[APACHE] mod_rewrite

Pagina: 1
Acties:

• Wietse
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 16:09

Wietse

¯¯¯¯¯

Topicstarter
Na google en de search gebruikt te hebben kom ik er niet uit. Mod_rewrite staat geinstalleerd op mijn server (Apache/1.3.33), maar op het moment dat ik een .htaccess met wat rewrite rules plaats in een willekeurige map gebeurd er niets.

Na wat zoeken kwam ik het volgende .htacces bestand tegen:
code:
1
2
Options +FollowSymLinks
RewriteEngine On

Deze zou geen fouten moeten geven wanneer mod_rewrite actief is; ik krijg een 403 error (forbidden).

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

ZeTt schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:59:
Na google en de search gebruikt te hebben kom ik er niet uit. Mod_rewrite staat geinstalleerd op mijn server (Apache/1.3.33), maar op het moment dat ik een .htaccess met wat rewrite rules plaats in een willekeurige map gebeurd er niets.

Na wat zoeken kwam ik het volgende .htacces bestand tegen:
code:
1
2
Options +FollowSymLinks
RewriteEngine On

Deze zou geen fouten moeten geven wanneer mod_rewrite actief is; ik krijg een 403 error (forbidden).
Probeer eens de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
Options -MultiViews
<IfModule mod_rewrite.c>
   RewriteEngine on
   (rewriterules)
</IfModule>

Alleen RewriteEngine On in een bestand plaatsen zorgt volgens mij altijd voor een 403, aangezien hij niet weet wat hij moet rewriten.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 30-08-2005 12:08 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

* Creepy moved het topic naar SA aangezien het een instellingsprobleem van apache lijkt :)

P&W -> SA

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Wietse

Wietse

¯¯¯¯¯

Topicstarter
Aan de hand van de vorige reply heb ik nu dit:

code:
1
2
3
4
5
Options -MultiViews
<IfModule mod_rewrite.c>
   RewriteEngine on
   RewriteRule ^test/([0-9][0-9])/$ index.php?id=$1
</IfModule>

Werkt helaas ook niet :?

[ Voor 59% gewijzigd door Wietse op 30-08-2005 12:49 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 11:46
AtleX schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:07:
Alleen RewriteEngine On in een bestand plaatsen zorgt volgens mij altijd voor een 403, aangezien hij niet weet wat hij moet rewriten.
Kan gewoon. Zonder rules rewrite hij toch niets.

De meeste hosters hebben het gebruik van htaccess uitgeschakeld. Informeer daar dus even na als je de server niet in eigen beheer hebt.
Kijk anders even naar de 'AllowOverride' setting in je (virtual-)hostcontainer.
AllowOverride = None geeft aan dat je met htaccess geen instellingen kunt maken.

• Wietse

Wietse

¯¯¯¯¯

Topicstarter
Heb de server in eigen beheer (ssh toegang). In de httpd.conf kan ik het volgende vinden:
code:
1
2
3
4
5
6
AccessFileName .htaccess
<Files ~ "^\.ht">
    Order allow,deny
    Deny from all
    Satisfy All
</Files>

Waarschijnlijk staat er ergens een instelling fout, er zijn meerdere virtualhosts aangezien er ook meerdere domeinen draaien.

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 13:39
ZeTt schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:51:
Heb de server in eigen beheer (ssh toegang). In de httpd.conf kan ik het volgende vinden:
code:
1
2
3
4
5
6
AccessFileName .htaccess
<Files ~ "^\.ht">
    Order allow,deny
    Deny from all
    Satisfy All
</Files>

Waarschijnlijk staat er ergens een instelling fout, er zijn meerdere virtualhosts aangezien er ook meerdere domeinen draaien.
1. Heb je na die 403 al eens in je systemlog (vaak /var/log/apache2/error.log of /var/log/log/apache2/access.log) gekeken? Vaak zijn dat erg handige foutmeldingen :)

2. De code hierboven zorgt er alleen maar voor dat personen met kwaad in de zin niet de .htaccess file kunnen opvragen. Op zich bevat zo'n .htaccess file meestal instellingen, en da's voor de gemiddelde hacker best interessante informatie. Ik denk dus niet dat de 403 veroorzaakt wordt door deze instellingen.

• Wietse

Wietse

¯¯¯¯¯

Topicstarter
Met dit .htaccess bestand in de public_html:

code:
1
2
3
4
5
Options -MultiViews
<IfModule mod_rewrite.c>
   RewriteEngine on
   RewriteRule ^test/([0-9][0-9])/$ index.php?id=$1
</IfModule>

Krijg ik op het moment dat ik http://www.spezi.nl/test/ ingeef een 403, terwijl hij eigenlijk de index.php uit de root zou moeten geven.

Errorlog:
code:
1
2
[Tue Aug 30 14:57:41 2005] [error] [client 82.175.127.***] File does not exist: /home/admin/domains/spezi.nl/public_html/403.shtml
[Tue Aug 30 14:57:41 2005] [error] [client 82.175.127.***] Directory index forbidden by rule: /home/admin/domains/spezi.nl/public_html/test/

Hij doet er gewoon helemaal niets mee lijkt het

[ Voor 22% gewijzigd door Wietse op 30-08-2005 14:39 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 11:46
ZeTt schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:51:
code:
1
2
3
4
5
6
AccessFileName .htaccess
<Files ~ "^\.ht">
    Order allow,deny
    Deny from all
    Satisfy All
</Files>

Deze regel voorkomt alleen dat bestanden welke met ".ht" beginnen geopent kunnen worden via het web. http://www.domein.tld/.htaccess geeft dus een 401 Forbidden terug.

Je moet opzoek naar de container waarin de document_root wordt gedefineerd. Kijk maar eens in de handleiding van apache bij de AllowOverride-setting.

[ Voor 4% gewijzigd door frickY op 30-08-2005 20:18 ]

• JoostMartijn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-04-2025
Omdat ik geen bevredigend andwoord kon vinden op de vraag hierbij tweakers. Post ik hier nog maar een oplossing bij dit oude topic in de hoop dat iemand er nog wat aan heeft.

Ik kreeg ook steeds een 403 error zodra ik "RewriteEngine on" gebruikte. Wat ik verkeerd had gedaan waren 2 dingen.

1. In je httpd.conf moet "Options All MultiViews" aan staan.
2. in je htacces moet RewriteBase ook zijn toegevoegd met de goede waarde.

Ik hoop dat iemand hier wat mee kan. :)

Windsoft

Pagina: 1