[EL] Een 2de Subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02 09:34
Beste tweakers,

Ik heb al ongeveer een jaar de speakerset Z-640 van Logitech. Ik ben er wel tevreden mee, maar omdat ik de set in een andere kamer heb gezet vind ik dat hij een beetje Underpowerd is. Mijn idee was om een 2de Subwoofer te maken, en nog 2 kleine boxjes te maken. Nu ben zit ik een beetje vast met het volgende.

De boxen van de Z-640 zitten allemaal aangesloten achterin de subwoofer. Hier kan dus niets meer bij. Nu heb ik een nieuw moederbord gekocht met 8-Kanaals geluid. ( Dit moederbord http://www.alternate.nl/h...rue&artno=GHEM03&#tecData ) Nu gebruik ik maar 5 kanalen ( 3 stekkers, Zwart/Oranje/Groen ) dus zou ik achterop dat moederbord nog kanalen overhebben voor die boxen ( Correct me If I'm Wrong ). Nu zit ik weer met het volgende, hoeveel watt boxen moet ik dan nemen?

Dan komen we bij de 2de Subwoofer, daar heb ik helemaal geen idee voor hoe ik dat moet gaan fixen... :| Dus daarom vraag ik jullie hulp. het moet dus allemaal wel werken op dat moederbord maar dat spreekt voor zich.

( Btw ik zet dit maar in CME omdat het elektronica is, toch? toch? )

-Heaget

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Wat je moet doen is kijken in de handleiding vanachter van je speakerset, daar vind je de wattages van je speakers.
Nu heb ik dit al even voor je gedaan:
http://reviews.cnet.com/L...9_7-20439326.html?tag=tab

Dus je sattelliet speakers zijn elk 7.3Watt RMS en je Subwoofer is 25.7W RMS.

Dus nu zou je een versterker moeten bouwen die deze wattages kan leveren. Dus twee keer een versterker van 7.3Watt en een keer een versterker van 25.7Watt tenminste als je dezelfde wattages wilt gebruiken, je kan een hoger nemen, maar dan staan de zij speakers niet meer in verhouding met je voor en achter speakers.
Een tweede subwoofer zal sowieso de bass verhogen en dus niet meer in proportie zijn me de rest van je geluid.

Nu moet je voor die subwoofer zijn ingangssignaal gewoon parallel op het subwoofer kabeltje aftakken en dan dit signaal naar je versterker voeren. Moest dit een te zware belasting vormen voor je geluidskaart wilt dit zeggen dat je ingangsimpedantie van je versterker niet hoog geneog is. Dus even bufferen met een opamp als spanningsvolger en klaar is kees.
Voor de zij speakers moet je maar een fiche kopen en daar je draadjes zien aan gesoldeerd te krijgen.

Voor versterkers zijn er schema's genoeg en voor je speakers moet je gewoon rekening houden dat ze dezelfde dimensies als je andere speakers hebben, anders kan het nogal een raar klinken.
Voor dit zou ik je eignelijk doorverwijzen naar het audiofiele forum in GoT daar kunnen ze je beter helpen met de goeie speakers en versterks aan te raden.

[ Voor 8% gewijzigd door Lima op 29-08-2005 18:54 ]

Techno>Music

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Als ik me niet vergis is er een z640-achtig systeem (dus zelfde sub ed.) maar dan met slechts 2 speakers en een sub. Je zou die kunnen aanschaffen en gewoon aansturen met je 7e+8e kanaal van je geluidskaart.

Iets als dit bijvoorbeeld: http://www.logitech.com/i...,CRID=2173,CONTENTID=9372

[ Voor 22% gewijzigd door Robertstoppels op 29-08-2005 18:58 ]

• Heaget
@ L i m a

Bedankt, daar kan ik wat mee :) Ik begrijp niet alles maar daar kan m'n pa me wel mee helpen.

@ Robertstoppels

Hehe, waarom denk je dat ik dit bij casemodding zet?! Omdat het me leuk leek om zelf te doen he ;) In ieder geval bedankt voor de oplossing.

Ik had zelf ook nog even zitten denken, als ik gewoon 2 speakers koop en daar een 3.5jack aan maak en die in de overige poorten doe, zou dat niet gewoon werken?! Dus gewoon de 2 speakers onafhankelijk van elkaar in de pooretn doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Heaget op 29-08-2005 19:29 ]

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03-2025
Heaget schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 19:27:
@ L i m a

Bedankt, daar kan ik wat mee :) Ik begrijp niet alles maar daar kan m'n pa me wel mee helpen.

@ Robertstoppels

Hehe, waarom denk je dat ik dit bij casemodding zet?! Omdat het me leuk leek om zelf te doen he ;) In ieder geval bedankt voor de oplossing.

Ik had zelf ook nog even zitten denken, als ik gewoon 2 speakers koop en daar een 3.5jack aan maak en die in de overige poorten doe, zou dat niet gewoon werken?! Dus gewoon de 2 speakers onafhankelijk van elkaar in de pooretn doen.
nee, dit gaat niet werken, je geluidskaart levert maar ong 1 watt, dus dat moet eerst versterkt worden... misschien een zelfbouw versterkertje http://www.circuitsonline.net/circuits/view/51

• Heaget
Johnsel schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 20:55:
[...]

nee, dit gaat niet werken, je geluidskaart levert maar ong 1 watt, dus dat moet eerst versterkt worden... misschien een zelfbouw versterkertje http://www.circuitsonline.net/circuits/view/51
Jij geeft hier een circuit van 40Watt, ik heb maar 7,4 nodig omdat anders de zelfbouw speakers veel luider zijn dan de orginele. 10 Watt zou al voldoende zijn. Ik dacht aan deze, http://www.circuitsonline.net/circuits/view/3 Alleen dan de volgende vraag, die 12 volt he, kan ik die gewoon uit de computer halen?! Als ik een Molex stekker gebruik zou dat toch moeten lukken?

[ Voor 20% gewijzigd door Heaget op 29-08-2005 21:08 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geheel niet onbelangrijk.

zorg dat bijze speakers in fase zijn .. (+ en - )
als deze uit fase zijn hoor je gelijk minder bass.

(dus gewoon even een keertje één speaker de draadjes omdraaien en luisteren of het meer of minder is geworden)

ik weet niet hoe groot je kamer is maar 10 watt is al best hard al heleboel ook al beseffen de meeste het niet
(100w is is 2x als 10 W, en ja 1000 wat is dus 4x harder als 10 W :) )

puur gevoelsmatig maar, eigelijk zou ik wel een aparte voeding maken

[ Voor 37% gewijzigd door Fish op 29-08-2005 21:54 ]

Iperf

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het is inderdaad electronica, dus als we er geen beter forum voor zouden hebben, zou 'ie hier prima staan. We hebben hier echter wel een beter forum voor. Schop -> AV

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Stop eens ff alles, want er komt hier een berg onzin te staan (niet alles, maar wel veel)... (no offence natuurlijk O-) )

- Ten eerste over de watts: lees ff de FAQ m.b.t watts. Met een dikkere amp wordt het niet opeens luider, maar heb je gewoon meer headroom => het kan luider. Daarnaast heb je voor je sub meer nodig dan voor de rest, aangezien bij muziek de meeste energie in de bass zit. Daarnaast zit je ook nog met de gevoeligheid van je speakers. een 1W amp aan een 100 dB speaker, maakt meer herrie dan een 10W amp aan een 90 dB speaker (om maar ff een loos voorbeeld te noemen). Wat wel correct is, is dat je met 10W al behoorlijk veel herrie kan maken.
- ten tweede: die extra kanalen van je soundkaart: die moet je wel echt kunnen gebruiken, je software moet daar dus een of ander signaal op kunnen toveren. Handiger is het om je huidige subwoofer signaal te splitsen, naar je nieuwe subamp.
- over de sub zelf: check ff wat diy subwoofer topics (search), dan kom je al het een en ander tegen. Mijn tip: Intertechnik MDS-8 met XXL powersound amp:
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/auto/images/mds8.jpg
Is niet te duur, en toch heel leuk (denk dat je de orgineele sub dan wel uit kunt zetten ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 30-08-2005 00:04 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Heaget
@ deepspace

Hmm het signaal voor de bass onderscheppen word heel lastig, deze zit waarscheinlijk in een beschermde kabel waar ook nog een aantanl andere dingen van m'n speakerset in zitten. Die knip ik liever niet door.

Ik zat hieraan te denken.

Voor de 2 speakers.

Ik bouw 2 van deze versterkers ( http://www.circuitsonline.net/circuits/view/3 ) en maak daar 2, 10 watt boxen aan. Deze sluit ik met 3.5 plugjes aan op m'n moederbord.

Voor de Subwoofer.

Ik bouw 1 van deze versterker ( http://www.circuitsonline.net/circuits/view/51 ) en zet zo'n ding erachter ( http://www.circuitsonline.net/circuits/view/69 ) Daarachter zet ik de Subwoofer. Btw deze kunnen natuurlijk ook om worden gedraaid. Maar dan zit ik nog methet enigste, waar haal ik dat signaal vandaan?!? Alle ingangen op de achterkant zitten al vol....

Kan iemand mij vertellen of dat hetgeen wat ik heb bedacht werkt??

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Heaget schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:54:
Hmm het signaal voor de bass onderscheppen word heel lastig, deze zit waarscheinlijk in een beschermde kabel waar ook nog een aantanl andere dingen van m'n speakerset in zitten. Die knip ik liever niet door.
Kwestie van splitters voor de stekkertjes van je soundkaart
Ik bouw 2 van deze versterkers ( http://www.circuitsonline.net/circuits/view/3 ) en maak daar 2, 10 watt boxen aan. Deze sluit ik met 3.5 plugjes aan op m'n moederbord.
Speakers hebben geen watts.. Verder moet dat wel kunnen idd.
Ik bouw 1 van deze versterker ( http://www.circuitsonline.net/circuits/view/51 ) en zet zo'n ding erachter ( http://www.circuitsonline.net/circuits/view/69 ) Daarachter zet ik de Subwoofer. Btw deze kunnen natuurlijk ook om worden gedraaid. Maar dan zit ik nog methet enigste, waar haal ik dat signaal vandaan?!? Alle ingangen op de achterkant zitten al vol....
Filter moet voor de versterker. Erachter werkt niet! Signaal haal je gewoon uit de splitter, zoals boven beschreven.

Maareh, zorg eerst maar eens dat je weet hoe je een beetje speakers e.d moet bouwen voordat je hier mee aan de gang gaat. Daarnaast heb je ook nog een voeding nodig voor al die schema's!

• Heaget
Voor de voeding dacht ik zelf aan een gewone PC voeding.... Daar zit toch ook een 12 Volt lijn aan.
Kwestie van splitters voor de stekkertjes van je soundkaart
Bedoel je dan gewoon een splitter en dan die omvormer naar de bass daarachter?

[ Voor 46% gewijzigd door Heaget op 30-08-2005 13:09 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:03
Werken zal het wel (al je het goed doet :D), maar de vraag is in hoeverre het ideaal is een kakafonie van speakertjes en subwoofers allemaal tegelijk te laten spelen. Als je het mij vraagt, verre van ideaal ;)

Stereo geluid moet bij voorkeur uit 2 puntbronnen komen (en dus niet een stuk of 10 puntbronnen verspreid over de kamer). Als je geluid van overal zo'n beetje komt, ga je niks van stereobeeld hebben, maar gewoon een hoop lawaai. Luid zal het vast wel gaan, maar verwacht niet veel details in de muziek te ontdekken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor die 40W heb je meer dan 12V nodig. Daarnaast is een PC voeding niet geschikt voor audio toepassingen.

• Heaget
subsonik schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:08:
Werken zal het wel (al je het goed doet :D), maar de vraag is in hoeverre het ideaal is een kakafonie van speakertjes en subwoofers allemaal tegelijk te laten spelen. Als je het mij vraagt, verre van ideaal ;)

Stereo geluid moet bij voorkeur uit 2 puntbronnen komen (en dus niet een stuk of 10 puntbronnen verspreid over de kamer). Als je geluid van overal zo'n beetje komt, ga je niks van stereobeeld hebben, maar gewoon een hoop lawaai. Luid zal het vast wel gaan, maar verwacht niet veel details in de muziek te ontdekken.
Hmm ja daar heb je wel gelijk in, en omdat ik altijd wel aardige kwaliteit wil zal het waarscheinlijk alleen maar teleurstellend zijn. Maar die subwoofer wil ik wel graag. Die wil ik namelijk onder m'n bank zetten, Bass moet je voelen! Wat betreft die voeding, dat kan toch nooit zo moeilijk zijn?!

[ Voor 5% gewijzigd door Heaget op 30-08-2005 13:13 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Heaget schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:10:
Hmm ja daar heb je wel gelijk in, en omdat ik altijd wel aardige kwaliteit wil zal het waarscheinlijk alleen maar teleurstellend zijn. Maar die subwoofer wil ik wel graag. Die wil ik namelijk onder m'n bank zetten, Bass moet je voelen!
Wil je kwaliteit: gooi die speakerset weg. koop een 2e hands stereo amp, en maak die subwoofer met een kant en klaare subamp zoals de Powersound. Voor dat geld kun je hem bijna niet maken. Maak dan nog twee mooie speaker erbij, en je hebt een top setje voor niet al teveel geld.

• Heaget
Nee daar zie ik niets in, ik wil wel gewoon bij m'n 5.1 blijven. De extra Bass wil ik alleen voor films en af en toe eens muziek lekker knallen, meer niet. Bij een Subwoofer kan erweinig fout gaan qua kwaliteit. Als de Bass maar gelijk loopt. En zolang hij niet kraakt oid.

[ Voor 29% gewijzigd door Heaget op 30-08-2005 13:22 ]

Verwijderd

Wat je dan ook kan overwegen is idd deze set wegdoen, en overgaan op een set met 2 volwassen front-speakers. Zo'n setup heb ik ook, en ik heb ik mijn kamer echt geen subwoofer meer nodig om een bass te voelen :)

Maar idd, en dergelijk plan is mogelijk een stuk duurder dan je budget toelaat. Want je zit dan min of meer vast aan een nwe receiver, en een hele set nwe speakers (front, rear en center). Maar ik kan het je wel aanraden. Een goede setup maakt zoveel beter geluid dat je veel meer "in de film wordt getrokken" omdat je gewoonweg véél meer details hoort. En als tweede voordeel heb je dan dat je veel meer van je muziek gaat genieten, omdat dat (op stereo) ook véél beter klinkt.

PS: Met een subwoofer kan meer misgaan dan dat jij nu denkt (faseverschuivingen, verschillen in geluidsdruk tussen sub en speakers, fout afgestelde wisselfrequentie etc etc etc)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 13:30 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Heaget schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:16:
Nee daar zie ik niets in, ik wil wel gewoon bij m'n 5.1 blijven. De extra Bass wil ik alleen voor films en af en toe eens muziek lekker knallen, meer niet. Bij een Subwoofer kan erweinig fout gaan qua kwaliteit. Als de Bass maar gelijk loopt. En zolang hij niet kraakt oid.
En wij maar denken dat je kwaliteit wil... :X

• Seers
  • Laatst online: 12-10-2025
Als je bass wilt voelen, kun je denk ik beter een tactile transducer kopen. Kijk maar eens rond op internet bij Clark, Aura bass-shaker en The Butt Kicker. Nova (van intertechnik, zelfde maker als de sub die deepspace liet zien) heeft ook nog wat shakers.

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29

MF

Take a Seat

deepspace schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:29:
Hoezo is een Gamma Boooom Box slecht dan? :+

• Heaget
Haha, dit topic stond eerst bij Casemodding & Elektronica. Ik had het daar neer gezet omdat ik het zelf wou maken. Dit omdat ik gewoon weinig geld heb. Jullie geven allemaal oplossingen waarbij ik een andere set moet kopen.... En dat wil ik dus helemaal niet.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Zelf maken kost je waarsch net zoveel of meer geld hoor O-)
Al helemaal als je de apparatuur niet hebt. Ook is het de vraag of je de kwaliteit van de kant en klare subwoofers haalt, tenzij je het goed aanpakt natuurlijk.
En het kost een berg tijd, maar wel leuke berg tijd.

• JuuL20
deepspace schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:29:
[...]
Als je geen kwaliteit gewent bent weet je niet wat je mist ;)

• Heaget
Hmmm het ziet er dus naar uit dat er geen goedkope manier is om dit op te lossen. Helaas.

• Seers
Heaget schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 14:54:
Hmmm het ziet er dus naar uit dat er geen goedkope manier is om dit op te lossen. Helaas.
Hoezo niet? Het zelfbouwen van een versterker ging het jouw toch om? Dan heb je een versterker gemaakt, en dan koop je een paar bass-shakers, die je onder je stoel monteert. Hiermee krijg je toch echt een meer gevoel bij de bas. Je kunt natuurlijk ook nog een tweede sub erbij bouwen, maar dat lijkt me nog hopelozer, omdat de ene subwoofer bijvoorbeeld dieper gaat, of bijvoorbeeld veel strakker is. Daarbij hebben verschillende speakers natuurlijk een verschillende klank. Bij een bass-shaker heb je die problemen minder, vooral aangaande de klank, want een bass-shaker maakt geen geluid.

• Heaget
Wat is een Bass-Shaker?! Ik dacht dat dat een andere naam voor Subwoofer was, maar volgens mij vergis ik me daarin...En kan zo'n Bass Shaker hetzelfde worden aangesloten als een subwoofer? Btw als ik een subwoofer koop met dezelfde frequentie etc dan zou hij toch hetzelfde moeten zijn?!

[ Voor 17% gewijzigd door Heaget op 30-08-2005 15:14 ]

• Seers
Heaget schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:05:
Wat is een Bass-Shaker?! Ik dacht dat dat een andere naam voor Subwoofer was, maar volgens mij vergis ik me daarin...En kan zo'n Bass Shaker hetzelfde worden aangesloten als een subwoofer? Btw als ik een subwoofer koop met dezelfde frequentie etc dan zou hij toch hetzelfde moeten zijn?!
Een bass-shaker is eigenlijk precies wat de naam zegt: bas-triller. Het is een rare speaker/subwoofer, die klein is, amper geluid produceerd maar wel veel fysieke trillingen. Heb ik ook onder mijn stoel, voor films is dat echt geweldig, en voor games ook. Voor muziek vind ik het iets minder. Ik heb een Aura Bass-shaker Pro, maar je hebt er uiteraard meerdere shakers.

http://www.thebuttkicker.com/
http://www.aurasound.com/bassshaker/frameset2.html
http://www.clarksynthesis.com/home-products.php

En ook bij Conrad kun je zulke dingen kopen.

Edit: Een bass-shaker sluit je inderdaad aan als een gewone subwoofer.

Voor je andere vraag: Nee, waarom heb je anders zoveel verschillende speakers. Omdat het allemaal een combo is van frequentiegang, maar ook van de group-delay, of punch, of gewoon puur de klank, of de snelheid. Hoe mooi een speaker klinkt kun je moeilijk in cijfertjes neerzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Seers op 30-08-2005 15:24 ]

Verwijderd

Seers schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:22:
[...]

Een bass-shaker is eigenlijk precies wat de naam zegt: bas-triller. Het is een rare speaker/subwoofer, die klein is, amper geluid produceerd maar wel veel fysieke trillingen. Heb ik ook onder mijn stoel, voor films is dat echt geweldig, en voor games ook. Voor muziek vind ik het iets minder. Ik heb een Aura Bass-shaker Pro, maar je hebt er uiteraard meerdere shakers.

http://www.thebuttkicker.com/
http://www.aurasound.com/bassshaker/frameset2.html
http://www.clarksynthesis.com/home-products.php

En ook bij Conrad kun je zulke dingen kopen.
[...]
Leuke gadgets hoor, maar ik heb dan toch liever een goede low/bass vanuit mijn speakers.

Ééntje die voldoende SPL, èn een laag genoege grondfrequentie pruduceerd maakt om ook trillingen te veroorzaken. En dat puur vanwege "luchtbeweging". Ik hoef niet persé op mijn stoel/bank te zitten om een mooie zuivere, en ook nog eens lekkere bass-druk te voelen.

• Seers
Heaget schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:10:Maar die subwoofer wil ik wel graag. Die wil ik namelijk onder m'n bank zetten, Bass moet je voelen!
Volgens mij ben je dan echt gewoon op zoek naar een bass-shaker :)

Tuurlijk is het ook leuk als je een SVS PC-Ultra hebt staan die sowieso al je huis laat trillen. Kan ook leuk zijn natuurlijk, maar qua geluidsoverlast zijn die dingen (tactile-transducer) natuurlijk het best (minste last). Maar inderdaad is het minder het algemene gevoel van druk overal, en rammelende ramen en andere kasten en voorwerpen.

Bovendien heb ik het idee dat G_M_C meer muziek luistert, en over het algemeen meer kwaliteit gewend is. Iemand met een Z-640 die een tweede subwoofer erbij wil om te beuken natuurlijk - eh - minder. :)

Maarre, TS, wat is je budget eigenlijk?

• Heaget
Ja ik ben inderdaad minder gewend dan de middenmoot tweaker hier, maar vind je het gek? Jullie hebben waarscheinlijk allemaal dure setjes staan, 2 jaar geleden had ik niet zoveel geld maar wou ik wel boxen. Anyway, hoe jullie het omschrijven ben ik inderdaad op zoek naar een Bass Shaker.

Oja qua budget zit ik niet echt hoog, weet niet precies wat die dingen kosten maar het moet niet al te duur worden. Ik heb namelijk net al een 64Bit systeem besteld.

• Seers
Heaget schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:09:
Ja ik ben inderdaad minder gewend dan de middenmoot tweaker hier, maar vind je het gek? Jullie hebben waarscheinlijk allemaal dure setjes staan, 2 jaar geleden had ik niet zoveel geld maar wou ik wel boxen. Anyway, hoe jullie het omschrijven ben ik inderdaad op zoek naar een Bass Shaker.

Oja qua budget zit ik niet echt hoog, weet niet precies wat die dingen kosten maar het moet niet al te duur worden. Ik heb namelijk net al een 64Bit systeem besteld.
Tja, daar kun je nou niet echt veel mee hè. :7

Laten we het erop houden, 1000 euro vind ik niet te duur. :Y)

Oké. Als je die subwoofer wilt die deepspace liet zien, ben je ongeveer 60 euro kwijt aan de woofer. Daarbij komt dan nog materiaal, zoals de amp, hout, zand, draad, loodbitumen, baftex en wat allemaal nog niet meer.
Een bass-shaker is meer kant-en-klaar, mijn Aura bass shakers Pro heb ik tweedehands nieuw gekocht (niet te krijgen hier in nederland) voor 60 euro voor 2 stuks. Nova shakers zijn er voor 24 euro p/s. De échte shaker, The Butt Kicker is heel duur, 800 euro, maar daar krijg je dan ook een amp bij, en natuurlijk heel veel geweld. Clark shakers schijnen ook geweldig te zijn. Maar tweedehands zou ik kopen dan.

Maar sub zelf bouwen is leuker. (8>

• Heaget
Nova Shakers zijn niet duur dus. Btw die Aura bass shakers Pro zijn ook nog wel goed te doen voor 60 € en dan heb je er 2. Nou alleen jammer dat die weer niet te krijgen zijn in nederland... Maar Seers zegt dat je ze bij Conrad ook kan kopen, maar ik kan ze daar niet vinden hoor.

Edit

Ik heb er al 2 gevonden op marktplaats.nl.

http://koopjes.marktplaat...4UGCqPBjL9vMHHI6s%3D&df=1

En.

http://koopjes.marktplaat...4uFBgqjxYycz%2FvtyQf&df=1

1 Nadeel, bijde wonen voor mij aan de andere kant van nederland. Ik woon in Zuid-Holland.

[ Voor 54% gewijzigd door Heaget op 30-08-2005 16:25 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bij die shakers heb je btw nog wel een amp nodig. daarnaast schudden ze alleen de stoel waar je op zit, voor de rest doen ze niks.

• Heaget
Hmm dat schudden/trillen lijkt me wel wat. Dat hebben ze in de bios ook trouwens. Btw die amp die zit er bij d8 ik.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Heaget schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 17:49:
Btw die amp die zit er bij d8 ik.
Normaal niet..

Maar goed. Ik geef op... Als je denk dat je daar blij van wordt, moet je het vooral doen :O

Verwijderd

Koop een 2.1 setje, por de 2 extra boxen in de rear center uitgang op je moederbord en koop één of ander splitskabeltje voor je sub oid? eventueel aftappen op je sub zelf

• Heaget
deepspace schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 18:02:
[...]

Normaal niet..

Maar goed. Ik geef op... Als je denk dat je daar blij van wordt, moet je het vooral doen :O
Mja voor 40€ kan er weinig mis gaan. Daarnaast lijkt het me wel wat. 2 van die dingen onder m'n bank.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor 40 euro kan er een heleboel misgaan... Maar goed, zoals ik al zei, ik zeg er niks meer over.

• Heaget
deepspace schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 18:02:
[...]

Normaal niet..

Oke oke, je had gelijk, die amp zit er niet bij. Maar vergelijk nou eens, met alles wat jij zegt moet ik veel meer besteden dan 40 euro. En als het niet werkt dan kan ik die dingen altijd nog wel in m'n zus d'r auto inbouwen. Daarnaast heb ik wel een paar handige kenissen.

Anyway, back on topic.

Wat voor versterker heb ik nodig voor de Bass Shakers. Zou het met dit zelfbouw dingetje kunnen? http://www.circuitsonline.net/circuits/view/51

[ Voor 8% gewijzigd door Heaget op 30-08-2005 20:28 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, 40 euro aan troep besteden, of ietsje meer aan iets waar je ook echt plezier van zal hebben... ja.. hmm... moeilijk :?

Het is alsof je nu een Celeron 500 met 128 MB geheugen zou kopen i.p.v een AMD 64. Kost niks, maar dan heb je ook niks.

[ Voor 35% gewijzigd door voodooless op 30-08-2005 21:36 ]

Verwijderd

Persoonlijk zou ik me nog ffies verbijten, en wat sparen. Zodat je in een later stadium dan die sub kan bouwen die bv deepspace voorstelt. Dan heb je een beetje het goede van beide werelden (fiks bas en behoorlijk trillen ;) )

• JuuL20
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:27:
Persoonlijk zou ik me nog ffies verbijten, en wat sparen. Zodat je in een later stadium dan die sub kan bouwen die bv deepspace voorstelt. Dan heb je een beetje het goede van beide werelden (fiks bas en behoorlijk trillen ;) )
I Agree :)

• Heaget
Oke, maar wat moet ik allemaal doen? ALs jullie nu eens uitleggen en vertellen wat ik niet weet.

Stel je voor ik zou die Subwoofer kopen die deepspace me aanraad. Wat moet ik dan allemaal hebben en wat moet ik doen om hem aan m'n pc te kunnen doen? Ik begrijp dat ik een versterker nodig heb, maar hoe ga ik die voeden? En heb ik dan nog wat anders nodig?

Oja ook nog leuk om te weten wat die Subwoofer kost....

• Seers
Heaget schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:31:
Oke, maar wat moet ik allemaal doen? ALs jullie nu eens uitleggen en vertellen wat ik niet weet.
Je moet een kast bouwen, en natuurlijk niet een random kast, maar eentje die stevig genoeg is, preices groot genoeg is, en met een pijp die de goede diameter/lengte heeft. Ik neem aan tenminste dat jij hem als Bass-reflex wilt geburiken, dat is immers ook wat op je Z-640 zit. De kast die je dan hebt gemaakt zal wel een stuk groter zijn dan je Z640 kast, maar je kunt hem wel naar je wensen maken.
Stel je voor ik zou die Subwoofer kopen die deepspace me aanraad. Wat moet ik dan allemaal hebben en wat moet ik doen om hem aan m'n pc te kunnen doen? Ik begrijp dat ik een versterker nodig heb, maar hoe ga ik die voeden? En heb ik dan nog wat anders nodig?
Die ga je voeden met een voeding :Y) Kijk anders eens rond op sites van subwooferversterkers, bijvoorbeeld het nederlandse Hypex. (www.hypex.nl) daar verkopen ze ook los spoelen enzo dacht ik. Het ligt aan de versterker hoe hij gevoedt moet worden. Je hebt dacht ik iets met symmetrisch, en assymetrische voedingslijnen, maar dit weet ik niet precies.
Oja ook nog leuk om te weten wat die Subwoofer kost....
Dat had ik al geschreven, nabij de 60 euro bij de speaker er co.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ampje + woofer kost je zo'n 120 euro denk ik (misschien zelfs wel mider). Enige wat je dan nog nodig hebt is wat MDF een likje verf, en een splitter om hem aan te kunnen sluiten op je geluidskaart (kost je 1 euro), samen met je huidige set.

Ik denk btw niet dat je dan nog je oude subje wil aansluiten ;)

En voeding van een subamp: gewoon stekker in het stopcontact :)

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 31-08-2005 14:50 ]

• Heaget
Hmm 120€ dat valt nog niet eens tegen.. Anyway, hebben jullie nog een winkel die je me absoluut aanraaden? Oja, die subwoofer, hoe groot is die? Want er komt een kast omheen maar hij moet nog wel onder m'n bank passen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Like I said, zoek ff op het forum, er zijn wel meer mensen die hem gemaakt hebben. Volgens mij zelf met de amp van de logitech set, wat zou betekenen dat je de oude sub weg doet, en de electronika overzet in de nieuwe, dat scheelt je zelfs de amp ;)

• Seers
deepspace schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:48:
En voeding van een subamp: gewoon stekker in het stopcontact :)
Ja, van een subamp wel, maar het ging hier om een zelfbouwamp, dan moet je toch gaan uitzoeken wat voor voedingsspanning hij nodig heeft en zo?

In ieder geval: Is het niet mogelijk je huidige sub uti elkaar te plukken, en die versterker gebruiken voor de MDS08, of ben ik nu aan het schelden? Als je trouwens een full-range versterker gebruikt, moet je ook nog iets van een cut-off maken, want op de sub uitgang zit waarshcijnlijk ook al een cut-off, maar door de kleine drivertjes in de satellites is die meestal asociaal hoog :/
Hmm 120€ dat valt nog niet eens tegen.. Anyway, hebben jullie nog een winkel die je me absoluut aanraaden?
Ja, de speaker en co, en de speakerland. Dat zijn ook ongeveer de enige zaken in nederlad die die dingen verkopen. De bekendste tenminste. Kijk gewoon wat het dichtste bij je in de buurt zit.
Oja, die subwoofer, hoe groot is die?
Diameter van 8" (~20 cm)
Want er komt een kast omheen maar hij moet nog wel onder m'n bank passen.
Daarom heet het dus zelfbouw, dan kun je de kast bijvoorbeeld plat met een groot oppervlak maken. ;)

Edit: Waarom ben ik nou weer zo traag. :(

[ Voor 3% gewijzigd door Seers op 31-08-2005 15:06 ]

• Heaget
Ik vond dit topic, die sprak me wel aan.

véél bas voor weinig geld (+ pics)

Maargoed, ik denk toch maar dat ik een gewone amp koop. Dat scheelt denk ik weer een hoop gedoe.

Ik heb even op Conrad gezocht en daar vond ik het volgende.

BTT 2004/-08
Bestnr.: 332720 - 89

Prijs slechts 22,95 EUR

200 mm extreem belastbare lagemiddentonenluidspreker met universele inbouwmaten. Ideaal voor het gebruik als een krachtige subwoofer. 2-weg of meer-wegcombinaties.
BDT 202: Gelijk aan de BTT 2008, maar met een dubbele spreekspoel.

Of deze.

TONSIL GTC 16/40/1
Bestnr.: 328367 - 89

Model GTC 16/40/1
Sinus- en muziekverm. 100/200 W
Frequentie 35 - 5000 Hz
fs 45 Hz
Impedantie 4 Ω
Qts 0,44
Vas 23 l
Korf-Ø 198 mm
Inbouw-Ø 153 mm
Inbouwdiepte 80 mm
Gewicht 1270 g

Prijs slechts 29,95 EUR

Hoogwaardige subwoofer met polypropyleen-membraan en rubberband. Hoge belastbaarheid door Capton-spoeldrager, lage ruisfactor, optimale impulsverhoudingen en uitgewogen frequentieverloop. Uitstekend geschikt als dubbel bassysteem of als (sub)woofer voor hoogbelastbare High-End systemen.

Een versterker kon ik niet vinden. Btw, kan ik niet eens naar de locale Auto Tune zaak gaan en daar een subwoofer+versterker kopen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die tonsil: "subwoofer" ja, met een fs van 45 Hz, is dat dus niet echt een subwoofer, die BTT lijkt er al meer op, maar zal denk ik nog steeds een redelijk grote kast hebben. De MDS-08 kan echt behoorlijk klein.

Dat topic van subsonik is idd leuk, maar die sub komt zonder correctie niet erg diep.

• Heaget
Kan ik niet naar de lokale auto tune zaak gaan om daar een subwoofer uit te zoeken? Dan kan ik ze in ieder geval zien en horen als ik dat wil. En is het mogelijk om zo'n versterker te kopen en die te gebruiken?( auto versterker ) Ik weet namelijk niet precies hoe het dan met de voeding moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Heaget op 31-08-2005 15:34 ]

• Seers
Heaget schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 15:33:
Kan ik niet naar de lokale auto tune zaak gaan om daar een subwoofer uit te zoeken? Dan kan ik ze in ieder geval zien en horen als ik dat wil. En is het mogelijk om zo'n versterker te kopen en die te gebruiken?( auto versterker ) Ik weet namelijk niet precies hoe het dan met de voeding moet.
Auto woofers zijn auto woofers, en geen hifi woofers. Daar bedoel ik mee, dat de meeste car speakers zijn gemaakt voor toepassing in de auto, dus niet heel erg diep, want je hebt veel roomgain in een auto, hij moet veel druk leveren, en tegen stoten kunnen. Nu is het wel zo dat de MDS-08 ook een carwoofer is, maar die heeft wel potentie om ook gewoon als 'huiskamerwoofer' gebruikt te worden.

Wellicht kun je ook nog kijken naar een Gradient W210. Maar daar zeg ik verder niks over.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Auto amp kun je gebruiken, maar dat zit je weer met een 12 V voeding. Sommigen gebruiken dan een PC voeding, maar imho ben je beter af met een gewone subamp, zoals de XXL (of de amp die je al in je logitech hebt zitten).

Auto woofer kan ook, maar die zijn toch vaak al 10" of 12" en moeten in een grotere doos (die auto gasten willen ze veel te vaak in een te kleine doos gooien). Maar als je er eentje vind, laat het weten, dan kunnen we je wel helpen.

• Heaget
het enisgte waar ik mee zit is de hoogte van de doos, de lengte en breedte kunnen zo groot als het maar moet. Voor de voeding wil ik inderdaad die van een PC gebruiken. Ik ga morgen denk ik even kijken bij de Auto Tuner hier.

Ik heb het even gemeten, de hoogte is max 30CM. Btw ik ga nu maar gelijk ff kijken bij de autozaak.

[ Voor 19% gewijzigd door Heaget op 31-08-2005 16:14 ]

• Seers
Heaget schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:00:
het enisgte waar ik mee zit is de hoogte van de doos, de lengte en breedte kunnen zo groot als het maar moet. Voor de voeding wil ik inderdaad die van een PC gebruiken. Ik ga morgen denk ik even kijken bij de Auto Tuner hier.
Wat ben je nu eingelijk van plan? Het plan om je subwoofert te bouwen i.p.v. lijkt mij een veel beter idee, dan een nieuwe erbij maken, een dure versterker erbij kopen, en dan een voeding hebben die opeens instabiel is en waarvan de draadjes bijna staan te gloeien.
Ik heb het even gemeten, de hoogte is max 30CM. Btw ik ga nu maar gelijk ff kijken bij de autozaak.
Nah, dat is toch zat. Stel voor binnenmaat een hoogte van 20 cm, dan heb je bij 40x40x20 cm als een kas van 32 liter. -> Wat wel een gangbare maat zal zijn voor een gepoorte MDS-08?

• Heaget
Weet je waar ik dus bang voor ben, dat ik m'n logitech subwoofer uit elkaar haal, en dat als ik die nieuwe erin zet dat het dan fout gaat en het niet meer werkt. Ik ben niet zo'n ster in solderen namelijk. Daarnaast zit er een redelijke afstand tussen m'n bureau en m'n bank. Ik wil dus die logitech subwoofer onder m'n bureau laten staan en die nieuwe onder m'n bank zetten zodat als ik films kijk de bass wat lekkerder is. Ik vind bass tijdens films altijd prettig.

Btw ik ben net naar de zaak geweest, na 5 minute gewacht te hebben op een verkoper vertelde hij me doodleuk dat ze geen subwoofers noch versterkers hadden....

@ Deepspace.

Waar heb jij die subwoofer dan gekocht die je me aanraad?

[ Voor 28% gewijzigd door Heaget op 31-08-2005 16:41 ]

• Seers
Heaget schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:40:
Weet je waar ik dus bang voor ben, dat ik m'n logitech subwoofer uit elkaar haal, en dat als ik die nieuwe erin zet dat het dan fout gaat en het niet meer werkt. Ik ben niet zo'n ster in solderen namelijk. Daarnaast zit er een redelijke afstand tussen m'n bureau en m'n bank. Ik wil dus die logitech subwoofer onder m'n bureau laten staan en die nieuwe onder m'n bank zetten zodat als ik films kijk de bass wat lekkerder is. Ik vind bass tijdens films altijd prettig.

Btw ik ben net naar de zaak geweest, na 5 minute gewacht te hebben op een verkoper vertelde hij me doodleuk dat ze geen subwoofers noch versterkers hadden....

@ Deepspace.

Waar heb jij die subwoofer dan gekocht die je me aanraad?
Ik ben Deepspace wel niet, maar die sub kun je gewoon kopen bij de Speaker&co (in groningen, haarlem en rotterdam) en bij de speakerland in oss. Deze 2 ketens werken samen. Om je nou helemaal op weg te helpen, want dat weet je het gelijk, hier staat het bouwpakket. Let er wel even op dat er een best wel dure Hypex DS1.2 versterker bij zit. (Wel een puik ding trouwens)

Ow, het linkje doet het zo niet, dan moet je even naar producten gaan, en dan naar Actieve subwoofers.

[ Voor 6% gewijzigd door Seers op 31-08-2005 17:05 . Reden: link + plaats ]

• Heaget
Is er geen andere manier om die versterker te voeden? Via het stopcontact met een transformator bijvoorbeeld? Want daar gaat het alleen nog om, als ik weet hoe ik de versterker moer voeden dan zou het in principe oke zijn. Dan heb ik gewoon een subwoofer, versterker en een voeding. Die versterker versterkt het signaal wat ik uit de uitgang van m'n pc haal en daarnaa gaat het in de woofer. Of niet dan?

• JuuL20
Heaget schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 17:12:
Die versterker versterkt het signaal wat ik uit de uitgang van m'n pc haal en daarnaa gaat het in de woofer. Of niet dan?
Correct! :D
Met soms nog wat instelbare filters en andere shit.

En ja je voedt de versterker via het stopcontact...
Als je een kant en klare (inbouw)versterker koopt hoef je er niets aan te doen hoor, gewoon stekker in stopcontact...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je bent geen ster in solderen, maar je zoekt wel op circuitsonline?
ff klikken en topics doorlezen. Met de AXX1010 of met de MDS08 maak je echt wat leuks.

Wise enough to play the fool

• Heaget
En waar kan ik het halen?

@ JuuL2000

Hmm met een transformator hoef je toch zeker ook niet veel te zooien, in de auto van m'n zus ging het aansluiten redelijk gemakkelijk zonder solderen etc. 2 draaden in de versterker en hij kon aan ( voeding dus he )

[ Voor 79% gewijzigd door Heaget op 31-08-2005 17:40 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die AXX1010 haal je bij de conrad. Die mds-08 komt bij intertechnik vandaan (geloof ik) klingtgut-lsv.de zal die wel in zijn assortiment hebben.

Maak niet de fout door te denken dat je een auto amp kan gebruiken. Die zal je namelijk aan een voeding moeten hangen. Die voeding zal zo dik en duur moeten (minimaal 15 ampere continu) zijn dat je ineens heel duur uit bent.

• Heaget
Oke een autoversterker gaat dus niet werken omdat ik dan een voeding nodig heb. Welke versterker van CONRAD raad je me aan die niet ( !!! ) duur is? Die van powersound kan ik namelijk niet vinden. Ik wil alles bij 1 zaak vandaan zodat ik maar 1 keer verzendkosten betaal....

[ Voor 31% gewijzigd door Heaget op 31-08-2005 17:51 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

pak de goedkoopste. klaar.

Andere optie: lekker neuzen op MP:
http://www.marktplaats.nl.../versterkers/5853213.html

• Heaget
Ik kan bij Conrad echt geen normale versterker vinden hoor.... Alleen van die hele groote dure dingen.

http://www.marktplaats.nl...ats.nl/audio/versterkers/

Die lijkt me wel wat, en is nog bij mij in de buurt ook! Dan neem ik denk ik 2 van deze http://www.zobesteld.nl/s...67d2bcdb1f2f&parentId=509

of 1 van deze RAVELAND AXX 1010 10, die ziet er wel bruut uit. maar 2 subwoofers zou ook wel leip zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door Heaget op 31-08-2005 21:01 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zolang je niet weet in wat voor doos die woofers moeten, kun je maar beter niks kopen. Grote kans dat het niks wordt. Over de XXL amp: vraag eens na bij Speaker&Co. Ze hebben hem daar gehad namelijk.

• Heaget
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt over die doos, ik bouw die doos zelf he. En bij die ene zaak die ik net zij staat er bij hoeveel liter doos je moet hebben.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Doos in elkaar timmeren is een ding... De doos moet kwa inhoudt en eventueel afstemming wel bij de woofer passen. Zolang er niet voldoende gegevens van de woofer zijn, kun je ook geen doos verzinnen. Die liters die aangegeven staan vertouw ik nooit. Meestal is dat een waardeloze afstemming!

• Heaget
hmm die gegevens kan ik je wel geven natuurlijk. Eerst even kijken hoe er word gereageerd op de mails die ik heb gestuurd naar 2 marktplaats.nl versterkers. Kan ik er 1 krijgen dan gooi ik de gegevens van de woofers wel even neer.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Aan watt's, ohmes, SPL en bereik heb je 0,0. Je moet veel meer parameters hebben, en die krijg je bij de goedkope woofers gewoon vrijwel nooit.

Verwijderd

Heaget schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 21:51:
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt over die doos, ik bouw die doos zelf he. En bij die ene zaak die ik net zij staat er bij hoeveel liter doos je moet hebben.
deepspace heeft het wss wat warm vandaag (wie niet overigens ;) ), en komt daardoor mss wat ongeduldig over. Maar helemaal in het begin had ik je een link opgegeven naar een ander topic, met de uitleg hoe je Thiele&Small parameters kunt vaststellen.

En dat is waar deepspace op doelt, die Thiele&Small parameters zijn cruciaal om überhaupt een berekening te kunnen maken voor een behuizing voor je woofer. Ook zijn die parameters van belang om te zien of er een bassreflexpoort toegepast kan worden, en zo ja hoe groot die dan moet zijn.

Verder heb je bij de meeste speakermerken, die geen "prut" leveren, ook een datasheet met de frequentiekarakteristiek van de speaker/woofer. Deze karakteristieken kan je dan weer inladen in een simulatieprogramma, en dan kan je precies ook uitvissen hoe bv. je scheidingsfilter opgebouwd moet worden.

Zoals je ziet, komt er best wel wat kijken bij het bouwen van een sub-woofer. En deepspace doelt er dan ook op dat je bij bv. die titan niets van al die parameters terugvindt, laat staan een frequentiekarakteristiek. Wij (die wel eens een speaker hebben gebouwd) laten een dergelijk merk dan ook meteen links liggen, omdat je er in principe niets mee kan; Je kan er namelijk geen boxenontwerp voor maken.

Kijk als voorbeeld van hoe het wèl moet eens naar deze woofer van visaton; Daar zie je dat je al die parameters ("Technical data") en de frequentiekarakteristiek er wel bij krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 22:13 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:05:
deepspace heeft het wss wat warm vandaag (wie niet overigens ;).
Ik heb het idd er heet ja. Lekker in de airco gezeten op het werk en in de auto, dan kom je thuis in die vreselijke hitte in een kamer waar de zon de hele dag op heeft gestaan, met 3 PC aan, en 2 amps 8)7

• teacher

teacher

Dysgaf!

Zonder parameters = gokken of een rudimentaire kist maken "op gevoel". (eigenlijk ook gokken :P )

Laten we ook afspreken dat we de behuizing geen "doos" meer noemen... :+

@Heaget:
je hebt nu een berg links en tips gekregen. Doe jezelf (en ons) een lol en doe er iets mee.
Die titan dingetjes: met een boog omheen lopen.

tik eens op conrad.nl de volgende nummers in:
1. 301043-08
2. 333999-08
3. 300781-08
4. 342122-08
5. 377409-8A

Samen met wat 18mm MDF bouw jij een hele leuke sub met deze dingetjes.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
[Foutje :+ ]

[ Voor 97% gewijzigd door Barry|IA op 01-09-2005 00:59 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Heaget
Oke, sorry sorry. Ik had eerder moeten luisteren. Ik wilde namelijk een goedkope 2de hands versterker omdat die meestal het duurst zijn. Maar ik denk wel dat jullie gelijk hebben wat betreft die Titan subwoofers. Ik dacht namelijk ook dat de behuizing niet eens van zulk groot belang was. Ik zal de spullen die teacher me aanraad kopen, en dan hoop ik dat het goed komt. Oja, bij die subwoofer van conrad die teacher me aanraad, kun je daar wel een degelijke berekening voor de behuizing maken?

Edit;

Mijn vader komt hier net aanlopen met een 4X70watt versterker van Sony. Kan niet echt opmaken wat de specs betreft maar zou zoiets goed genoeg zijn voor die subwoofer?

[ Voor 20% gewijzigd door Heaget op 01-09-2005 08:59 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, met de AXX 10 kun je een leuk subje maken. Probleem met de sony amp is dat er geen filter bij zit, dat heb je eigenlijk wel nodig!

• Heaget
Oke, jammer. Dan was ik namelijk wel een stuk goedkoper uit geweest. Anyway dat word dus nog even sparen.

• Seers
Heaget schreef op donderdag 01 september 2005 @ 09:39:
Oke, jammer. Dan was ik namelijk wel een stuk goedkoper uit geweest. Anyway dat word dus nog even sparen.
Dat er geen filter bijzit, wil toch nog niet zeggen dat de amp onbruikbaar is? Ten eerste sluit je hem aan op je SW-channel, dus hij is in iedergeval al afgesplitst van het echte hoog. Dan moet je hem waarschijnlijk nog wat lager crossen, aangezien pc-subs meestal te hoog worden gecrossed. Ik zou hem op ~70/80 Hz crossen. Een filter is niet zo moeilijk te bouwen, of goedkoop te kopen.

Edit: hier een actief filter: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/69

[ Voor 7% gewijzigd door Seers op 01-09-2005 09:53 . Reden: filter ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt idd ook zonder filter als je PC in staat is om degelijk te filteren. Dat zou je ff in je config moeten checken.

• Heaget
Bedoel je dat ik m'n specs moet neerzetten om te kijken of ie snel genoeg is of bedoel je de specs van m'n geluidskaart?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Flikker die Z-640 gewoon het raam uit. Al bouw je nog zo'n goeie sub, het gaat toch nooit klinken.

Koop dan liever tweedehands iets leuks :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Heaget
Ja en bedankt he, we waren net op weg naar een hele goeie oplossing.

Verwijderd

Heaget schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:30:
Ja en bedankt he, we waren net op weg naar een hele goeie oplossing.
idd niet op letten :)

Je was idd goed op weg. Als jij nu een lekkere woofer uitzoekt, dan kan er vast wel weer verder geholpen worden op weg naar een goede kast/filter ed.

En wat betreft je soudkaart. Mss dat je ergens in de software van je geluisdkaart een optie kan vinden om de scheidingsfrequentie van je subwoofer in te stellen ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 10:34 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Nee, vooral niet naar serieus commentaar luisteren :)

Ik heb zo'n Z-640 ding gehad met het idee 'mwa, voor de PC wel aardig' maar ik kon het geluid na een aantal maanden toch echt niet meer verdragen. In principe zijn al die PC speakersystemen de bouw van een goeie sub niet waard.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Heaget
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:33:
[...]

idd niet op letten :)

Je was idd goed op weg. Als jij nu een lekkere woofer uitzoekt, dan kan er vast wel weer verder geholpen worden op weg naar een goede kast/filter ed.

En wat betreft je soudkaart. Mss dat je ergens in de software van je geluisdkaart een optie kan vinden om de scheidingsfrequentie van je subwoofer in te stellen ?
Als woofer had ik ( en de andere tweakers ) de AXX 1010 uitgezocht. Op de vorige pagina had volgens mij teacher een heel lijstje neer gezet met wat ik moest hebben. Het probleem is alleen dat ik momenteel geen eigen pc heb. Ik typ dit alles op de pc van m'n ouders. Ik heb een Soundblaster L!ve 1024 Digital. Maar ik wilde eigenlijk het onboard geluid van de K8n neo2 gaan gebruiken ( omdat die meer poorten heeft ) Maargoed, ik ben op 21 september jarig dus dan kan ik weer nieuw speelgoed ( :9 ) kopen. Dus ik denk dat ik gewoon voor hetgeen wat teacher mij aanraade ga. Dan heb ik en de filters en alles nieuw. Dat lijkt me allemaal goed.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:35:Ik heb zo'n Z-640 ding gehad met het idee 'mwa, voor de PC wel aardig' maar ik kon het geluid na een aantal maanden toch echt niet meer verdragen. In principe zijn al die PC speakersystemen de bouw van een goeie sub niet waard.
Tja, ik denk dat de TS heel andere eisen steld dan ik of jij. Maar toch. Een nette sub is nooit weg. Die kunt je later altijd nog zonder de speakerset gebruiken natuurlijk en staat er inprincipe dus gewoon los van.

• teacher

teacher

Dysgaf!

In mijn "lijstje" zitten de axx1010, de goedkoopste conrad subamp (of je haalt die detonation amps van marktplaats af), een poort, voetjes en wat dempspul. 15 euro hout erbij (laten zagen!) een decoupeerzaag, beetje grond en beetje lak, en je bent klaar. En je hebt en passant meteen een DIY verslaving :)

Niet in paniek raken, we babbelen je er wel doorheen :)

Edit; er is hier een ontwerp te vinden voor de axx1010 met een "slotpoort". Dan kan je die conrad poort weglaten.

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 01-09-2005 11:29 ]

• Heaget
Ik heb er vertrouwen in, zodra ik de spullen heb dan laat ik het horen. Maar dat zal waarscheinlijk rond mijn verjaardag zijn ( 21 september ).
Pagina: 1