[oc] leeg blauw scherm

Pagina: 1
Acties:

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
ik heb al gezocht voor mogelijke oorzaken en vele verschillende oorzaken gevonden..
ik heb al op een ander forum gepost maar daar konden we geen concrete oorzaak vinden.

probleem:
als ik een tijdje game (zeg een half uurtje oid) slaat mijn pc ineens op een blauw scherm.. het scherm is dan helemaal egaal blauw zonder foutcode.. (dit gebeurd bij vrijwel alle games die ik draai). het vreemde is dat ik er geen last van heb wanneer ik mijn videokaart overklok.

uitsluitingen:
ik heb zelf al een aantal dingen geprobeerd:
-nieuwe videokaart drivers
-windows opnieuw geïnstalleerd
-alle windows updates gedaan
-koelpasta op videokaart en processor vervangen
-gecontroleerd op virussen spyware adware e.d
-bios geflashed

deze dingen kan ik zeker uitsluiten:
-warmte: na een volledige stress test blijft de processor op 46 graden staan (overgeklokt). ook de videokaart of de voeding voelen niet warm aan.
-voeding: ik ben niet helemaal zeker van de voeding..misschien te weinig watt? verder zijn de voltages wel goed
-harde schijf: de harde schijf is net nieuw en vertoont verder geen enkele vorm van instabiliteit

specs:
350 W voeding
amd sempron 2400+ @ 2000 mhz (fsb 200 x 10)
512 mb geheugen ddr400 (2x 256)
asus a7v8x-x
radeon 9550 (core @ 400,24 mem @ 219,8
80 gb maxtor

heeft iemand dit al eens gehad of weet iemand waar dit aan kan liggen?
bvd :)

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

Verwijderd

Laat je computer eens een tijdje prime95 stresstest draaien, dan weet je snel genoeg of je processor instabiel geworden is door de overclock.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
op welke vcore draai je?
op welke vdimm draai je?
op welk voltage draait je chipset?
hoe hoog is je pci/welke pci divider gebruikt je bord (5x40 of 6x33)

wat voor geheugen heb je?
op welke timings draait je geheugen?

hoe hoog zijn je voedings lijnen? (3,3volt/5volt/12volt)

komt het probleem ook voor als je je proc op standaart snelheid laat lopen? (10x166)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
martijn_tje schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 11:26:
op welke vcore draai je?
op welke vdimm draai je?
op welk voltage draait je chipset?
hoe hoog is je pci/welke pci divider gebruikt je bord (5x40 of 6x33)

wat voor geheugen heb je?
op welke timings draait je geheugen?

hoe hoog zijn je voedings lijnen? (3,3volt/5volt/12volt)

komt het probleem ook voor als je je proc op standaart snelheid laat lopen? (10x166)
vcore is op 1,7 (normaal 1,6)
+3,3 = 3,31
+5 = 5,05
+12 = 12,67

vdimm geen idee
waar kan ik me pci divider vinden (zag het niet in mijn bios staan)

ik weet wel dat ik 1 el cheapo ddr 400 en 1 twinmos ddr400 heb maar in het moederbord draait het geheugen 333

maar ik vermoed dat ik de oorzaak heb gevonden:
ik heb geen agp lock dus de agp snelheid gaat ook omhoog wanneer ik de fsb omhoog gooi..
ik denk dat als mijn videokaart op standaard staat dat mijn videokaart de hogere agp snelheid niet aankan...
wanneer de processor standaard draait heb ik het probleem niet

na 1 dag en 1 nacht prime95 gedraaid te hebben (zowel videokaart als processor overgeklokt) is mijn pc niet gecrached of extreem warm geworden (processor 49 graden)

[ Voor 6% gewijzigd door misterw op 31-08-2005 18:17 ]

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De Vdimm is op een A7V8X-X niet aan te passen. Het BIOS heeft deze optie niet en dus zal het rond de 2,6/2,7 V blijven. Bovendien heb je PC3200 (DDR400) geheugen wat gewoon op standaard voltage de 200 MHz behoort te doen. Dit is het probleem dus niet.
Wat gebeurt er met maar één reep (256MB) in je DIMM-socket?
waar kan ik me pci divider vinden (zag het niet in mijn bios staan)
Die kun je niet vinden omdat de VIA KT400 chipset (die op jouw moederbord zit) deze niet heeft.
Het hanteert ten alle tijden een 5:2:1 divider wat bij een FSB van 200 MHz een PCI-bussnelheid inhoudt van 40 MHz, wat op zichzelf al voor onstabiliteit zorgt.
ik weet wel dat ik 1 el cheapo ddr 400 en 1 twinmos ddr400 heb maar in het moederbord draait het geheugen 333
Het geheugen draait op 166 MHz (DDR333) omdat de A7V8X-X maximaal één PC3200 reep (twee banken) ondersteunt.
maar ik vermoed dat ik de oorzaak heb gevonden:
ik heb geen agp lock dus de agp snelheid gaat ook omhoog wanneer ik de fsb omhoog gooi..
ik denk dat als mijn videokaart op standaard staat dat mijn videokaart de hogere agp snelheid niet aankan...
Dat zou kunnen, maar nu komt het: Ik heb dit ook heel vaak gehad.
Te ver overklokken resulteerde in een compleet blauw scherm (dus ook zonder tekst whatsoever) op m'n NF7-S (die dus een NForce2-chipset bevat en derhalve een AGP/PCI-lock).
Hier zal het in mijn ogen dus niet aan liggen. Eerder het gewoonweg te ver overklokken.
na 1 dag en 1 nacht prime95 gedraaid te hebben (zowel videokaart als processor overgeklokt) is mijn pc niet gecrached of extreem warm geworden (processor 49 graden)
Klopt. Precies hetzelfde als bij mij het geval was. Alles was stabiel behalve 3D.
wanneer de processor standaard draait heb ik het probleem niet
Voilà :) Een FSB van 200 MHz is gewoon teveel voor de KT400.
Probeer bijvoorbeeld eens 12x166 of 11x182 (beide goed voor 2000 MHz).
De bedoeling is dus dat je een middenweg vindt tussen wat je CPU, chipset, geheugen en de rest van je systeem aankan.

[ Voor 24% gewijzigd door Rone op 31-08-2005 19:19 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060