Toon posts:

[DVD->DivX/Xvid] Aanbevolen bitrate, resolutie, cd's?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Nadat ik enkele dagen geleden een DVDtje wou kopieren met DVD to AVI DivX MPEG Ripper, besloot ik om iets beters zoals Gordian Knot te kiezen. Auto Gordian Knot heeft iets te weinig opties vind ik.

Nu ben ik van plan om enkele DVD's (+- 42) te converteren naar XviD. Ik wil ongeveer 1 a 2 CD's per film, maar toch nog goede kwaliteit.

Nu heb ik enkele vraagjes:

1) Hoeveel minuten speeltijd hanteren jullie voor een CD?

2) Welke bitrate is aanbevolen?

3) Welke resolutie zou ik nemen? Is 576x352 groot genoeg, of zou ik toch voor iets groters gaan?

Of wat gebruiken jullie het meeste voor in deze voorafgaande vragen?

Bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 19:00 ]

• ventusGallus
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 09:19
De bitrate weet ik even niet. qua omvang gaan de meeste uit van 700mb per cd. Ik zou echt voor de 1400mb versie gaan. dan kun je ook het formaat 700x500 behouden.

succes!

Verwijderd

Topicstarter
Is dit mss nog wat:

Resolutie: 640*352
Aantal CD's: 2
Bitrate: 2700KB/s.
Speeltijd: 115min

Dat zag ik bij een gedownloade film

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt als het goed is een Bitrate calculator van XviD zelf, daar vul je de tijd van de film in, grootte van de cd's en het type audio (waarschijnlijk AC3 5.1 448Kbit/s) en dan krijg je daar een een bitrate uitrollen, die heel erg exact is :), ligt natuulijk aan de duur van de film, en of je met stereo genoegen neemt, wanneer je hem omzet...

Gallery V&A

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 06:25

Malebolgia

Move, or be moved

Zou zelf gaan voor een 2 CD-rip met native DVD-resolutie (720* nogwat, dat ligt aan de aspect ratio van de film), met AC3 (5.1, 448kbps) geluid erbij. Met elke lagere resolutie verdwijnt er detail, en bij 2 CD's blijft er toch wel genoeg bitrate over. Vervolgens 2-pass XviD encoden met de nieuwste stable build. Deze combinatie levert het scherpste beeld en beste geluid op. 3 CD's is in principe overbodig, tenzij het > 3 uur durende monsters als Return Of The King oid betreft.

Bitrate moet je niet zelf vaststellen, laat dat maar aan gordian knot over als je 2cd's hebt ingesteld.

[ Voor 27% gewijzigd door Malebolgia op 29-08-2005 19:45 ]

"People should know when they're conquered..."

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12 17:06
Je vraag is niet algemeen te beantwoorden omdat het per DVD verschilt en in Gordian Knot zit alles om je vraag te beantwoorden......

gebruik gewoon AutoGK? Resultaat hiervan is voor een beginner veel beter!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:59:
[...]
Nu heb ik enkele vraagjes:

1) Hoeveel minuten speeltijd hanteren jullie voor een CD?
Geen. Zolang je eindbestand in MB maar niet groter is dan de CD.
2) Welke bitrate is aanbevolen?
Dit is afhankelijk van de gebruikte resolutie, de duur van de film, de kwaliteit van je encoded audio, etc.
Gebruik een Bitrate Calculator. Hier nog een online versie.
3) Welke resolutie zou ik nemen? Is 576x352 groot genoeg, of zou ik toch voor iets groters gaan?
Meestal rip ik op dezelfde resolutie als de bron. In geval van DVD dus meestal 720x576.

Een handige formule voor de bitrate (die in de meeste calculators zit inbegrepen) luidt:

(Grootte - ( Audio × Lengte )) / Lengte = Bitrate

Grootte = de gewenste grootte van het eindbestand in kB (in geval van twee CD's dus 1.433.600 kB)
Lengte = totale duur van de film in seconden
Audio = audio kwaliteit in kB/s (een 192 kbps MP3 is 24 kB/s)
Bitrate = te gebruiken bitrate in kB/s (vermenigvuldig dit met 8 voor de te gebruiken bitrate)

Dus stel, ik wil een DVD film van 90 minuten encoden naar XviD en gebruik een 192 kbps MP3 voor de audio:

(1.433.600 - ( 24 × 5400 )) / 5400 = ~241 kB/s × 8 = ~1931 kbit/s

Voilà :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Zoals Malebolgia en r00n al aangeven; zeker de originele resolutie aanhouden, misschien koop je ooit een grotere tv met hogere resoluties oid en dan zien die lage resoluties er niet meer uit.

Ik convert zelf HDTV van 1920x816 naar 1024x576 op 5000kbps, dit is echt super, het hoeft niet superklein, zolang de kwaliteit maar behouden blijft, nu zijn ze nog steeds kleiner dan een DVD5.

• BartNL
@bakman
ik heb een 24" Dell die native 1920 x 1200 kan en een beamer die native 1280x720 op een doek van 2 meter projecteerd. Op beiden ziet een goede 2CD dvdrip op bijvoorbeeld 592 x 336 er op kijkafstand fantastisch uit.

Bij een zelfde bitrate krijg je met grotere resolutie eerder problemen met macro blocks en rara effecten in subtiele kleurovergangen (denk aan donkere muren). Dit nadeel is veel groter dan de winst in detail. Resolutie zegt niets over kwaliteit wanneer je je bitrate er niet op aanpast. Vandaar dat Gordian Knot ook een bitrate calculator bevat.

Je kunt natuurlijk een overkill rip maken met heel hoge bitrate maar dan kun je m.i. beter een DVD backup maken. Probleem met kwaliteit blijf je op termijn houden. Over een paar jaar moet je al je DVDs vervangen door 1280x720 of 1920 x 1080 HD materiaal.....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Nu heb ik nog wat zitten experimenteren, en wil ik de 720x576 resolutie gaan gebruiken (zoals DVD's?)

Nu weet ik niet of ze juist ingesteld staat (beide resolutie's zijn anders):
Afbeeldingslocatie: http://www.novawarez.org/gk.JPG

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 08:42:
Bedankt voor de reacties. Nu heb ik nog wat zitten experimenteren, en wil ik de 720x576 resolutie gaan gebruiken (zoals DVD's?)

Nu weet ik niet of ze juist ingesteld staat (beide resolutie's zijn anders):
[afbeelding]
PAL DVD is normaal altijd 720x576.
Je output staat niet goed, dat is een veel te raar formaat, dus ook 720x576 van maken.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet helemaal zelf kiezen, hoogte en breedte passen zicht automatisch aan. Is dit beter?:
Afbeeldingslocatie: http://www.novawarez.org/gk2.JPG

EDIT: Ik denk dat het wel zal lukken, bedankt allemaal!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 09:54 ]

• garciake
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12 19:28
Misschien in dit nog een leuke site:

www.sectie.be

Greetz

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:17

Wildfire

Joy to the world!

Volg gewoon de Doom9 Xvid guide - http://www.doom9.org/gknot-main4.htm

Na dit enkele keren gedaan te hebben weet je het uit je hoofd.

BTW: Heel dat compressability gedoe waar ze het bij Doom9 over hebben sla ik altijd over. Ik maak altijd 2CD rips en ik heb gemerkt dat dat compressability gedoe dan niet echt nodig is om te controleren.

[ Voor 67% gewijzigd door Wildfire op 30-08-2005 11:29 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

BartNL schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 21:10:
@bakman
ik heb een 24" Dell die native 1920 x 1200 kan en een beamer die native 1280x720 op een doek van 2 meter projecteerd. Op beiden ziet een goede 2CD dvdrip op bijvoorbeeld 592 x 336 er op kijkafstand fantastisch uit.
Het hangt en valt met je scaler software, als je bijvoorbeeld dscaler of i.d gebruikt zit dit wel goed. Maar met de meeste scalers wordt het beeld alleen maar softer. Je gaat namelijk eerst iets downscalen (en dus verlies in scherpte!) dan vervolgens weer upscalen (wederom verlies in scherpte!)
Beter is het om alles zo native mogelijk te houden. En bij een xvid rip betekend dat gewoon dat je beter enkel de zwarte balken weg kunt croppen en de rest lekker zo te laten als het is.
Je kunt natuurlijk een overkill rip maken met heel hoge bitrate maar dan kun je m.i. beter een DVD backup maken. Probleem met kwaliteit blijf je op termijn houden. Over een paar jaar moet je al je DVDs vervangen door 1280x720 of 1920 x 1080 HD materiaal.....
*kuch* bullshit *kuch* MPEG 2 protocol is veel minder efficieent dan het MPEG4 protocol. Een dvd maken van een HDTV uitzending is gewoon zonde van je tijd, je verliest alle details met downscalen die juist een goede HDTV release heeft (er zijn overigens relatief weinig echt goede release's, die amerikaanse HDTV zenders zijn ook niet vies van een potje upscalen voor beginners ;) )

Ook hier is het weer beter om het native te houden, overigens dan heeft ook MPEG4 gewoon ballen nodig in de vorm van bitrate. Ietsje minder dan met MPEG2 maar nog steeds 10+ mbit. Met naar beneden scalen naar een andere resolutie kun je wat winnen kwa bitrate. Echter ook dit hangt en valt met de scaling software die je gebruikt. bicubic of bilinear is voor dit soort dingen gewoon in mijn bescheiding mening niet goed genoegt Je zou dan eens serieus moeten kijken naar bijv een lancoz3 scaling. Maar over het algemeen blijft scaling een hekel punt. (en sommige DVD films bewijzen dat ze het in hollywood ook niet helemaal snappen hoor, af en toe zie ik dingen waarvan de kwaliteit erg bedenkelijk is te noemen)

• Slogra
  • Niet online
BartNL schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 20:15:
Je vraag is niet algemeen te beantwoorden omdat het per DVD verschilt en in Gordian Knot zit alles om je vraag te beantwoorden......

gebruik gewoon AutoGK? Resultaat hiervan is voor een beginner veel beter!
En zo is het! Elke film is anders.

Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor je een lagere resolutie zal moeten gebruiken om de film op 2 CDs te proppen:
- lengte van de film
- scherpte
- het aantal snel bewegende beelden
- ruis (ook erg moeilijk te comprimeren)
- detail in de shots (in tegenstelling tot bijvoorbeeld puur zwart, wat makkellijk te comprimeren is)

Gordian Knot zal hier rekening mee houden!

Jammer dat n00bs dit nog niet erg doorhebben B)

Verwijderd

@bakman
Bij een zelfde bitrate krijg je met grotere resolutie eerder problemen met macro blocks en rara effecten in subtiele kleurovergangen (denk aan donkere muren). Dit nadeel is veel groter dan de winst in detail. Resolutie zegt niets over kwaliteit wanneer je je bitrate er niet op aanpast. Vandaar dat Gordian Knot ook een bitrate calculator bevat.
Een bitrate calculator gebruik je om een bitrate berekening maken om zo efficient mogelijk bezig te zijn: efficiency is niet mijn drijfveer, ik heb bitratecalculaties gedaan, deze kwamen nooit boven de 3500 bij fullscreen versies (=meer data dan OAR 2.35:1), ik speel op safe met 5000, ruimte is geen issue.
Macroblokken en kleurovergangen (scenes in de regen en onder waterscenes bijv.) heb ik geen last van, als ze er wel zijn dan zit dat ook in het origineel (en er zijn er genoeg waar je dit in het origineel ziet) en zoals bogusje hierboven zegt, er word door de verschillende stations flink gespeeld onder de noemer HDTV waar er ook gewoon upconverts tussen zitten. Vooralsnog zien mijn converts er tig keer mooier uit dan DVD's en rete scherp (lanczos3 resize).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 10:03 ]

• Slogra
  • Niet online
Ik snap niet waarom iemand CBR zou willen gebruiken (bij audio trouwens ook). De bitrate is altijd te hoog of te laag, maar nooit precies goed. Bij een te hoge bitrate verspil je simpelweg bits en bij een te lage bitrate zal het ten koste gaan van de beeld kwaliteit.

Ik zou dus altijd 2passes VBR doen. Of als dat te lang duurt encoden met een vaste quantizer, waarmee altijd een vaste kwaliteit hebt, nadeel is alleen dat de uiteindelijke bestandsgrootte niet te voorspellen is.

Verwijderd

Slogra schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:09:
Ik snap niet waarom iemand CBR zou willen gebruiken (bij audio trouwens ook). De bitrate is altijd te hoog of te laag, maar nooit precies goed. Bij een te hoge bitrate verspil je simpelweg bits en bij een te lage bitrate zal het ten koste gaan van de beeld kwaliteit.
Grootte is bij mij geen issue, ik vind het complexe materie, ik heb m'n eigen encodings gebaseerd op deze guide maar dan single pass en met andere (snellere/betere) plugins voor deinterlacing, framerate en resizen. Ik ga die fixed quantizer eens proberen.

• BartNL
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:18:
*kuch* bullshit *kuch* MPEG 2 protocol is veel minder efficieent dan het MPEG4 protocol. Een dvd maken van een HDTV uitzending is gewoon zonde van je tijd, je verliest alle details met downscalen die juist een goede HDTV release heeft (er zijn overigens relatief weinig echt goede release's, die amerikaanse HDTV zenders zijn ook niet vies van een potje upscalen voor beginners ;) )
mijn opmerking was bedoeld voor de topicstarter die DVD wil omzetten. In geval bestands grootte van het resultaat van geen belang is is een 1:1 kopie van een DVD (en dan bedoel ik dus niet een naar single layer capaciteit omgerekende) kwalitatief altijd beter dan welke geconverteerde methode dan ook.

@bakman
voor jouw specifieke situatie met HD bron materiaal en geen belang voor bestands grootte is je methode inderdaad bruikbaar maar lijkt me niet het logische advies voor de topicstarter.

• BartNL
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 08:51:
Kan ik niet helemaal zelf kiezen, hoogte en breedte passen zicht automatisch aan. Is dit beter?:
[afbeelding]

EDIT: Ik denk dat het wel zal lukken, bedankt allemaal!
je "Bits/(Pixel*Frame)" is erg laag. Dit geeft GKnot aan met een geel vlak. Je kunt het beste eerste een compressie test doen met GKnot maar normaliter zit je bij 0.3-0.4 safe maar voor een "low motion" film kan 0.2 ook wel. Bijvoorbeeld muziek video clips moeten vaak relatief hoog doordat hier heel veel beeld beweging inzit..

Verder kun je "Input Pixel Aspect Ratio" waarschijnlijk beter op 1:1 zetten zodat GKnot daar geen schalering doet. Kun je zien aan "input resolutie" en via de slider de "output resolutie" gelijk te zien krijgen waarbij je dan bij "Crop" tijdelijk "uitzetten" selekteert. Met 1:1 kun je output waarschijnlijk exact gelijk krijgen en met bijvoorbeeld 16:9 niet.

Daarna zou ik voor een 2CD rip dan "Crop" wel gebruiken en een lagere "output resolutie" kieze zodat de "Bit/(Pixel*Frame)" voldoende hoog is.

[ Voor 24% gewijzigd door BartNL op 31-08-2005 12:05 ]

Pagina: 1