Tijdens een sollicitatieinterview zijn er grofweg 4 categorieen waar je op beoordeeld kan worden.
1) algemene uitstraling
Mensen vergeten soms hoe sterk er op een onderbuikgevoel wordt gestuurd en besloten. De grootste indruk die achterblijft is je uitstraling, tenzij er echt iets totaal mis is met de andere zaken (maar dan had je waarschijnlijk niet gesolliciteerd of was je niet uitgenodigd voor een gesprek).
Laat zien dat je de baan graag wil hebben. Uiterlijke verzorging is een manier waarmee je dat uitdrukt. Ik heb op al mijn sollicitatiegesprekken altijd in pak gekomen, ook al was dat soms iets 'overdressed', en heb maar 1 afwijzing gehad. Doe iets wat bij jou past, dus ga niet in pak als dat echt niet bij je past, maar laat wel zien dat jij je best hebt gedaan. Vraag bijvoorbeeld ook naar een dress code, waarbij je benadrukt dat je voor de zekerheid maar extra netjes bent gegaan, dan scoor je extra punten.
Zit actief in je stoel. Dan bedoel ik niet dat je hyper moet gaan doen, maar als je onderuitgezakt zit, maakt dat een futloze 'het interesseert me niets' uitstraling. Zit dus rechtop of leun iets voorover, laat je lichaam meepraten als je spreek en zelfs als je luistert (door bijv. je handen te bewegen als Erwin Krol, te knikken, iets te verzitten) en ontspan je gezicht.
Zorg voor interactie en echt contact. Geef bevestigende hoofdknikjes om aan te geven dat je begrijpt wat er gezegd of gevraagd wordt, beantwoord een glimlach met een glimlach, vraag gerust om verduidelijking van een vraag, en geef duidelijk antwoord. Kijk ook naar de reactie van de mensen van het bedrijf, of ze je volgen en nog geinteresseerd zijn als je wat langer aan het woord bent. Zorg ook dat je zelf wat duidelijke vragen hebt die je beantwoord wil zien.
Benader alles vanuit je kracht, zelfs je zwakke punten. Durf ook aan te geven als iets veelgevraagd voor je is, maar geef ook aan dat je er alles aan zal doen om dat zo snel mogelijk een non-issue te maken bijvoorbeeld. Wees overtuigd dat jij die baan hoe dan ook kan en dat zul je ze wel eens laten zien ook als ze je die kans geven.
2) ervaring
Ervaring is een belangrijke graadmeter voor werkgevers. Ook al heb je geen relevante werkervaring, andere ervaringen die je kwaliteiten belichten kunnen wel aantonen dat je uit het juiste hout gesneden bent. Vertel bijvoorbeeld over dat vakantiebaantje waarbij je iedere ochtend vroeg opstond voor je baas, of over hoe je voor familie regelmatig computerproblemen oplost, vertel desnoodws over je inspanning op GoT.
Laat ook persoonlijke kenmerken naar voren komen, bijvoorbeeld dat je zelfstandig op vakantie gaat, of feesten organiseert, of wat dan ook om te laten zien dat je meer bent dan iemand met wat computerkennis.
3) vakinhoudelijke kennis
Het kan zijn dat er wat vakinhoudelijke vragen gesteld gaan worden. Maak je niet te druk om het precies juist beantwoorden van de vragen. Natuurlijk moet je relevante kennis hebben, maar iedere IT professional heeft gaten in zijn kennis.
Bij gebrek aan kennis op een bepaald punt is het veel belangrijker of je de wil hebt om bij te leren en met onzekerheid kan om te gaan. Blijf dus ten aller tijde rustig en durf dan ook te zeggen: "Daar heb ik helaas nog weinig ervaring mee opgedaan, maar ik zou er wel meer over willen leren."
4) persoonlijkheidstest / -vragen
Soms zijn er ook een aantal persoonlijkheidsvragen en/of -testen, hoewel dit zeer zelden voor startersfuncties met lager dan WO-nivo voorkomt. Als ze er toch zijn, antwoord dan gewoon spontaan zonder te veel na te denken over wat goed of fout is, zolang je het antwoord maar geeft vanuit je kracht en niet vanuit angst.
Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Succes!
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 30-08-2005 01:36
]