Bij een koude start, bijvoorbeeld 's ochtends, komt het nog wel eens voor dat mijn pc niet door wil booten en blijft hangen op het scherm: Detecting IDE drives. Je hoort ook duidelijk een van de harddisken veel later opspinnen (meer dan 10 sec na het aanzetten van de pc). Het indrukken van de reset button op de kast wil nog wel eens ervoor zorgen dat de pc doorstart, maar bij het binnenkomen van windows en laden van allerlei programmatuur, loopt de pc weer vast. Alleen een echte reboot (complete powerdown met aan knop) werkt naar behoren. Wat dan opvalt is dat het een eeuw duurt om C:\ (waar het OS, winxp op staat, 10 GB grote partitie) op fouten te controleren na het hangen even daarvoor. Aangezien ik graag de oplossing wil hebben, heb ik het e.e.a. al geprobeerd, maar alles zonder succes. Hieronder een korte opsomming:
*Harddisks gechecked met powermax, 1 bleek stuk, ge-rma'd. andere (4 jaar oude) harddisk werkte
volgens dit programma nog goed (precies ook die harddisk waar windows op staat.) Heb het
vermoeden dat dit juist de hdd is die laat opstart bij booten, maar of dit ook de oorzaak is voor het
hangen voor het detecteren van de hdd weet ik niet.
*Voeding vervangen. Las veel slechte commentaren op Q-Tec voedingen, dus die is er nu uit en
vervangen door een Antec Truepower 430W
Het vreemde is ook dat dit alleen optreed als de pc een aantal uur heeft uitgestaan, bijvoorbeeld een nacht. Als ik bijvoorbeeld in een windowssessie restart na een pc-vertragende sessie norton antivirus, om wat geheugen vrij te maken, is er nooit sprake van het probleem.
Heeft iemand een idee wat de boothang veroorzaakt? BvD
*Harddisks gechecked met powermax, 1 bleek stuk, ge-rma'd. andere (4 jaar oude) harddisk werkte
volgens dit programma nog goed (precies ook die harddisk waar windows op staat.) Heb het
vermoeden dat dit juist de hdd is die laat opstart bij booten, maar of dit ook de oorzaak is voor het
hangen voor het detecteren van de hdd weet ik niet.
*Voeding vervangen. Las veel slechte commentaren op Q-Tec voedingen, dus die is er nu uit en
vervangen door een Antec Truepower 430W
Het vreemde is ook dat dit alleen optreed als de pc een aantal uur heeft uitgestaan, bijvoorbeeld een nacht. Als ik bijvoorbeeld in een windowssessie restart na een pc-vertragende sessie norton antivirus, om wat geheugen vrij te maken, is er nooit sprake van het probleem.
Heeft iemand een idee wat de boothang veroorzaakt? BvD
| system specs |