Toon posts:

[2003] Trage performance op hardware RAID-5*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een server (P4P8x, 1GB RAM, P4 3GHz HT) met een Intel SRCU32 RAID controller.

Op een apart kanaal hangt een RAID-5 container met 5 harde schijven (MAP3367NC), gedetecteerd als u160 capaciteit. In RAID 5 cage met termination, u320 capable kabel.

Nu is het probleem, dat de doorvoer naar deze schijf (zowel lezen als schrijven) erg traag is (Indicatie: 1 GB = 2uur).

Nu is dus de vraag, waar kan het aan liggen?

Wat al uitgezocht:
- Firmware/BIOS upgrade van MB/controller/schijven (allen up-to-date)
- Windows Eventlog (geen meldingen)
- gezocht op GoT, o.a.
- RAID Super langzaam na overzetten bestanden netwerk
- RAID 5 traag

Het enige wat ik me tot nu toe voor kan stellen is de blocksize, deze staat nu op (de standaardwaarde) 128k.

Wat kan er (nog meer) een reden zijn?

NB betreft een nieuwe installatie zonder extra software behalve OS + RAID software

PS To moderators: kan zijn dat deze in Opslagmedia & I/O Controllers thuis hoort, maar dacht dat windows dwars lag/ligt

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet even je OS vooraan tussen [], dit per de Windows Operating Systems - Policy :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hebbie de laatste drivers van iNTEL? http://support.intel.com/...r/srcu32/sb/cs-007017.htm
En heb je de cache aangezet?
Device Manger | Volume | Properties | Policies | Enable Write Caching en Enable Advanced Performance

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad de laatste Intel drivers gebruikt.

Wat betreft de door Brahiewahiewa genoemde settings, deze zijn greyed out, maar de optie 'optimize for performance' is geselecteerd.

Voor de instellingen van de controller geldt:
- Cache: on
- Delayed write: on -> volgens mij moet deze instelling echter op het lezen geen invloed hebben.

Voor de schijven geldt:
- Synch Transfer: on
- Read cache: on
- Write cache: on

NB ik wil in de nabije toekomst SQLserver er op gaan draaien. Voor zover ik begrepen heb, is het dan niet aan te raden write caching aan te zetten, tenzij er een BBU op de controller zit (heb ik dus niet). Er zit wel 256MB cache op de controller.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Mja, zonder BBU zal je geen echte leuke snelheden halen

gebruik dan raid 10/01 of raid 1 dan heb je nog een aardige snelheid