Autoradio aan carkit met losse versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik wil mijn carkit aansluiten op mijn autoradio en wanneer ik gebeld wordt het geluid via de speakers horen. Dat is geen probleem wanneer je geen versterker gebruikt, dan kun je er een mutebox tussen zetten. Ik heb echter wel een versterker.

Nu liep ik tegen een oplossing aan, waarbij het audiosignaal van de autoradio naar de versterker gebruikt wordt. Als je gebeld wordt, gaat de mute aan en wordt het audiosignaal van autoradio naar versterker als het ware onderbroken. In plaats daarvan wordt het speakersignaal naar de versterker gestuurd. Meer info over dit product: http://www.qubit.dk/pdf/hifi_datasheet_uk.pdf.
Afbeeldingslocatie: http://www.qubit.dk/hifimute.gif
Nou, kopen dus dat ding zou je zeggen. Er is een probleempje, dat ding blijkt bij navraag hier 165 euro (excl. verzendkosten) te kosten. Dat is mij een beetje te gortig.

Mijn vraag is nu, kun je zoiets niet eenvoudig zelf bouwen? Ik denk daarbij aan een relais dat bij het mutesignaal van de carkit schakelt van het signaal van de autoradio naar het signaal van de carkit speaker. Daarbij zal het uitgangsignaal van de carkit omgevormd moeten worden van speakersignaal naar ingangssignaal. Alles moet natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn.

Wie heeft ideeën en/of tips voor me?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ehm...

weet je zeker dat je radio geen mute draad heeft? Elke radio van de laatste 5 jaar heeft dat wel nl.

Wise enough to play the fool

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik heb niet gezegd dat mijn autoradio geen mute heeft, die heeft ie wel. Mute is een stuursignaaltje vanaf je carkit om op je radio het geluidsniveau te dempen.

Een mutebox onderbreekt het geluidssignaal van je autoradio naar je speakers. In plaats van de muziek stuurt deze dan de geluidssignalen vanaf de carkit naar je standaardspeakers. Je hebt de speaker van je carkit dan niet nodig.

Ik heb een aparte versterker. Ik wil niet het signaal ná de versterker onderbreken, maar vóór de versterker. Zoals gezegd denk ik daarbij aan relais. Ik heb er namelijk nog wat liggen hier (Axicom D2n V23105).
Ik ben alleen erg benieuwd of het tussenvoegen van die relais erg veel invloed heeft op de geluidskwaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door ZeilDude op 29-08-2005 17:07 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ah.. BOING!

Ik snap het nú al :P

Je zou idd via een lijntrafotje het signaal van de carkit terug kunnen brengen, en via een Y-kabel op je amp kunnen zetten.

Relais in een signaal lijn zou ik een beetje huiverig voor zijn, denk aan de tikken en klikken die je gaat horen...

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Mijn broer heeft precies het zelfde maar heeft zoiets wel opgelost met de mute box.

Namelijk

Radio --> (via RCA) versterker
Versterker naar ISO stekker van auto om zo naar de voorboxen te gaan.
Nu heeft de mute box ook twee ISO stekkers om de signaalverbindingen van radio en auto te onderbreken dus gaat het zo: Versterkersignaal --> ISO Mutebox --> ISO Auto

De verbindig van radio naar iso de stekker voor de boxen is wel onderbroken zodat het signaal van versterker--> naar boxen, niet weer word aangeboden op de gewone radio uitgang.

Dit werkt perfect. Je hoort alleen het klik geluid van de relais zelf maar niet door de boxen.

En uiterraad natuurlijk ook de mute aan de radio aangesloten maar dat spreek voor zich. :P