[SBS2k3 + Win2k] Geen netwerk in ActiveDirectory

Pagina: 1
Acties:

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 20:39
Heb hier sinds enkele dagen een vreemd probleem in het netwerk. Er staat hier een SBS2k3 server, deze is domeincontroller, Exchange-server, router, file- en printserver. Hier hangen 2 WinXP SP2 machines aan en 1 Win2k SP4, allemaal binnen de ActiveDirectory dus.

Nou heeft dit altijd goed gewerkt; elke pc kon printen, in het netwerk browsen, internetten, etc. Maar nu heeft ineens (er is niks aan de machine of de server gewijzigd) de Win2k machine geen toegang meer tot het netwerk en de printers. Internet en verbinding met de Exchange-server werkt nog steeds. Telkens als ik via de Verkenner het netwerk op wil krijg ik de melding: "Kan het netwerk niet doorzoeken. Het netwerk is niet aanwezig of niet gestart." De WinXP machines hebben nog wel gewoon toegang tot het netwerk en de printers.

Wat nu het vreemde is, is dat ik wel de printers in de AD kan zoeken (en ik vind deze ook), maar kan deze niet gebruiken.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- Winsock-fix utility gedraaid
- TCP/IP-protocol opnieuw geinstalleerd
- Powermanagement voor de netwerkkaart uitgeschakeld
- HOSTS-bestand bekeken: niets vreemds

Nou ben ik nog wat aan het zoeken geweest, en heb gevonden dat de service "Computer Browser" wellicht het probleem is. Als ik echter bij Computerbeheer kijk, is deze service gestopt. Elke poging om deze te starten resulteert in de foutmelding: "Kan de service Computer Browser op Lokale Computer niet starten. Fout 1068: Afhankelijkheidsservice of -groep kan niet worden gestart."

Hopelijk weet iemand raad, want ik heb het gevoel dat het eigenlijk iets heel simpels is |:(

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Verwijderd

Probeer eens de workstation service opnieuw te installeren: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;248057