Nieuw Systeem, Oude server.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 16:48
Ik ben van plan een nieuwe PC aan te schaffen. Mijn huidige zal dan de edele taak van het server zijn op zich nemen. Nu ga ik hieronder even uiteenzetten hoe ik dit allemaal in gedachten had.
Ik zou graag op/aanmerkingen krijgen op mijn ideeen. Wat zou ik beter / goedkoper / veiliger kunnen doen. Wat vinden jullie ervan, etc :)

Huidige systeem, toekomstige server
DOEL: Komt beneden te staan met voornaamste taak file-server. Het aller-allerbelangrijkste; dat de data veilig is. Dit wil ik verwezelijken door middel van Raid. Er zijn nu 2 opties. Ofwel Raid 1 via de HighpointController van het moederbord. Ofwel Windows XP software Raid 5. Ik ben zelf voorstander van Raid 1 via het mobo aangezien ik verhalen ken van mensen die hun software raid 5 na een hdd crash toch niet konden herstellen.
Deze server gaat hiernaast dienst doen als download-bak, hij wordt gekoppeld aan speakers voor in de woonkamer, en aan een tv, kortom audio + films.
- AMD XP2500+
- Abit KX333-Raid
- 512mb Kingston PC2700
- Sound + Dvd + Lan
*Bevat nu een XFX Geforce 6600GT. Dit is een overkill voor een server, dus deze gaat eruit. Kan niet mee naar nieuwe systeem (AGP), kortom gaat er uit. Komt een goedkoop kaartje voor terug (met tv-out)
*Ik wil 500gig aan data kwijt kunnen, dit wordt waarschijnlijk Raid 1, dus dit zou betekenen 4*250gig Maxtor 10 ATA 16mb. (400euro)

Nieuwe Systeem
DOEL: Komt op mijn kamer te staan en gaat gebruikt worden voor Gaming, programmeren, office, photoshop, surfen. Kortom alle standaard dingen. Ik wil hem zo opbouwen dat hij bestaat uit zoveel mogelijk kwaliteitsonderdelen die op dit moment ook nog eens snel zijn. En het liefst moet alles er mooi uit zien (dit is smaak ja :D ). 1 van de dingen die ik ook graag doe is overclocken. Ik heb sinds mijn celeron400 (die op 600 wilde) geen goede overclock cpu's meer gehad, dus ik weet van mezelf dat ik teveel moet hopen dat het nu wel zo zal zijn...maar toch, wie weet :)
Tot nu toe heb ik onderstaande bij elkaar gescharreld.

-Kast: Antec Performance 160: Mooie alluminium kast, goed stil, en de looks staan me aan. Verder is de kast niet groot en niet klein, kortom ideaal.
Antec P160
103euro

-Voeding: Tagan TG530-u15 (Easycon): De kast wordt geleverd zonder voeding, dat is mooi, dan kunnen we zelf kiezen wat we willen. Deze voeding schijnt goede prestaties te leveren, dus die nemen we.
TG530-U15
104euro

-Moederbord: LANParty nF4 SLI/DR. Dit moederbord heeft al het beste in huis wat er nu te krijgen is, en daarnaast wordt DFI door iedereen aan geprezen als het overclockmoederbord.
DFI Mobo
200euro

-RAM: Corsair Twinx 2048-3200C2PT. Ik wil 2 gig, en aangezien je met 4*512 niet 1T kan draaien, ben je aangewezen op de reepjes van 1gig. Hiervan zijn volgende mij dit de enige betaalbare en ook nog is goed te overclocken en lage timings.
280euro

-CPU: AMD XP4000+ San Diego. Eerst wilde ik voor een dual core gaan. Maar op dit moment is dual core voor mij nog niet nodig, ik gebruik het nergens. Daarom kies ik voor een single core, die voor het zelfde geld sneller is. Ik kan altijd nog overstappen op een dual-core, mochten veel applicaties/games dit gaan gebruiken. Ik heb het geld voor een XP4000+, nu maar hopen dat ik een mooie timing krijg.
390euro

-CPU-Koeler: Zalman CNPS9500: Volgens mij is dit een zeer stille en zeer goede koeler. Laatst stond er iig een goede review op de frontpage :)
Zalman CNPS9500
53euro

-Videokaart: XFX Geforce 7800GT 256. Deze kaart is standaard hoger geclockt dan de concurentie, levert prima prestaties, en dual DVI, kortom lijkt me mooi
XFX Gefore 7800GT 256
419euro

-Harddisk: Western Digital Raptor 74gig. Dit moet voldoende zijn voor een aantal games en programma's. Al mijn mp3's, films en andere zooi komt op de server :) . Nu vraag ik me dus af of een single WD Raptor een betere oplossing is dan bijvoorbeeld 2 Maxtors in Raid 1 opstelling.... Graag jullie mening :)
(raptor is 170euo)

- Soundblaster XFI: Deze wordt aangeschaft op het moment dat hij in de winkels verschijnt. Tot die tijd ga ik gebruik maken van de 7.1 geluidsoplossing van mijn moederbord.
120euro

-Floppy zilver: Altijd handig voor noodsituaties
10euro

-Nec2500 uit huidige systeem

-Keyboard+Muis: Nog geen idee, wil ik maximaal 120euro aan uitgeven.
120euro

-Assemblage inclusief 2 jaar garantie is 60euro: Ik kies er voor om mijn PC te laten assembleren door de online winkel waar ik hem bestel. Dit ivm garantie-mogelijkheden waar ik graag aansprak op wil kunnen maken. (graag ook enig commentaar op deze stelling...)

Totaal 2429euro. Hiervoor een totaal nieuw systeem en een server met betrouwbare data opslag. Het klinkt mij goed in de oren, op de paar hierboven besproken twijfels na. Graag jullie mening! Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
1 kleine opmerking:

CPU: AMD XP4000+ San Diego

euhm... ik hoop dat je daar Athlon AMD64 4000+ bedoeld ?

want een XP-cpu'ke in deze samenstelling zou echt afbreuk doen aan snelheid enzo
(en zou ook niet passen op die socket 939 ;) - het enige wat met AMD en SLI mogelijk is)

zelf zou ik er een FX 53 ofzo indoen
als keyboard + muis zou ik voor een schoon ensemble gaan zoals bv een DiNovu setje ofzo
(verkrijgbaar aan 120 euro of minder)

en ik brees ikvoor dat je die soundblaster X-fi aan 120 euro kunt vinden op de moment dat ie uitkomt.
(maandje later mss wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
soulrider schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 00:30:
1 kleine opmerking:

CPU: AMD XP4000+ San Diego

euhm... ik hoop dat je daar Athlon AMD64 4000+ bedoeld ?

want een XP-cpu'ke in deze samenstelling zou echt afbreuk doen aan snelheid enzo
(en zou ook niet passen op die socket 939 ;) - het enige wat met AMD en SLI mogelijk is)

zelf zou ik er een FX 53 ofzo indoen
als keyboard + muis zou ik voor een schoon ensemble gaan zoals bv een DiNovu setje ofzo
(verkrijgbaar aan 120 euro of minder)

en ik brees ikvoor dat je die soundblaster X-fi aan 120 euro kunt vinden op de moment dat ie uitkomt.
(maandje later mss wel)
Thx voor de reactie :)

Natuurlijk bedoelde ik een Athlon 64 4000+ , klein type foutje laat op de avond he ;)
Wat is hte voordeel van eeen FX53 boven een 4000+ ? Ik had een paar benchmarks gezien dat de 4000+ maar net iets langzamer was, en vooral veel goedkoper :)

Die Soundblaster zou rond de 129euro gaan kosten volgens een frontpage bericht laatst
129euro

En dan keyboard setje...ja dat blijft een hele lastige he....

Nog mensen die wat kunnen zeggen over mijn Raid ideeen, ofwel assemblage keuzes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:51

Aight!

'A toy robot...'

FX-53 heeft een naar boven geunlockte multiplier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
Aight! schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:50:
FX-53 heeft een naar boven geunlockte multiplier :)
Maar daar leggen we bijne het dubbele voorneer, dat vind ik het niet waard....
Zijn er mensen met verstand van zaken waarbij ik in de startpost aangeef vragen over te hebben: Zoals het Raid1 vs Raid5 probleem voor me server. En het WD Raptor vs Raid1 probleem voor me nieuwe pc