Rickets schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:37:
Ik denk dat het probleem wel degelijk bestaat en opgelost moet worden. Iemand zoekt iets, waarop de zoekmachine resultaten laat zien waar bijna niemand wat aan heeft. De zoekmachine is dus niet goed. Dat je eerst een ingewikkelde interface moet doorlopen voordat je enigszins acceptabele resultaten te zien krijgt is natuurlijk ook niet geweldig.
Output <= Input
Als je met een zoekmachine continu resultaten vindt waar niemand wat aan heeft zoek je verkeerd
Het allerbelangrijkste is je keuze van trefwoorden. Wees exact, als je een letter of een cijfer verkeerd zit vind je niets, gebruik je te algemene termen, dan vind je inderdaad stapels irrelevante zaken.
Je wilt als beheerder van een website dat je gebruikers de content zo makkelijk mogelijk kunnen vinden en gebruiken. Als je dat niet wilt, moet je geen website beginnen (of uberhaupt iets met gebruikers doen). Dat het probleem afgedaan wordt met de mededeling dat gebruikers maar meer moeite moeten doen, vind ik te arrogant voor woorden. Niemand heeft zin in onnodige frustraties.
GoT heeft als doelgroep de geinteresseerde computergebruiker die verder kijkt dan zijn neus lang is. De tools die geboden worden zijn daarop afgesteld. Het is natuurlijk niet zo dat ze perfect zijn (het kan altijd beter

), maar het feit dat mensen die niet in de doelgroep vallen (omdat ze dus niet de nodige moeite en aandacht willen steken in hun searches) moeite hebben hem te gebruiken is geen reden tot kritiek.
Bijvoorbeeld: als je je wasmachine wilt instellen om te wassen wil je ook niet een prodecure van 15 minuten doorlopen; dat moet zo simpel mogelijk gaan. Het laatste wat je wil horen, na je frustraties, is "doe maar meer moeite".
Hints voegen dan ook niet veel toe. Ik denk niet dat iemand zit te wachten op raadspelletjes waar je iets kan vinden; duidelijkheid moet er zijn.
Ik ben het eens met ThijsV. Doe wat aan deze situatie.
Het is hier geen helpdesk. Niemand verplicht je tot het gebruik van GoT. Sommige mensen willen inderdaad geen eigen moeite doen en vinden 15 minuten voor een topicstart te lang.
De paar keer dat ik topics start ben ik er vaak een stuk langer dan dat aan bezig... Daar is niets mis mee, maar GoT is niet de plek voor die mensen.
Je kunt wel roepen "doe wat aan deze situatie", maar dat geeft juist het probleem aan- op GoT kun je niet zomaar een "zoek het lekker voor me uit" vraag neergooien