[cups] Configuratie raakt kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:16
Ik gebruikt CUPS om mijn printer te delen op het interne netwerk. Hiertoe heb ik het configuratiebestand ingedeeld zoals ik het graag wil hebben en opgeslagen (/etc/cups/cupsd.conf). Dat werkte goed, tot ik op een moment niet meer kon printen. Uitgezocht waar dat aan lag, mijn settings waren verdwenen. Opnieuw ingesteld zoals het zou moeten, prima werkend, en na een tijdje: weer alles kwijt.

Ik dacht eerst dat het alleen gebeurde bij een reboot, maar dat lijkt niet zo te zijn. Na een tijdje vergeet cups alle instellingen en is het configuratie bestand weer terug bij af. Het lijkt er dus op dat een of andere deamon dat bestand steeds loopt te veranderen ofzo, maar ik zou niet weten waar / hoe.

Het zelfde geld overigens voor de regel "application/octet-stream" in het bestand /etc/cups/mime.types. Die moet ik iedere keer opnieuw met de hand uncommenten.

Verwijderd

Apart, misschien is het handig om effe te vermelden welke distro je gebruikt en wat voor setup je hebt.
Als cupsd start wordt cupsd.conf eenmalig ingelezen, verder heeft cupsd niets meer met de .conf file te maken.

Het klinkt haast wel alsof je cups elke keer opnieuw installed.
Gebeurt het toevallig niet nadat je cups geupdate hebt?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 18:53 ]

• jsiegmund
Nee ik kan er niet precies vat op krijgen wanneer het gebeurd. Ik gebruik Fedora Core4 als distro, en heb de RPM versie van cups. Heb de laatste versie nog eens gedownload en opnieuw geinstalleerd maar dat mag niet baten.

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 18:22

Flydude

Mighty pirate

Draait FC4 niet toevallig wat updates?

En wellicht kan je de bestanden met rechten dichttimmeren; bijvoorbeeld door die files read only te maken en dan kijken wat voor foutmeldingen je van CUPS krijgt.
Je kan natuurlijk ook aan de timestamps zien wanneer het bestand voor het laatst is aangepast. Misschien geeft dat een clue?

I am rubber, you are glue

• jsiegmund
Er staat wel iedere keer

"The lines below are automaticaly generated". :?

Dat met die rechten zal ik eens proberen

• jsiegmund
Even geen aandacht aan kunnen besteden, maar het probleem bestaat nog steeds. Zelfs het verwijderen van de rechten maakt niets uit, bestanden lijken gewoon opnieuw aangemaakt te worden door een of ander proces. Ik had eerst nog een cups-config-deamon draaien waarvan ik dacht dat het de boosdoener was, maar die uitschakelen biedt geen oplossing helaas.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Fedora of cups verwachten blijkbaar dat je eoa tooltje gebruikt om cups in te stellen.
Als je je configuratie nou boven de regel "The lines below are automaticaly generated".plaatst?

En anders:
System settings -> Printers
of
http://localhost:631/

Nu ook zonder stropdas

• jsiegmund
Ja die cups config was ook al in me opgekomen, maar daar kun je weinig access rechten etc. instellen volgens mij, ik kan het in ieder geval niet vinden. Gebruik overigens geen grafische shell dus dat gaat niet op :)

Ik zou niet weten in welk config tooltje ik die access regeltjes kan editen!

• jsiegmund
Ik word gek! Niemand nog een optie, het is nu echt 2x per dag (ongeveer, gokje) die config terugzetten en weer lekker printen... heel irritant!

• jsiegmund
Klinkt als hetzelfde probleem, maar hoe zet je dat uit als ik vragen mag? Kan 'm niet vinden als proces en als je die opstart krijg je gewoon de printerconfig die je ook via "setup" kunt bereiken (logisch). Hoe schakel je zo'n ding uit?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Klinkt als hetzelfde probleem, maar hoe zet je dat uit als ik vragen mag?
Was het niet iets als "rpm -e system-config-printer"? Anders moet je even man rpm doen om te lezen hoe je pakketjes kan deinstalleren/removen.

• jsiegmund
Via yum remove system-config-printer is het gelukt om het pakket te verwijderen, even afwachten of dat nu inderdaad ook de oplossing is.

• SnoW
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-01 21:40
Ik zit ook al tijden met hetzelfde probleem, dus ik ben erg benieuwd of de genoemde oplossing werkt, iCe01 (kan 'm natuurlijk ook zelf testen, maar wacht liever even af of dit de juiste methode is).

• jsiegmund
Het lijkt er wel op. Heb met yum het pakket eraf gedonderd en sindsdien lijkt het probleem verholpen te zijn. Ik klop even af want voor hetzelfde geld komt het ineens weer terug, maar proberen kan in ieder geval absoluut geen kwaad.
Pagina: 1