Toon posts:

[exchange2003 op sbs2003]nieuwe user: mailbox onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in SBS2003 een user aanmaak, krijgt deze geen mailadressen van de Default Recipient policy. Hij verschijnt ook niet in de Global Address list. Als ik er handmatig mailadressen aan knoop kan ik wél zien dat er een mailbox gemaakt wordt wanneer ik er mail naartoe stuur, maar de mailbox is niet benaderbaar via Outlook (de naam verschijnt nog steeds niet in de Global address list en Outlook kent hem (dus?) niet) en ook niet via Outlook Web Access. Deze geeft de melding "U kunt niet worden aangemeld door Outlook Web Access. Controleer of domein\gebruikersnaam en het wachtwoord juist zijn en probeer het vervolgens opnieuw.". Dit lijkt er op alsof OWA ook de user niet kan vinden. IMAP naar de mailbox werkt ook niet, hij geeft de melding dat de username en wachtwoord niet kloppen. in het eventlog komt hiervoor wel een melding voor, te weten event 1022 voor source MSExchangeIS Mailbox Store, waarvan de tekst is dat er iemand probeert in te loggen met een verkeerd wachtwoord. Maar ja, dat wachtwoord is écht goed.
Als ik een user hernoem (een ontslagen medewerker transformeer in een nieuwe medewerker) wordt diens mailbox ineens ook onbereikbaar. |:(
De gewijzigde user wordt wel met nieuwe naam en toenamen plus adressen bekend in de GAL. Je kan er alleen niet zo veel mee (ja, mail heen sturen, maar die haal je vervolgens nooit meer op).
De nieuwe gebruiker werkt in wezen prima, het hangt puur en alleen op Exchange dat het verrekt.

Ik krijg helemaal geen foutmeldingen in het eventlog. Verdere zoektochten bij MS leveren eigenlijk niets op: er zijn wel een aantal min of meer gelijke problemen maar al deze oplossingen hebben niet geholpen. Ik heb Exchange 2003 naar SP1 gepatched zonder resultaat. Omdat er geen event ids worden geschreven in het logboek wordt het ook lastig zoeken. Ik weet ook niet welk onderdeel ik zoeken moet.
Min of meer dit probleem heeft iemand al eens op GoT gehad, toen was de debug actie MSExchangeAL logging op vol te zetten, dat heb ik gedaan, maar bij mij komen daar geen errors af. Die poster meldde toen meldingen over geheugen fouten in zijn eventlog, die heb ik dus expliciet niet.
De system attendant heeft ook niets te zeuren in het eventlog.
De Recipient update policy staat op "always run" en als ik die met de hand start (update now of rebuild) gebeurt er niets met deze accounts. Er komen geen mailadressen bij en de gebruikers verschijnen niet in de GAL. Het mailbox management process starten op de mailserver helpt niet, de server rebooten heb ik gedaan, evenals de S.A. en het installeren van SP1 voor Ex2003.

Het lijkt mij, puur gezien wat er mis gaat, wel alsof Exchange de AD niet kan bereiken. Maar ik kom ook in het AD log geen fouten tegen, en ben nu een beetje aan het eind van mijn latijn qua waar ik het zoeken moet.
Ik heb logging op maximum gezet voor alle onderdelen van ExchangeADDXA en ExchangeDSAccess maar dat is meer omdat dat klinkt alsof het iets met AD te maken zou kunnen hebben dan omdat ik weet wat dat doet.

Een kant en klare fix heeft vast niemand, maar op dit moment heb ik geen idee hoe ik verder moet zoeken dus wat mij betreft is elke serieuze tip een poging waard. Omdat het een SBS bak is kun je concluderen dat we spreken van een server die niet onder bedrijfstijd uit mag en dus zou ik liever niet proefondervindelijk gaan experimenteren met het herinstalleren van Exchange 2003. Ik weet niet eens zeker of dat wel zomaar kan bij SBS2003, en wil het sowieso niet doen als ik niet tenminste het idee heb dat dat nut zou kunnen hebben.

De server draait Windows 2003 SBS zonder SP1, ex2003 SP1 in mixed mode en is uiteraard domeincontroller. In het tabblad Directory Access van de properties van de mailserver staat de goeie domeincontroller (de server zelf) genoemd voor Config, DC en GC.

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik heb hier op kantoor een soortgelijk probleem gehad, alleen werdt mijn logboek helemaal volgespamd met fouten (nadat ik logging helemaal had opgeschroeft), na idd het hele inet en de mssite doorgespit te hebben heb ik uit ellende de server gewoon opnieuw opgestard....
Daarna was het probleem verholpen??? (in ieder geval niet meer daar). Het gaat nu al weer een maand of twee zonder problemn

Verwijderd

Topicstarter
Jouw probleem had vermoedleijk te maken met een bekende bug in de System attendant die dit symptoom ook geeft, maar dan is het over na een restart van de system attendant en/of een upgrade naar SP1.
Dat was bij mij echter niet afdoende.

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Ga ik toch ook maar us naar die update kijken....bedankt

en suc6 met jouw probleem (iig schopje misschien helpt het :)

Verwijderd

Topicstarter
Nu mee bezig, ziet eruit als rechten probleem met AD en RUS. Ik laat wat weten als ik niet op mn pda sta te internetten.

Sorry dat het zo lang duurt: het is gisteren bij tienen geworden en toen ben ik maar eens gaan pitten.
Updeet:

Het hele artikel zijn we door geweest. Alhoewel er een aantal symptomen exact overeen komen met onze situatie zijn de aangedragen oplossingen niet van toepassing.

Van Artikel KB822794 in de knowledgebase:
RUS update NOOIT objects
Evt 8011 en 8012 komen veelvulig voor
Geen enkel event 8011 heeft “Base ‘DC” in de beschrijving.
Oplossing voorgedragen: S.A. herstarten.
System attendant herstarten maakt niet uit
Ex2003 SP1 installeren helpt niet.
In system manager de RUS opzoeken en “Update Now” klikken produceert een searchresult van exact 0 hits. De Exchange Enterprise Servers bevat de groep Exchange Domain Servers welke de mailserver in kwestie (PROS-01) bevat. Er is maar 1 domein en maar 1 server.

Event 8129 wordt gelogd voor alle adreslijsten. Het enige object dat bewerkt wordt door de RUS (evt 8130) is de System Attendant.
De rechten op de nieuwe mailbox zijn beperkt tot SELF welke “read permissions” en “full mailbox access” krijgt. Er worden geen rechten overgenomen van de bovenliggende OU, terwijl daar geen aantoonbare reden voor is. Het handmatig rechten aanpassen helpt hierbij niet, het lijkt er dus op dat het niet toewijzen van de rechten eerder een gevolg is van het probleem dan een oorzaak. In de AD eventlog staat niets dat op een foutmelding wijst.

Kijk ik in de Global Address List preview dan zie ik wél mijn testkees "1qwerty" staan, maar natuurlijk zonder adressen. De rechten heb ik er handmatig opgezet, en dan nog kan ik de gebruiker niet vinden in de adressen lijst op de clients, niet via OWA IMAP of Outlook benaderen, krijgt hij geen adressen en verandert er dus feitelijk niets.

Ik heb AD logging op level 3 gezet voor LDAP, MAPI en Directory Access events, hopen dat daar nog iets uit komt.

------
Dit lijkt het zelfde probleem te zijn:
http://www.experts-exchan...ge_Server/Q_21123834.html

Maar ik heb die oplossingen doorlopen zoals hierboven gemeld. Dit is dus helaas niet de oplossing.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 11:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
In het kader van de met ASCII gevulde spreekballontjes heb ik een supportcall gelogd bij MS, en nu blijkt dat er twee recipient update services horen te zijn... dát staat alleen nergens.

Oftewel, rechtsklikken op de RUS groep, nieuw, next, domein kiezen, next, exchangebak kiezen, next, finish klikken, "rebuild" klikken, klaar.

Ik voel me wat stom maar ben wel blij dat het nou opgelost is.

Verwijderd

jawel hoor, dat staat in redelijk wat documenten. Je moet een enterprise RUS en een Domain Rus hebben (heb je meerdere domains waar exchange draait, dan heb je dus ook meerdere domain Russen). Zie onder andere http://www.msexchange.org/tutorials/MF017.html
Pagina: 1