raid aan zetten

Pagina: 1
Acties:
  • 702 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
goedesmiddags.
er staat hier een msi 7091 met de intel 915p chipset waar 2 wester digital 1600jd disks in zitten. die probeer ik dus al de hele dag in raid te laten werken. ik heb de bij geleverde raid drivers geprobeert, en net gedownloade raid drivers van msi.
het vreemde is, dat er niks over raid in de bios (ook net ge-update) staat. bij mijn asus a8n krijg ik zelfs een raid menu tijdens het opstarten, maar ook dit zit niet in deze intel plank. het enige wat ik dus kennelijk kan doen is op F6 meppen en de raid drivers installeren, maar dit blijkt niet genoeg te zijn. Als ik dus windows ga installeren zie ik 2 harddisks ipv 1 ... (2 verschillende windows geprobeert)
bios dus uitgespit, niks, ten einde raad en na 5 uur knutsellen maar es aan jullie vragen, suggesties?

http://specs.tweak.to/12504

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

nou lees eerst de faq eens door..................en kleine tip zet de controller in de bios goed aan, Kijk voor de gein eens in je mobo boekje / faq en dan zul je zien dat je eerst een array moet bouwen.

enne zit er wel een raid controller op dat bordje dan ?

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 29-08-2005 18:09 ]

• autodidact
in de bios staat dus niks over array, faq heb ik beken en niks gevonden, boekje heb ik net gedownload MSI MS-7091 handleiding

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
autodidact schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:12:
in de bios staat dus niks over array, faq heb ik beken en niks gevonden, boekje heb ik net gedownload MSI MS-7091 handleiding
Heeft het bordje wel raid?

Vaak kun je in het BIOS ook nog een modus voor de SATA controller kiezen. Die moet je dan ook instellen op RAID, misschien dat je dan bij het booten wel een RAID bios krijgt? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• autodidact
in het boekje staat dat het raid 0,1 en raid matrix support, nogmaals, in de 2 biossen die ik heb doorgespit wordt in het geheel niet gesproken over raid. jullie zijn het dus met me eens though dat dit wel zou moeten?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
autodidact schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:16:
in het boekje staat dat het raid 0,1 en raid matrix support, nogmaals, in de 2 biossen die ik heb doorgespit wordt in het geheel niet gesproken over raid. jullie zijn het dus met me eens though dat dit wel zou moeten?
Je hebt ook overal waar je iets in kunt stellen alle verschillende opties bekeken om te kijken of er iets over RAID staat?

Ik heb hier namelijk ook niets over raid staan. Ik heb een "SATA-mode", waarbij ik RAID kan kiezen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Promise controller heet het bij asus.

• autodidact
het enige wat er over SATA staat is : SATA devices configuration: -on chip serial ata

dan kan ik kiezen tussen
*disabled:
disabled sata controller

*auto
atuo arrance by bios

*combined mode
PATA and SATA are combined. max of 2 IDE drives in each channel

*enhanced mode:
enable both sata and pata. max of 6 IDE drives are supported

*SATA only
SATA is operating in legacy mode

verder kan ik ook bij ide devices configuration kiezen uit
pci ide busmaster dis/enable
on chip primary pci ide dis/enable
ide prim. master PIO auto/mode0/mode1/mode2/mode3/mode4
" " slave "
" " master UDMA en/disable
slave en/dis

volgens mij heeft niks van dit alles met raid te maken though, ik heb geprobeerd ide prim master en slave PIO op mode 0 te zetten (striping) maar deed niks, is ook ide tuurlijk...

het woordje RAID komt dus NIET voor in de bios...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je al es op de site van MSI gecheckt of het mobo uberhaupt raid ondersteunt?

Ik geloof trouwens dat je in Windows ook een vorm van softwarematige raid kan aanzetten...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

je kunt in windows software raid aanzetten maar niet op je boot schijf.
Zoek maar op basic en dynamic disks op de microsoft site.

maareh hoe kom je erbij dat dit mobo raid kan?
Ik heb even zitten googlen en dit mobo zit ook in medion pcs, maar nergens zie ik dat ie raid kan.
Als het ook al niet in de bios te vinden is...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 21:17 ]

• autodidact
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 21:13:
je kunt in windows software raid aanzetten maar niet op je boot schijf.
Zoek maar op basic en dynamic disks op de microsoft site.

maareh hoe kom je erbij dat dit mobo raid kan?
Ik heb even zitten googlen en dit mobo zit ook in medion pcs, maar nergens zie ik dat ie raid kan.
Als het ook al niet in de bios te vinden is...
hierboven staat een link naar de handleiding, in het boekje staat dat. verder maakte aldi dus reclame voor een pc met raid, en zitten er raid drivers bij geleverd.
bedoel je dat er moederborden zijn die alleen software matig raid kunnen?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:41
welke hdd's probeer je in raid te zetten?

PSN: djmurcielago

• autodidact
djmurcielago schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 21:22:
welke hdd's probeer je in raid te zetten?
http://wdc.custhelp.com/c...DBqZA**&p_li=&p_topview=1 deze disk, info over het mobo is dus moeilijk te vinden, het is dus van medion, met een intel p951 chipset, er zitten VIA transistors op en het is een msi ms7091 :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

autodidact schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 21:32:
[...]
info over het mobo is dus moeilijk te vinden, het is dus van medion, met een intel p951 chipset, er zitten VIA transistors op en het is een msi ms7091 :)
Medion heeft een eigen versie van MSI en daarom kun je er met een aan werkelijkheid grenzende waarschijnlijkheid wel vanuit gaan dat er géén RAID op dit moederbord zit.

ARME AOW’er

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

autodidact schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 21:19:
[...]

hierboven staat een link naar de handleiding, in het boekje staat dat. verder maakte aldi dus reclame voor een pc met raid, en zitten er raid drivers bij geleverd.
bedoel je dat er moederborden zijn die alleen software matig raid kunnen?
Natuurlijk, wat dacht je? :). Niet iedereen gebruikt raid... De helft van de xp-gebruikers heeft er waarschijnlijk nog nooit van gehoord. En daarnaast heb je ook meerdere harde schijven nodig, wat dus meer kost, en je data zijn niet altijd veiliger (tenzij je raid 1 mirrored neemt natuurlijk, of raid 5 enz.).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Is het niet heel simpel gedacht om de helpdesk van medion te bellen? Ik ken i.i.g. geen ALDI-PC met RAID aan boord maar dat zegt misschien alleen iets meer over mijn kennis met ALDI PC's. :)

ARME AOW’er

• autodidact
helpdesk gebeld, geen raid.

er zitten raid drivers bij de aankoop.
er zitten 2 iedentieke harddisks in.
2 van de 3 bios versies hebben het over raid.
in het gedownloade pdf'je over het moederbord van de 8383 staat raid.

ik ben eigenwijs en heb een hoop geleerd. de meneer van de helpdesk (duurde btw meer dan 20 minuten voor we die aan de lijn hadden) heeft beloofd nog ff verder te kijken en belt/mailt ons terug.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Is dit de PC die ook in januari vorig jaar door de ALDI werd verkocht? Zo ja, ik had er eergisteren nog een onder mijn handen en... geen RAID.

Overigens staat hij nu bij Medion na een telefoontje van 5 minuten met de TD van Medion en 1 dag wachten op de koerier. Het kán dus best wel goed gaan.

ARME AOW’er

Pagina: 1