[FreeBSD] booten van 3ware RAID contoller

Pagina: 1
Acties:

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:44
Ik heb een Dell PowerEdge SC1425. Omdat hier geen Hardware RAID controller is zit heb ik een 3ware 8006-2LP er bij geplaatst waar de 2 hd's van 80GB op aangesloten zijn. Bij het installeren van het systeem pakte hij in 1 keer de RAID contoller. Deze wordt vanaf release 4.9 gesupport dus daar verwacht ik geen problemen mee.

Maar nu bij het booten wil hij van een losse HD booten ipv mijn RAID set. Nu moet ik handmatig de rootvp mounten. Hij zoekt op usf:/dev/da0s1a en me boot sector staat op usf:/dev/twed0s1c. Als ik dit handmatig invul dan loopt hij door.

even het stukje wat ik krijg bij een boot
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
twed0: <Unit 0, TwinStor, Normal> on twe0
twed0: 76282MS (156247952 sectors)
Mounting root from usf:/dev/da0s1a
setrootbybane failed
ffs_mountroot: can't find rootvp
Root mount failed: 6

Manual root filesystem specifications:
    <fstype>:<device>   Mount <device> using filesystem <fstype>
                          eg. ufs:da0s1a
    ?                   List valid disk boot devices
    <empty line>        Abort manual unput

mountroot>

Als ik hier dus usf:/dev/twed0s1c invul krijg ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Can't stat /dev/da0s1e: No such file or directory
Can't stat /dev/da0s1e: No such file or directory
Can't stat /dev/da0s1f: No such file or directory
Can't stat /dev/da0s1f: No such file or directory
Can't stat /dev/da0s1d: No such file or directory
Can't stat /dev/da0s1d: No such file or directory
mount: /dev/da0s1e: No such file or directory
mount: /dev/da0s1f: No such file or directory
mount: /dev/da0s1d: No such file or directory
mount: /usr/opt: No such file or directory
Mounting /etc/fstab filsesystem failed, startup aborted
Boot interrupted
Enter full pathname of shell or RETURN for /bin/sh:

onder de shell die ik nu krijg kan ik niet de loader.conf bewerken (weet niet of dit nodig is om mijn progleem te verhelpen) en onder de fixit shell vanaf een live cd kom ik hem niet tegen.

Ik heb geprobeerd me MBR aan te passen naar twed0 door dit:
# fdisk -B -b /boot/mbr -i twed0
zonder resultaat.

Op Google en in de search kom ik weinig tegen.

Ik maak gebruik van de TransIP 5A FreeBSD image, maar ik verwacht dat hier de fout niet in zit, morgen ga ik de kale 5.4 Release installeren en kijken wat er dan gebeurt. Maar ik hoop dat ik hier een antwoord op krijg:

Wie weet hoe ik deze bak weer werkend krijg :?

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03 07:20

ShadowBumble

Professioneel Prutser

hmmm ik zou zo ie zo nooit me OS op een raid config instaleren als ik jouw was zou ik gewoon een goed 40gb schijfje nemen en het daarop instaleren ( heb k ook gedaan )

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
offtopic:
Wat is dat nou voor onzin? De 3Ware's zijn vreselijk dure en goede kaarten, en je beweerd dat hij maar een ATA moet nemen???

Ik heb helaas niet genoeg FBSD kennis om je te helpen, maar dit moest me van het hart. Ik zal dit topic doorsturen naar een collega, eens kijken wat hij er van vind.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Ik kan me vergissen ( mijn FreeBSD kennis is ook niet zo groot) maar volgens mij moet je gewoon de /etc/fstab aanpassen zodat de mount points naar je RAID set wijzen

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ShadowBumble schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 07:13:
hmmm ik zou zo ie zo nooit me OS op een raid config instaleren als ik jouw was zou ik gewoon een goed 40gb schijfje nemen en het daarop instaleren ( heb k ook gedaan )
Heb je hier nog een motivatie voor? Dit is namelijk (afgezien van de OS keuze) exact de setup die ik op mijn colo server wil gaan draaien, heb geen zin om voor een defecte disk op stel en sprong naar A'dam af te reizen namelijk, dus RAID 1 voor het gehele systeem lijkt me wel prettig.

• Tead
ShadowBumble schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 07:13:
Deze bak komt ook in een colo te draaien (als ie af is natuurlijk)

Een RAID 1 arry is net wat veiliger dan een los ata schijfje waar jij het over hebt. Dat je je eigen data verliest na een hd failure oke, maar je gaat niet iemand anders zijn data verliezen omdat jij moest bezuinigen. En mocht er een schijf stuk gaan kan ik mijn uptime zeker garanderen. En snachts een schijfje vervangen, rebuilden en weer booten is misschien een uurtje of 2 downtime.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 08:34:
Ik kan me vergissen ( mijn FreeBSD kennis is ook niet zo groot) maar volgens mij moet je gewoon de /etc/fstab aanpassen zodat de mount points naar je RAID set wijzen
/etc/fstab kom ik niet bij met de fixit shell, als ik me schijf probeer te mounten krijg ik: fstab:: /etc/fstab:0: No such file of directory. In de shell die ik na de boot Interupted krijg kan ik niets editen. edit, vi, pico enz werkt niet :?

• Tead
Bij het installeren van de kale 5.4 Release deed hij het wel in 1x.
Nu heb ik de image weer geinstalleerd die ik had en deze doet het ook nu.

Ik heb nu handmatig de twed0s1 partitie geselecteerd in een of andere config.

Bedankt voor jullie hulp iig 8)
Pagina: 1