[XP-pro] booten vanaf cd gaat niet goed

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb gisteren windows opnieuw geïnstalleerd, waarna deze goed werkte. Daarna Linux geïnstalleerd welke ook goed werkte. Alleen kon GRUB windows niet goed laten opstarten, wat de vorige keer ook het geval was. De truuk die ik toen als oplossing gebruikte, was om de bootsector van linux te kopiëren, in een bestandje te zetten en de windows bootloader daarna te laten verwijzen voor de linux optie. Hiervoor moest ik dus als eerste met de windows boot-cd fixmbr en fixboot uitvoeren in de rescue mode (of hoe dat ook precies mag heten).

Het probleem nu, is dat de boot-cd niet meer goed wil opstarten op mijn pc. Ik kan kiezen om van cd te booten, dat gaat goed. Dan krijg ik de melding van de cd of ik vanaf de cd wil booten. Hier druk ik een toets in en vervolgens komt kort de melding "Hardwareconfiguratie aan het controleren" over het scherm. Hierna brandt het ledje van de harde schijf (tis een notebook) wel, maar ik hoor niets, de dvd-drive draait niet en het scherm is ook helemaal blanco. Ditzelfde gebeurt met een Xp home cd. Een andere pc in huis kan wel goed van beide cd's booten.

Ik weet helaas niet waar ik voor een oplossing moet zoeken, aangezien ik niet weet wat het probleem is. Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen of in ieder geval een zetje in de goede richting kan geven.

Thnx,

Mei

• Mei
Update: Heb het met de pro cd van de buurman geprobeerd, ook geen resultaat (was ook eigenlijk niet te verwachten, maja). Volgens hem kon het er nog wel eens aan liggen dan de winxp partitie beschadigd was, dus die verwijderd, ook geen resultaat.

Linux werkt nog steeds perfect en zonder enige foutmeldingen. Het lijkt er gewoon op dat de pc vastloopt bij het uitvoeren van iets vanaf de boot-cd (bij de hardware controle dus)

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Het kan niet aan de Windows partitie liggen, die heeft immers geen invloed op het booten van een ander boot-medium (de cd). Omdat andere computers wel van die cd's booten, is misschien je cd-drive kapot. Ik heb het zelf wel meegemaakt dat een cd-drive het op het oog het goed deed (tijdens het draaien van een OS werkte hij gewoon), maar als het er op aankwam om van een cd af te booten hij het af liet weten.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Mei
Ik had ook al het gevoel dat dit niet met de win partitie te maken had, maar het was in ieder geval te proberen, ten slotte werkte het toch niet meer (en was het een frisse install, dus ik had niets te verliezen).

De dvd-drive kan wel booten van een cd, want met de linux schijfjes werkt het gewoon goed. Van cd installeren nadat ervan geboot is werkt ook, alleen niet met de windows cd's.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Heel toevallig dit net nog gehad bij een goede kennis van mij.
Duik je BIOS in, en zet alles op defaults, dus iets in de richting van Load Default Settings oid.

BTW, wat voor mobo is het?

[ Voor 16% gewijzigd door Phyxion op 30-08-2005 16:31 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Mei
Pffff, tis een Toshiba Satellite A40-211. Ik zou niet weten hoe ik het bios in moet duiken (zie normaliter ook nergens bij het booten een instructie hiervoor, zoals je bij de meeste pc's wel ziet)

• Mei
Ik was net mn kamer aan het opruimen toen ik de recovery cd vond :*)

Hierbij mijn dank aan Toshiba om zulke prut met hun producten mee te leveren _/-\o_

Nu nog ffies een recovery tooltje zoeken om mn muziek en foto's terug te halen.

Thnx voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1