Software installeren voor alleen actieve gebruiker.

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Hallo! Ik heb een vraagje.

Ik heb op de mac van mijn vader een gebruikersaccount. Nu wil ik daar wat software installeren. Bij de meeste pakketten gaat dat goed; die hebben een compleet pakket met executeable etc. en draaien out-of-the-box vanuit mijn homedir. Bij sommige software echter wil de installer per se schrijven in /usr, /opt of een andere directory waar ik niet in mag schrijven.

Nu ben ik als windows-gebruiker gewend aan het installen in de map 'Documents and settings', is zoiets ook mogelijk bij OS X? Ik heb inmiddels gemerkt dat ik in de pakketinhoud een tgz file vind van het bestand Archive.pax met daarin weer de mappen usr/local/bin resp lib resp shared etc. waar de app dan komt te staan.

Ik heb al zitten denken aan een chroot, maar ik mag als niet super-user niet chrooten. Is er een andere manier waarop ik dit soort pakketten kan installeren in mijn eigen gebruikers-ruimte?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Nee, helaas is dit niet mogelijk, tenzij je bij de configuratie files van de software alternatieve locaties op kan geven voor de bestanden. Nu verwacht de software bepaalde files keihard op bepaalde locaties.

Of tenzij je bij de binary bijvoorbeeld op kan geven waar hij z'n config moet zoeken...

Als voorbeeld kan je bijvoorbeeld de OpenSSH of de Rsync daemons pakken. Daar kan je vaak met een bepaalde parameter opgeven dat ze de config niet moeten zoeken in /usr/local/etc ofzo, maar op locatie X.

Misschien is het interessant om te zeggen om welke software het bijvoorbeeld gaat.

[ Voor 49% gewijzigd door Liegebeest op 29-08-2005 19:59 ]

Liege, liege, liegebeest!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Als het een '*.pkg* bestand is, zou je kunnen proberen het 'handmatig' uit te pakken en de bestanden op de goede plek te zetten met het programma Pacifist.

• Liegebeest
Dat zou kunnen, maar dat soort spul heeft doorgaans hard coded mee gekregen waar het naar files moet zoeken... Tenzij het bepaalde modifiers heeft (zoals bijv de dingen die ik noemde).

Nogmaals: Pelleke, wat voor software gaat het om?

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Het gaat om de FPC (Free Pascal Compiler) en zijn IDE Lazarus. De versie voor MAC is nog volop in ontwikkeling (uit de CVS gedownloaded).

Het zit inderdaad ingepakt in .pkg-files, die kan je met gzip en pax ook gewoon uitpakken. Het zijn gewoon al de binaries, dus er hoeft niks meer gecompileerd te worden. Hij pakt alleen gewoon directories usr/local/* uit, en de bestanden daarin zoekt ie waarschijnlijk in /usr/local/* :(

• Liegebeest
Ik zit ff te denken...
Is het zo dat hij alles in /usr/local zoekt, of in bijvoorbeeld /usr/local/FPC?

Helaas zal het het eerste zijn verwacht ik, maar was dat niet zo, dan had je makkelijk een sym-link in /usr/local aan kunnen maken naar jou installatie van FPC...

Helaas, maar ik denk niet dat er veel aan te doen is. Tenzij je FPC zelf zou compilen, dan kan je als het goed is ook het installatie path opgeven.

Pagina: 1