Toon posts:

[Systeem] Maya / Premiere Workstation Advies.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LS,

Voor een goede vriend ben ik bezig om een zo goed mogelijk systeem samen te stellen. Omdat hij 3d films maakt zoekt hij een degelijk workstation die ook moet kunnen renderen. De belangrijkste programma's die gebruikt worden zullen Adobe Premiere en Maya zijn (tevens ook fotosoep maar als die twee draaien dan draait dat ook wel). Op dit moment werkt hij op een Compaq/HP W6000 met 2x Xeon Fosters op 1.7ghz, 1gb PC800 en een GeForce 5800 ( = de beste uitvinding op hardware gebied ooit ). Dat werkt aardig maar op het moment dat Premiere en Maya tegelijkertijd openstaan gebruikt het systeem 900mb aan geheugen. Bij het openen van een project gaat het dus over die 1gb interne geheugen heen en wordt de bak traag door het swappen (ondanks de SCSI schijf die erin zit). Het is dus tijd voor een nieuw systeem. Het budget is zo'n beetje variabel, als er onderbouwt kan worden dat componenten nodig zijn dan komen ze er gewoon in. Dus de prijs voor het systeem kan schommelen tussen 1500 euro en 3000 euro (en dan hebben we het alleen over de kast).

Mijn opdracht is om te kijken in hoeverre het interessanter is om zelf aan de hobby te gaan met losse componenten in vergelijking met een kant en klare doos van bijvoorbeeld Dell of HP.

De aanvankelijke keus ging weer uit naar een dual Xeon. Ten eerste omdat ik denk dat deze sneller zijn met het renderen in Premiere dan een vergelijkbare Opteron, ten tweede omdat ik dacht dat ze sneller zouden zijn met renderen in Maya ( wat dus niet blijkt te zijn ). Omdat Maya belangrijker is dan Premiere bepaald dat eerder de keus van de processoren dan andersom. Hierom ben ik dus uitgegaan van een Opteron systeem gebaseerd op twee 248's.

Dit is het lijstje waar ik tot nu toe ben gekomen. De kast en de voeding zijn alles behalve definitief, deze heb ik genomen om tot een goede schatting van de prijs te komen. Goede alternatieven zijn erg welkom (Ik ben zelf aan het twijfelen tussen een Lian Li VP1000 en een Koelermaster Stakker )
  • Processor AMD Opteron 248 (S940, 2,2GHz, 1MB, Boxed) 350
  • Processor AMD Opteron 248 (S940, 2,2GHz, 1MB, Boxed) 350
    (hiervoor gekozen vanwege de prestaties met renderen in Maya)
  • Mobo Asus K8N-DL, nForce4 Pro (E-ATX, PCI-E, Sound, LAN, SATA, 1394) 280
    (veel goedkoper dan een Tyan & IWill oplossing, plus is veel completer, GBlan/SND/1394 etc )
  • Geheugen 4 x 1GB PC3200 DDR, ECC Reg. CL3 (Kingston KVR400D8R3A/1G) 700
    (daar loopt het op de vorige machine op vast)
  • Videokaart Geforce 6600 Passive PCI Express 256mb 120
    (passief en 2 DVI uit, Nvidia vanwege betere OpenGL ondersteuning)
  • Hardd Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) 180
    (Voor het OS en Progsels, data wordt weggeschreven over het netwerk)
  • Opt DVD Speler 25
  • FDD Floppy Drive 10
  • Case Antec TP-II 550EPS12V, 550W (ATX, EPS12V) 150
    (Zomaar een EPS voeding. Persoonlijk zie ik liever een Fortron of Tagan maar die vond ik nergens met EPS)
  • PSU Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zwart) 150
  • Software Win XP Pro US (of een variant die wel de hele 4 gb kan adresseren) 180
Wa kost da? ~ 2500 Euro

De vragen:
  • Hoe verhoud een dual core systeem op nforce4 zich met deze opteron opstelling? Stel dat de 248's worden vervangen door 1 X2 4400+ Toledo (ook 2x 2,2ghz met 2x1mb L2) een bijbehorend bord en 4gb niet reg ecc geheugen. Laten we voor het gemak zeggen dat het systeem zo ongeveer 250 euro goedkoper wordt (10% minder). Presteert het systeem dan ook ongeveer 10% langzamer of minder? MAW; is de prijs/prestatie verhouding van een dual core opstelling beter dan van een dual opteron? (ik heb gezocht naar een 1 op 1 vergelijking van een dual core X2 en een duallie opteron maar ik heb ze nergens kunnen vinden.)
  • Is zelf aan de hobby gaan uberhaupt wel verstandig met dit soort systemen? Ben je, als er iets mis gaat, niet ontzettend op jezelf aangewezen en kan je, garantie technisch gezien, niet veel beter voor een kant en klaar systeem gaan?
  • Welke windows variant kan ik het beste kopen voor een dergelijke machine? De XP pro 64 bit vind ik persoonlijk eng omdat de huidige software compatible moet zijn (en de huidige software is een paar keer duurder dan deze bak)
Alvast Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom neem je nu ineens sata? Als er bij de vorige pc scsi inzat kan je deze ook daarvan voorzien.
Als je toch bij sata blijft zou ik een iets kleinere raptor nemen en een grotere schijf om zijn bestanden op te saven.
Voor je windows variant kan je altijd windows server 2003 nemen die kan de volle 4gb adresseren. en is ook uitstekend te gebruiken als os voor workstations.
Ik denkt dat het afhangt van welke leverancier je neemt bij de garantieafhandeling bij de ene kan je pc evengoed 3 maand wegzijn maar de andere oem bouwer is er dan de dag nadien.
Ik denk dat een dual opteron systeem altijd iets sneller zal zijn dan een dualcore systeem Maar of het de meer prijs verantwoord dat is dan een andere zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt!

Het dilemma dual core vs opteron is idd een lastige. Reviews ervan vinden waar het (min of meer) 1:1 vergeleken wordt is me tot nog toe niet gelukt.
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 21:35:
Waarom neem je nu ineens sata? Als er bij de vorige pc scsi inzat kan je deze ook daarvan voorzien.
Als je toch bij sata blijft zou ik een iets kleinere raptor nemen en een grotere schijf om zijn bestanden op te saven.
Geen SCSI omdat er op het vorige mobo een onboard controller zat. En die andere machine moet ook gewoon door blijven draaien. Dus -> SCSI controller plus schijf is duurder dan alleen een 74gb raptor. Bestanden worden op een file server weggeschreven dus met opslag zit het al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb net voor mezelf een dual opteron voor 3dsmax/cad/cam/photoshop in elkaar gezet, mjin ervaringen;

Dual core is even snel als dual opteron, je zult dus in real life weinig verschil merken. voordeel met dual opteron is dat ie later naar quad toe kan. (das ook mijn plan, vandaar mijn keus voor opteron/K8WE)

Ik heb een TAGAN U22 480 watt gebruikt, deze zijn allemaal geschikt voor EPS door hun modulaire EPS aansluiting.

Als ie nu over de 1 gieg gaat lijkt me 2 gieg wel even voldoende maar 4 gieg kan ook natuurlijk. Geheugen later bijzetten is easy en als hij gewoon niet meer gebruikt, is het voor nu zonde.

En gewoon xp 32 pro er op zetten, hij loopt toch nog niet tegen de 4 gb problemen aan.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 30-08-2005 12:54 ]

specs