[dreamweaver MX] werken met templates

Pagina: 1
Acties:

• saxion
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08-2023
hallo,

ik heb een site http://techtuts.host.sk en onderhoud deze site met dreamweaver MX.
Nu wil ik meer gebruik maken van templates zodat ik niet telkens bij het wijzigen van het hoofdmenu dit ook moet wijzigen op alle subsites.

Het navigatie menu moet op iedere pagina gelijk zijn, verder is de header (logo) ook gelijk op ieder pagina. Echter zoals je kunt zien is er bijvoorbeeld bij VOIP http://techtuts.host.sk/itil.htm een submenu onder het logo. Hier wil ik dan ook een template van maken.

Kan ik de bestaande site eenvoudig in templates gieten en hoe kan ik het beste aanpakken?

check de homepage button> ICT portal: techtuts.host.sk

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:39
Eerst een lay-out maken, met editable regions, zodat je die gebieden wel kan aanpassen. Daarna kan je dat bijv opslaan (onder menu file) als template. En vervolgens kies je bij (menu file) new, en dan kies je het tabblad template, zodoende kan je die pagina's maken ahv je template.

Kijk ook even dreamweaver hulp, F1 staat heel veel te vinden over het programma.

• saxion
Ik heb de layout gemaakt met editable regions. Echter als ik bijvoorbeeld de site over VOIP bekijk moet het submenu onder het logo op alle pagina's over VOIP constant zijn. Dit is op dat moment dus een editable regio. Kan ik hierin weer een soort sub regio maken dat het submenu constant is ofzo...?

• saxion
saxion schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:12:
Ik heb de layout gemaakt met editable regions. Echter als ik bijvoorbeeld de site over VOIP bekijk moet het submenu onder het logo op alle pagina's over VOIP constant zijn. Dit is op dat moment dus een editable regio. Kan ik hierin weer een soort sub regio maken dat het submenu constant is ofzo...?
Dus hoe maakt ik in een editable region een constante region..?

• saxion
heeft iemand nog suggesties?

Verwijderd

Ik vind het zelf erg gemakkelijk om met nested templates te werken, een goede tutorial vind je hier: http://www.thepattysite.com/nested_templates

succes

• saxion
bedankt het wordt al wat duidelijker.
hoe maakt je binnen een editable region een non-editable region? daar worstel ik nog mee...

Verwijderd

Volgens mij kan dat gewoon niet.. Een gedeelte is aanpasbaar (editable) of niet.

Wat wel leuk is om eens naar te kijken is Macromedia Contribute, errug handig wanneer je met Templates werkt.

• saxion
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:23:
Volgens mij kan dat gewoon niet.. Een gedeelte is aanpasbaar (editable) of niet.

Wat wel leuk is om eens naar te kijken is Macromedia Contribute, errug handig wanneer je met Templates werkt.
volgens de zogenoemde site is het wel mogelijk maar ik snap alleen niet helemaal hoe.

Verwijderd

Klopt idd, maar dan moet je wel met nested templates gaan werken, het werkt iig niet in met een enkele template. Heb je die "Quick Walk-Through" van die eerste link die ik je gaf al eens doorlopen? Het is namelijk niet echt makkelijk uit te leggen, je kunt beter gewoon een simpele nested template set maken en daar wat mee om klooien.

Edit wegens bovenstaande onzin..

Quote van de 'nested template site';

Remember, a nested template cannot make regions which were non-editable in its parent template editable; it can only close off further sections of the page to editability. Thus, once it has been given its own distinctive editable regions, a nested template will always have fewer editable regions than its parent.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 15:45 ]

• saxion
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:37:
Klopt idd, maar dan moet je wel met nested templates gaan werken, het werkt iig niet in met een enkele template. Heb je die "Quick Walk-Through" van die eerste link die ik je gaf al eens doorlopen? Het is namelijk niet echt makkelijk uit te leggen, je kunt beter gewoon een simpele nested template set maken en daar wat mee om klooien.

Edit wegens bovenstaande onzin..

Quote van de 'nested template site';

Remember, a nested template cannot make regions which were non-editable in its parent template editable; it can only close off further sections of the page to editability. Thus, once it has been given its own distinctive editable regions, a nested template will always have fewer editable regions than its parent.
ok ik snap dat dit niet mogelijk is in 1 template. Maar als ik nu een bestaande template heb met editable region. Nu maak ik een nieuwe site gebasseerd op die template en wil in die editable region een non-editable region maken. Hoe doe ik dat?

Verwijderd

Dan moet je niet de site maken gebaseerd op die template. Je moet van die template (parent) een aantal 'child templates' maken. Als je op basis van het 'child template' dan html pagina's gaat maken kun je alleen bij de editable regions van het 'child template'. Die editable regions kunnen zich alleen bevinden in de editable regions van de 'parent template'.

Zo kun je editable regions van de 'parent template' m.b.v. 'child templates' opdelen in editable en non-editable regions. Ook een voordeel is dat wanneer je de 'parent template' aanpast je direct alle andere templates en achterhangende pagina's aanpast.

• saxion
ok ik ben nu op mijn werk maar zal het thuis proberen. Alvast bedankt.

Pagina: 1