Stoney3K schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:11:
Wat ik wel gemerkt heb is dat als ik mijn bak niet in een geaarde doos steek, dat ik een behoorlijke hoeveelheid lekspanning op mijn behuizing krijg. Vastpakken van zowel de behuizing als iets dat wel geaard is (radiator, waterleiding) resulteert dan ook in een fikse opdonder, waarvan je bijna gaat vermoeden dat het 230V is. Heeft me zelfs nog twee (!) mengpanelen gekost.
Weet iemand waar die lekspanning vandaan kan komen (ik heb het vooral als ik een CRT aan de PC heb hangen, met een TFT nergens last van) en wat ik er aan kan doen? Stopcontacten aarden is voor mij geen optie sinds ik in een apart beheerd huurhuis zit.
Hier heb ik ook last van gehad, de multi-meter vertelde mij dat er 115 volt opstond (1/2*230). Deze lekstroom zorgde voor read/write errors in me intern geheugen. Na het aarden waren niet alleen deze problemen weg, maar werke me LAN ook nog eens 9 keer zo snel (gemeten met een grote ftp transfer). Het aarden is niet moeilijk (vooral niet als je een waterleiding/radiator in de buurt hebt):
Haal op een klein plekje rondom verf van de verwarmings/water-leiding, koop een aardeklem, en monteer hem. Pak een oude stekker met aarde, knip hem open, maak een draad van de stekker(de groene) naar de aarde klem, steek de stekker in het stekkerblok waar je pc in zit (terwijl je pc uit staat

, en (met een weerstandje er tussen) ontlaten is)) en je pc is geaard.
Of stroomkabels in de pc zelf een aarde bevatten weet ik niet, maar dit valt heel makkelijk door te meten (wat ik helaas niet meer kan doen sinds ik de multimeter op weerstand meten op 230 heb aangesloten

).
In een lcd scherm wat ik ooit had opgenschroefd was dit wel het geval, tussen de losgeschroefde printplaatjes kon ik via de schroefgaten stroom laten lopen.
[
Voor 18% gewijzigd door
XXfrankieXX op 08-09-2005 19:39
]