorbeeld) Zalman omdat Zalman dom is... :X

Tuurlijk zolang het goed gaat, gaat het goed dûh ... maar ga niet klagen als je vreemde problemen krijgt of dat componenten spontaan gaan sterven.

In iedergeval deze fabrikanten verzinnen het echt niet voor de lol om alles te aarden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
_Dune_ schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 09:24:
[...]

Jij mag dit z**ken noemen, maar er zijn ook nog mensen met enig verstand. Waarom denk je dat bij passieve koeling voor hardeschijven welke ook aan rubbers worden bevestigd (Zoals die van Zalman) een speciale aarde draadje mee geleverd wordt, zodat de behuizing van de hardeschijf toch verbonden kan worden met de PC behuizing? Dat doet (bijvoorbeeld) Zalman omdat Zalman dom is... :X

Tuurlijk zolang het goed gaat, gaat het goed dûh ... maar ga niet klagen als je vreemde problemen krijgt of dat componenten spontaan gaan sterven.

In iedergeval deze fabrikanten verzinnen het echt niet voor de lol om alles te aarden....
Good point :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
Ik heb het op een oud stuk spaanplaat gemaakt, alles zit stevig. Ik heb het doorgemeten, en alles is al geaard via de atx en de molexen, daar hoef ik me dus geen zorgen om te maken.
Het stuk spaanplaat ligt al een paar jaar in de schuur, dus dat hij vocht op gaat nemen zal wel meevallen.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drosera
  • Laatst online: 09-05 08:19
[afbeelding]

Hier heb ik toch wel een serieuze grijns om gelaten :) 8)7 :Y) Damn man, en dat ding werkt nog ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 12:56

Stoney3K

Flatsehats!

Wat ik wel gemerkt heb is dat als ik mijn bak niet in een geaarde doos steek, dat ik een behoorlijke hoeveelheid lekspanning op mijn behuizing krijg. Vastpakken van zowel de behuizing als iets dat wel geaard is (radiator, waterleiding) resulteert dan ook in een fikse opdonder, waarvan je bijna gaat vermoeden dat het 230V is. Heeft me zelfs nog twee (!) mengpanelen gekost.
Weet iemand waar die lekspanning vandaan kan komen (ik heb het vooral als ik een CRT aan de PC heb hangen, met een TFT nergens last van) en wat ik er aan kan doen? Stopcontacten aarden is voor mij geen optie sinds ik in een apart beheerd huurhuis zit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Neem mdf en prik er wat afstandhouders in (Lokale Pc Boer) schroef het daarop vast en klaar..

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

• b.art
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2024
Zolang je je PC niet in badkamer of suana zet zal vocht geen probleem opleveren..warmte dus ook niet..het hout moet wel beetje stevigheid bieden ofcourse..
wel zou ik een geringe afstand tussen mobo en hout nemen, just in case.. het hout zal niet gaan fikken of smeulen ofzo, maar just in case je perongeluk wat metaal slijpsel heb laten liggen ofzo, of er achter valt..
afstandhouders kan, maar bouten van plus min 40mm lang, moertje erop gedraait, mobo erop, alle moertjes gelijk gedraait, en nog n mooertje erop zodat mobo blijft zitten.. tot dusver nog geen problemen gehad.. mijn pc-kast is btw van multieplex gemaakt..

• XXfrankieXX
  • Laatst online: 11-05 12:11

XXfrankieXX

Who, me?

Stoney3K schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:11:
Wat ik wel gemerkt heb is dat als ik mijn bak niet in een geaarde doos steek, dat ik een behoorlijke hoeveelheid lekspanning op mijn behuizing krijg. Vastpakken van zowel de behuizing als iets dat wel geaard is (radiator, waterleiding) resulteert dan ook in een fikse opdonder, waarvan je bijna gaat vermoeden dat het 230V is. Heeft me zelfs nog twee (!) mengpanelen gekost.
Weet iemand waar die lekspanning vandaan kan komen (ik heb het vooral als ik een CRT aan de PC heb hangen, met een TFT nergens last van) en wat ik er aan kan doen? Stopcontacten aarden is voor mij geen optie sinds ik in een apart beheerd huurhuis zit.
Hier heb ik ook last van gehad, de multi-meter vertelde mij dat er 115 volt opstond (1/2*230). Deze lekstroom zorgde voor read/write errors in me intern geheugen. Na het aarden waren niet alleen deze problemen weg, maar werke me LAN ook nog eens 9 keer zo snel (gemeten met een grote ftp transfer). Het aarden is niet moeilijk (vooral niet als je een waterleiding/radiator in de buurt hebt):
Haal op een klein plekje rondom verf van de verwarmings/water-leiding, koop een aardeklem, en monteer hem. Pak een oude stekker met aarde, knip hem open, maak een draad van de stekker(de groene) naar de aarde klem, steek de stekker in het stekkerblok waar je pc in zit (terwijl je pc uit staat :X, en (met een weerstandje er tussen) ontlaten is)) en je pc is geaard.
Of stroomkabels in de pc zelf een aarde bevatten weet ik niet, maar dit valt heel makkelijk door te meten (wat ik helaas niet meer kan doen sinds ik de multimeter op weerstand meten op 230 heb aangesloten :P).
In een lcd scherm wat ik ooit had opgenschroefd was dit wel het geval, tussen de losgeschroefde printplaatjes kon ik via de schroefgaten stroom laten lopen.

[ Voor 18% gewijzigd door XXfrankieXX op 08-09-2005 19:39 ]

Anoniem: 145259

Anoniem: 107248 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 03:07:
Corrigeer me als ik ernaast zit, maar het aarden is er toch voor dat je spanning wegleid van een metalen behuizing (denk wasmachines, die zijn geaard), Een metalen kast werkt inderdaad als een kooi van faraday. Het uitzetten van hout door warmte zal meevallen, vocht is een groter probleem, (maar dat ding staat niet buiten in de regen lijkt me dus dat valt dan ook wel mee). Ik denk echter dat hout (MDF,whatever) warmte isoleert dus onder je processor zou het warmer kunnen worden.

Ik zou zeggen spijker m gewoon vast, dat gaat goed.
ik moest u corrigeren: wasmachines zijn geaard omda er mogelijk spanning over de metalen behuizing loopt en als gij dan die gaat annraken krijgt ge ne shock :)

Metaal zet uit bijwarmte, dusja, uw mobo (en andere onderdelen ook) produceren nogal wa warmte waardoor metaal een groter probleem is dan hout. Hout zet enkel uit (of werkt) als er vochtigheid is, denk aan parket en diene hygrometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:14
XXfrankieXX schreef op donderdag 08 september 2005 @ 16:46:
[...]

Hier heb ik ook last van gehad, de multi-meter vertelde mij dat er 115 volt opstond (1/2*230). Deze lekstroom zorgde voor read/write errors in me intern geheugen. Na het aarden waren niet alleen deze problemen weg, maar werke me LAN ook nog eens 9 keer zo snel (gemeten met een grote ftp transfer). Het aarden is niet moeilijk (vooral niet als je een waterleiding/radiator in de buurt hebt):
Haal op een klein plekje rondom verf van de verwarmings/water-leiding, koop een aardeklem, en monteer hem. Pak een oude stekker met aarde, knip hem open, maak een draad van de stekker(de groene) naar de aarde klem, steek de stekker in het stekkerblok waar je pc in zit (terwijl je pc uit staat :X, en (met een weerstandje er tussen) ontlaten is)) en je pc is geaard.
Of stroomkabels in de pc zelf een aarde bevatten weet ik niet, maar dit valt heel makkelijk door te meten (wat ik helaas niet meer kan doen sinds ik de multimeter op weerstand meten op 230 heb aangesloten :P).
In een lcd scherm wat ik ooit had opgenschroefd was dit wel het geval, tussen de losgeschroefde printplaatjes kon ik via de schroefgaten stroom laten lopen.
Dit mag je dus tegenwoordig niet meer doen (het was zowiezo niet echt veilig) omdat een gedeelte van de leidingen waarlangs je aarde dan zou lopen tegenwoordig van kunstof zijn en dat geleidt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27
_Dune_ schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:54:
[...]

16 pc's in huis, allen NIET in geaarde stopcontacten en nergens last van. Als je je systeem goed in de kast inbouwd komen er geen problemen van..

Werkt al 11 jaar goed.
Pagina: 1