[MSI K8N NP] Opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 22:35

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Bij een koude start, bijvoorbeeld 's ochtends, komt het nog wel eens voor dat mijn pc niet door wil booten en blijft hangen op het scherm: Detecting IDE drives. Je hoort ook duidelijk een van de harddisken veel later opspinnen (meer dan 10 sec na het aanzetten van de pc). Het indrukken van de reset button op de kast wil nog wel eens ervoor zorgen dat de pc doorstart, maar bij het binnenkomen van windows en laden van allerlei programmatuur, loopt de pc weer vast. Alleen een echte reboot (complete powerdown met aan knop) werkt naar behoren. Wat dan opvalt is dat het een eeuw duurt om C:\ (waar het OS, winxp op staat, 10 GB grote partitie) op fouten te controleren na het hangen even daarvoor. Aangezien ik graag de oplossing wil hebben, heb ik het e.e.a. al geprobeerd, maar alles zonder succes. Hieronder een korte opsomming:

*Harddisks gechecked met powermax, 1 bleek stuk, ge-rma'd. andere (4 jaar oude) harddisk werkte
volgens dit programma nog goed (precies ook die harddisk waar windows op staat.) Heb het
vermoeden dat dit juist de hdd is die laat opstart bij booten, maar of dit ook de oorzaak is voor het
hangen voor het detecteren van de hdd weet ik niet.
*Voeding vervangen. Las veel slechte commentaren op Q-Tec voedingen, dus die is er nu uit en
vervangen door een Antec Truepower 430W

Het vreemde is ook dat dit alleen optreed als de pc een aantal uur heeft uitgestaan, bijvoorbeeld een nacht. Als ik bijvoorbeeld in een windowssessie restart na een pc-vertragende sessie norton antivirus, om wat geheugen vrij te maken, is er nooit sprake van het probleem.

Heeft iemand een idee wat de boothang veroorzaakt? BvD :)

| system specs |

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Heb je toevallig temperatuurgevoelige ventilatoren in de PC ?
De eerste revisie van de Arctic Cooling Case Fan TC geven vaak problemen als ze heel langzaam draaien.
De RPM uitlezing klopt dan niet meer en kan het BIOS de kluts kwijt raken ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ride277

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Nee, voor zover ik weet heb ik dat niet.

| system specs |

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Welke BIOS zit er in?

Zijn je instellingen in de bios nog op default of heb je al eens geprobeerd om de diverse aanpassingen te doen, zoals meer volt op je processor, ram.

Klooi eens verder met de instellingen in de BIOS( HT,Ram timings etc,etc ), de MSI bordjes hebben de naam om niet echt stabiel te zijn.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• ride277

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Flame17 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 22:34:
Welke BIOS zit er in?

Zijn je instellingen in de bios nog op default of heb je al eens geprobeerd om de diverse aanpassingen te doen, zoals meer volt op je processor, ram.

Klooi eens verder met de instellingen in de BIOS( HT,Ram timings etc,etc ), de MSI bordjes hebben de naam om niet echt stabiel te zijn.
Ik heb in het verleden wel eens geprobeerd wat overklokwerk te verrichten, maar dit was niet erg succesvol. De pc werd er erg instabiel van. Dat heb ik dus allemaal weer keurig op default teruggezet. Ik draai biosversie 1.1. Heb de MSI site even gechecked op bios versies, maar er staat geen fix waar ik wat aan heb in de nieuwere bios'en, dus ik vraag me af of het updaten van de bios enige zin heeft. Ben doch bereid het te proberen mocht dit als suggestie worden gegeven :D

| system specs |

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Als ik goed gelezen heb zit je met hetzelfde moederbordje als ik heb en daarin zit een BIOS die gemod is door ene Pinocchio, ergens van internet geplukt( site ligt nu plat).

Enige vastloper die ik heb is bij FarCry de XP64 editie, maar ik verdenk eerder daarvoor me GK dan me moederbord....

Ik geloof dat BIOS 1.7 de nieuwste is, probeer eens....

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• ride277

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Nieuwe bios zit er inmiddels op, v1.8, even kijke hoe het koude booten morgenochtend gaat ;)

| system specs |

• ride277

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Gister had ik een vreemde koude boot 's ochtends, en kon ik niet met volle zekerheid zeggen wat er gebeurde, of juist niet gebeurde.

Vandaag bootte ik de pc opnew koud, 's ochtends. De eerste poging bleek het moederbord alles wat op de IDE poorten hing niet te detecteren. Alleen de SATA hdd werd gedetecteerd. Gewoon het reboot knopje aanwenden was niet afdoende. Er moest met de aan/uit knop opnieuw worden opgestart. Op een of andere manier werd ook in de bios de bootsequence aangepast (van welke hdd windows wordt geboot), wat ook weer leidde tot het niet in windows komen, dit moest eerst via bios aangepast worden.

Ik heb werkelijk geen idee wat ervoor zorgt dat al mijn IDE apparaten niet worden gedetecteerd. Hoop dat iemand me kan helpen, wat het is erg irritant om eerste een aantal keer de opstartprocedure door te lopen voordat ik mijn pc kan gebruiken.

| system specs |

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Kun je in windows uitlezen wat het voltage van je (BIOS-)batterijtje is of liever nog zelf even meten met een voltmeter (moet rond de drie liggen). Probeer ook gewoon eens een keer een ander. Wanneer trad het probleem eigenlijk op? (Toen) recent hardware veranderd?

• ride277

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Ik kan niet echt een oorzaak-gevolg relatie leggen met nieuw aangeschafte hardware. Het laatste dat vervangen is, is of m'n sata hdd (RMA) of de verwijdering van een DVD station voor een DVDRW station. Ik zal even een multimeter gaan regelen zodat ik die batterij kan checken. Bedankt voor de suggesties iig :)

| system specs |

Pagina: 1