Ik zou de verschillende pc's juist niet naar Gigabit toe zetten.
Afhankelijk van de indeling van het huis ben ik het met Wortelsoft eens dat een switch per verdieping een keurige oplossing is.
Clients 100 mbit switched, backbone Gigabit. Bekabeling is Cat 5e zat, mits je het netjes aansluit en afwerkt.
Belangrijkste reden om een hogere backbone snelheid te hebben ipv alles op dezelfde snelheid te zetten is dat anders één werkstation (in theorie) het voor elkaar zou kunnen krijgen om je "shared storage" machine (server) zo druk bezig te laten zijn dat er van de beschikbare bandbreedte weinig overblijft voor andere machines. Zeker als je het erg plezierige windows kopieren gebruikt (en dat is erg sarcastisch bedoelt).
*Ik* zou een machine in de meterkast oid gebruiken met daarop bijv Clarkconnect, als centrale opslag.
Als je die ook nog eens als router inzet naar de versatel router toe, dan kun je nog wat stoeien met bandwith throttling voor je p2p gebeuren. Regel dat nu maar gelijk in één keer goed, dan kan er ook geen discussie over ontstaan. (so called afspraken worden over het algemeen erg slecht nagekomen in studentenhuizen, check jullie corvee rooster maar

)
Vervolgens een gigabit nic in de CC (Clarkconnect) en een tweetal switches met maar één GB poort per switch. Werk de kabels naar de kamers toe netjes af met een wandcontact doosje per kamer, en je kunt ook gelijk telefoonaansluiting realiseren op iedere kamer.
Op deze manier krijg je een netwerkje wat de komende tijd zeker voldoende is.
Mocht het nodig zijn om in de toekomst naar hogere snelheden te gaan kan dat altijd nog door je backbone incl switches te vervangen door een stapje sneller.
Maar ik kan me niet voorstellen waarom je nu al gigabit tot op de werkplek zou willen hebben anders dan de "GAAF"-factor. Nodig is het imho namelijk niet.
En jullie komen van een 10 mbit coax netwerk, dus een 100mbit switched netwerk is al een overgang naar dit millenium voor jullie.