Toon posts:

[2000] CD-rom niet bereikbaar na verwijderen opslagmedia

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem met Windows 2000 prof.:

- Wanneer ik (tijdelijk) een extra harde schijf of zip drive aan mijn pc koppel, verschijnt deze (na opstarten) keurig als opslagmedium in "Deze computer".

- Als ik daarna echter het opslagmedium verwijder (en de pc weer opnieuw opstart), geeft mijn CD-ROM drive problemen: ik kan de drive niet benaderen, omdat Windows zogenaamd geen toegang tot de resource heeft.

Ik heb eerst geprobeerd om een andere driveletter aan de CD-ROM te assignen, en vervolgens de pc opnieuw op te starten, dit had echter geen effect (ik kon de drive nog steeds niet benaderen).

Vervolgens heb ik (een beetje rigoreus) mn gehele pc geformatteerd en MS-DOS als bestandssysteem erop gezet. Ik dacht dat hiermee het probleem toch wel opgelost moest zijn maar helaas, ik kan zelfs in MS-DOS (na installatie van de juiste CD-ROM drivers) de drive NIET benaderen!

Heeft iemand suggesties voor mijn probleem? Of heeft iemand hier wel eens eerder te maken mee gekregen?

Alvast bedankt,

P.S.: De CD-ROM drive wordt wel gewoon herkend tijdens de POST bij het opstarten van de pc.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je in plaats van Windows DOS erop gezet :? Of in plaats van NTFS FAT32, wat me meer voor de hand liggend lijkt? Heb je dit ook met een andere cdspeler? Of als je de speler op een ander ide-kanaal/kabel aansluit?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Mijn specifieke probleem is dat ik (voor dataoverdracht) een extra harde schijf had aangekoppeld op het IDE kanaal van mn CD-ROM (Dus CD-ROM eruit, en daarvoor in de plaats de harde schijf). Nadat ik de extra schijf weer had verwijderd en de CD-ROM weer op de juiste plaats had gezet, was deze niet benaderbaar.

Ik ben inderdaad overgegaan van 2000 op NTFS naar MS-DOS op FAT32. Reden hiervoor was dat ik opnieuw Windows wilde installeren, maar geen gebruik kon maken van de CD-ROM omdat deze niet werkte.

Omdat er nog wat andere dingetjes met installeren niet lekker liep, besloot ik om even helemaal van voren af aan te beginnen met een 'schone' MS-DOS pc, en vervolgens de CD-ROM driver onder DOS te installeren. Op deze manier zou ik via MS-DOS weer een nieuwe windows installatie kunnen doen.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik begrijp dat je dus niet van je cd kon opstarten, dat wil zeggen dat je een hardware probleem hebt. Check je bios instellingen eens, en controleer of alle kabels en jumpers goed zitten.

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 09:34:
Ik begrijp dat je dus niet van je cd kon opstarten, dat wil zeggen dat je een hardware probleem hebt. Check je bios instellingen eens, en controleer of alle kabels en jumpers goed zitten.
Bij het opstarten verschijnt bij de POST keurig mn CD-ROM als Sec.Master, dus dan ga ik er vanuit dat het hardwarematig wel goed aangesloten zit. En wat betreft de BIOS instellingen, welke instellingen bedoel je precies? Moet ik bij mn Sec.Master in CMOS een harde verwijzing invullen voor mn CD-ROM?

Bij mn vorige werkgever had ik een soortgelijk probleem: ik had een externe zipdrive toegevoegd aan mn pc. Nadat ik klaar was heb ik deze weer losgekoppeld en kreeg ik hetzelfde probleem: ik kon de CD-ROM niet meer benaderen. De systeembeheerder zei toen dat het een specifiek WIndows 2000 probleem was, maar wilde jammergenoeg niet vertellen wat de oplossing was...

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die antwoord/suggesties heeft op mijn probleem?
Pagina: 1