[BBG] Multimediasysteem september 2005

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Ik heb deze keer de taak om voor de BBG van september het multimediasysteem samen te stellen. Voor een review door de 'experts' heb ik hier alvast de specificaties van het systeem:
ProductPrijs
ProcessorAMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB)€ 111,-
MoederbordAsus A8N-SLI, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID)€ 117,-
KoelerZalman CNPS7700-AlCu€ 30,50
Geheugen2 x 512MB PC3200 DDR (Kingston)€ 91,90
VideokaartSapphire Radeon X700 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI)€ 128,-
TV-kaartHauppauge WinTV PVR-500MCE€ 112,95
GeluidskaartRealtek ALC850 8-kanaals audio
NetwerkcontrollernForce4-SLI LAN-controller
Harde schijfHitachi Deskstar 7K250, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB)€ 105,-
Optische driveNEC ND-3540 16x (Dual-layer)€ 39,20
Draagbare opslagGeheugenstick 256MB USB 2.0€ 17,85
BehuizingAntec LifeStyle Sonata (ATX, 380W, Zwart)€ 89,95
BeeldschermAcer AL1722hs (17", 8ms, D-sub/DVI-D)€ 254,49
LuidsprekersCreative Inspire T7900 (7.1)€ 89,-
Toetsenbord en muisLogitech Cordless Internet Pro Desktop€ 19,11
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 1.205,95

Commentaar en kritiek is welkom, maar dan wel graag met eventuele suggesties om het te verbeteren, waarbij uiteraard het budget in de gaten moet worden gehouden.
Mods: als dit niet de goede methode is, dan hoor ik het graag. Ik ben een nieuwe BBG-er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er goed uit maar iedereen zal wel gaan zeggen dat er een 6600gt in moet.
En de A8n sli kan je misschien beter een A8N-E van maken en dan een 6600gt.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
ik heb een gt maar ga dan wel voor eentje die zonder fan is want het is behoorlijk irritant tijdens het gebruik van je mce pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Nette config.

Mobo zou ik op de A8N SLI houden, ivm de beste overclock mogelijkheden + opties (ik heb het mobo, en het is absurd wat er allemaal mee mogelijk is 8)7)
En! Q-OTES :9~ dat is pasieve nb cooling d.m.v. heathpipes

cpu: Venice?
Koeler: Freezer 64 lijkt me een betere keus, net zo stil (voor de rest is mijn systeem pasief, en ik hoor geen verschil maar hij koelt wel iets beter)
hdd: Tja, liever niet een maxline 3? (gezien de single disk config, lijkt wat extra betrouwbaarheid me wel handig plus hij is ietsie stiller)
Speakers: 7.1 :? Allemaal leuk en aardig, maar als je ziet waar de gem. computer staat is er amper ruimte voor een 5.1 set.
Monitor: Er zijn betere te vinden.

Je doet het wel goed voor je 1e keer :>

[ Voor 10% gewijzigd door Roberto op 29-08-2005 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het nut niet helemaal van SLI met een ATi kaart, en ook al was het een geforce, is 380W wel genoeg voor 2 videokaarten?

A8N-E is hetzelfde als de SLI zonder 2 pci-e 16x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Nope...

5.1 geluidskaart..
Voltage max @ ram is lager
Mindere mofsets.
geen Q-otes (maar een rot 40mm fan die binnen 1 maand dood is of herrie maakt ;))
en zo zijn er nog wel paar punten ;)

Owja.. en dat 2e PCI-e 16x slot kun je gewoon als 1x slot gebruiken ;)

en een 380watt trekt het wel. (hoewel een 450watt wel aangeraden is ja)
Ik heb een 450watt truepower voeding (erg efficiente voeding) en daar zit een wattage lezer bij.
Tijdens gamen haal ik max 130 watt gebruik

Specs (in het kort)

X800 XT
Raptor 74gb
Maxtor sata 200gb
Venice 3000+ @ 2.6ghz (kan wel hoger)
1GB Dualchannel Hyper-X

[ Voor 12% gewijzigd door Roberto op 29-08-2005 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:47
Die kast is niet echt ruim om niet te zeggen te krap daardoor zijn de temps te hoog.
Maarja voor dat geld kan je ook geeen grotere vinden + A-merk voeding :X

Wat is het streef bedrag?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
1200 €
En idd, vind maar eens een kast met een goede voeding voor die prijs :)
(het zijn wel stevige kasten :))

[ Voor 90% gewijzigd door Roberto op 29-08-2005 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Laatst online: 17:47
RS_003 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:55:
1200 €
En idd, vind maar eens een kast met een goede voeding voor die prijs :)
(het zijn wel stevige kasten :))
weet ik maar met bouwen kan je je handen haast niet kwijt 8)7

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
spyros schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:57:
[...]

weet ik maar met bouwen kan je je handen haast niet kwijt 8)7
Gelukkig hoef je dat als het allemaal goed gaat maar 1x te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:17:
ziet er goed uit maar iedereen zal wel gaan zeggen dat er een 6600gt in moet.
En de A8n sli kan je misschien beter een A8N-E van maken en dan een 6600gt.
Opzich is dit wellicht een goed idee. De GeForce 6600GT is een stukje sneller. Het moederbord heeft dan een PCIe x16-slot minder, maar verder lever je eigenlijk niets in.
Het enige probleem is dat het prijsverschil tussen de X700 en GeForce 6600gt groter is dan het prijsverschil tussen de A8N-SLI en A8N-E. Dus ik denk niet dat deze switch binnen het budget gaat passen.
5.1 geluidskaart..
Voltage max @ ram is lager
Mindere mofsets.
geen Q-otes (maar een rot 40mm fan die binnen 1 maand dood is of herrie maakt )
en zo zijn er nog wel paar punten
Er zit volgens de Asus-site een zelfde audio-controller op de A8N-E (8-kanaals). Ook de netwerkinterface is hetzelfde. Volgens mij zit op de A8N-SLI (dus niet de Premium of Deluxe) ook een 40mm fan om de chipset te koelen, dus dat is volgens mij ook geen goed argument om de A8N-E af te schrijven. Alleen de enkele x16-PCIe en de mindere overclock-mogelijkheden zijn echte nadelen.
hdd: Tja, liever niet een maxline 3? (gezien de single disk config, lijkt wat extra betrouwbaarheid me wel handig plus hij is ietsie stiller)
Ik had in eerste instantie een DiamondMax 10 gekozen, maar dit heb ik later toch maar veranderd wegens de mogelijke compatibiliteitsproblemen. Gezien het gegeven dat de MaxLineIII niet heel veel anders is wat betreft specificaties en constructie dan de DiamondMax 10, weet ik niet of het dan wel slim is om die MaxLine III te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 20:00
Het is nutteloos een SLI board te nemen met een ATi videokaart. Dus imho 3 opties:

1) Houd de ATi kaart, kies een A8N-E

2) Houd de ATi kaart, kies een CrossFire mobo

3) Houd de A8N-SLI, kies een nVidia kaart

Edit: bedenk me net dat de X700 geen CF editie is. Vandaar dat optie 2 eigenlijk een beetje wankel is..

[ Voor 34% gewijzigd door Spixo op 30-08-2005 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Martin Sturm schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 09:14:
[...]

Opzich is dit wellicht een goed idee. De GeForce 6600GT is een stukje sneller. Het moederbord heeft dan een PCIe x16-slot minder, maar verder lever je eigenlijk niets in.
Het enige probleem is dat het prijsverschil tussen de X700 en GeForce 6600gt groter is dan het prijsverschil tussen de A8N-SLI en A8N-E. Dus ik denk niet dat deze switch binnen het budget gaat passen.

[...]

Er zit volgens de Asus-site een zelfde audio-controller op de A8N-E (8-kanaals). Ook de netwerkinterface is hetzelfde. Volgens mij zit op de A8N-SLI (dus niet de Premium of Deluxe) ook een 40mm fan om de chipset te koelen, dus dat is volgens mij ook geen goed argument om de A8N-E af te schrijven. Alleen de enkele x16-PCIe en de mindere overclock-mogelijkheden zijn echte nadelen.

[...]

Ik had in eerste instantie een DiamondMax 10 gekozen, maar dit heb ik later toch maar veranderd wegens de mogelijke compatibiliteitsproblemen. Gezien het gegeven dat de MaxLineIII niet heel veel anders is wat betreft specificaties en constructie dan de DiamondMax 10, weet ik niet of het dan wel slim is om die MaxLine III te kiezen.
AN8-SLI is een heel ander mobo.
kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://www.abit.nl/upload/products/an8-sli_top_500.jpg
Dus wel Q-otes (geen 40mm fan ;)) en een Audimax PCI-1X kaart.
(met daarop o.a. een optical uitgang :) ) had ik al verteld dat het hele mobo vol zit met rode ledjes? :)

En de MaxLine III is wel een hele andere hdd ;)
Zoek maar eens reviews, je krijgt meer garantie en hij mag langer aanstaan dan een normale hdd.
Plus de gebruikte componenten zjin van hogere kwaliteit

[ Voor 6% gewijzigd door Roberto op 30-08-2005 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvm

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
RS_003 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:04:
[...]

AN8-SLI is een heel ander mobo.
kijk maar:
[afbeelding]
Dus wel Q-otes (geen 40mm fan ;)) en een Audimax PCI-1X kaart.
(met daarop o.a. een optical uitgang :) ) had ik al verteld dat het hele mobo vol zit met rode ledjes? :)
De Abit AN8-SLI is inderdaad een ander moederbord, maar het ging om de Asus A8N-SLI en die heeft wel degelijk gewoon een fan. De A8N-SLI Premium (en ook de Deluxe?) hebben ook een koeling zonder fan. Maar die past sowieso niet binnen het budget. Ik heb nu de A8N-E gekozen zodat er geld vrij komt voor de GeForce 6600 GT-videokaart.
En de MaxLine III is wel een hele andere hdd ;)
Zoek maar eens reviews, je krijgt meer garantie en hij mag langer aanstaan dan een normale hdd.
Plus de gebruikte componenten zjin van hogere kwaliteit
Ik heb de reviews gelezen, en het is uiteraard een andere HD, maar wat ik heb gelezen is dat de constructie lijkt op die van de DiamondMax 10, maar dat er hoogwaardiger materiaal is gebruikt waardoor de garantie verlengt kan worden en de levensduur langer zou zijn. Maar dit sluit niet uit dat de firmware wel heel misschien dezelfde problemen oplevert als de DiamondMax 10. Het is in ieder geval niet echt verstandig om in de BBG van T.net (die toch door veel mensen wordt gebruikt als leidraad om een systeem samen te stellen) de Maxtor te gaan adviseren. De Hitachi heeft sowieso geen firmware problemen en is goedkoper dan de MaxLine III. Helaas is ie wel iets duurder dan de DiamondMax 10; die levert waarschijnlijk de beste prijs-prestatie verhouding, maar de problemen icm nForce4 sluiten deze optie helaas uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Oei en ik maar heel de tijd in jouw optstel Abit ipv Asus lezen.

Totaal mijn fout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-09 12:06
Evenals RS_003 al eerder vermeldde, waarom kijk je niet eens naar de Arctic Freezer 64 ? Koelt erg goed, is stil en ook nogeens 15euro goedkoper dan de Zalman 7700CU. IMO wordt er te snel voor Zalman gekozen terwijl er ook genoeg andere en goedkopere coolers zijn.
Edit: http://www.pcarena.org/in...e&sg=hardware&id=72&eng=1
Kijk hier maar eens, test van verschillende cpu-coolers.

[ Voor 23% gewijzigd door thumblex. op 31-08-2005 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Idd ;)

Ik was die-hard zalman fan (zelfs waterkoeling van hun) maar de arctic producten werken vaak net zo goed of zelfs beter.

De afwerking is wel ietsie minder (geen spiegelgladde kopere heatsinks) ... maar ze werken minstens zo goed imho.

Ik zou echt voor de arctic freezer 64 gaan.
en als je de vga wilt koelen ben je ook beter af met een Arctic Silent gpu koeler dan de zalman (de artic koel aardig wat beter :))

Is zon 7.1 set echt nodig? De kwaliteit gaat nou niet echt hoog zijn.
7.1 set voor ong. 90 euro.
Dan kom je neer op nog niet eens 6 euro per speaker productiekosten.
poe poe, dat zal vast en zeker heerlijk klinken ;)
Ik snap ook wel dat je een keuze moest maken, maar pak dan liever een 5.1 set wat het zelfde kost

Wireless tobo?
Daar ben ik niet echt een fan van, en ik zie ook niet in waarom het nodig is voor het systeem :)
Bespaar dan zoals eergenoemd op de cpu koerl door een arctic te nemen en zet door het overgebleven geld er een Ultra-X neer ofzo :)

[ Voor 52% gewijzigd door Roberto op 31-08-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wireless tobo?
Daar ben ik niet echt een fan van, en ik zie ook niet in waarom het nodig is voor het systeem :)
Bespaar dan zoals eergenoemd op de cpu koerl door een arctic te nemen en zet door het overgebleven geld er een Ultra-X neer ofzo :)
Om vanop de bank te puteren he slimpie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Terwijl je vanaf de bank naar je 17" scherm kijkt? ;)

En hoeveel mensen hebben een fatsoenlijke TFT / LCD Tv met een redelijke resolutie?
(dus via DVI / D-sub aangesloten, want composiet video ben ik nou niet echt een fan van, i know er zijn andere mogelijkheden, maar toch. Ik zie het "bijna" nooit gebeuren)

Ik denk dat je het wireless tobo beter optioneel kunt maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Roberto op 31-08-2005 22:00 ]

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08 21:32
Waarom geen MSI moederbord, deze heeft voordelen tov de asus K8N-E.
De MSI K8N Neo4 Platinum heeft firewire en dual gigabit lan, deze kenmerken lijken me wel handig voor een multimediasysteem.
In de pricewatch kost dit moederbord op dit moment 105 euro:
MSI K8N Neo 4 Platinum

[ Voor 9% gewijzigd door SnelheidsDuivel op 01-09-2005 12:39 ]

Pagina: 1