Monitor sloopt videokaart(en)?

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:51
Vanmorgen zet ik m'n pc aan voor een potje counter-strike 1.6 en opeens start dat ding opnieuw op.
Halfverwege het booten van Windows XP -> nogmaals.
Daarna kreeg ik geen beeld meer en m'n computer starte niet meer door.

Eerst geprobeerd een andere monitor neer te zetten -> geen resultaat, conculsie videokaart kapot :?

Om even uit de voeten te kunnen heb ik toen een oudere pc op de plek van m'n nieuwe pc gezet en aangesloten op dezelfde monitor -> piep piep piep en geen beeld -> videokaart kapot :?
Ik weet zeker dat ie daarvoor nog wel werkte, omdat ik hem vlak voor dit incident nog op zijn oude plaats aan heb gehad.

Nu kan ik hier alleen uit concluderen dat mijn IIyama Visionmaster 406 17"CRT twee videokaarten gesloopt heeft op de een of andere manier. Vreemd of niet? Ik snap ook niet hoe zoiets kan? Ik heb er iig nog nooit van gehoord.

Is het überhaupt mogelijk dat een puls vanuit m'n monitor naar m'n videokaart er voor zorgt dat m'n pc spontaan reboot en vervolgens niet meer opstart vanwege een gesloopte videokaart, of is er nog iets anders aan de hand?

Twee videokaarten in kwestie zijn trouwens een Powercolor X850XT (:() en een oudere Asus V7700 Geforce 2 GTS.

[ Voor 3% gewijzigd door Kwistnix op 29-08-2005 15:28 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Het kan ook zijn dat je agp port je videokaarten gemold heeft...
Of je voeding in combinatie met je agp port...
Zo ver ik weet kan een monitor geen videokaarten zomaar slopen, maar ik kan me vergissen...

[ Voor 14% gewijzigd door ShellGhost op 29-08-2005 15:30 ]

• Kwistnix
ShellGhost schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 15:30:
Het kan ook zijn dat je agp port je videokaarten gemold heeft...
Of je voeding in combinatie met je agp port...
Zo ver ik weet kan een monitor geen videokaarten zomaar slopen, maar ik kan me vergissen...
Nee dat kan niet. Het zijn namelijk twee individuele systemen. M'n nieuwe systeem beschikt alleen over PCI-E en m'n oude systeem alleen over AGP 8x. Het enige wat ze in het gemeen hadden voor het defect was de monitor die aangesloten was.

Verder ben ik het met je eens, want het is een uitermate vreemde situatie. Het enige waar ik zeker van ben is dat m'n twee videokaarten naar de mallemoeren zijn :(

Het systeem waar de AGP (GF2 GTS videokaart) van gesloopt is startte trouwens direct weer op na het vervangen van de videokaart door een antiek exemplaar uit m'n meukdoos. Die heb ik voor de zekerheid maar niet meer aangesloten op de monitor in kwestie.

[ Voor 34% gewijzigd door Kwistnix op 29-08-2005 15:35 ]

Verwijderd

heb je de pc's en de monitor wel geaard?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 15:37 ]

Verwijderd

Als je geen geaarde stopcontacten gebruikt, dan kan je flinke potentiaalverschillen hebben tussen de massa's van beide apparaten.
Normaal sluit de aarde van de VGA kabel dit kort.
Wat nu als de aarde van de VGA kabel defect is....?
Alle lekstromen komen dan op RGB en sync aansluitingen.

Een defecte VGA kabel is echter heel onwaarschijnlijk: er worden meerdere aparte aardedraden gebruikt. oa shielding (=buitenkant plug) +red-ground + green-ground +blue-ground.

Het kan ook veroorzaakt zijn bij het inpluggen van de VGA kabel, dat de massa even geen contact heeft gemaakt. Bij inpluggen altijd de apparaten eerst losnemen van het lichtnet. Zonder geaard stopcontact is uitzetten dus onvoldoende!

• Kwistnix
Dat zal het dan wel geweest zijn. Mijn stopcontacten zijn namelijk ongeaard. Redelijk oud huis met bijbehorend redelijk oude bedrading (op de bovenverdieping althans).

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Kijk even in de stekker van je kabel of er geen pinnetjes elkaar raken? Daarmee heb ik een keer 2 kaarten gefrituurd..

Douw Kabel in PC... *knisper*.. kijken, klooien, nix vinden, andere kaart erin.. en jawel hoor *knisper*.. 8)7

Bleek 1 pinnetje verbogen te zijn en tegen een andere aan te zitten.. Gelukkig heeft na wat soldeer werk er 1tje het overleefd.. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Het kan wel ,een vriend van mij luisterde niet naar mijn waarschuwing over zijn "knetterende" monitor bij veranderingen van resoluties. Resultaat : Dode 9000Pro.

Verwijderd

Het niet geaard zijn van beide apparaten maakt niets uit zolang je maar de vga-kabel met de pc hebt verbonden voordat je er spanning op zet.

Verwijderd

Dan ben ik ook bang voor mijn videokaart.
Mijn monitor is zojuist begonnen met fluiten. :? :? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 19:44 ]

Verwijderd

Die fluiting is meestal voor een gekke reden een lage / verkeerde resolutie met een rare refreshrate. Door die op z'n hoogst te zetten houdt het op.

• Kwistnix
Nou, de X850XT is gisteren nog RMA gestuurd. Ik ben nu aan't kijken voor een goedkope vervanger voor m'n GF2 GTS, maar daar is vanzelfsprekend niet zo veel voor te vinden.
Het grootste "probleem" waar ik tegen aan loop is dat het moederbord de AGP 2.0 specificatie ondersteund (1.5 V) en alle kaarten die ik tegenkom in de webshops AGP 3.0 (0.8 V) zijn.
Nu weet ik niet in hoeverre dit problemen zal geven, maar ik kan mij voorstellen dat een dergelijk verschil in voltages de nieuwe kaart kan slopen.
Het moederbord in kwestie is trouwens een Asus A7V133.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
beste manier om erachter te komen is natuurlijk

goede monitor op kaart om te checken of je beeld krijgt
slechte monitor op kaart
goede monitor weer op kaart om te checken of je weer beeld krijgt.

kost je alleen een videokaart als dat de oorzaak is....

edit: kijk voor die GF2 GTS eens op de 2e hand pagina's

[ Voor 11% gewijzigd door MeMoRy op 30-08-2005 13:57 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Ik zou eerst maar eens zorgen voor een fatsoenlijke stroomvoorziening. het zal niet de eerste keer zijn dat het ontbreken van randaarde zorgt voor defecte PC onderdelen.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Pagina: 1