Toon posts:

PC werkt voor én na cpu upgrade niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Laats was ik aan het gamen toen plotseling mijn PC uitviel. Toen ik hem opnieuw opstarte kwam hij echter niet verder dan het Windows laad scherm. Ik heb van alles uitgeprobeerd maar niets bleek te helpen. Ik dacht; processor dood.

Na een nieuwe processor + koeler gekocht te hebben dacht ik dat hiermee het probleem wel verholpen zou zijn. Niet dus. Ik installeerde de processor + koeler (AMD XP 3000+ en de Jet 7 koeler van cooler master) en startte het systeem op. De pc starte normaal op, alleen de monitor bleef op stand-by stand.
Vaag. Ik probeerde het met mijn oude processor + koeler om te kijken of hij dan wel beeld wilde geven.
Ik startte de pc op, nu kreeg ik "beeps" te horen uit mijn computer. Telkens een herhaalende lange beep. Ik kreeg het zelfde met mijn nieuwe cpu+koeler nadat ik ze weer terug had gezet.

Nu het vreemde: Als ik mijn computer zonder processor opstart, hoor ik geen piepjes uit mijn kast. Hij geeft echter nog steeds geen beeld, maar dat zou wel komen doordat er geen processor inzit. Het lijkt mij vrij sterk dat de processor meteen is kapot gegaan. Er zijn geen zichtbare beschadigingen aan de core van de cpu en aan het moederbord.

Mijn systeem specs:

AMD Athlon xp 2400+ (oude)
AMD Athlon xp 3000+ (nieuwe)
Radeon 9700 pro
2x 512 MB Geheugen
Asus A7V8X-X

Geen idee wat er aan de hand is, of wat de oplossing is.
Iemand suggesties ?

B.v.d

Qwik.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welkom op GoT :w

Neem ten eerste eens een kijkje in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Ten tweede zal een PC met kapotte CPU niet eens opstarten, dus dat kon het niet zijn.

Ten derde moet je eens even in je moederbord manual kijken wat die beeps inhouden.

Ten vierde ben ik erg benieuwd naar welke voeding je hebt.

En tenslotte zou je eens zoveel mogelijk insteekkaarten kunnen verwijderen.
Eigenlijk alles wat je in eerste instantie niet nodig hebt eruit halen en proberen te booten.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 21:06
eiglijk dnek ik dat je videokaart kaput is. aangezien je monitor op standby blijft staan. probeer eens een andere (eventuele PCI) videokaart ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 20:12:

Ten derde moet je eens even in je moederbord manual kijken wat die beeps inhouden.

Ten vierde ben ik erg benieuwd naar welke voeding je hebt.

En tenslotte zou je eens zoveel mogelijk insteekkaarten kunnen verwijderen.
Eigenlijk alles wat je in eerste instantie niet nodig hebt eruit halen en proberen te booten.
Er staat niets in mijn manual over de beeps. Ik heb al gegoogled maar werd er niet veel wijzer van.
Mijn voeding: Component Pro 300 watt.

Ik heb alle insteekkaarten behalve mijn radeon al verwijdert, zonder resultaat. Ook heb ik mijn HDD's en CD drives al van de voeding afgehaald om het minder te balasten, maar dat hielp ook niet :(

Ik zal eens kijken of ik ergens een andere video kaart heb liggen waar ik mijn huidige mee kan vervangen.

-Qwik.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 20:42:
[...]
Ik zal eens kijken of ik ergens een andere video kaart heb liggen waar ik mijn huidige mee kan vervangen.
En probeer jouw videokaart ook eens in een ander systeem.
Al is het alleen maar om te kijken of je überhaupt beeld krijgt, om uit te sluiten dat het aan de kaart ligt.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik gok dat je voeding het aan et begeven is. Een uitvaller als dat en vervolgens uitvallen tijdens het booten kan goed een PSU probleem zijn.
Overigens vind ik je diagnose dat de CPU kapot zou zijn als deze vastloopt tijdens het laden van Windows. Een echte defecte CPU komt niet eens door de POST en al helemaal niet in het proces van het laden van het OS. Maar dat is niet belangrijk aangezien je al een nieuwe hebt aangeschaft.

Probeer idd eerst wat ballast van je voeding te halen en kijk wat hij dan doet. Dmv zoveel mogelijk loskoppelen, simpelere videokaart (oude PCI videokaartjes zijn ideaal hiervoor).
Mocht dat niet baten dan zou ik proberen of je ergens een andere voeding van minimaal hetzelfde wattage vandaan kunt halen. Overigens is 300W een echt minimum voor jou systeem, als je een nieuwe voeding moet halen raad ik je aan een zwaardere te halen van een A-merk (denk aan Aopen, Enermax, Tagan, Antec, etc).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag zo'n beetje alle overbodige ballast van de powerunit afgehaald, maar nog steeds die irritante piepjes. Ik heb het zelfs met een andere voeding geprobeerd, eentje van 350 watt, maar nog steeds het zelfde.

De beeps gaan zoiets:

Beeeeeeeeeep .... Beeeeeeeep.....Beeeeeeeep....etc,
zelfde toonhoogte en zelfde lengte, het gaat oneindig lang door. Op een site kwam ik dit tegen:

-Repeating (endless loop) -> Memory error -> Check for improperly seated or missing memory.

-High frequency beeps while running -> Overheated CPU -> Check the CPU fan for proper operation. Check the case for proper air flow.

Nu heb ik geen idee welke beschrijving het beste bij mijn "beeps" past. Dat beide processoren "overheated" zijn lijkt me heel erg sterk, ook heb ik geen idee waar het geheugen probleem "plotseling" vandaag zou kunnen komen.

Misschien is mijn mobo gewoon vaag aan het doen? ik word een beetje radeloos...

Edit:// Wat ook vreemd is dat hij geen beeps geeft als ik opstart zonder CPU, dus de cpu eruit halen en dan opstarten. Of komt dat doordat de cpu kijkt of er fouten zijn, en dat doorgeeft aan het mobo wat de beeps geeft ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 18:44 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je moet echt eens een nieuwe voeding proberen, want die van jou is geen (goed) bekend merk en ook is het wattage aan de lage kant voor zulke specs. Probeer eens een ander (van een goed merk!). Sommige pc-boeren willen nog wel eens een handje helpen...

[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 30-08-2005 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:02:
Je moet echt eens een nieuwe voeding proberen, want die van jou is geen (goed) bekend merk en ook is het wattage aan de lage kant voor zulke specs. Probeer eens een ander (van een goed merk!). Sommige pc-boeren willen nog wel eens een handje helpen...
Als je mijn vorige reply goed leest, zie je staan dat ik al een andere voeding geprobeerd heb.
Enige optie die overblijft is het moederbord.. maar ik regel niet even een nieuwe :(

Iemand nog andere suggesties ?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand... ? :'( sorry voor deze reply maar ik heb echt geen flauw idee meer wat te doen / proberen.

Verwijderd

Al geprobeerd je bios te resetten. Ik heb ook wel is gehad dat ik van die beeps kreeg, nadat ik me bios had gereset was het over.

Wat je misschien ook kan proberen is je geheugen eruit te halen, en weer opnieuw erin te zetten, lijkt beetje nutteloos maar toch heeft het geholpen.

En heb je ook al alle condensators nagekeken, want er is er ooit plots ook 1 bij mij kapot gegaan. Na lang zoeken bleek het dus de Condensator te zijn.

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32
Ik krijg piepjes en een zwart scherm als m'n toetsenbord er niet goed in zit. Misschien zoiets stoms?

Hallo met Tim

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:55:
Al geprobeerd je bios te resetten. Ik heb ook wel is gehad dat ik van die beeps kreeg, nadat ik me bios had gereset was het over.

Wat je misschien ook kan proberen is je geheugen eruit te halen, en weer opnieuw erin te zetten, lijkt beetje nutteloos maar toch heeft het geholpen.

En heb je ook al alle condensators nagekeken, want er is er ooit plots ook 1 bij mij kapot gegaan. Na lang zoeken bleek het dus de Condensator te zijn.
Alles gepobeerd zonder resultaat.

En wanneer is een condensator per definitie echt kapot ? Als hij los/scheef zit ? Of moeten er echt scheuren/gaten in zitten ?

Verwijderd

heb je al ander geheugen geprobeerd? geheugen kan wel kapot gaan hoor. De error die hij geeft is een memory error, zoals je zelf aangaf. probeer ander geheugen of met 1 geheugenbank. en andere sloten

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:11

Barrycade

Through the...

Zoek eens op kapot en elco hier op GoT. Zie je condensatoren bol staan op het moederbord? zie bv Moederbord kapot...

Berucht moederbordtype heb je namelijk. Genoeg over te vinden hier op GoT.

Verwijderd

Als de condesator bol is aan de bovenkant ja.

Verwijderd

Topicstarter
Alle condensatoren zijn nog heel, dus dat is het ook niet. Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik ergens een moederbord kan lenen... :(

Verwijderd

Het is je geheugen!

Heb net iets bij mijn mobo geprobeerd met de geheugen..
Waarnaar ik ook de endless beep loop kreeg met standby monitor.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 13:23 ]

Verwijderd

ik ga nog steeds voor deze zoals AazimAmin al zegt
Beeeeeeeeeep .... Beeeeeeeep.....Beeeeeeeep....etc,
zelfde toonhoogte en zelfde lengte, het gaat oneindig lang door. Op een site kwam ik dit tegen:

-Repeating (endless loop) -> Memory error -> Check for improperly seated or missing memory.
al gechecked?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 13:25 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:53

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik gok op het geheugen. Probeer Memtest eens te pakken te krijgen en te draaien.

Verwijderd

Kan niet memtesten als je al in de boot een endless loop krijgt.

Hoe kom je uit een endless loop? waar is de end?
In het resetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb het geheugen al meerdere malen gechecked. Het zit er goed in en ziet er nog goed uit, ik heb hier geen ander geheugen liggen dus dat kan ik niet testen. Maar hoe kan het geheugen nou kapot zijn gegaan bij het verwisselen van een CPU ?

Verwijderd

ik denk dat je bios settings overhoop zijn gegaan met de auto detect.
kijk of alle FSB waarden van je CPU en memory goed staan.
Ik heb met assemblage vaak van dit soort fouten gehad waardoor windows niet meer opstartte en bleef hangen bij het windows xp laad balkje, wat drie keer voorbij vliegt, en dan stil blijft staan.
Bijna elke keer een kapot/verkeerd geheugen, of een verkeerd ingestelde front side bus.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 12:52

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:23:
Heb het geheugen al meerdere malen gechecked. Het zit er goed in en ziet er nog goed uit, ik heb hier geen ander geheugen liggen dus dat kan ik niet testen. Maar hoe kan het geheugen nou kapot zijn gegaan bij het verwisselen van een CPU ?
Je zegt dat het systeem al dood was voordat je de CPU had verwisseld, toch ? Zou het dan niet kunnen zijn dat het in eerste instantie al je geheugen is geweest ? Je hebt immers twee processoren geprobeerd.
Als het systeem je letterlijk probeerd te vertellen dat er iets met je geheugen aan de hand is, dan is dat het eerste wat ik zou controleren, zelfs voordat ik een nieuwe processor zou kopen.
Geheugen is nog eens een stuk goedkoper dan een nieuwe processor ook.

Ik zag dat je twee latjes van 512MB hebt. Probeer eens alle mogelijke combinaties uit om het geheugen te plaatsen, dus eerst eerste latje in eerste slot, eerste latje in tweede slot enz. Misschien heb je geluk en heb je een latje opgeblazen. Als geheugen er goed uitziet hoeft dit helemaal niet te betekenen dat het nog werkt. Hell, heb hier latjes EDO ram liggen die er nog splinternieuw uitzien maar die moet ik echt niet meer gebruiken...

Verwijderd

pobeer het ook met 1 van de latjes.
Misshcien is er maar 1 van defect.

Verwijderd

Topicstarter
BioWEB schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:28:
[...]

Je zegt dat het systeem al dood was voordat je de CPU had verwisseld, toch ? Zou het dan niet kunnen zijn dat het in eerste instantie al je geheugen is geweest ? Je hebt immers twee processoren geprobeerd.
Als het systeem je letterlijk probeerd te vertellen dat er iets met je geheugen aan de hand is, dan is dat het eerste wat ik zou controleren, zelfs voordat ik een nieuwe processor zou kopen.
Geheugen is nog eens een stuk goedkoper dan een nieuwe processor ook.
Als je mijn start post doorleest zie je dat hij met mn oude processor wel doorbootte naar het windows laad scherm. Pas toen ik de nieuwe CPU probeerde begon hij die piepjes te geven. En ik heb zo'n beetje alles al getest met mn geheugen, behalve vervangen met andere.

I

Verwijderd

laten we het dan vervangen ;) (eerst even lenen van iemand)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 01:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb het geheugen vervangen met het geheugen uit een andere PC, maar nog steeds de irritante beeps. Als het goed is kan ik vandaag een ander mobo lenen van iemand. Dat maar eens proberen...
Pagina: 1